Welk ras voor ''toeren''

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casmihra

Welk ras voor ''toeren''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 22:33

Hallo iedereen! Mijn titel komt misschien een beetje raar over, maar beter kon ik het niet brengen!
Ik wil ooit grote tochten maken door andere landen heen, en ik vroeg me af welk ras paard daar eigenlijk het beste voor is.
Welk ras heeft uithoudingsvermogen, is betrouwbaar en kan over allerlei soorten grond lopen (hier bedoel ik bijvoorbeeld mee; over bergen, door bossen en beekjes, enzovoorts.) Hebben mensen ervaring met bepaalde rassen hiermee?

troi

Re: Welk ras voor ''toeren''

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 23:08

De klassieke lange afstandsloper is de arabier, maar ik denk dat je vooral moet kijken naar wat voor ras bij jou past. Zolang je geen extreme dingen wilt (zoals 150 km in korte tijd zoals ze doen bij de top endurance) vrijwel elk ras, mits goed getrained, dat aan zal kunnen.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 23:09

Zoals degene hier boven mij al zegt je moet gewoon kijken wat je zelf leuk vind en lekker vind om te berijden. Aan conditie kan altijd met goede training gesleuteld worden en elk paard zou dan op een normale manier wel een grote tocht moeten kunnen maken.

Casmihra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 00:28

Nee ik snap dat je een ras moet hebben die bij je past, maar het lijkt mij dat het ene ras bij wijze van spreken makkelijker door de "wildernis" gaat dan de ander. Zoals een quarter horse wendbaar is, en een fries zie ik niet snel enorme tochten maken van een aantal weken door gebergte enzovoorts, dus vandaar.

Aresje601

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 00:44

Mijn eerste gedachte ging uit naar Camargue paardje? Zijn sterke en coole beestjes :)
Maar het is natuurlijk ook ster afhankelijk hoe je ze traint.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 00:46

Als je hier meer over wilt lezen, check dan het Long Riders Guild es http://www.thelongridersguild.com/ Hier vind je veel info en ook over welke paarden men gebruikt.
Gemiddeld 'adviseert' met 'native' paarden. Nu gaan ze er daarbij ook soms van uit dat je paarden van een ander gebruikt als je bijv. aan de andere kant van de wereld gaat rijden, maar wat je zeker kunt doen is eens kijken naar welke paarden oorspronkelijk gebruikt werden voor het werk in het terrein, van de landen waar je heen of doorheen wilt rijden. Veel landen kennen wel hun 'bergpaardjes' die geschikt zijn voor rijden door ruig terrein.
De Arabier wordt hier genoemd en die heeft zeker zijn uithoudingsvermogen mee, maar vergeet niet dat die vooral gefokt is voor vlak terrein en snelheid en daar gaat het met een long-ride dus niet om. Snelheid zéker niet, je maakt misschien 20 tot 30 km. per dag en het terrein bepaalt vooral welke type paarden handig zijn. Met een arabier door de Alpen of Pyreneeën is weer een stuk minder geschikt nl., dan heb je veel meer aan bijv. een Merens. Gemiddeld genomen heb je meer aan een rustig, cool, gehard paardje of grotere pony die het goed doet op wat hij langs de wegen bij elkaar kan grazen, bijvoeren is er gemiddeld zelden bij dus je moet ook de tijd nemen om je paard te laten grazen. Heb je dan een heethoofdig paard van 1.75 wat het op een beetje gras niet red, dan heb je een probleem. Daarnaast is een hoog paard ook minder handig omdat je regelmatig van je paard zult moeten en iedere keer op en afstijgen (zoek opstapjes langs de weg) is geen pretje als je een 'kasteel' bij je hebt.
Al met al gaat het dus niet zozeer om 'ras' maar vooral om 'type paard'. Ook op mentaal vlak moet het dier geschikt zijn, het is voor een paard nogal wat om 1 op 1 met zijn mens op pad te zijn zonder kuddegenootjes (tenzij je een handpaardje meeneemt, dat scheelt al weer iets), constant in een veranderende omgeving en zelden meer dan twee nachten in dezelfde wei. Daar moet een paard wel tegen kunnen, je hebt wat dat betreft dus ook een zelfstandig, zelfverzekerd dier nodig.

Algemeen gezegd heb je een gehard paard nodig met stevige voeten (niet te kleine voetjes) droog en sterk beenwerk, een beetje massa, sober te houden, cool in het hoofd en betrouwbaar, maar ook zelfstandig en zelfverzekerd. Goede gewichtsdrager en let ook op een 'goede zadelrug' als je echt speciaal een paardje hiervoor gaat kopen (na veel zadelproblemen met m'n twee vorige paarden was ik heilig van plan nu een paardje te kopen met een makkelijke zadelrug.... helaas, mislukt, ik werd verliefd op m'n Poolse proppie. Maakt een geschikt zadel zoeken om met haar naar Polen te rijden wel lastiger, maar goed, onmogelijk is het niet. Qua ras is zij wel deels echt gefokt voor dit soort werk, de Hucul is een bergpony uit de Karpaten die voor diverse soorten zwaar werk in de bergen werd ingezet en zelfs als cavaleriepaardje gebruikt werd). Maar als je toch nog op zoek moet naar een paardje wat je hier speciaal voor gaat kopen, dan is het iets om in je achterhoofd te houden).
Laatst bijgewerkt door Francis op 24-06-13 00:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 00:48

Casmihra schreef:
Nee ik snap dat je een ras moet hebben die bij je past, maar het lijkt mij dat het ene ras bij wijze van spreken makkelijker door de "wildernis" gaat dan de ander. Zoals een quarter horse wendbaar is, en een fries zie ik niet snel enorme tochten maken van een aantal weken door gebergte enzovoorts, dus vandaar.

Bij Domaine Equestre Centaure (www.paardrijvakantie.com) in Frankrijk bieden ze ruitervakanties aan en die hebben een stuk of 8 Friezen ofzo! Gaat prima! Daar heb je best wel wat bergen en stenen paden etc, maar de paarden kunnen het prima aan!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 00:54

In eerste instantie is een fries niet het 'meest geschikte paard' idd, maar heeft Adrian hier op Bokt er toch al heel wat afstand mee afgelegd in Nederland maar ook door Frankrijk.
Vergelijk overigens 'buitenritten' niet met een 'long ride'. Paarden die een buitenrit van 4 tot 6 uur goed volhouden hoeven niet perse een trektocht-met-bepakking van weken/maanden vol te kunnen houden, da's echt een andere tak van sport om zo maar te zeggen ;)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:07

Met een haflinger kan je alle kanten op. Ook die jij wil.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:25

criollo!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:53

Casmihra schreef:

Nee, dat heeft totaal niets met rassen te maken maar alles met het individuele karakter van het paard en nog meer hoe jij daarmee om kunt gaan.

Sandrina schreef:

Beter een topdressuurknol met het juiste karakter dan een Haf met een te-lam-om-te-werken-mentaliteit.
Afgezien van leeftijd zal mijn Epilot-springertje verder komen op een lange reis dan de Haf op onze stal; om over de Tinker maar te zwijgen.......

Skip je beeld van ras, vergeet alle propaganda-verhalen van de rasverenigingen en zoek een koel, doortastend paard dan heb je gerede kans dat je ergens komt.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:56

Ik zou het denk ik ook zoeken in de niet al te grote, sobere rassen. Arabieren blinken zeker uit in de lange en snelle afstanden over vlak terrein, maar als je echt door berg en dal wilt rijden, heb je toch meer aan een evenwichtig en rustig karakter. Ik zou dan denken aan een fjord, haflinger, konik, highland pony, iets in die richting.
Leuk idee trouwens!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:02

Luister naar Ikke, ik zocht ook zo'n type paard, en het is uiteindelijk de merrie geworden uit de advertentie die hij mij toestuurde. :D
Ik heb haar inmiddels 2 jaar, het is echt een topper. :j

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:42

ikke schreef:
Skip je beeld van ras, vergeet alle propaganda-verhalen van de rasverenigingen en zoek een koel, doortastend paard dan heb je gerede kans dat je ergens komt.

Nou ja, samengevat dat dus :D waarbij ik een aantal punten qua bouw/type wel mee zou nemen in je zoektocht, ook een dressuurpaard van 1.80 kan koel en doortastend zijn maar als je speciaal nog iets gaat kopen zou dat niet m'n eerste keus zijn qua type paard.
Maar het karakter van het paard is denk ik wel de belangrijkste factor. Een dier kan qua bouw en type nog zo 'geschikt' zijn, als hij niet het juiste karakter heeft hiervoor gaat 't em niet worden en andersom zal een paard met het juiste karakter je overal heen brengen, ookal is hij op papier qua bouw/type misschien wat minder 'handig' in bepaald terrein. En dat karakter is dus totaal onafhankelijk van ras...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:58

Francis schreef:
ikke schreef:

Nou ja, samengevat dat dus :D waarbij ik een aantal punten qua bouw/type wel mee zou nemen in je zoektocht, ook een dressuurpaard van 1.80 kan koel en doortastend zijn maar als je speciaal nog iets gaat kopen zou dat niet m'n eerste keus zijn qua type paard.
Maar het karakter van het paard is denk ik wel de belangrijkste factor. Een dier kan qua bouw en type nog zo 'geschikt' zijn, als hij niet het juiste karakter heeft hiervoor gaat 't em niet worden en andersom zal een paard met het juiste karakter je overal heen brengen, ookal is hij op papier qua bouw/type misschien wat minder 'handig' in bepaald terrein. En dat karakter is dus totaal onafhankelijk van ras...

En toch liep zo'n dressuurkasteel zonder problemen naar zuid-Frankrijk.... Ik ben met datzelfde dressuurkasteel op plekken geweest waar veel Bokkers niet eens zonder paard durven komen om nog maar te zwijgen waar de eigenaar dat dressuurkasteel mee naartoe heeft gesleept....
Een niet onbelangrijke factor daarin is hoe de eigenaar met de paarden omgaat.

Die twee factoren zijn allesbepalend: jouw karakter en omgang versus het karakter van het paard. Als dat een juiste match is, is de rest volstrekt onbelangrijk.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:59

Als ik kijk hoe de spaanse paarden zich hier houden (nu op vakantie) verwacht ik die dieren als zeer geschikt. Regelmatig kom je paarden grazend aan een touwtje langs de weg tegen, of rijdend door het verkeer of met ruiter stil staand voor een bar terwijl hij een biertje drinkt. Verder zijn het geharde dieren met een fijn karakter (ik heb gewerkt met pre's op een dressuurstal) die hun energie goed weten te verdelen.
Bij aankoop zul je wel moeten kijken dat je het type koopt welke geschikt is voor dit soort werk en niet bij de topdressuurtypes uit komt, welke fijne paarden zijn, maar minder geschikt.

En bedenk me net dat je misschien ook nog eens naar de lippizaner kan kijken, hele fijne eigenaargerichte dieren die als het klinkt de wereld voor je rond lopen.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:00

ikke[quote="Sandrina schreef:

Beter een topdressuurknol met het juiste karakter dan een Haf met een te-lam-om-te-werken-mentaliteit.

Waar slaat DAT nu op? Die van mij is zeer, om maar niet te zeggen, erg voorwaarts.
Heb je nooit de goede haf getroffen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:04

In Zweden maak ik altijd hele dagtochten op Ijslanders. Vreselijk sterke en comfortabele paardjes zijn dat! Ze zijn geeneens zo klein, ze rijden heerlijk en zijn gemakkelijk in de omgang. Paardjes kunnen heel lang en ver lopen, en zijn erg bomproof. 's Winters kan je er ook mee op stap door de ongelofelijk dikke vacht die ze krijgen. Kan je zeker een ijslander aanraden! :)

Edit: Ze kunnen ook nog eens over alle soorten grond lopen, en raken bijna nooit kreupel. Ze hebben erg harde hoeven waardoor ze over steentjes kunnen lopen, maar ook smalle paadjes door de bossen gaat ze gemakkelijk af.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:18

ikke schreef:
En toch liep zo'n dressuurkasteel zonder problemen naar zuid-Frankrijk.... Ik ben met datzelfde dressuurkasteel op plekken geweest waar veel Bokkers niet eens zonder paard durven komen om nog maar te zwijgen waar de eigenaar dat dressuurkasteel mee naartoe heeft gesleept....
Een niet onbelangrijke factor daarin is hoe de eigenaar met de paarden omgaat.

Die twee factoren zijn allesbepalend: jouw karakter en omgang versus het karakter van het paard. Als dat een juiste match is, is de rest volstrekt onbelangrijk.

Weet ik, daarom schreef ik ook het tweede stukje van m'n bericht... karakter en samenwerking zijn belangrijker dan of het paard qua bouw geschikt is. Maar omdat TS speciaal een paard voor dit doel gaat kopen, lijkt het me handig om dat geschikte karakter te zoeken binnen de grote groep paarden en pony's die ook qua bouw/gesteldheid geschikter zijn. Als je toch nog iets gaat kopen...

En dan nog is het afwachten... Ik heb gezocht naar een 'trektochtpaardje' maar werd verliefd en kocht Raya. Qua type en bouw zou ze geschikt moeten zijn om ooit die long-ride te gaan maken (door haar werd de bestemming Polen) maar of of ze het mentaal gaat redden moet ik nog afwachten, daarvoor moet ze toch nog wat meer zelfvertrouwen krijgen. Dat het er in zit ben ik van overtuigd, of het er nog uit kan komen is afwachten. Maar lukt het (en het gáát gewoon lukken) dan heb ik er denk ik ook een die me als 't moet naar 't andere eind van de wereld draagt.
Lukt het toch niet (er is meer nodig dan alleen een geschikt paard tenslotte... mijn grootste struikelblok zal het financiële stuk zijn van rekeningen die wel door blijven lopen), dan jammer, houden we't bij een weekjes Veluwe ofzo...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:24

ikke schreef:
Sandrina schreef:

Waar slaat DAT nu op? Die van mij is zeer, om maar niet te zeggen, erg voorwaarts.
Heb je nooit de goede haf getroffen. :+

Waar dat op slaat is dat je de goede eigenschappen van jouw specifieke Haf niet klakkeloos kunt projecteren op ALLE Haf-en. Dat wezenlijke onderscheid is blijkbaar erg lastig te maken!
Ik heb een dijk van een KWPN-er, waar ik moeiteloos elke uitdaging van je aanneem (IK ben de beperkende factor, niet het paard) maar dat wil nog niet zeggen dat dat met elke KWPN-er kan en dat geldt voor elk ras. Noem een ras en ik geef je de paarden die in de context van TS absoluut waardeloos zijn.

Datzelfde geldt dus ook voor de opmerking van RianneH; juist die spaanse paarden die jij daar ziet, zul je in NL niet of nauwelijks vinden. Skip dus ook het idee dat je op jacht moet naar een PRE of soortgelijk ook al ken ik paarden waar ik probleemloos mee op reis zou gaan en waarvan ik weet dat die paarden dat heel goed gaan doen. Dat maakt nog niet dat ELKE spanjaard het goed zal gaan doen (voorbeeld staat bij ons op stal.....)

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:33

connie64 schreef:
criollo!!

Eens :D De criollo is echt een geweldig paard voor dit soort doeleinden!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:36

Zoek naar een paard, niet naar een ras.
Met een werklustige Fjord kom je verder dan met een luie Arabier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:38

Fjorden en ijslanders zijn hier denk ik ook beter voor. Stevige paardjes die gewend zijn om over uitgestrekte landschappen te trekken, of in de bergen te wonen. Een arabier kan dan wel een goed uithoudingsvermogen hebben, maar dat is niet alles. Ze zijn dun gebouwd en kunnen niet zo goed tegen lage temperaturen. Ik zou inderdaad voor iets zoals een ijslander gaan, zoals je in mijn eerdere bericht kon lezen.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:45

ikke schreef:
Casmihra schreef:

Nee, dat heeft totaal niets met rassen te maken maar alles met het individuele karakter van het paard en nog meer hoe jij daarmee om kunt gaan.

Sandrina schreef:

Afgezien van leeftijd zal mijn Epilot-springertje verder komen op een lange reis dan de Haf op onze stal; om over de Tinker maar te zwijgen.......

Je moet niet alle Tinkers over een kam scheren, die van mij wil erg graag werken! Met buitenritten, als hij al aardig tegen zijn grens aan zit dan zal je hem altijd nog gewoon in galop krijgen met minimale hulpen. Ook zal hij er nooit uit vallen, werken wil die van mij zeker voor je.

Maar weer even on-topic, ik zou inderdaad kijken per paard, en niet specifiek naar een ras. Wel zou ik me een beetje laten lijden door de bouw van bepaalde rassen, want het ene ras is nou eenmaal veel wendbaarder dan het andere ras.
Wel ontzettend leuk om dit soort tochten te gaan doen lijkt me! :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:47

Ik maak ook graag (langere) tochten, heb nu nog gewoon twee warmbloedpaarden, maar sluit niet uit dat er in de toekomst een ijslander bijkomt :D Heb inmiddels verschillende ijslanders gereden, ook op langere tochten en het zijn enorm werklustige en pittige paardjes. Daarnaast zitten ze ook nog eens erg goed (redelijk vlakke gangen en tölt als extra gang die erg comfortabel is). Ik zou dus voor een ijslander gaan :)