hoe zinvol is boos worden in het leerproces van een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lot189

hoe zinvol is boos worden in het leerproces van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 16:03

boos worden?
is dat zin vol, reageren op je paard vanuit emotie?
persoonlijk vind ik boos worden zonde van de energie voor ruiter en paard.
paard begrijpt je niet namelijk!

http://horses.nl/artikelen/instructievi ... -straffen/

een kort educatief filmpje brengt je heel veel bij!
maar na het lezen van een topic 'wanneer was jij voor het laatst boos op je paard' schrok ik!

ik vind dat je tijdens de training van je paard gewoon profesioneel moet blijven en je emotie onder bewang moet kunnen houden als deze negatief zijn voor het paard.
boos worden op je paard, is in mijn ogen een tekortkoming van jou als trainer. :j

lot189

Re: hoe zinvol is boos worden in het leerproces van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 16:06

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:09

Boos worden is helemaal niet je emotie verliezen, boos blijven wel.
Boos worden is naar mijn idee dus ook niet fout, boos blijven wel, want dat snapt een paard inderdaad niet.

Een tik geven als een paard hapt, dan ben ik boos, die 2 seconde dat ik die tik geef.
Mijn houding is boos, mijn stem zegt, mag niet! en de tik is als een bijt terug.
Mijn boos is weer weg als ik zie dat het paard weet dat hij dit niet had mogen doen naar mij als meerdere.
Je merkt dan ook dat hij het niet snel daarna nog eens probeert omdat hij zijn plek weet.
Dit is boos zijn, maar geen emotie verlies.

je hebt mensen die dan boos blijven want dat rot beest heeft gebeten. hun hele lijf blijft die boosheid uitstralen, ook al doen ze verder niets, is dat al je emotie verliezen in een taal die het paard niet begrijpt.

Ik hoop dat ik daarmee duidelijk ben in dat boos zijn niet verkeerd hoeft te zijn.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 16:12

boos zijn hoeft niet verkeerd te zijn,
maar ik vind je paard laten weten dat hij niet mag bijten geen boos worden.
dat is corrigeren.

maar ik bedoel de paarden die tijdens de training 10 rukken in hun mond krijgen, 'omdat ie zijn hoofd maar niet laag houd'

heb je de linkjes ook even gelezen en bekeken?
je paard begrijpt namelijk niet wat je bedoelt met boos worden

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:13

Ik vind dat straffen van bijvoorbeeld gericht trappen, steigeren aan de hand, of er vandoor gaan zeker wel bestraft moeten worden. Dat kan gewoon echt niet, en anders ben je alleen maar bezig met belonen, omdat deze situaties waarschijnlijk niet heel erg vaak voorkomen. Dan heb ik het hier over een wel opgevoed paard die dit doet, niet een paard in opleiding, daar kan beloning voor gewoon aan een halstertouw of braaf dressuren zeker wel van toepassing zijn.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:14

lot189 schreef:
boos zijn hoeft niet verkeerd te zijn,
maar ik vind je paard laten weten dat hij niet mag bijten geen boos worden.
dat is corrigeren.

maar ik bedoel de paarden die tijdens de training 10 rukken in hun mond krijgen, 'omdat ie zijn hoofd maar niet laag houd'

heb je de linkjes ook even gelezen en bekeken?
je paard begrijpt namelijk niet wat je bedoelt met boos worden

Dat je paard niet begrijpt wat ik bedoel met boos worden lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Als Winston er bij mij in de bak vandoor gaat, ik daarop reageer door hem te straffen dmv streng toespreken, en flink tegen houden van voor, heeft hij echt wel door dat dat toch niet de bedoeling was...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:25

Jij schrijft dat een paard boos worden niet begrijpt.

Corrigeren is gewoon een vorm van boos worden. Corrigeren is straffen. Boos worden is straffen.
Alleen je hebt boos worden met emotie verlies en je hebt boos worden waarbij je dat niet hebt.
En dat vind ik dus een groot verschil en jij als stelling maker zou daar al direct zelf verschil in moeten maken ipv meteen neer pennen dat boos worden verspilde energie is.
Boos blijven is verspilde energie.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:35

Boos worden is wat mij betreft onzinnig, ook bij een correctie ben ik niet boos, blijf ik gewoon kalm.
Nu ben ik ook maar een mens, dus ik zeg niet dat ik nooit boos zal worden, ook al is het maar heel eventjes, maar zinnig is het niet, het levert niets op qua opvoeding.
Frustratie, boosheid of nog erger woede hebben geen plaats in welke opvoeding/training dan ook.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:40

Ik vind een correctie een vorm van boos.
Bij een tik zeg je bijvoorbeeld niet braaf paard. Je straalt ook geen vriendelijkheid uit bij een correctie.
Dus boos, al is het maar 2 seconde, die 2 seconde ben je boos en niet blij met wat hij doet.
Bij een beloning wel, dan ben je lichamelijk blij, je stem klinkt vriendelijk.

Frustratie, woede of langdurige boosheid hebben inderdaad geen nut.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:41

Dus als jij een paard hebt die al 1000 keer door dezelfde bak heeft gelopen en het de 1001ste keer op een lopen zet blijf jij kalm zitten en geef jij hem geen flinke correctie in zijn mond?
Kan je mij dat dan leren, want ik word echt nijdig als hij dat ziet als een manier om onder de training vandaan te komen. :P
(Dan heb ik het niet over schrikken van een vogel etc, gewoon puur even willen rennen)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:53

liekec schreef:
Dus als jij een paard hebt die al 1000 keer door dezelfde bak heeft gelopen en het de 1001ste keer op een lopen zet blijf jij kalm zitten en geef jij hem geen flinke correctie in zijn mond?
Kan je mij dat dan leren, want ik word echt nijdig als hij dat ziet als een manier om onder de training vandaan te komen. :P
(Dan heb ik het niet over schrikken van een vogel etc, gewoon puur even willen rennen)

Flinke correctie in de mond, nooit, dat zou schade kunnen veroorzaken. Daarom rijd ik ook bitloos, tot ik bezig ga met finesse, dan zet ik de teugels op het bit, maar dan heb ik al een warmgelopen paard die netjes reageerd, daar zorg ik voor voordat ik op het bit overga.

En als hij het op een lopen zet blijf ik kalm ja, pissig worden heeft geen zin, ik zal dan moeten nadenken over hoe ik dat varkentje ga wassen en ja dat is soms best lastig met zo'n dikke billen haf die het op zijn heupen heeft. Beetje(of veel) humor meenemen helpt, rustig en diep ademen helpt en mocht dat alles even niet helpen en je toch pissig wordt dan helpt even stoppen en pas weer verder gaan als je kalm bent. Even een kleine meditatie desnoods, maar niet in boosheid handelen.

Nogmaals, ik ben ook maar gewoon een mens, ook bij mij is het dus weleens misgegaan, maar ik heb dat nooit als nuttig gezien of iets dat ok is, dat is echt een terug naar het tekenbord iets.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:58

In het bos krijgt hij van mij een flinke correctie, als ik eraf val en hij er vandoor gaat zou dat nog meer schade kunnen veroorzaken. Pissig worden heeft inderdaad niet altijd zin, maar als hij er in het bos vandoor gaat ben ik niet de rust der zelve om hem rustig terug te nemen, dan gaat het bij mij (voor nu) om hoe ik hem het snelst terug kan nemen zonder mij, hem en mijn omgeving in gevaar te brengen.
Edit, vorige post was in de bak misschien geen goed voorbeeld. In de bak oefen ik ook als hij schrikt om hem met zo min mogelijk terug te krijgen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:02

Doe ik ook hoor Lilec.

Hij krijgt dan echt wel even een tandenpoetsbeurt. Beter dat dan de grote weg over en botsen met een vrachtwagen.
Op het moment dat hij terug komt ontspan ik wel direct mijn hand als beloning.
Maar ik ben dan niet gefrustreerd of blijvend boos. En dat zie ik veel ruiters wel zijn, die zagen de hele weg naar huis nog.
En dan kan hij kiezen wat hij het prettigste vind.
Ben je daar eerlijk en consequent in hoef je zelden groot in te komen, zo slim zijn ze wel :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:05

Daarom, als ik merkt dat hij na de correctie weer gewoon loopt blijf ik echt niet boos op hem. Du moment wel hoor, hij kan prima normaal doen, zeker in het bos, en ik heb gewoon geen zin om op de grond te eindigen onder het mom 'Kalmte kan je redden' :D

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:07

liekec schreef:

Dat jij niets ziet wil helemaal niet zeggen dat je paard niets zag.
Jij als roofdier zijnde kijkt heel anders de wereld in dan een paard dat een vluchtdier is.
Ik denk dat het dan ook ongepast is om daar dan boos om te worden.
Die bakkabouters zijn in de ogen van je paard echt wel aanwezig.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:07

Daar heb ik de one rein stop voor, dat is een geweldige noodrem. Flinke correctie in de mond vind ik nooit ok, maar laten we wel wezen, als het gaat om een paard die op hol slaat en zichzelf en jou in groot gevaar kan brengen dan gaat de veiligheid voor.
Het is alleen wel zo dat je met die grote en pissige reactie niets leert aan het paard waar je wat aan hebt, dat je dan heftig reageerd is wel te begrijpen, maar goed wordt het nooit.

Het kan dus echt wel zo zijn dat ik verkeerd reageer in een bepaalde situatie, dat ik boos word of iets in die geest, maar zoals gezegd is dat een terug naar het tekenbord, kijken hoe we kunnen voorkomen dat we weer in zo'n situatie komen, door training waardoor het paard beter reageerd, ook in lastige situatie's of door mezelf te trainen in ook in bepaalde situatie's kalm te blijven en te weten wat ik kan doen om de situatie ten goede te keren.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:11

Bowen schreef:
Daar heb ik de one rein stop voor, dat is een geweldige noodrem. Flinke correctie in de mond vind ik nooit ok, maar laten we wel wezen, als het gaat om een paard die op hol slaat en zichzelf en jou in groot gevaar kan brengen dan gaat de veiligheid voor.Het is alleen wel zo dat je met die grote en pissige reactie niets leert aan het paard waar je wat aan hebt, dat je dan heftig reageerd is wel te begrijpen, maar goed wordt het nooit.

Het kan dus echt wel zo zijn dat ik verkeerd reageer in een bepaalde situatie, dat ik boos word of iets in die geest, maar zoals gezegd is dat een terug naar het tekenbord, kijken hoe we kunnen voorkomen dat we weer in zo'n situatie komen, door training waardoor het paard beter reageerd, ook in lastige situatie's of door mezelf te trainen in ook in bepaalde situatie's kalm te blijven en te weten wat ik kan doen om de situatie ten goede te keren.

Hier gaat het mij dus ook om. Ik blijf nooit onnodig lang pissig, helemaal niet en ik beloon hem ook als hij wer braaf terug komt. Maar als hij er echt vandoor gaat, wil ik gewoon ongelukken voorkomen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:11

Natuurlijk kan die bak/boskabouter er zijn. En er mag gerust opzij gesprongen worden of een paar passen naar voren, maar geen hele bak lengte, dat is gewoon profiteren :)

En ja hoor, je paard leert echt wel van die harde ophouding.
Uiteraard niet als je niets anders dan dat doet.
En alles voorkomen is een utopie.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:15

little_king schreef:
Natuurlijk kan die bak/boskabouter er zijn. En er mag gerust opzij gesprongen worden of een paar passen naar voren, maar geen hele bak lengte, dat is gewoon profiteren :)

Tuurlijk kan het echt heel stevig pijn doen van een paard helpen, maar het kan ook een averechts effect hebben. Die laatste heb ik ook wel zien gebeuren, waar het paard niet zo leuk reageerde op die pijnprikkel bovenop de schrik en behalve ervandoor willen gaan ook serieus bezig ging met dat enge roofdier dat hem pijn deed van zijn rug afkrijgen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:15

Toen een paard mij tegen mijn hoofd schopte, ben ik toch wel vijf minuten echt boos geweest en heeft het paard het geweten ook. En nee, ik heb hem niet mishandeld of nodeloos zitten kloppen, maar de zweep heeft die toch wel twee keer snel tegen zijn kont gevoeld.

Ik vind dat altijd een mooi theoretisch principe: kalm blijven en geduldig zijn. En ja, ik ga daarin mee dat dat het uitgangspunt zou moeten zijn. 99% van de tijd zou dat dus ook moeten lukken. Maar je bent wel met 500 kilogram beest bezig dus als die echt iets doet wat not done is, dan laat ik dat wel even weten ook.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:17

liekec schreef:
Hier gaat het mij dus ook om. Ik blijf nooit onnodig lang pissig, helemaal niet en ik beloon hem ook als hij wer braaf terug komt. Maar als hij er echt vandoor gaat, wil ik gewoon ongelukken voorkomen.

Daarom heb ik dus die noodrem erin getraint, zodat ik iets heb wat ik kan doen "if oliebol hits the fan" zonder dat ik emotioneel hoef te worden en dingen moet doen die ik niet wil doen.

Alles wat ik zeg is dat pissig worden je niet helpt, dat het soms te begrijpen is dat je een pissige of paniekreactie hebt is wat anders, maar het heeft geen enkele trainingswaarde.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:20

Bowen schreef:
little_king schreef:

Tuurlijk kan het echt heel stevig pijn doen van een paard helpen, maar het kan ook een averechts effect hebben. Die laatste heb ik ook wel zien gebeuren, waar het paard niet zo leuk reageerde op die pijnprikkel bovenop de schrik en behalve ervandoor willen gaan ook serieus bezig ging met dat enge roofdier dat hem pijn deed van zijn rug afkrijgen.

Dat heb ik nog nooit meegemaakt als mijn correctie passend was naar de mate van "stout" zijn van het paard.
Dus bij een paard een keer tandenflossen maar direct! loslaten bij reactie heb ik dat nog nooit gehad. Ook niet bij bloedkikkers en nerveuze paarden. En ook niet bij brutale.
Wel als de reactie niet passend is, dan krijg je bij een karaktervol paard direct lik op stuk terug. Heerlijk!!
Dat zouden ze allemaal moeten doen.
Daar leer je van.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:22

Boos worden werkt wel in de opvoeding wanneer het als straf gebruikt wordt.
Paard doet iets fout = boos reageren, die link kan een paard echt wel leggen.

In het artikel gaat het over boos worden uit frustratie (bv. omdat iets niet lukt).
Als het paard maar drie passen wijkt ipv van 6, dan werkt het idd niet om boos in de mond te rukken of met de zweep te slaan.

Maar bij slecht gedrag, jawel hoor, dan weet een paard goed genoeg waarom je boos bent.

Bowen

Gini schreef:
Toen een paard mij tegen mijn hoofd schopte, ben ik toch wel vijf minuten echt boos geweest en heeft het paard het geweten ook. En nee, ik heb hem niet mishandeld of nodeloos zitten kloppen, maar de zweep heeft die toch wel twee keer snel tegen zijn kont gevoeld.

Ik vind dat altijd een mooi theoretisch principe: kalm blijven en geduldig zijn. En ja, ik ga daarin mee dat dat het uitgangspunt zou moeten zijn. 99% van de tijd zou dat dus ook moeten lukken. Maar je bent wel met 500 kilogram beest bezig dus als die echt iets doet wat not done is, dan laat ik dat wel even weten ook.

Kalm en geduldig zijn is wat anders dan zo zacht als maar kan zijn. Je kan ook heel kalm en zonder boosheid corrigeren, doe je het met boosheid dan heet het straffen, je frustratie even uitleven.
Ik handel vanuit princiepe nooit uit boosheid(nooit is een groot woord, ten overvloede, ook ik ben een mens en maak fouten), maar ik ben zeer zeker ook niet altijd poezelig zacht, mijn haf ziet me al aankomen met alleen poezelig zacht zijn, dat zou hij prachtig vinden, een mens waar hij overheen kan lopen! ;)

ElSea

Gini schreef:
Boos worden werkt wel in de opvoeding wanneer het als straf gebruikt wordt.
Paard doet iets fout = boos reageren, die link kan een paard echt wel leggen.

In het artikel gaat het over boos worden uit frustratie (bv. omdat iets niet lukt).
Als het paard maar drie passen wijkt ipv van 6, dan werkt het idd niet om boos in de mond te rukken of met de zweep te slaan.

Maar bij slecht gedrag, jawel hoor, dan weet een paard goed genoeg waarom je boos bent.

Hier ben ik het nou echt mee eens.