Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Casmihra schreef:Nee ik snap dat je een ras moet hebben die bij je past, maar het lijkt mij dat het ene ras bij wijze van spreken makkelijker door de "wildernis" gaat dan de ander. Zoals een quarter horse wendbaar is, en een fries zie ik niet snel enorme tochten maken van een aantal weken door gebergte enzovoorts, dus vandaar.
Casmihra schreef:Nee ik snap dat je een ras moet hebben die bij je past, maar het lijkt mij dat het ene ras bij wijze van spreken makkelijker door de "wildernis" gaat dan de ander. Zoals een quarter horse wendbaar is, en een fries zie ik niet snel enorme tochten maken van een aantal weken door gebergte enzovoorts, dus vandaar.
Sandrina schreef:Met een haflinger kan je alle kanten op. Ook die jij wil.

ikke schreef:Skip je beeld van ras, vergeet alle propaganda-verhalen van de rasverenigingen en zoek een koel, doortastend paard dan heb je gerede kans dat je ergens komt.
waarbij ik een aantal punten qua bouw/type wel mee zou nemen in je zoektocht, ook een dressuurpaard van 1.80 kan koel en doortastend zijn maar als je speciaal nog iets gaat kopen zou dat niet m'n eerste keus zijn qua type paard. Francis schreef:ikke schreef:Skip je beeld van ras, vergeet alle propaganda-verhalen van de rasverenigingen en zoek een koel, doortastend paard dan heb je gerede kans dat je ergens komt.
Nou ja, samengevat dat duswaarbij ik een aantal punten qua bouw/type wel mee zou nemen in je zoektocht, ook een dressuurpaard van 1.80 kan koel en doortastend zijn maar als je speciaal nog iets gaat kopen zou dat niet m'n eerste keus zijn qua type paard.
Maar het karakter van het paard is denk ik wel de belangrijkste factor. Een dier kan qua bouw en type nog zo 'geschikt' zijn, als hij niet het juiste karakter heeft hiervoor gaat 't em niet worden en andersom zal een paard met het juiste karakter je overal heen brengen, ookal is hij op papier qua bouw/type misschien wat minder 'handig' in bepaald terrein. En dat karakter is dus totaal onafhankelijk van ras...
ikke[quote="Sandrina schreef:Met een haflinger kan je alle kanten op. Ook die jij wil.

ikke schreef:En toch liep zo'n dressuurkasteel zonder problemen naar zuid-Frankrijk.... Ik ben met datzelfde dressuurkasteel op plekken geweest waar veel Bokkers niet eens zonder paard durven komen om nog maar te zwijgen waar de eigenaar dat dressuurkasteel mee naartoe heeft gesleept....
Een niet onbelangrijke factor daarin is hoe de eigenaar met de paarden omgaat.
Die twee factoren zijn allesbepalend: jouw karakter en omgang versus het karakter van het paard. Als dat een juiste match is, is de rest volstrekt onbelangrijk.
ikke schreef:Sandrina schreef:Met een haflinger kan je alle kanten op. Ook die jij wil.
Beter een topdressuurknol met het juiste karakter dan een Haf met een te-lam-om-te-werken-mentaliteit.
Waar slaat DAT nu op? Die van mij is zeer, om maar niet te zeggen, erg voorwaarts.
Heb je nooit de goede haf getroffen.
ikke schreef:Casmihra schreef:Nee ik snap dat je een ras moet hebben die bij je past, maar het lijkt mij dat het ene ras bij wijze van spreken makkelijker door de "wildernis" gaat dan de ander. Zoals een quarter horse wendbaar is, en een fries zie ik niet snel enorme tochten maken van een aantal weken door gebergte enzovoorts, dus vandaar.
Nee, dat heeft totaal niets met rassen te maken maar alles met het individuele karakter van het paard en nog meer hoe jij daarmee om kunt gaan.Sandrina schreef:Met een haflinger kan je alle kanten op. Ook die jij wil.
Beter een topdressuurknol met het juiste karakter dan een Haf met een te-lam-om-te-werken-mentaliteit.
Afgezien van leeftijd zal mijn Epilot-springertje verder komen op een lange reis dan de Haf op onze stal; om over de Tinker maar te zwijgen.......
Skip je beeld van ras, vergeet alle propaganda-verhalen van de rasverenigingen en zoek een koel, doortastend paard dan heb je gerede kans dat je ergens komt.
Heb inmiddels verschillende ijslanders gereden, ook op langere tochten en het zijn enorm werklustige en pittige paardjes. Daarnaast zitten ze ook nog eens erg goed (redelijk vlakke gangen en tölt als extra gang die erg comfortabel is). Ik zou dus voor een ijslander gaan