In hoeverre is er sprake van 'aangeleerde hulpeloosheid'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marin_ka3

In hoeverre is er sprake van 'aangeleerde hulpeloosheid'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 12:22

In welke mate / in hoeverre is er sprake van 'aangeleerde hulpeloosheid' bij onze goed verzorgde paarden? :o

Dan heb ik het bijvoorbeeld niet alleen over de bodem waarop onze goed verzorgde paarden dienen te lopen, maar ook over het te snel toedienen van medicatie (na het vaststellen van een diagnose) waardoor het gehele natuurlijke, zeer sterke afweersysteem te gronde wordt gericht, of op zijn minst in sterke mate wordt verzwakt, en de kans dat het paard uit zich zelf herstelt heel klein is. 8)7

MAD_fan

Re: In hoeverre is er sprake van 'aangeleerde hulpeloosheid'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:37

Ik denk niet dat aangeleerde hulpeloosheid hier de juiste beschrijving voor is. Dat gaat namelijk over gedrag. Aangeleerde hulpeloosheid is het verschijnsel dat het dier (of mens) heeft geleerd dat hij zelf geen invloed heeft op dingen die hem overkomen.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 12:42

Is het niet zo dat, omdat onze paarden niet met oneffen bodems geconfronteerd worden, ze er ook niet mee om kunnen gaan? dat is dan toch ook aangeleerd gedrag?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:42

Aangeleerde hulpeloosheid is inderdaad een term uit de psychologie, die niets te maken heeft met wat jij nu beschrijft :)

Ik heb zelf niet echt een mening over of we onze dieren flauw maken.. De mijne staat altijd buiten (ook in de winter) en ik doe mn best om voor hem een zo natuurlijk mogelijke leefsituatie te benaderen. Ik denk dat dat altijd het beste is. Niet teveel pamperen met dekens (tenzij noodzakelijk), smeerseltjes, pilletjes, behandelingen en dat soort dingen :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:45

Marin_ka3 schreef:
Is het niet zo dat, omdat onze paarden niet met oneffen bodems geconfronteerd worden, ze er ook niet mee om kunnen gaan? dat is dan toch ook aangeleerd gedrag?

Aangeleerde hulpeloosheid is bijvoorbeeld dat het paard druk negeert, omdat hij heeft geleerd dat wat hij ook doet, de druk toch niet weg zal gaan. Het is dus een veel smallere term dan 'aangeleerd gedrag'. Hier vind je een uitleg (wikipedia is ur friend :+ ): http://nl.wikipedia.org/wiki/Aangeleerde_hulpeloosheid

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 12:46

VogeltjeM schreef:
Aangeleerde hulpeloosheid is inderdaad een term uit de psychologie, die niets te maken heeft met wat jij nu beschrijft :)

Ik heb zelf niet echt een mening over of we onze dieren flauw maken.. De mijne staat altijd buiten (ook in de winter) en ik doe mn best om voor hem een zo natuurlijk mogelijke leefsituatie te benaderen. Ik denk dat dat altijd het beste is. Niet teveel pamperen met dekens (tenzij noodzakelijk), smeerseltjes, pilletjes, behandelingen en dat soort dingen :)

Een term uit de psychologie, OK! Het beleren van paarden is toch een groot psychologisch proces? En, in mijn opinie kan je een paard werkelijk ALLES leren.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 12:53

Ik koppel de term 'aangeleerde hulpeloosheid' los van zijn betekenis binnen de professionele psychologische wereld. En zie het meer als een taalkundige letterlijke weergave van een fenomeen wat je ook zou kunnen betitelen als het effect van 'oeverloze betutteling' .

Oftewel; op welk punt overschrijden we de grens van 'zorgen voor' ten koste van 'verzwakking van de natuur'.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:03

Aangeleerde hulpeloosheid (bij paarden is iets breder dan dit. Het is een psychologische toestand. Het gelijkt zich kwa toestand meer met een depressie bij mensen. (Er zijn oa. onderzoeken waarin ze de zelfde stoffen meten in het lichaam.)

Aangeleerde hulpeloosheid zorgt er voor dat paarden ook bijna geen nieuwe dingen meer leren. Ze vermijden eigenlijk elke vorm van confrontatie. Je ziet vaak ook dat dit soort paarden terug lopen in conditie. Hun motivatie om te bewegen/eten is bv ook lager.

Paarden in de sport zullen dit gedrag zelden vertonen. Om zulk gedrag te gaan vertonen moeten ze langer blootgesteld worden aan verwaarlozing/mishandeling (door mensen of andere paarden).
Bovendien is het zo dat de meeste rijpaarden leren dat ze invloed hebben op de ruiter. Dat klopt niet met aangeleerde hulpeloosheid. Denk bv aan een paard dat geregeld gemept word als je er op zit, hij leert te vluchten of te bokken.

Het feit dat paarden op slechte bodems lopen/accepteren dat we ze schoppen enz zegt dat de paarden een hoog tolerantie vermogen hebben. Ze zullen niet zo snel in verzet komen... Tenminste wij pikken vaak het verzet niet op.

Ik heb hier een merrie die aangeleerd hulpeloos is. Het is een heel moeizaam proces om die iets leren. Toen ik haar net had was ze leeg. Er kwam geen spatje verzet uit. Als een ander paard bij kwam staan om te eten (zonder ander gedrag), dan deed zij een stap opzij om daarna geen poging meer te doen tot eten.
Als ik die dwong om iets te doen wat ze niet wilde dan stond ze met een trilbeen gewoon stil te accepteren dat het gebeurde.
Nu na 3,5 begint ze steeds vaker een beetje aan te geven wat ze wil. Zo vlucht ze nu voor andere paarden. Als ik nu met een zweep knal, dan schiet ze meters weg.

Zulke paarden haal je er overal uit (ik kom ze vaker tegen trouwens). Die paarden gedragen zich heel anders.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:04

TS volgens mij heb jij het principe van aangeleerde hulpeloosheid helemaal niet begrepen.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 13:09

Lara_Silver schreef:
TS volgens mij heb jij het principe van aangeleerde hulpeloosheid helemaal niet begrepen.

idd, wellicht moet ik mijn vraagstelling herzien en het begrip ' aangeleerde hulpeloosheid' volledig laten vallen!

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 13:19

Veulen84 schreef:
Aangeleerde hulpeloosheid (bij paarden is iets breder dan dit. Het is een psychologische toestand. Het gelijkt zich kwa toestand meer met een depressie bij mensen. (Er zijn oa. onderzoeken waarin ze de zelfde stoffen meten in het lichaam.)

Aangeleerde hulpeloosheid zorgt er voor dat paarden ook bijna geen nieuwe dingen meer leren. Ze vermijden eigenlijk elke vorm van confrontatie. Je ziet vaak ook dat dit soort paarden terug lopen in conditie. Hun motivatie om te bewegen/eten is bv ook lager.

Paarden in de sport zullen dit gedrag zelden vertonen. Om zulk gedrag te gaan vertonen moeten ze langer blootgesteld worden aan verwaarlozing/mishandeling (door mensen of andere paarden).
Bovendien is het zo dat de meeste rijpaarden leren dat ze invloed hebben op de ruiter. Dat klopt niet met aangeleerde hulpeloosheid. Denk bv aan een paard dat geregeld gemept word als je er op zit, hij leert te vluchten of te bokken.

Het feit dat paarden op slechte bodems lopen/accepteren dat we ze schoppen enz zegt dat de paarden een hoog tolerantie vermogen hebben. Ze zullen niet zo snel in verzet komen... Tenminste wij pikken vaak het verzet niet op.

Ik heb hier een merrie die aangeleerd hulpeloos is. Het is een heel moeizaam proces om die iets leren. Toen ik haar net had was ze leeg. Er kwam geen spatje verzet uit. Als een ander paard bij kwam staan om te eten (zonder ander gedrag), dan deed zij een stap opzij om daarna geen poging meer te doen tot eten.
Als ik die dwong om iets te doen wat ze niet wilde dan stond ze met een trilbeen gewoon stil te accepteren dat het gebeurde.
Nu na 3,5 begint ze steeds vaker een beetje aan te geven wat ze wil. Zo vlucht ze nu voor andere paarden. Als ik nu met een zweep knal, dan schiet ze meters weg.

Zulke paarden haal je er overal uit (ik kom ze vaker tegen trouwens). Die paarden gedragen zich heel anders.

Dank u voor uw goede uiteenzetting!

Dit is inderdaad niet waar ik op doel, integendeel zelfs. Ik ben tegen gebruik van geweld en voor 'samenspraak' met een paard tijdens het beleren en rijden van paarden.

Helaas herken ik dit beeld wat u schetst ook bij paarden in mijn omgeving. (in ieder geval 1...)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:22

Ik denk dat dat het beste is. Ik heb een paard gezien en meegemaakt dat aan Learned Helplessness leed, ook zijn training mee mogen maken. Het heeft niets te maken met het afnemende afweersysteem door overbetutteling. Het is een psychische toestand die uiteindelijk ook lichamelijk inwerkt. Een paard dat aan aangeleerde hulpeloosheid lijdt, word volledig apathisch. Dit kan verschillende oorzaken hebben, en het ligt ook heel erg aan het karakter van het paard. De basis uitleg is dat het dier meermaals heeft gemerkt dat er geen gehoor word gegeven aan zijn uitingen. Dat wat hij ook deed hij niets kon veranderen aan zijn situatie.

Een simpel voorbeeld is een paard dat zijn ongemak toont onder een onkundige en gemene ruiter die hem keer op keer onterecht corrigeert of volledig negeert. Na een tijdje zal het dier geen pogingen meer doen zijn ongemak te tonen en sommige paarden zinken dan weg in LH, dwz ze doen geen enkele moeite meer en worden zelfs apathisch. (zo ook het paard dat ik meegemaakt heb) Je moest hem vooruit trekken aan het touw omdat hij het nut van meelopen aan het touw niet meer in zag. Ook in de piste tijdens het grondwerken gaf hij geen enkele respons. De trainer moest uitzoeken op welke prikkeling het dier weer reageerde en vanuit daar opbouwen.

Ik vond het een zeer complex probleem en het is uiteindelijk goed gekomen met veel geduld, het was dan ook zeer interessant om mee te maken. Hij heeft mij ook veel uitgelegd. Het kan verschillende oorzaken hebben en de mate van de toestand is ook afhankelijk van het karakter van het paard. Niet ieder paard zal verzinken in LH. Maargoed het heeft dus niets te maken met medicatie of overbetutteling.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:24

Wat is je vraag dan?

Is je vraag overbetuttelen we paarden en worden ze daardoor zwakkere en zijn de minder in staat om tegen bepaalde dingen op te kunnen?

Ik geloof dat dat namelijk nogal uiteen loopt per ras en stal. Ik vermoed dat bepaalde rassen zwakker worden omdat ze niet zo dicht meer bij hun domesticatie oorsprong zitten. Maar het gemiddelde paard zal nog steeds prima opgewassen zijn tegen ongelijke bodems. Lopen is namelijk een handeling die ze alleen maar hoeven te verfijnen. Dat verfijnen kan wel mis gaan. Als ik nooit ren dan zal mijn vermogen om goed te rennen af nemen. De kans dat ik dan me enkels verzwik/struikel/val is dan veel groter. Immers me spieren en lichaam zijn dan minder sterk voor de handeling. Echter is het niet zo dat ik niet weet welke spieren ik zou moeten aanspannen daarvoor.

Dit is het zelfde bij paarden. Ze weten hoe ze op zo'n zachte/ongelijke bodem moeten lopen. Maar hun pees en spierstevigheid zal dat wel vermoeien. Ga je ze dwingen, dan zullen ze heus aangeven dat het niet kan. Alleen vaak pakken wij dat niet op, ja een dag later als ze stijf lopen van de spierpijn en soms zelfs interesseert het ons dan nog niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:28

Je bedoelt meer 'degeneratie of verzwakking van de soort' denk ik. Maar die krijg je niet door te goede verzorging. Wel door verkeerd fokken. En dat zie je dan weer meer bij fokken op uiterlijk (hondenrassen, maar ook mini's) dan bij fokken op gebruik, omdat gebruik haaks staat op degeneratie. En als hoefkwaliteit geen selectiecriterium is, omdat we prima hoefijzers hebben, dan kun je ongewild fokken op slechtere hoeven. Maar dat is allemaal genetica, geen (over-)verzorgingskwestie. Je kunt slechte voeten niet beter krijgen met hoefzalfjes, maar goede er ook echt niet mee verpesten.

Wat je wel kunt krijgen door te goede verzorging is welvaartsziekten (kijk maar naar de mens). Maar dat zijn geen ziekten die samenhangen met een slechtere weerstand/afweer/immuunsysteem, integendeel. Bij mensen is bv niet aangetoond dat er meer autoimmuunziekten voorkomen door meer welvaart. Wel dat door goede vaccinatie ziektes konden worden uitgeroeid of teruggedrongen.

Welvaart/goede verzorging geeft wél dat dieren (en mensen) ouder worden, en dat je dus bv veel vaker kanker bij honden ziet. Of meer artrose. Omdat die dieren vroeger domweg werden afgemaakt, want niet meer bruikbaar. En de tendens om nog maar een veulentje te fokken uit een chronisch kreupele merrie helpt ook niet mee. Maar dat staat allemaal los van 'pamperen'.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 13:37

Lara_Silver schreef:
Ik denk dat dat het beste is. Ik heb een paard gezien en meegemaakt dat aan Learned Helplessness leed, ook zijn training mee mogen maken. Het heeft niets te maken met het afnemende afweersysteem door overbetutteling. Het is een psychische toestand die uiteindelijk ook lichamelijk inwerkt. Een paard dat aan aangeleerde hulpeloosheid lijdt, word volledig apathisch. Dit kan verschillende oorzaken hebben, en het ligt ook heel erg aan het karakter van het paard. De basis uitleg is dat het dier meermaals heeft gemerkt dat er geen gehoor word gegeven aan zijn uitingen. Dat wat hij ook deed hij niets kon veranderen aan zijn situatie.

Een simpel voorbeeld is een paard dat zijn ongemak toont onder een onkundige en gemene ruiter die hem keer op keer onterecht corrigeert of volledig negeert. Na een tijdje zal het dier geen pogingen meer doen zijn ongemak te tonen en sommige paarden zinken dan weg in LH, dwz ze doen geen enkele moeite meer en worden zelfs apathisch. (zo ook het paard dat ik meegemaakt heb) Je moest hem vooruit trekken aan het touw omdat hij het nut van meelopen aan het touw niet meer in zag. Ook in de piste tijdens het grondwerken gaf hij geen enkele respons. De trainer moest uitzoeken op welke prikkeling het dier weer reageerde en vanuit daar opbouwen.

Ik vond het een zeer complex probleem en het is uiteindelijk goed gekomen met veel geduld, het was dan ook zeer interessant om mee te maken. Hij heeft mij ook veel uitgelegd. Het kan verschillende oorzaken hebben en de mate van de toestand is ook afhankelijk van het karakter van het paard. Niet ieder paard zal verzinken in LH. Maargoed het heeft dus niets te maken met medicatie of overbetutteling.

Dan gaan we gewoon 'off topic ' verder, haha! :j Het onderwerp pakt me enorm.

Ik kom er nu achter dat ik niet 1, maar 2 paarden in mijn directe omgeving ken die dit gedrag (in lichte mate) vertonen. Vooral 1, die meer en meer apathisch gedrag vertoont. De omgeving totaal laat voor wat het is, minder en minder eet, weinig initiatieven toont, wel doet wat hem gevraagd wordt , echter uiterst gedwee, ....terwijl het lieve paard elke dag tot in de puntjes wordt verzorgd! Werkelijk tot in de puntjes, helemaal volgens het boekje! En, ....dat 'helemaal volgens het boekje' , daar zit ik mee.... Wat mij betreft, waar is de wisselwerking tussen mens en paard. Dat 'volgens het boekje' veroorzaakt naar mijn idee een volledige 'blindheid' naar het paard toe, naar de 'wensen' of ' inbreng' van het paard. Want haar baasje doet immers alles wat ze kan, ...'volgens het boekje', dat is haar enige ' oog en oor'!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:42

Toch denk ik dat oververzorging (en dan vooral over bezorgdheid en vermenselijken ) slecht is voor de gezondheid van paarden.

Jonge dieren die veel op stal staan want het is zo nat buiten ontwikkelen minder sterke botten, zijn minder soepel, minder sterk. Kans op OCD word groter.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 13:43

Veulen84 schreef:
Wat is je vraag dan?

Is je vraag overbetuttelen we paarden en worden ze daardoor zwakkere en zijn de minder in staat om tegen bepaalde dingen op te kunnen?

Ik geloof dat dat namelijk nogal uiteen loopt per ras en stal. Ik vermoed dat bepaalde rassen zwakker worden omdat ze niet zo dicht meer bij hun domesticatie oorsprong zitten. Maar het gemiddelde paard zal nog steeds prima opgewassen zijn tegen ongelijke bodems. Lopen is namelijk een handeling die ze alleen maar hoeven te verfijnen. Dat verfijnen kan wel mis gaan. Als ik nooit ren dan zal mijn vermogen om goed te rennen af nemen. De kans dat ik dan me enkels verzwik/struikel/val is dan veel groter. Immers me spieren en lichaam zijn dan minder sterk voor de handeling. Echter is het niet zo dat ik niet weet welke spieren ik zou moeten aanspannen daarvoor.

Dit is het zelfde bij paarden. Ze weten hoe ze op zo'n zachte/ongelijke bodem moeten lopen. Maar hun pees en spierstevigheid zal dat wel vermoeien. Ga je ze dwingen, dan zullen ze heus aangeven dat het niet kan. Alleen vaak pakken wij dat niet op, ja een dag later als ze stijf lopen van de spierpijn en soms zelfs interesseert het ons dan nog niet.

Nou ja, voordat ik met mijn paard in het bos ging rijden hadden we alleen maar op kaarsrechte bodems gereden. In het bos is alles anders, en kan verraderlijk zijn , de bodem. Mijn eerste reactie was 'extra controle' , man ik voelde het s'avonds nog aan mijn ogen, zo had ik continue de bodem afgespeurd een gecheckt. Totdat ik erachter kwam dat zij (mijn paard) dit veel beter kan, door de natuur veel beter op ingesteld is. Vanaf dat moment gaf ik haar bij hobbelige (inmiddels bekende) paadjes haar de vrije teugel, onder voorwaarde dat ze wel in mijn tempo bleef lopen.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 14:01

Ik zie nu nu dat ik eigenlijk 2 vragen heb;

Waarom hebben we niet meer vertrouwen in het natuurlijk herstel van een paard , en worden we min of meer verplicht om het paard direct vol te stoppen met allerlei chemisch troep, ' medicijnen' ! Anders doen we niet zoals het hoort!

Waarom beperken wij ons in onze omgang met het paard tot datgene wat ons wordt voorgeschreven, volgens de dierenartsen, de paardenprofessionals etc. Waarom moet alles volgens 'het boekje' ? Waarom schakelen we onze eigen 'ogen, oren, verstand, kennis en gevoel voor paarden' uit, ten bate van wat de algemene opvattingen ons influisteren. Alles moet zoals het hoort, koste wat het kost! Zelfs ten koste van een paard... |(

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:37

Marin_ka3 schreef:
Ik zie nu nu dat ik eigenlijk 2 vragen heb;

Waarom hebben we niet meer vertrouwen in het natuurlijk herstel van een paard , en worden we min of meer verplicht om het paard direct vol te stoppen met allerlei chemisch troep, ' medicijnen' ! Anders doen we niet zoals het hoort!

Waarom beperken wij ons in onze omgang met het paard tot datgene wat ons wordt voorgeschreven, volgens de dierenartsen, de paardenprofessionals etc. Waarom moet alles volgens 'het boekje' ? Waarom schakelen we onze eigen 'ogen, oren, verstand, kennis en gevoel voor paarden' uit, ten bate van wat de algemene opvattingen ons influisteren. Alles moet zoals het hoort, koste wat het kost! Zelfs ten koste van een paard... |(

Op je eerste vraag zou ik antwoorden, wacht op de dag dat je paard een ernstig gezondheids probleem vertoont en laat dan de dierenarts niet komen.

Op de tweede, wie belet je je eigen verstand, gevoel en kennis te gebruiken bij de omgang met je paard?
De algemene opvatting is voor het grootste deel mode en papegaaienpraat.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 18:06

@ Simpelman ;
Op je eerste vraag zou ik antwoorden, wacht op de dag dat je paard een ernstig gezondheids probleem vertoont en laat dan de dierenarts niet komen.

Ik ga er vanuit dat de dierenarts gewoon wordt opgeroepen, natuurlijk!
Een diagnose (of wellicht een deskundige 'second opinion') is altijd van groot belang. En, indien nodig, er ingegrepen dient te worden, nogal wiedes! :j

Maar, ik kan je verzekeren dat in 9 van de 10 gevallen het zelf genezende vermogen van een paard het probleem kan oplossen. En dat in die 9 van de 10 gevallen, dat zelf genezend vermogen wordt verstoort door toediening van 'medicijnen'! %)

Hoe langer ik met paarden bezig ben , hoe meer ik begrijp dat commerciële factoren vaak belangrijker zijn dan het welzijn van het paard. :(

En, dan heb ik het niet over gebroken benen en dergelijke.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:21

Hier wil ik even op reageren:
Veulen84 schreef:

Juist in de (top)sport zie je aangeleerde hulpeloosheid bij paarden.
Deze paarden worden dagelijks blootgesteld aan pijninwerking en vernedering.
Het vluchten of bokken wat je aanstipt, leren deze paarden af, omdat het zinloos is, er geen uitweg is.
Paarden die in verzet blijven gaan, worden ongeschikt verklaard voor de sport.
De andere ("top")paarden worden dus aangeleerd hulpeloos.
Hier vind je een video van Dr. Andrew McLean waarin hij eea uitlegt: http://www.youtube.com/watch?v=B9rhi3xKfmg . Erg interessant!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 00:20

Hier ga je een beetje in de discussie over goede en slechte topsport. Als je het hebt over ldr (waar Mclean een tegenstander van is en in het filmpje over praat), dan zit daar een vorm van fysiek geweld in. We weten dat voor een bepaalde groep paarden dit heel zwaar is. Maar er zijn een aantal dingen die je nodig hebt voor het echt aanleren van aangeleerde hulpeloosheid (voor zo ver onderzoek nu uitwijst, want er mag van mij nog veel meer studie naar gedaan worden).

Hij noemt ze zelf al: Het moet onvoorspelbaar zijn, oncontroleerbaar en onvermijdbaar. Echter ldr voldoet aan 1 van de 3 definities niet. Het is namelijk voorspelbaar voor een paard. De druk ontstaat zodra de ruiter de teugel vast pakt of er zelfs op gaat zitten. Nu is de discussie of paarden die dit kunnen voorspellen een manier hebben gevonden om er mee om te gaan. We weten dat er een groep paarden is die hier tegen blijft vechten. Maar we weten ook dat er een groep paarden is die zich er aan overgeeft en mee geeft in de overbuiging en er achter kruipen. Het is zo dat in dit geval de fijne lijn tussen vermijdingsleer en je overgeven en daardoor richting hulpeloos gaan zit. Vermijdingsleer is een conditionering het paard heeft geleerd door het hoofd naar beneden te buiten hij de pijn kan verminderen/laten verdwijnen.

Mclean gaat er van uit dat de ruiter het hoofd achter de loodlijn trekt en dat het paard dit toelaat maar er niks aan bijdraagt (hij werkt niet mee of tegen). Mclean ziet in dit gedrag de eerste fase van aangeleerd hulpeloos. Helaas testen we op dit moment niet of dit ook echt de eerste fase is. Het echte aangeleerde hulpeloos (waar ik het over heb) betekend voornamelijk dat deze paarden niet meer reageren op externe negatieve prikkels. Het paard heeft geleerd dat het in die situaties geen controle kan uitoefenen. Deze paarden leren ook andere dingen slechter omdat hun algehele psychologische toestand minder is.

Paarden met echte aangeleerde hulpeloosheid reageren over het algemeen behoorlijk apathisch en futloos op dingen. Zulke paarden zullen het niet redden in de hoge sport en anders zouden we er in ieder geval van weten. Al zou het alleen maar omdat wij dingen vermenselijken en vragen stellen als paarden zo anders reageren.

Overigens zeg ik niet dat Mclean geen gelijk kan hebben. Het zou kunnen zijn dat er paarden zijn die door de snelle, hardhandige methode een hogere kans hebben op aangeleerde hulpeloosheid.
Er zijn namelijk nog veel meer factoren die bepalen of een paard aangeleerd hulpeloos word en veel daarvan kennen we niet.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 00:42

Zal een paard met aangeleerde hulpeloosheid het over het algemeen niet gaan redden, als deze niet kundig geholpen wordt? Neem bijvoorbeeld het nut van eten niet meer inzien.

Interessant onderwerp, trouwens :).

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 01:12

Marin_ka3 schreef:

Ik vraag me wel af in welke zin je dat bedoeld. Ik zie inderdaad dat op ieder wondje tegenwoordig een zalfje gaat en dat lijkt me enigzins overdreven (maar niet schadelijk). Bij serieuze aandoeningen denk ik trouwens dat er nooit vertrouwen is geweest in het zelfherstellend vermogen van een paard, alleen vroeger werd een paard dat iets serieus had wat niet vanzelf over ging gewoon vervangen en tegenwoordig gaat men dokteren.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 08:10

Over het algemeen bestaat mijn verbazing uit het feit dat er zo weinig werkelijk 'gecommuniceerd' wordt met een paard / het wezen paard en dat het paard daartegenover in hoge mate alsmaar beleerd wordt. Dus i.p.v. communicatie is er veel te vaak sprake van eenrichtingsverkeer, oftewel indoctrinatie...