Terugloop inschrijvingen wedstrijden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

orion456

Terugloop inschrijvingen wedstrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 11:41

Ik weet niet of het op de goede plek staat, maar anders mogen de MOD's het verplaatsen.

Ik ben wedstrijdsecretariaat van best een grote vereniging (ongv 200 leden) voor 3 jaar nu. Wij organiseren in het midden van Nederland (Apeldoorn, Kootwijk) binnen en buitenwedstrijden voor paarden (geen ponies). Voor de binnenwedstrijden hebben we altijd genoeg inschrijvingen en zit het goed vol, maar voor de buitenwedstrijden (op gras proef rijden, op zand losrijden) loopt het aantal inschrijvingen echt drastisch terug......
Het eerste jaar dat ik het secretariaat deed kregen we buiten voor alle 4 de wedstrijden (april, mei, juni en juli) nog makkelijk 6 dressuurringen de hele dag vol en 1 springring de hele dag van 9 to 18 en zelfs een 2e springring met een 2e parcours B en L een halve dag vol. Vorig jaar liep het springen al iets terug, maar de dressuur was altijd nog goed vol. Dit jaar wordt ook de dressuur echt een stuk minder, zo erg dat we zelfs de afgelopen wedstrijd maar een halve dag hebben vol kunnen maken (8 dressuurringen, alleen middagprogramma, 1 sprinring alleen middag). We hebben al meerdere dingen geprobeerd om meer inschrijvingen te krijgen (BB en 1.40 bij het springen toevoegen), maar daar krijgen we dag niet meer mee vol.

Nu is mijn vraag:
- aan andere mensen die wedstrijdsecretariaat doen: hoe is jullie ervaring hiermee? en hoe gaan jullie er mee om met terugloop aan inschrijvingen?
- aan de wedstrijdruiter/amazone: ben je minder wedstrijden gaan rijden afgelopen jaren? Waarom? Merk je iets van terugloop bij wedstrijden? Is er meer of teveel keus aan wedstrijden? Waar let je op bij het inschrijven van een wedstrijd (bodem, plaats, afstand??), wat vind je belangrijk waar een goede wedstrijd aan moet voldoen?
- aan iedereen: tips om meer inschrijvingen te krijgen???? Wat kunnen we nog verzinnen?
Laatst bijgewerkt door orion456 op 27-06-13 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

desi92

Re: Terugloop inschrijvingen wedstrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:47

Ik rij steeds minder wedstrijden omdat hij echt achterlijk duur is geworden, na dit jaar stop ik er helemaal mee omdat hij bijna niet te betalen is voor mijn en je al bijna in de prijzen moet rijden wil het voor mijn betaalbaar blijven. ik merk bij ons wel een terugloop.
in mijn omgeving is er vrij weinig keus aan wedstrijden wil ik binnen een straal van 15 km blijven. Door een oude blessure van t paard kijk ik nu voornamelijk naar zandbodem wedstrijden omdat hij daar beter op loopt.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:52

Bij ons zijn de dressuurwedstrijden altijd vol, binnen en buiten (dan heb ik het alleen over de paarden). Buiten hebben we een gedraineerde bodem, dat scheelt. Op zand rijden en op zand losrijden. Ook liggen wij precies tussen 2 kringen in, wat ook wel misschien helpt. In de zomer hebben we dus 2 ringen en in de winter 1 (ook binnen losrijden). Wij hebben altijd de eerste proef geldprijzen en de 2e gebruiksartikelen (maar dan wel goede prijzen, dekje/deken etc), ik heb het idee dat dit ook wel scheelt.
Wel hebben we altijd heel weinig inschrijvingen voor onze ponywedstrijden.

Zelf rijd ik ook wedstrijden, en ik ga alleen nog naar verenigingen waar ik in het verleden fijn hebben kunnen rijden (en dan bedoel ik niet dat het paard fijn liep, maar de organisatie). Ook blijf ik het liefst in de buurt, dit scheelt in de kosten en mijn paard heeft een veulen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:58

orion456 schreef:
Voor de binnenwedstrijden hebben we altijd genoeg inschrijvingen en zit het goed vol, maar voor de buitenwedstrijden (op gras proef rijden, op zand losrijden) loopt het aantal inschrijvingen echt drastisch terug......

Ik denk dat het probleem ligt aan de verschillende bodems bij losrijden en de proef. Ik rijd het liefst los op dezelfde bodem als de proef (en dan bij voorkeur zand) en zoek de wedstrijden daar dan ook op uit. Helemaal nu je bij startlijsten het soort bodem kan selecteren kan ik me voorstellen dat de inschrijvingen bij jullie teruglopen.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:01

Omdat er tegenwoordig veel wedstrijden op goede zandbodems zijn lopen de inschrijvingen voor gras inderdaad erg terug. Dat zie je overal.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:03

Ik denk dat je daar een punt heb Anouska. Inderdaad niet handig, 2 verschillende bodems.
Hier in de kring zie je dat graswedstrijden het nog best redelijk doen (vooral de selecties), maar zand inderdaad sneller vol zit.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:04

Ik doe het secretariaat van een grote paarden- en pony wedstrijd in de omgeving van Amersfoort. Bij de paarden hadden we altijd wel 3 springtuinen en 16 dressuurringen, dit jaar 2 tuinen en 12 dressuurringen. Bij de pony's viel het nog mee, van 2 tuinen naar 2 tuinen, van 14 dressuurringen naar 10. Je kan goed merken dat het financieel niet makkelijk meer is. Zelf start ik ook wel iets minder, maar niet eens uit financiele overwegingen, maar uit tijdgebrek.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:06

orion456 schreef:
- aan de wedstrijdruiter/amazone: ben je minder wedstrijden gaan rijden afgelopen jaren? Waarom? Merk je iets van terugloop bij wedstrijden? Is er meer of teveel keus aan wedstrijden? Waar let je op bij het inschrijven van een wedstrijd (bodem, plaats, afstand??), wat vind je belangrijk waar een goede wedstrijd aan moet voldoen?
- aan iedereen: tips om meer inschrijvingen te krijgen???? Wat kunnen we nog verzinnen?

Factoren die bij mij meespelen:
- ik vind het wedstrijdrijden erg duur worden met 12,50 per proef.
- het heeft lang gevroren dit jaar, de hele winter weinig kunnen rijden, en ik ben nu nog bezig met de paarden in conditie te krijgen. Ik ga dus pas over enkele weken voor het eerst weer wat starten.
- Er zijn in onze kring maar weinig wedstrijdlocaties meer over helaas, de ene doet alleen nog springwedstrijden, de andere is zijn veiligheidscertificaat kwijt, nog eentje heeft een drukke winter gehad en organiseert nu buiten blijkbaar niks en ga zo maar door. Dat houdt voor mij in dat ik al naar de andere kant van de kring moet of echt verder weg starten, dat wil ik alleen voor wedstrijden die ik in het verleden als heel erg gezellig en goed georganiseerd heb ervaren of voor meerdaagse wedstrijden. Benzinegeld tikt natuurlijk ook door.

Waar ik op let:
- idd de bodem. Een van mijn paarden loopt totaal niet op gras, die begint te krabbelen. En zand is makkelijker, hoewel ik voor de andere paarden gras niet uitsluit.
- de ruimte die beschikbaar is voor het losrijden.
- parkeermogelijkheden moeten doenbaar zijn, niet dat ik ergens langs de weg moet uitladen en nog 2 kilometer kan stappen naar de losrijbaan.
- georganiseerdheid en vriendelijkheid van het secretariaat
- het type deelnemers wat ergens komt rijden, ik ben steeds meer voor de gezelligheid gaan rijden en ik weet van bepaalde plekken dat het er vol staat met dames die alleen maar andere deelnemers komen afz**ken, daar heb ik dus geen behoefte meer aan.
- de jury's die uitgenodigd worden. Niet dat ik de sinterklazen achterna rij hoor :P maar op sommige plaatsen komt er altijd maar 1 bepaald jurylid en als die mij niet graag ziet rijden en ik weet dat al op voorhand kan ik me de moeite wel besparen.
- sinds de overgang van tarieven dus ook op de hoogte van het inschrijfgeld
- de prijzen die gegeven worden. Ik hoef niet per se eerste plaats = 50 Euro, maar de prijs moet in verhouding zijn tot het startgeld. Ik ga niet eens voor de prijzen weg, maar ik ben er wel principieel in (op wedstrijd geweest waar je voor 10 Euro als eerste plaats een medaille ter grootte van een euromunt kreeg en er werden niet eens rozetten gegeven. Dat vind ik schraperig)

Voor de ideale wedstrijd rij ik dus gerust nog wat verder weg, tot max. anderhalf uur trailerrit enkele reis.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:09

Ik zit in het bestuur van de plaatselijke club, wij organiseren alleen outdoor wedstrijden. Een jaar of 3 terug nog 6 banen de hele avond vol(wij organiseren alleen avond wedstrijden), nu hebben we dit jaar maar 3 banen en zit het programma maar net vol, nu was ons veld niet meer ideaal en die is nu opnieuw gedraineerd, gevlakt en ingezaaid.

Alter_Ego

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:13

Bij ons lopen de inschrijvingen ook behoorlijk terug. En dan ontstaat het dilemma om misschien het inschrijfgeld (op dit moment voor paarden dressuur en springen alle klassen € 10,- per proef/parcours) te verhogen. Want het is momenteel zo dat je sponsorgeld wel kunt vergeten, waardoor je aan prijzengeld nu net zoveel kwijt bent dan je aan inschrijfgeld binnen krijgt.

Ik vind het ook niet vreemd dat je steeds vaker merkt dat er enkel gebruiksartikelen worden gegeven als prijs. Het kan voor een vereniging gewoon niet meer uit om het prijzengeld op te hoesten.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:15

Inderdaad bij ons betaalde je vorig jaar nog 8 euro per proef en nu 10 euro. Helaas kom je gewoon niet meer uit kwa kosten voor de vereniging.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:17

10 Euro vind ik nog doenbaar. In onze kring was alles al 10 Euro en is bijna iedereen DIE nog organiseert omhoog naar 12,50 per proef. Tja, als ik dan weet dat ik kan winnen met 220 punten kom ik nog wel, maar ik zit in de fase soms wel winst/soms niet, enkele keer ook mee in de prijzen. Dan vind ik het wel een dure hobby worden :o

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:22

Ja ik moet zeggen dat ik zelf ook een stuk minder start als een aantal jaar terug. Zoals nu heb ik l1+6 nog 2-3 keer starten en dan denk ik dat ik me punten wel heb voor het l2. Daar zijn we nog niet klaar voor, voorheen ging ik dan gewoon een tijd lang op wedstrijd in het L1. Maar nu train ik toch liever thuis door totdat we er klaar voor de L2 zijn

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:26

Ja inderdaad. Ik ging juist altijd veel op wedstrijd met paarden die nog helemaal niet klaar waren voor hun klasse onder het motto 'ik heb er plezier in en je weet het verder nooit.' maar nu doe ik dat dit jaar maar enkele keren en het winterseizoen moest ik vanwege weersomstandigheden altijd zoveel afmelden (kostte ook klauwen vol geld) dus sowieso niet meer weg in november t/m maart tenzij ik een paard op pension kan zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:30

Ik rijd ook minder omdat het idd belachelijk duur is.. 10 euro per proef is gewoon idioot.. Zeker als je 2 proeven wil.. Verder ben ik ook erg kieskeurig geworden in de wedstrijden. Vroeger maakten mij het allemaal niet uit. Zand of gras, Volledige ring of enkel bordjes. Tegenwoordig let ik daar wel meer op.

Dus voor mij is het ook een geld kwestie..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:36

Het is gewoon een dure hobby :Y)

Beetje pension is al gauw tegen de 300 euro, tel daar de verzorging + materiaal, les en wedstrijden enz. bij op en het is echt een bak geld :7

Dagje wedstrijd met 2 proeven ben je toch al gauw 50 à 60 euro kwijt aan inschrijfgeld, benzine, verteer etc.

Daarnaast zijn mensen tegenwoordig ook kieskeuriger, goede zandbodems genieten de voorkeur met dressuur,
liefst wedstrijden met (veel) prijzengeld.... gebruiksvoorwerpen (sokken, shampoo, hoevenvet) vinden
veel mensen niet meer in verhouding met de 10 euro per proef die ze moeten betalen....

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 12:38

dit zijn handige reacties waar ik wat mee kan!! Bedankt.

Wij organiseren in de zomer onze wedstrijden bij Gert van den Hoorn (Kootwijk) en dat terrein is zo ingedeeld op onze wedstrijden dat je kunt losrijden op een gedraineerde goede zandbodem, maar de proeven zijn op (heel vlak, kort en nooit modderig, dat wel) gras. Ook voor springen.
Wij vragen aan inschrijfgeld 10,- per proef, dus als ik dat hier lees, valt dat ook nog mee en zijn we niet de duurste. We doen aan prijzengeld, geen gebruiksvoorwerpen. We hebben goede parkeergelegenheid en erg mooi terrein.

Wij kregen als vereniging in onze kring, laatst een mail van de kring met de vraag of we allemaal 1 lijn wilden gaan trekken in het maken van startlijsten. Specifieker werd er gevraagd om geen rekening meer te houden met voorkeuren in starttijden van deelnemers, als ze die aangeven. Alleen in hoge uitzondering kon dat gedaan worden, om zo iedereen gelijke kansen te geven en niet dat iedereen altijd als laatste wil starten.....Wij als vereniging willen dit eigenlijk niet gaan doen, omdat ik denk dat we dan nog minder inschrijvingen krijgen. Ik heb er persoonlijk geen problemen mee als mensen voorkeuren aangeven en ik vind dat een beetje service leveren naar de deelnemers toe.
Tijden zijn veranderd en zoals ik hier ook lees, de prijzen zijn omhoog gegaan, iedereen is drukker met werk, kinderen en willen ook nog graag af en toe wedstrijden rijden. Dat moet dan vaak allemaal in 1 weekend of 1 dag, dus dan hebben mensen voorkeuren voor starttijden.

Zouden jullie daar problemen mee hebben als je geen voorkeuren meer mag aangeven op een wedstrijd bij inschrijving??

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 12:39

oh en wij hebben allemaal mooie afgesloten ringen met witte hekjes van B t/m ZZL.

Alter_Ego

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:40

Het is gewoon dus puur een vicieuze cirkel:

- Inschrijfgeld moet verhoogd worden ivm het ontbreken van sponsorgeld;
- Deelnemers blijven weg door het verhoogde inschrijfgeld;
- Verenigingen verlagen prijzengeld door wegblijven deelnemers;
- Het kan voor deelnemers niet meer 'uit' om op concours te gaan.
- Inschrijfgeld moet verhoogd worden.......

Vraag is alleen; hoe dit te doorbreken? Zijn deelnemers bereid om te accepteren dat een prijsje puur het inschrijfgeld terug krijgen is? Of willen zij persé minstens € 50,-?

Door het wegvallen van de enorme prijzengeld kostenpot kan het inschrijfgeld verlaagd worden.
Wedstrijd rijden wordt momenteel eigenlijk weer een soort elite sport.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:43

in principe ben ik daar voorstander van, ik vind idd dat het altijd dezelfden zijn die met een 'goede' reden komen voor een bijzondere starttijd. Aan de andere kant ben ik heel blij met meedenkende secretariaten als ik met meerdere paarden in meerdere disciplines wil starten.

En idd, inschrijfgeld is gigantisch omhoog gegaan en de prijzen niet navenant. Ik hoef niet per se prijzengeld, als de rest goed geregeld is, maakt dat me minder uit. Geen rozetten (wat verplicht is!) vind ik wel armoedzaaierij.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:44

Wij houden ook rekening met zo ver als het lukt met voorkeuren, sowieso de mensen van texel moeten voor 21 uur terug met de boot en veel mensen werken dus willen wat later op de avond. De jonge pony ruiters als het lukt zo vroeg mogelijk omdat die dan ook op tijd weer thuis zijn.

Witte hekjes hebben wij alleen om de Z baan, waar meestal ook de M rijdt. De witte hekjes om de banen is ontzettend veel werk om op te zetten en daar heb je dan weer meer vrijwilligers bij nodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:44

Alter_Ego schreef:
Het is gewoon dus puur een vicieuze cirkel:

- Inschrijfgeld moet verhoogd worden ivm het ontbreken van sponsorgeld;
- Deelnemers blijven weg door het verhoogde inschrijfgeld;
- Verenigingen verlagen prijzengeld door wegblijven deelnemers;
- Het kan voor deelnemers niet meer 'uit' om op concours te gaan.
- Inschrijfgeld moet verhoogd worden.......

Vraag is alleen; hoe dit te doorbreken? Zijn deelnemers bereid om te accepteren dat een prijsje puur het inschrijfgeld terug krijgen is? Of willen zij persé minstens € 50,-?

Door het wegvallen van de enorme prijzengeld kostenpot kan het inschrijfgeld verlaagd worden.
Wedstrijd rijden wordt momenteel eigenlijk weer een soort elite sport.

Maar blijven mensen echt weg vanwege het prijzengeld?
Zelf intresseert mij het geld niet, Aangezien ik niet voor een 1ste plek op wedstrijd ga maar om een fijne proef te rijden. Voor mij is het belachelijke inschrijf geld wel een reden om weg te blijven. Aangezien de lol er dan nogal snel vanaf is..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:50

Ik ben zowel wedstrijdruiter als bestuurslid

Als wedstrijdruiter; ik ga ook minder op wedstrijd en het liefst met laag inschrijfgeld (bijvoorbeeld kringwedstrijden, 6 euro pp en alleen linten)
De meeste CH`s hier is het inschrijfgeld 8-10 euro en de 1e prijs ongeveer 3x zoveel
Er zijn ook CH`s met 10 euro inschr en 1e prijs 15 euro, dat vind ik schandalig duur :O
En het geven van gebruiksvoorwerpen vind ik echt niet leuk! het is net altijd iets wat je niet hoeft/kunt gebruiken. Geef dan liever dat bedrag aan prijzengeld.
Ik kijk ook naar wat voor terrein het is, gras is prima als het maar n mooi vlak veld is.

Als bestuurslid; wij organiseren kringwedstrijden (pa) voor 6 euro per proef/parcours, hier houden we altijd geld aan over na aftrek jurykosten etc.
We hadden voorgaande jaren altijd 20-26 dressuurbanen, en nu is dat ca 12-16. Wel een enorme daling. Wat opvalt is dat de klasses Z1,Z2 en ZZl juist toenemen, die kunnen we niet meer kwijt in 1 baan.
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 27-06-13 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:53

orion456 schreef:
Zouden jullie daar problemen mee hebben als je geen voorkeuren meer mag aangeven op een wedstrijd bij inschrijving??

Eh ja, dan schrijf ik me niet in.
Het is niet zo dat je elke keer een voorkeur doorgeeft maar soms is het niet anders.
Als ik moet werken zet ik er bij "na .. uur starten ivm werk" als dat niet mag en je dus ingeschreven staat op een tijd dat je niet kunt (en wel moet betalen?)

Daar komt bij dat je dan als je de lijst klaar hebt, heeel veel telefoontjes/mailtjes krijgt met wijzigingen ;)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:54

Ik start niet meer op gras na een aantal glijpartijen, t is al duur genoeg dus selecteer nu op zandbodems.