Extreem dwars/zenuwachtig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Icecrystal

Extreem dwars/zenuwachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 00:22

Ik zou graag meningen willen horen over dit paard.

Ik en een vriendin verzorgen naast het paard van ons zelf een ander paard die van een vrouwtje is die er zelf geen tijd voor heeft/bang voor is. Ze heeft van te voren vermeld dat het dier angstig is en zenuwachtig ook al komt hij wel van jongs af aan in de hand.

De eerste keer dat ik hem pakte ging het al mis, hij drukte me een paar keer tegen de wand en was zo zenuwachtig dat hij de hele vloer onder poepte.

(Foto in link): http://www.mijnalbum.nl/Album-QOVGVNJN-Foto-UX8MUHRG

Vervolgens liep ik naar de bak om grondwerk met hem te doen. Stalgenootje zou met haar paard ooms de bak in komen omdat ik hem eigenlijk niet vertrouwde. Hij liep constant door me heen en lette totaal niet op mij. In de bak opening schrok hij zo erg van iets dat hij me omver duwde ( ik stond voor hem om het bak hek open te maken) hij rende over me heen en trapte me daarbij in het gezicht.

Foto in link: http://www.mijnalbum.nl/Album-QOVGVNJN-Foto-OBO4EFIX

Ik moest mee met de ambulance en hield hier een flinke hersenschudding aan over.
Ik merkte dat ik hierna echt met angst naast hem stond waardoor de vriendin waarmee ik hem samen doe had besloten dat zij hem voorlopig zou doen.

De eerste 2 keer dat we samen naar buiten gingen, ging het perfect. Ik heb een super braaf paard en avatar(naam paard) nam dit gedrag over.

Nadat ik 2 weken op vakantie was geweest gingen we weer naar buiten. Ik nog steeds op mijn eigen paard en m'n vriendin op avatar. We waren nog geen 5 minuten onderweg en hij flipte compleet. Echt helemaal uit het niets. Hij steigerde enorm hoog een paar keer achter elkaar. Vervolgens probeerde hij achteruit de sloot in te lopen. We zijn toen terug gereden naar stal om een martingaal om te doen zodat hij niet omhoog zou kunnen en zijn weer op pad gegaan. Weer flipte hij maar we hebben het rondje wel afgemaakt.

Die dag erop probeerden we het weer. Hij flipte opnieuw en bleef achteruit lopen en proberen omhoog te komen en te bokken. Wederom zonder duidelijke reden.

Mijn vriendin had de eigenaresse gebeld dat ze echt bang voor hem begon te worden en vroeg haar om raad. Haar antwoord was dat ze er zelf ook met zweet in haar handen op zat en dat ze hem dan wel als weide paard zou laten staan.

In onze ogen is dit zonde, het paard is 4,5 jaar. Maar is dit wel verantwoord om mee door te gaan? Is dit paard niet gewoon echt gestoord?

Ik heb zelf 2 maanden in Canada met jonge paarden gewerkt en ingereden maar ik ben dit nog nooit tegen gekomen. Ik heb een join up met avatar gedaan die hij op dat moment super goed op pakt maar later blijft hij onrespectvol. Als je hem op zijn plek zet lijkt hij kwaad te worden ( oren plat en weer proberen vast te drukken tegen de wand).

Wie kan mij helpen om dit gedrag te verklaren ( paard is medisch in orde ).

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 00:45

ik denk omdat hij misschien altijd zijn zin heeft gekregen van zijn eigenaar dat hij denkt dat hij alles kan doen en laten (als ik het zo lees). en hij is gewoon onrespectvol tegen over de mensen die met hem werken en ik denk dat horsemanship met leiderschap heel erg goed voor hem zal zijn, (maar zo te lezen zal het niet zonder tegen stribbeling gaan) en ik denk dat als je eenmaal door hem heen geprikt bent dat je er een lief paard voor terug krijgt. (heb hier geen ervaring in en dit is wat ik denk)

JPS

Re: Extreem dwars/zenuwachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 01:19

Is het een ruin of een hengst?
Ik denk dat je er verstandig aan doet eens uitgebreid met de eigenaresse te spreken, zij kan je vast meer vertellen over zijn geschiedenis. Misschien kunnen jullie er gezamenlijk een arts en een gedragsdeskundige bijhalen voordat er nog meer ongelukken gebeuren. Ik zou zeker stoppen met het zelf uitvoeren van join ups!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 01:20

Ik zou hier mn handen vanaf trekken
je wilt toch niet met je leven spelen :n

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 01:24

Ja daar heb je wel een punt Shilady..
Hoe dan ook niet zelf aanmodderen hoor Mootjah, veel te gevaarlijk!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 07:54

Ik denk dat deze even een maatje te groot voor jullie is, ik zou hulp zoeken van een prof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:33

Idd, ik zou ook zeggen doe t lekker zelf. Je bent er nog goed vanaf gekomen met die trap :n
De eigenaresse moet gewoon de verantwoordelijkheid voor dat paard nemen en zelf serieuze hulp inschakelen.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 10:39

Ik zat daar zelf Indd ook aan te denken.. Het lastige is dat de eigenaresse niet echt het probleem wil oplossen en de kosten van een professional zou dus op ons neerkomen. ( eigenaresse doet nu ook niks met avatar).
Ik denk dat jullie gelijk hebben en dat we het op moeten geven. Dit zal dus betekenen dat het een weide paard wordt met een gevaarlijk karakter *zucht*.

Foto: http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=HBIGFINY

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:42

mootjah schreef:
Ik zat daar zelf Indd ook aan te denken.. Het lastige is dat de eigenaresse niet echt het probleem wil oplossen en de kosten van een professional zou dus op ons neerkomen. ( eigenaresse doet nu ook niks met avatar).
Ik denk dat jullie gelijk hebben en dat we het op moeten geven. Dit zal dus betekenen dat het een weide paard wordt met een gevaarlijk karakter *zucht*.

Foto: http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=HBIGFINY

Ja want het is niet jullie verantwoordelijkheid, helaas voor het paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:46

magnesium bijvoeren al geprobeerd?

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:48

Ik ken een bokker die dit soortgelijke heeft meegemaakt.. Ik zal het eens aan haar vertellen.
Bij haar is het wel goed gekomen vertel ik al vast

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 10:49

Ja dat krijgt hij! Het helpt wel iets maar niet voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:52

het is ook geen wondermiddel, paard heeft uiteraard ook duidelijk leiderschap nodig en als je zelf (heel terecht overigens) angst hebt ontwikkeld, moet je dit toch echt aan anderen overlaten...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:53

Is er al eens een goede kraker bij geweest? Kan me niet voorstellen dat een paard zo is geworden uit zichzelf. Of het dier heeft pijn of er is een keer wat mee gebeurd waardoor hij zo is geworden. Ik zou eigenaresse voor het blok zetten, of alles vertellen over paard, waar wanneer ging het mis of er niks meer mee doen dit is te gevaarlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:55

MarjanB schreef:
Is er al eens een goede kraker bij geweest? Kan me niet voorstellen dat een paard zo is geworden uit zichzelf. Of het dier heeft pijn of er is een keer wat mee gebeurd waardoor hij zo is geworden. Ik zou eigenaresse voor het blok zetten, of alles vertellen over paard, waar wanneer ging het mis of er niks meer mee doen dit is te gevaarlijk!

Welkom in de wereld van dominante paarden. Een paard wat van nature dominant is en nooit daarop juist is gecorrigeerd zal daar vanuit zijn natuur gewoon gebruik van blijven maken. Daarom is vaak opvoeding zo belangrijk in dit geval, als dit paard als veulen al gecorrigeerd was had je een heel ander paard gehad. Dit is overigens geen onwil of dwarsheid van het paard, het weet immers niet beter.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:12

Ik ken veel dominante paarden die achteraf toch ergens last van hadden en reden hadden om zich zo te gedragen.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 14:29

Hij heeft niks meegemaakt in zijn verleden. Zij heeft hem vanaf 5 maanden. Hij staat 24/7 op het land in een gemengde kudde van merries en ruinen in verschillende leeftijden. (Hij is zelf ruin)
Ik denk dat het een combinatie is van angst en dominantie. Het gekke is dat hij dus wel 2 keer met ons naar het bos is geweest zonder problemen. Nu flipt hij dus echt compleet.. Het lijkt wel een soort knop wat er bij hem omgaat..
Ik ga er vanmiddag heen en ik zit dus echt in een dilemma of dit nog goed komt ja of nee..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:45

Ik zou er niet zomaar mee naar buiten gaan, veel te gevaarlijk. Dan toch eerst in de bak aan het werk, grondwerken, longeren.. mja als je het eigenlijk zelf al eng vindt lijkt me het niet zo verstandig om ermee verder te gaan.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 14:49

Lees; ik doe hem zelf niet meer, mijn vriendin is er nu mee verder. Ik krijg echt al de bibbers als ik naast hem sta. Met longeren/rijden in de bak zijn er geen problemen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:52

Er iemand bijvragen die je kan helpen, er zijn ook wel mensen die dat kunnen en er niet enorm veel voor vragen. Juist als uitdaging zien. Plaats een oproepje op de markt zou ik zeggen, wie weet wat daar uitkomt.
Als hij vooral onder het zadel wild wordt zou ik er serieus over denken dat hij een probleem heeft met de rug.
Verder denk ik dat het een heeeeel angstig paard is wat zijn angst afreageert door het gedrag wat hij laat zien.
Hij heeft serieus duidelijk leiderschap nodig maar ook veel vertrouwen, probeer veel tijd met hem door te brengen zonder dat hij iets 'moet'. Gewoon als eerste stap om vertrouwen op te bouwen.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:02

lastig verhaal maar niet jouw verandwoordelijkheid, is de eigenaar er wel bij als jullie met hem bezig zijn,? of laat ze jullie zomaar aanpoten

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 15:07

Nee ze is hier niet bij.. Ze heeft deze hele maand geen tijd dus de zorg nemen wij over. Als ze er wel bij is heeft het ook weinig zin want ze is zelf echt bang van hem.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:14

Je hebt PB

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:17

Lieve meisjes,

Afblijven van dit paard!
Dit is voor jullie levensgevaarlijk.
Laat dit oplossen door een persoon met veel ervaring hierin.

Niet doen, jullie leren hem verder alleen maar verkeerde dingen aan.
Dit moet in één keer goed opgelost worden en dat kunnen twee bange meisjes niet aan.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:24

De titel van het topic sprak mij erg aan, en na het lezen van de tekst.. Kom ik erachter dat ik jullie ken :+.
Ben stalgenootje van TS en vind het erg knap wat ze doen voor/met het paard van een ander. Ze doen enorm hun best voor dit dier, ik doe het ze niet na.

Zelf ervaar ik dit paard als een dominant en onzeker paard (TS: correct me of I'm wrong), in mijn ogen best een combinatie dat best gevaarlijk kan zijn.