Mijn paard is vrijwel altijd zonder touw aan het halster naar buiten gebracht, en vaak al bij de staluitgang of zelfs bij zijn eigen stal los gelaten.
Nu is er echter een probleem waar ik even geen raad mee weet.
Ik ben van mening dat een paard gewoon moet wachten, zich om moet draaien en dan los klikken.
Bij dit paard krijg je daar dus geen tijd voor, ik heb het al met een longe geprobeerd(maar ja, hij word steeds sterker en loopt dan met longe en al los), eerst op een kort rondje laten stappen zodat hij aan "werk" denkt, veelvuldig halt laten houden voordat we bij de wei/bak zijn, met een hengstenketting onder de kin en over de neus(niet tegelijk).
Hier had hij in het begin wel respect voor, maar hij springt er nu doorheen waarop ik niet "durf" te corrigeren ivm angst op achterover slaan.
Het is een fantastisch lief paard, komt direct als je hem roept, is heel nuchter en erg gezellig.
Met hoofdstel in is er geen probleem omdat hij dan aan het werk gaat, dit verschil kent hij super maar ik heb weinigzin in een hoofdstel-trauma of zelfs gebroken kaak of iets dergelijks bij het uitdoen van het hoofdstel en dat hij dan al gaat...
Het is absoluut niet het paard zijn fout, het is gewoon aangeleerd gedrag maar ik zit er wel mooi mee.
Laatst bijgewerkt door different1 op 01-07-13 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt