geschoren,24 uur buiten en met dit bagger weer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

geschoren,24 uur buiten en met dit bagger weer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 21:55

Wat zouden jullie doen?
ze is in plaatje 5 geschoren en heeft een amigo bravo regendeken op.

Afbeelding
Ze staat 24 uur buiten en staat op hoog land.
Is het verstandig haar met de nachten naar binnen te doen als het de hele dag en nacht blijft doorregenen of geeft de deken genoeg bescherming omdat ze gechoren is?

ben benieuwd naar jullie mening

Set_Elkol

Re: geschoren,24 uur buiten en met dit bagger weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:57

nou het regent wel maar het is echt niet koud hoor, ik zou zelf mijn paarden niet binnen zetten (sterker nog, niet eens een deken omdoen)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 21:58

ze is wel geschoren en had vanmorgen lichtelijk een snotneusje maar echt heel licht.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:00

ik denk dat het prima kan hoor,zolang de deken niet nat word aan de binnenkant :)

Het is wel regenachtig ,maar toch warm

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:02

Het gaat veel harder waaien morgen. Ook gaat het weer veel regenen. Als het mijn paard was geweest dan had ik d'r binnen gezet, maar das mijn mening hé? De regen blaast gewoon door de deken langs met dit weer..

Edit; Ik zie trouwens dat het niet de hele nacht gaat regenen.. Valt mee. Lekker buiten laten staan met deken is mijn nieuwe mening.
Kun je morgen overdag even verder kijken wat het weer gaat doen.
Laatst bijgewerkt door LiVetime op 22-06-13 22:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 22:06

de deken is waterdicht maar mijn gevoel zegt ook morgen naar binnen.
ga morgen vroeg rijden en daarna zet ik haar op stal want ze verwachten morgenochtend erg veel wind en nog meer water als vandaag.en eventueel voor de middag aantal uurtjes eruit eruit en dan voor de nacht weer op stal.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:09

Dribbelkont schreef:
de deken is waterdicht maar mijn gevoel zegt ook morgen naar binnen.
ga morgen vroeg rijden en daarna zet ik haar op stal want ze verwachten morgenochtend erg veel wind en nog meer water als vandaag.en eventueel voor de middag aantal uurtjes eruit eruit en dan voor de nacht weer op stal.

+:)+

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:11

Waarom scheer je in de zomer een paard? Zelfs onze shetten hebben nauwelijks haar.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:13

Belle_Siem schreef:
Waarom scheer je in de zomer een paard? Zelfs onze shetten hebben nauwelijks haar.

Ik schoor mijn fjord ook in de zomer toen die nog vol in de sport liep (met name jaar dat we endurance deden),
zat toch verbazingwekkend veel haar op.
(mei en augustus)

Overigens hield ik er verder geen rekening mee met dekens of zo.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 22:19

ik rij lange afstanden en ze zat erg lang in haar vacht en was drijfnat onderweg en vervolgens niet droog te krijgen en staat 24 uur buiten dus was allemaal niet ideaal.

door de koude nachten maakte ze gewoon weer haar aan en overdag was het dan weer veel te warm.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:27

Die van mij doe ik echt geen plezier buiten met regen. Dus zolang het nog zo bagger is gaat hij lekker een schone stal in savonds :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:36

Hier is volgens mij een centraal topic voor..

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 15:18

waar dan?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:24

set_elkol schreef:
nou het regent wel maar het is echt niet koud hoor, ik zou zelf mijn paarden niet binnen zetten (sterker nog, niet eens een deken omdoen)

Met dit weer een geschoren paard geen deken op doen en buiten zetten ? Vind ik toch wel een kwestie van lef hebben en je kop niet gebruiken. ;) Nee de temp is goed maar een paard wat tot op de huid toe nat regent krijgt het toch echt koud met deze temperatuur. Lekker in de nacht binnen zetten zonder deken ts, kan de huid ook luchten en de deken weer goed drogen, met dit onstabiele weer gewoon een deken op doen of je moet ze bij huis hebben staan zodat je ze op kan doen als de bui eraan komt. ;)

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:32

Heb je de mogelijkheid om onder de deken een 50 of 100 gram deken te leggen?
Alleen een regendeken is niet genoeg met dit weer. Paard kan zijn haren niet over eind zetten doordat de deken als één natte plakkade erop ligt.
Mocht je dat niet hebben, zou ik haar naar binnen halen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 15:38

ze komt binnen snachts

ze heeft blijkbaar toch een koudje gevat lichte witte snot in neus.
staat nu met regendeken met hals op land overdag. en hoop niet de warm als de zon doorbreekt en gaat voor de nachten op stal.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:43

Ik heb die van mij 24/7 buiten met de mogelijkheid om in de schuilstal te gaan staan.
Mijn oudere merrie heeft snel wat last van dr rug en trekt met extreme regen(zoals nu) haar rugspieren volledig strak en gaat daardoor stijf, om maar niet te zeggen, kreupel lopen. Ze gaat wel binnen staan, maar dan krijg je hetzelfde effect doordat ze te weinig beweegt.
Als ze dus echt langdurige regen voorspellen krijgt ze haar ongevoerde deken om, nu dus ook.

Mijn andere pony, jonge ruin, loopt zonder deken en heeft nergens last van. Hooguit wat van de wind, maar dat is meer aan zijn karakter gebonden :) .

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 16:17

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 16:29

zoe is geschoren en dat is een topic voor ongeschoren paarden met de vraag wie staat er onder deken.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 16:29

Dat is niet waar, alle vragen over geschoren en niet geschoren, dekens of zonder dekens staan daar in...

Amiigo schreef:
Na deel 1: [SV] Wie staat er nu al in de dekens ?
Is er nu ook een deel 2!

Van de vliegendekens in de zomer:
[ Afbeelding ]

Naar de dikke winterdekens in de winter:
[ Afbeelding ]

En of je je paard nu deels scheert,
http://members.chello.nl/k.verkerk1/Ima ... choren.JPG
helemaal,
http://gezocht.napoline.be/files/wisegu ... en_211.jpg
of juist niet,
http://www.stalvanhetbovenland.nl/Twink ... rvacht.jpg
Advies vragen kan hier altijd! :D

:wave:

Lezen is toch niet zo erg moeilijk...

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 16:42

dankje wel maar je laatste regel had niet gehoeven.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 16:43

Ik probeer je te helpen en je blokt het af zonder nog maar één postje te lezen.. zowel heel de laatste pagina als de eerste pagina gaan over de dingen die jij hier vraagt. Dus ik vind je opmerking onterecht.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 16:48

Bassenqua schreef:
set_elkol schreef:

Met dit weer een geschoren paard geen deken op doen en buiten zetten ? Vind ik toch wel een kwestie van lef hebben en je kop niet gebruiken. ;) Nee de temp is goed maar een paard wat tot op de huid toe nat regent krijgt het toch echt koud met deze temperatuur. Lekker in de nacht binnen zetten zonder deken ts, kan de huid ook luchten en de deken weer goed drogen, met dit onstabiele weer gewoon een deken op doen of je moet ze bij huis hebben staan zodat je ze op kan doen als de bui eraan komt. ;)

tja, wat jij wil. lef hebben? mijn paard staat gewoon zonder deken in de regen hoor, niks mee aan de hand. het is nat maar wel warm, en elke keer als het even droog is droogt ze meteen op.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:38

He Marian!

Wat naar joh dat ze nu snotneus heeft. Ik zou het persoonlijk even aankijken. Het weer slaat behoorlijk om elke keer de laatste tijd en ook paarden die niet geschoren zijn reageren er wel eens op.

Ze heeft nu een ongevoerde regendeken eroverheen? Altijd even tussen het lichaam en de deken voelen of het daar warm genoeg is. Mocht dat niet zo zijn dan zou je er een fleece onder kunnen doen of een licht gevoerde regendeken.

Het is ook nog kort geleden dat ze geschoren is dus het kan zijn dat ze even moet acclimatiseren :). Daarom raad ik vaak ook niet meteen te dikke dekens aan want dan blijf je (in de winter) er maar dekens bovenop doen.

Als je overig nog vragen hebt kan je altijd nog even een berichtje sturen :)!

Belle_Siem schreef:

Dat wil niet zeggen dat andere paarden dat hebben he ;). Dit paard in kwestie heb ik geschoren en ze was ontzettend klam elke keer en had toch echt last van de warmte. Dan is het toch verstandig om te scheren. Ik ben op het moment nog vollop paarden uit de wintervacht aan het halen. Het is altijd belangrijk om te kijken per situatie. :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 20:50

zoe staat nu binnen zonder deken en heb haar gevoelt na 45 min en was warm.
ik was vanmiddag warm genoeg onder de 0 grams.

bedankt voor de tip maysie.
morgen gaat ze er weer uit en dan de deken weer op. scheelt toch dat ze niet nat regend en denk dat dat genoeg is voor zoe want zoe heeft het erg snel warm.moet haar niet te dik inpakken gelijk want krijgt ze enorme jeuk van.