Stress in de proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Stress in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 19:01

Hoi mede Bokkers :)

Sinds kort rij ik wedstrijden, maar ik krijg mijn spanning niet onder controle. :o Als ik ga losrijden is ze super voor elkaar, dan is ze aan het been en fijn in de hand. Maar zodra ik de ring in kom, ga ik spannen en kan ik niet meer goed inwerken op mijn paard. Hierdoor wordt zij dus sloom en maken we slordige fouten.

Heeft iemand hier tips voor? Of is het puur de ervaring die je op moet doen? Heb nu nog maar 11 wedstrijden gereden hoor haha dus misschien komt het vanzelf wel :)

Alvast bedankt

x

LeonieHorses

Re: Stress in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:05

11 wedstrijden is opzich best veel. zelf rij ik ook wedstrijden .maar ik heb het meestal voor de tijd met het inrijden dat ik dan heel gespannen ben en tijdens de proef rij ik super met mn pony. misschien meer oefenen met je pony?

AnnieLover44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:08

een vriendin van me rijd concours en ik rijd zelf wedstrijden op de manege in het begin had ik het ook maar het ging vanzelf weg want ik was ergens mee bezig wat ik leuk vind. en als je het leuk vind hoef je of heb je geen stress te hebben.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:11

Tover een glimlach op je gezicht zodat je die er de hele wedstrijd niet meer uitkrijgt. Neem ban te voren een lekker uitgebreid knuffelmomentje met je pony. Doe alsof je in de proef aan het losrijden bent, maar dan wel heel netjes. Maak jezelf duidelijk dat je veel beter bent dan alle anderen, jij rijd immers een wedstrijd :D succes

perfect_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:46

Je kunt ook een paar keer naar oefendressuur gaan. Sommige verenigingen organiseren wel is oefendressuur. Je rijd hier dan net alsof je op wedstrijd bent, met jury en na die tijd krijg je gewoon je punten. Als je met oefendressuur je spanning leert te beheersen zal dit na een tijdje ook beter gaan op een echte wedstrijd. Succes !

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:10

Ga mee met mijn voorgangers. Maar heb nog wel een tip. Je moet vooral niet te hoge verwachtingen hebben, omdat het thuis wel goed goed gaat. Je moet je niet teveel focussen op die winstpunt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:11

Wat is de reden dat je gespannen raakt? Als je die kunt achterhalen kun je het ook gaan aanpakken.

xsanne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:20

Ik heb heel erg examenvrees, ik weet niet of jij daar ook last van heb? Want daardoor maak ik ook hele slordige fouten. In de les gaat altijd alles prima, totdat ik een wedstrijd ga rijden...
De volgende proefjes gaat m'n instructrice me helpen van te voren, en ze gaat ook oplezen, zodat alles wat rustiger gebeurd en dat ik (hopelijk) minder snel in de stress raak.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:33

voor je de ring in gaat even diep in en uit ademen, dat is vaak al een heel verschil. daarnaast even de reden van je zenuwen opzoeken, als je het alleen maar doet voor de gezelligheid en ervaring hoef je ook helemaal nergens bang of zenuwachtig voor te zijn

marleeennxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:52

Dat had ik dus ook, vooral mn eerste wedstrijd, maar ik denk dat hoe meer je oefent en steeds meer in kortere tijd achter elkaar een wedstrijd gaat rijden, het steeds beter gaat!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 11:02

Bedankt voor jullie reacties :)

Met het losrijden heb ik haar nu lekker voor elkaar, ze is aan het been en laat lekker los door haar lijf. Dit hou ik vast, totdat ik mijn proefje begin te rijden. Voordat ik de proef rij, rijd ik nog tempowisselingen op allebei de kanten en dat gaat dan goed!

Op de een of andere manier blokkeer ik zodra ik mijn proef rij.. Dan valt ze wat stil en kan ik er niet zo lekker meer aan rijden, dus ik denk dat dat toch echt met mijn spanning te maken heeft.. Maar ik weet gewoon niet hoe ik het op kan lossen -O-

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:03

... voor sommige mensen gaat dat nooit over. Heb een vriendin die er echt nooit overheen gaat komen, hoe veel wedstrijden ze ook gaat starten.

Maar wat is precies je probleem, vind je het lastig om de proef zelf te rijden, omdat dat alles achter mekaar moet en in een keer goed, in tegenstelling tot thuis rijden of losrijden, en wordt je daar gespannen van, of is het meer de stress dat je beoordeeld wordt en dat er mensen naar je kijken terwijl jij aan het rijden bent?

Dat eerste is 'makkelijk' op te lossen door thuis de proeven veel te oefenen en zo goed als uit je hoofd te rijden (natuurlijk wel met voorlezer, maar dan weet je wat er komt) Dit heeft mij heel veel rust gegeven, waardoor ik niet alleen met losrijden lekker kon rijden, maar ook in de proef. Doordat alles in de proef zo 'snel' achter elkaar moet, ging dat dus niet fijn en ging ik 'stressen'. Terwijl we alle onderdelen op zich prima onder de knie hadden. Thuis iedere hoek of zijde een oefening inzetten kan ook bijdragen aan het verminderen van dit soort stress. En ook vooral een fout achter je laten en ontspannen aan de volgende oefening beginnen. De fout die je gemaakt hebt, kun je toch niet meer ongedaan maken in de proef!
Als je je bekeken voelt en daarom wat spanning op bouwt, is het toch inderdaad een kwestie van km maken, diep inademen voor het de ring in gaan en je vooral concentreren op jezelf en je paard. Je hoeft toch niet gelijk eerste te worden en/of dikke punten te rijden? Als jij maar een lekker gevoel hebt als je de ring uit komt!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:07

Rij een paar x HC,dan kun je tijdens je proef ook wat tempowisselingen rijden en dus gewoon blijven trainen.
Zo heb je de kans meer vertrouwd te raken met je eigen kunnen en hopelijk krijg je dan meer zelfvertrouwen.
Volg ook eens een cursus sportpsychologie,dan leer je focussen en doelen stellen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 11:08

Super dankjewel! Hier kan ik heel veel mee :)

Ik denk dat het vooral onbewuste spanning in mijn lijf is... Paard valt soms echt stukken stil in de proef. Wijken gaat thuis goed, in het losrijden ook, maar in de proef gaat het vaak gewoon niet.

Misschien is het ook zoals je dat zegt over dat proefje ja. Ik denk dat ik vaak gewoon vergeet te rijden :+ Argh ik weet het niet, vind het in ieder geval jammer dat mijn proefje dan wat misloopt omdat ik zo stom ben haha!

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:16

Misschien is het proefje uit je hoofd leren ook een optie? Dan weet je al wat er komt en dan kan je, je daar ook op voorbereiden en met het inrijden en thuis kun je alles oefenen wat in het proefje komt!
Ik heb binnekort mijn 3e knhs wedstrijd doen en dan ga ik ook ff alles in mijn hoofd stampen. Als je 2 proefjes rijd kan je wat dat betreft ook als je geen goed geheugen en niet genoeg tijd hebt ook 1 proefje doen. Vaak komt alles van bijvoorbeeld proefje 3 ook in proefje 4 maar dan op een andere volgorde e.c.t

Ik ben echt nooit zenuwachtig met mijn wedstrijd maar mijn pony is met inrijden heel fijn en dan daarna niet meer. Zorg dan dat je eerst even de tijd neemt om de ring te verkennen. Ik had laast een locatie waarbij je 10 min voor dat de 1e ging starten in mocht rijden in de wedstrijdbaan. Ideaal, was echt heel fijn.
Daardoor kwam ik ook beter mijn proefje door.
En rijd je proefje niet gehaast. Maar waarvoor moet je zenuwachtig zijn? Zie het als een oefening voor jou en je paard en rijd de wedstrijd omdat je het leuk vind en niet voor een winstpunt!

Veel succes!

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:17

Maar een winstpunt zou natuurlijk super zijn ;p

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 13:17

Dankjewel!

Proefjes ken ik eigenlijk al prima uit mijn hoofd :) Nu natuurlijk niet meer, want het zijn weer nieuwe haha.

Je hebt gelijk, gewoon op het gemakje en niet sressen haha

Jij ook veel succes!

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:27

Dankjewel :)

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:49

Uit ervaring weet ik dat 'gewoon' ontspannen en je 'gewoon' nergens druk over maken, helemaal niet zo gewoon is. Dat is heel lastig! Er zijn al een aantal goede tips gegeven, maar ik wil er graag nog twee aan toevoegen.
De proef uit je hoofd leren is een goede tip. Wat je daar nog bij kunt doen, is vooraf je proef in je hoofd rijden. Inmiddels weet je hoe je paard reageert op jouw stress tijdens wedstrijden; hij wordt traag. Oefen vooraf in je hoofd alvast hoe je dit op kunt lossen. Bijv. als de oefening is F-X-H van hand veranderen, enkele passen middendraf. Dan visualiseer je in je hoofd dat je dat gaat doen en bedenk daarbij welke handelingen je uit moet voeren om dit goed te doen: in de hoek alvast attent maken, buitenteugel begrenzen, maak jezelf lang, kijk naar de overkant, geef been en sta toe met je hand, controleren of je voldoende reactie krijgt of dat hij te traag blijft. Zo niet, nogmaals wat strenger been en/of tikje met de zweep erbij. Door de oefeningen voor jezelf te vertalen naar praktische actiepunten, kan dit ervoor zorgen dat je minder zenuwachtig bent. Immers, je weet precies wat je moet doen.
De andere tip is: oefen thuis om jezelf helemaal te ontspannen. Controleer tijdens het rijden regelmatig je spanningspunten. Ik weet natuurlijk niet wat jouw spanningspunten zijn, maar dat kunnen bijvoorbeeld je armen zijn die je te strak houdt, je bovenbenen die je aanspant, of je voeten die je opeens op trekt. Wees jezelf bewust op welke plekken jij spanning hebt. Of laat je instructrice een keer meekijken tijdens je proef, als je het zelf niet voelt kan zij het waarschijnlijk wel zien. Bouw zelf tijdens je proef ook ontspanningsmomenten in op plekken waar je even geen oefening hoeft uit te voeren. Stel jezelf bewust de vraag: zijn mijn handen ontspannen? Klem ik mijn benen niet?

Ik heb zelf ook vaak last van spanning en ben ook nogal perfectionistisch. Geen goede combi! Daarom ga ik volgende week aan de slag met een sportspychologe om te kijken hoe ik dit verder kan aanpakken. Dus als ik daar nog nieuwe tips hoor, zal ik ze hier ook posten.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 13:53

Super bedankt. Ook hier kan ik weer heel veel mee! :D Ga er zeker wat mee doen.

Ik ben ook wel perfectionistisch en veel te kritisch haha :o Soms zo lastig om niet te vergeten dat ik nog maar zo kort rijd en dat je dan niet te kritisch mag zijn he haha :P

basic_21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:58

Ik kan je niet helpen ben ook enorm gespannen geweest met wedstrijden in het verleden[doe ik nu niet meer]
Ik was zo erg dat ik zelfs een simpel parcours niet meer wist als ik binnen kwam.
Dressuur proeven ook geen succes kwam dribbelend binnen.
Het rare was dat ik het wel altijd heel leuk heb gevonden en deed ook altijd vol goede moed mee.
Ik weet ook niet wat er gebeurde het was gewoon 1 grote brij :o

Ik ga zeker mee lezen ben ook heel benieuwd hoe je dat op kan lossen.[al ben je vast de helft niet zo erg als ik was :D ]

shawney123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:07

de proef opnemen op je telefoon en dan iedere keer afspelen teminste dat werkte bij mij toen ik een prix caprilli wedstrijd op de manege had voor de eerste keer,

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:57

Heb ik ook, ademhalingsoefeningen meegekregen op de beloftetraining. Kan ze wel eens een keer overtypen(als ik het niet vergeet..)? Bij animo, stuur maar een PB'tje :o

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 16:18

Er zijn zoveel manieren en technieken om stress kwijt te raken, maar wat helpt is heel persoonlijk, ademhaling, je gedachten, manier van kijken.. echt alles speelt mee..
Dus best moeilijk om een kant en klare tip neer te zetten.
Wat iig heel belangrijk is in mijn ogen, is om je focus te verleggen.
Wat denk je nu voor je een proefje in rijdt?
Ik hoop dat het dit keer wel goed gaat oid?

Probeer eens alleen maar te denken, al zouden alle oefeningen de mist in gaan, ik blijf ontspannen zitten en mijn paard netjes aan mijn been houden.
Blijf je dan beter ontspannen zitten in je proef en je paard beter aan je been? Dan mag je al heel trots zijn dat je dat doel hebt behaald!! De volgende wedstrijd kan je er dan weer een klein stapje aan toevoegen. (en vaak zie je dan dat je proefje eigenlijk ook al een stuk beter gaat ipv slechter!)

Elke hoek kan je ook een moment van bezinning inbouwen, daar moet je thuis dan ook wel aan werken!
Je komt bij de hoek, maakt een halve ophouding en vraagt je af; hoe is het tempo en de impuls, hoe is de aanleuning, hoe is je buiging en stelling?
In één hoek valt dan een hoop op te lossen en kan je gerust een kleine tempowisseling rijden, je moet immers toch na je hoek het paard weer rechtstellen en eventueel impuls opwekken.
Heb je dat éénmaal onder de knie, dan lijkt het net of je in een proefje veel meer tijd hebt en blijf je beter aan het rijden en voelen tijdens de proef.

Zelf geef ik mentale trainingen en organiseer ik ook speciale lessen om proefjes te oefenen, misschien kan je eens kijken of er bij jou in de buurt ook iemand zich met dit soort lessen bezig houdt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:54

misschien kun je vragen of je een keer mag schrijven met een wedstrijd?
Dat heeft mij erg geholpen omdat je dan weet waar ze op letten :))

Het zijn ook maar mensen :)

Xx