Paard schud met hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ella_

Paard schud met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 11:09

Hoi,

Ik heb een jong paard van 4jaar.
De eerste 20 min gaan heel goed met het rijden.
Daarna stap ik even en als ik dan terug wil aandraven, wilt hij niet meer.
Dan gaat hij met zijn hoofd schudden of wel heel hoog in de lucht houden.
Hij legt ook zijn oren naar achter als je benen geeft en als je met de zweept slaagt bokt hij.
Zolang ik blijf stappen is er geen probleem dan doet hij alle oefeningen die ik hem vraag.

Zou het zijn dat hij moe is en niet meer wil?
Of kan het dat de vorige eigenaars hem altijd 20min reden en dan stopte. En dat hij dit nu gewoon is?

Anoniem

Re: Paard schud met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:12

Kan allemaal.
Hoe lang is 'ie ondr het zadel, en hoe vaak werkt 'ie? Det 'ie dit altijd na 20 minuten? Of altijd na stappen aan de lange teugel?
Kan gdrag zijn, maar bv ook verzuring in de spieren.
Wat zegt je instructeur ervan? Det het paard het bij hem/haar ook? En hoe lost hij/zij dat dan op? En wat is het resultaat daarvan?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:12

Last van zijn rug of tanden?
Past het zadel goed?

Eerst alle medische dingen uitsluiten en laten kijken of het zadel past door een zadelmaker, dan kan je verder kijken.

painting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:14

Het is toon van verzet!
Het is op te lossen door met een martingaal te gaan werken
Door de martingaal leert hij zijn hoofd op de goede plaats te hangen en kun je
hem erin sturen dat hij laag moet blijven, oefen baat kunst

Succes! Groetjes van Diane
Laatst bijgewerkt door painting op 03-07-13 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:15

painting schreef:
Het is toon van verzet!

Denk je niet dat de OORZAAK van het verzet wegnemen misschien handiger is dan alleen de uiting verdoezelen?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:15

painting schreef:
Het is toon van verzet!

Kan je niet beter kijken waaróm hij zich verzet in plaats van symptoombestrijding?

painting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:16

Dit is altijd beter dan de zweep, en werkt nooit averechts bij een paard vind ik

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:17

Nee, je moet kijken waarom hij zich verzet, misschien past het zadel niet goed of heeft hij last van zijn rug. Verzet is vaak een teken van pijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:17

Ik denk niet dat het ermee te maken heeft dat de vorige eigenaar maar 20 minuten reed in die zin dat het paard denkt 20 minuten voorbij en klaar. Dat besef van tijd hebben m.i. niet.
Verder kunnen het wel meerdere oorzaken zijn misschien is voor het paard wel het teken van het stappen(weet niet hoe je dat doet) dat hij klaar is dat kan wel een gewoonte zijn. Zelfde als je bv na de galop een paard altijd terug neemt naar stap zal een paard op den duur zelf gaan stappen na de galop. Dus dat zou kunnen. Maar verzuring van de spieren zou ook heel goed kunnen.
Wat je zou kunnen doen is de intensiteit van de training veranderen dus de eerste 20 minuten echt rustig aan en pas daarna meer aan het werk. Dan weet je of het daar aan ligt. Dus dat je training de eerste 20 minuten net iets te intensief is voor het paard z'n spieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:18

Maar wat is je uiteindelijke OPLOSSING dan Painting?

painting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:18

Sonja schreef:
painting schreef:
Het is toon van verzet!

Denk je niet dat de OORZAAK van het verzet wegnemen misschien handiger is dan alleen de uiting verdoezelen?

Er m
Citaat:

oet altijd aan gewerkt worden, anders wordt het alleen maar erger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:19

:O
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-07-13 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:20

Dit onderwerp is al vaak langsgekomen. Mijn paard schudde heel erg met zijn hoofd op elke gebroken trens. Met een ongebroken trens deed hij het nooit.

Controleer zijn mond op eventuele wolfskiezen, of misschien is hij aan het wisselen.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:27

als het niks medich is kan het verzet zijn, maar ik zou eerst uitzoeken of niks medich is. succes ermee

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 14:34

Hoi, hij is van december onder zadel en de laatste maanden is hij door mijn vorige trainer (ben op zoek naar nieuwe trainer) gereden. Daar deed die het niet. (Zelfde zadel en hoofdstel) Dus waarschijnlijk is hij mij dan aan het uit testen?
Mijn vorige trainer zei dat ik meer met mijn been moest rijden. Maar ik begrijp niet waarom mijn paard het de eerste 20 min dan niet doet.
Ik rij met een enkel gebroken trens.
Ik stap eerst heel lang en dan ga ik draven. Als ik hem dan even "rust" geef stap ik door en hou hem ook aan de teugel en vraag ik stelling binnen buiten, rij ik volte's.

painting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:31

klopt Ella! Hij is je aan het uittesten

Groetjes !

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:35

Ella_ schreef:
Hoi,
Zou het zijn dat hij moe is en niet meer wil?
Of kan het dat de vorige eigenaars hem altijd 20min reden en dan stopte. En dat hij dit nu gewoon is?

mijn pony heeft dit vaak ook hoor. bij mijn vorige lesgever moest ik halsstrekken en daarna was hij klaar

ik les nu ongeveer een half jaar bij nieuwe lesgeefster, en dan heb ik tussendoor halsstrekken en even stappen, daarna pak ik hem op en gaat hij met zijn hoofdschudden,
bij mijn pony is dit omdat hij denkt dat hij klaar is, en even laat weten dat hij niet verder wilt werken.

gewoon doorrijden en tussendoor vaker halsstrekken, stappen etc.

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 15:41

Weet iemand hoe ik dit moet oplossen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:43

Daar is meer info voor nodig.
Oorzaak moet weggenomen worden.

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 15:51

Welke info heb je nog nodig hiervoor?

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:59

Heb je les of begeleiding? Een jong paard doorrijden is best een complex iets. Het paard toont verzet, dat kan aan 1001 dingen liggen en dat kunnen wij je niet vanachter de computer vertellen. Ga er wel vanuit dat je zelf iets verkeerd doet, waardoor jouw paard je niet snapt, gespannen raakt, misschien pijn of last ergens van heeft. Dat kan gebeuren, maar ga er wel mee aan de slag en niet naar symptoombestrijding grijpen zoals de martingaal of op een andere manier straffen.

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 16:05

Op deze moment heb ik geen les meer (op zoek naar nieuwe trainer) maar mijn stief vader komt soms met de longeerzweep in de piste staan en dan gaat mijn paard wel weer draven. Dan kan ik hem wel niet meer aan de teugel rijden, maar dan vind ik het al goed dat hij terug in draf is. Als vroeger mijn trainer er dan op ging zonder zweep/sporen. Dan was er weer geen enkel probleem. Dan liep hij weer goed. Dus waarschijnlijk ligt het probleem mij bij. Maar weet niet goed hij ik dit moet aanpakken.
Ik ben wel op zoek naar een nieuwe trainer. Hopelijk gaat het dan beter....

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:05

Uhm mijn paard deed dit ook, ik zou niet gelijk aan iets medisch denken. Paarden kunnen ook wel eens gewoon dwars zijn en als ze hier eenmaal succes mee hebben geboekt word het gewoonte die jij moet doorbreken! Ik zou zelf niet graag naar een hulp teugel pakken, maar waarom niet de gewoonte doorbreken. Waarom er net zolang op blijven zitten tot ze het doet, verbreek dat eens een paar keer, rijd 20 minuten, ga stappen en zet haar op stal. Zo sluit je het goed af en zorg je dat dat een gewoonte word. Bouw het rijden vervolgens uit, ga een rondje draven en stap daarna een rondje zorg voor voldoende afwisseling in het rijden zodat ze met jou bezig blijven, veel jongen paarden vertrouwen op teugelcontact en raken een soort van in paniek wanneer ze geen ruitercontact meer hebben, gooi je teugels niet los als je gaat stappen, ze kan ook op adem komen zonder lange teugel te hebben en hou haar bezig in die stap met een volte, gebroken lijn of andere oefeningen. Je kunt beter 15 minuten to 20 minuten effectief rijden dan een uur waarin je de strijd op zoekt. Succes!!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:19

Er zijn al een paar dingen genoemd die de oorzaak kunnen zijn, ik zou die eerst uit sluiten
Tanden nagekeken? Misschien heeft hij een wolfstand
Rug? Misschien heeft hij last hiervan
Zadel? Ligt deze goed?
Verzuring van de spieren?
Misschien is hij mentaal gewoon moe? Mijn jong paard is braaf totdat hij mentaal moe wordt, dan krijgt hij het allemaal niet meer geregeld en gaat hij lopen klieren . Ik stop dus als ik merk dat hij moe wordt voordat hij zelf protest geeft, soms ben ik te laat maar probeer ik dan iets te vragen wat ik weet wat wel goed gaat en dan sluit ik af.

Als bovenstaande allemaal uit gesloten is dan probeert hij waarschijnlijk een grens op te zoeken, maar zonder reden vind ik het raar dat hij dit pas na een tijdje doet en niet direct als je opstapt

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:21

Ik heb ook een soort gelijk iets gehad, maar dat kwam doordat het zadel tijdens het draven heel erg zeer deed bij mijn pony. Als ze die pijn had gevoeld, wou ze al gelijk niet meer draven. Nu heb ik een ander zadel en het gaat super.