Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Barney1978 schreef:De rijbewijscategorie B geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen).
Is de aanhanger toch zwaarder dan 750 kilo? Dat is rijbewijs B alleen toegestaan als het gewicht van auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo uitkomt. Wel mag sinds 19 januari 2013 de aanhanger zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.
) Een beetje trailer weegt al 500-600 kg en dan komt je pony er nog bij. Maar ook al weegt jouw pony niet het maximale laadvermogen, daar moet je wel mee rekenen. Buiten dat het wettelijk niet is toegestaan, zou ik het risico ook niet willen lopen dat het misgaat.
Ibbel schreef:Dan hebben politie, CBR en RDW ook maar wat in de ruimte gel*ld. Vroeger was het auto léég moet zwaarder wegen dan MTM trailer, maar het totaal MTM auto plus MTM mag niet meer dan 3500 wegen.
Die laatste regel staat sinds 19 jan nog steeds, de totale 'trein' mag maximaal 3500 kg kúnnen wegen.
Lege gewicht auto doet níet meer ter zake.
En maximaal 6 uur reistijd geldt alleen voor beroepsrijders.
Niekje51 schreef:Maar dat is toch exact wat ik schreef...? Ik noemde het alleen gewicht inclusief max laadvermogen.
Citaat:mits de auto incl. max laadvermogen (erg belangrijk bij bijv busjes) zwaarder is dan de trailer inclusief max laadvermogen
Ibbel schreef:Niekje51 schreef:Maar dat is toch exact wat ik schreef...? Ik noemde het alleen gewicht inclusief max laadvermogen.
Nee, jij schrijft dit, en dat klopt niet (vroeger al niet, en tegenwoordig doet het er helemaal niet meer toe):Citaat:mits de auto incl. max laadvermogen (erg belangrijk bij bijv busjes) zwaarder is dan de trailer inclusief max laadvermogen
Citaat:auto mag 600 trekken
Auto weegt leeg 1000 of iets meer
ponytrailer ongeremd dus tot 750
Trailer leeg max 300
rijden met Shetlander erin (max 150)
mag ik (met b rijbewijs) met deze combi rijden?
Karreman schreef:Allemaal weer klok en klepel antwoorden.
NoNo, In de klasse tot 750 kg gaat het er om wat de kar + inhoud echt weegt
Jaime_andrea Als jou auto al word weggeduwt door een lege aanhanger word het dan niet eens tijd voor een onderhoudsbeurt???
@ hyppolyte . Er zijn veel 4 X 4's die 3500 kg mogen trekken en zelf maar 2 ton wegen .En hoe kom je nu op een laadvermogen van 1050 kg?? Het is TOT 750 kg. Weegt de aanhanger 300 en de auto mag 600 trekken dat hou je een laadvermogen over van 300kg.
@BridgetF. Dit heeft diesel toch al in het topic gemeld
@LenaBaars. Dit gaat over TOT 750kg en dus heeft "tot 3500kg" hier niks mee van doen
@Ibbel. Dat verhaal geld voor aanhangers BOVEN de 750 kg, dus de geremde aanhangers met kenteken
@Niekje, Dat verhaal geld voor aanhangers BOVEN de 750 kg, dus de geremde aanhangers met kenteken
@ Ibbel, wel eens op een geien of ponykeuring geweest??
@Lobke, Slaat nergens op bij ongeremde aanhangers!!
@nairtje,Er zijn veel 4 X 4's die 3500 kg mogen trekken en zelf maar 2 ton wegen.
@amies, Het gaat om het WERKELIJKE gewicht van kar + pony. Dat mag in DIT geval niet boven de 600 kg zijn
@XxDiandraxX, Je husselt de regels van geremd met kenteken en ongeremd tot 750 kg door elkaar!!!
Veel shetlanders, maar ook schapen en geiten worden vervoerd in ongeremde wagentjes tot 750 kg,
Deze veewagentjes wegen van hun eigen ong 250-300 kg en als de auto ongeremd 600kg mag trekken hou je dus een laadvermogen over van 300-350 kg.Ruim voldoende voor een shetlander
In veel gevallen word het gewicht van de aanhanger niet op het typeplaatje vermeld. En B rijbewijs of BE heeft hier niks mee te maken.
Zolang de totale massa van de kar en het paardje maar onder( in dit geval 600 kg.) blijft mag er gewoon mee gereden worden!!!!!!!!!!
(Pas als je over geremde aanhangers met kenteken begint dan word het wat ingewikkelder maar dat is in het geval van @diesel niet aan de orde )
En weet je wat het gemak is van een ongeremd enkelas veetrailertje is?: Je kunt hem met 1 hand verplaatsen , aankoppelen en in de schuur zetten. Probeer dat maar eens met een tandemas paarden trailer van 700 kg en een totale hoogte van plm 275 cm..