Rijden jullie weleens met chaps & sportschoenen eronder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal0707

Rijden jullie weleens met chaps & sportschoenen eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 18:03

Hoi hoi,

In het verleden reed ik weleens met chaps en sportschoenen. Ik weet dat ik dat plezieriger vond als rijlaarzen. Nu zat ik laatst bij de regels van de manege te kijken waar ik rijd en daar stond dat die sportschoenen dus wel voldoende hak en profiel moeten hebben. Bij sportschoenen met hak kwamen bij mij de vraagtekens, want ik snap niet wat ze daar nu mee bedoelen!

Rijden jullie weleens met sportschoenen en chaps? En zo ja, wat voor sportschoenen dan?

Groetjes,
Chantal

Ps. Als hier al een topic over is, sluit deze dan maar (ik kon het namelijk niet vinden.

NMMx

Re: Rijden jullie weleens met chaps & sportschoenen eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:52

Waarschijnlijk dat je sportschoen een hak moet hebben omdat je anders sneller door de beugel heen schiet? Ik weet het ook niet precies.

Chantal0707

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 23:04

Jaa de reden begrijp ik wel. Maar sportschoenen met hak, wat voor sportschoenen zijn dat? ;)

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:06

Ik rijd zelf heel vaak met sportschoenen en chaps, vind het makkelijker en dankzij de chaps kan ik niet in mijn beugels blijven hangen met de veter. Bij mij zijn de beugels dan ook groot genoeg, maar ik weet eigenlijk bijna wel zeker dat er geen sportschoenen zijn met een hak.. Lijkt me er ook erg raar uitzien haha

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:09

Die zijn er denk ik niet.
Misschien overwegen om een stel beugels aan te schaffen met korfjes of elastieken als dat mag van de manege?
Dan maakt het dus niet uit wat je aan trekt qua schoenen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:13

Chasey hier op bokt doet het al jaren en heeft geloof ik geen problemen ermee!

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:13

Heb wel een x met sportschoenen gereden maar vind het alles behalve fijn.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:15

Koop toch gewoon jodphurs of rijlaarzen. Veel veiliger, netter en zijn ervoor gemaakt om te rijden.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:16

Samblabla schreef:
Koop toch gewoon jodphurs of rijlaarzen. Veel veiliger, netter en zijn ervoor gemaakt om te rijden.

en zitten voor geen meter :+

Danieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:17

ik rijdt op mijn verzorgpony meestal ook met sportschoenen zonder hak maar ik vindt het veel fijner dan rijlaarzen.en ik rijdt op de manege met chaps en met van zulke laarsjes
gr

Sabineee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:18

unihorses schreef:
Samblabla schreef:

en zitten voor geen meter :+

jawel hoor, alleen die goedkopere schoenen niet maar wat duurdere wel ;)

Chantal0707

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 07:37

Samblabla schreef:

Ik heb heus wel rijlaarzen, daar rij ik altijd mee. Ik vroeg me gewoon af of er mensen met chaps in combinatie met dus goede sportschoenen reden waarmee dat gaat. Als je dat persoonlijker prettig vindt en er zijn goede ervaringen mee...

Maar in ieder geval bedankt voor de reacties. Ik leid hier uit af dat het nog wel gedaan wordt, maar dat gelet moet worden op de beugels zelf of zoiets kan. Ik weet niet in hoeverre ik over zal schakelen, maar was gewoon nieuwsgierig!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 07:43

Oh ik vind dat zo'n afschuwelijk zicht, sportschoenen met chaps... :')

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 07:47

Ik vind het er vreselijk uit zien en het is ontzettend gevaarlijk. Nee dus!

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 08:08

ik heb vroeger 1 keer met mijn nike air gereden op een paard van een kennis(erg pittig paardje) wel met chaps en mooi dat ik door de beugel ben geschoten toen ze ging rennen en ik haar niet meer gestopt kreeg.
maar het is we goed afgelopen gelukkig iemand heeft zijn paard er voor kunnen gooien.
maar met mijn fries rij ik wel eens met sportschoenen zonder chaps maar op iemands anders paard doe ik dat nooit meer

xAncsax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 08:51

Hei,

ik heb ook wel eens op een ponykamp op vans gereden ik zou zeggen : nooit doen !!
vans zijn super glad en je glijd er zo mee door de beugels en we reden ook nog eens in het bos
met veel draven en galoperen dus dat was niet zo een goed idee !! :P Met sneakers met een hoge voorkant ( ik weet niet hoe je het moet zeggen waarschijnlijk weet je wel wat ik bedoel ) zou het wel fijner kunnen zijn omdat er dan nog iets is wat je voet tegen houdt, maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan sinds dat ik met mijn vans heb gereden dat doe ik namelijk nooit meer. Maar als je het zelf wilt doen zou ik het ook gewoon lekker doen want ik zie zo vaak mensen rijden met sneakers waar het wel goed bij gaat dus ik denk dat ik gewoon pech had :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:54

Yep, leuk bedacht, dat hakje, maar het is regelrechte flauwekul!
Probeer maar eens uit: druk een stijgbeugel over je voet totdat het treevlakje tegen de hak zit....... Juist ja, dat gaat niet en als de beugel zo groot is dat het wel kan, houdt die hak de beugel niet tegen om door te schieten.

Wat een veel belangrijker punt is: is de bovenkant van je schoen zodanig dat de beugel daar niet achter kan blijven haken (veters bijvoorbeeld). Chaps kunnen daarbij helpen door de veters af te schermen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:59

Nee, niet met sportschoenen. Valt naar mijn mening niet onder veilige schoenen om mee te rijden.

Dat mensen dat fijner vinden, is naar mijn mening meer omdat ze het gewend zijn, dan dat het echt zo fijn is. Als je goede rijlaarzen/jophurs met chaps/gaithers gewend bent, vind je sportschoenen waarschijnlijk juist vreselijk zitten met rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:07

KozieZ schreef:
Nee, niet met sportschoenen. Valt naar mijn mening niet onder veilige schoenen om mee te rijden.

Dat mensen dat fijner vinden, is naar mijn mening meer omdat ze het gewend zijn, dan dat het echt zo fijn is. Als je goede rijlaarzen/jophurs met chaps/gaithers gewend bent, vind je sportschoenen waarschijnlijk juist vreselijk zitten met rijden.

Waar zit 'm dat verschil dan in?
Mijn gewone schoenen zitten vaster en steviger om de voet dan mijn jophers.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:20

Aan wat je gewend bent ;) Ben je altijd sportschoenen gewend, vind je dat fijn. Ben je altijd rijlaarzen gewend, dan vind je dat fijn.

Voor de veiligheid zit het in de soort zolen, breedte van de schoen to de beugel, aanwezigheid van hak.

Als je gewone schoenen steviger zitten, vraag ik me wel af of je voor de juiste jophers gekozen hebt. Mijn rijlaarzen zitten minstens net zo fijn als mijn gewone laarzen.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:26

Sportschoenen niet, maar bergschoenen wel :) Past prima in mijn beugels, heeft een hakje en glijd er ook zo weer uit bij een ongeval (eigen ervaring :P)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:27

Gypsy schreef:

Daarom rijd ik dus ook zonder chaps ;-)

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:27

Wandelschoenen hebben vaak een kleine hak ;)

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:28

Siesjuh schreef:
Gypsy schreef:

Daarom rijd ik dus ook zonder chaps ;-)

Dan heb je weer je veterprobleem.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:46

KozieZ schreef:
Aan wat je gewend bent ;) Ben je altijd sportschoenen gewend, vind je dat fijn. Ben je altijd rijlaarzen gewend, dan vind je dat fijn.

Voor de veiligheid zit het in de soort zolen, breedte van de schoen to de beugel, aanwezigheid van hak.

Als je gewone schoenen steviger zitten, vraag ik me wel af of je voor de juiste jophers gekozen hebt. Mijn rijlaarzen zitten minstens net zo fijn als mijn gewone laarzen.

Nee, het is heel simpel: jophurs zijn instappers en dat zit nooit zo stevig als een goed geknoopte veterschoen.
Wat ik daarnaast een nadeel vind is dat die jophurs dan wel een stalen neus hebben (ja, in GB durven ze die gewoon op voorraad te hebben) maar ik mis dan toch de stevigheid van de stalen zool uit m'n S3's. Zo'n simpel stukkie RVS geeft een hoop stevigheid aan een schoen, blijkbaar.