Mijn merrie gaat hangen of dat haar leven er vanaf hangt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jst_lyske

Mijn merrie gaat hangen of dat haar leven er vanaf hangt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 12:47

Allereerst bedankt voor het aan klikken van mijn topic en dat je de moeite neemt om dit te lezen!

Ik ben sinds eind februari eigenaar van mijn eigen paard. Ik heb gemerkt dat als ik mijn paard af wil koelen na het rijden of wil wassen, er een soort van angst ontstaat.

Ik zal het precies uitleggen. Als ik haar aan het afzadelen ben, staat ze altijd vast aan een ketting bij een ijzeren hekje. Dan is er niets aan de hand en staat ze rustig. Maar zodra ik haar afgezadeld heb en met een emmer water aankom, om haar af te koelen gaat ze hangen als een idioot. Ze heeft dan zo'n angst in haar ogen en hangt of haar leven er vanaf hangt. Ze heeft zo al 3 halsters kapot getrokken.

Let wel op dat moment gebruik ik niet eens een slang, maar ik gebruik een brokschep om zo voorzichtig haar benen rug en buik wat af te koelen. Bij het wassen gebruiken we wel een slang en die zet ik dan ook een lichte sproeistand. Zodra ze water hoort gaat ze wederom hangen als een gek.

Het rare is dat als we met zijn tweetjes zijn (een heeft het halstertouw vast en de ander spoelt/ wast haar af) staat ze dus niet vast aan iets, doet ze dit niet. Dan staat ze gewoon rustig, maar kom ik dan weer met een emmer aan gaat ze omhoog.

Het is net of dat ze alleen gaat hangen, als ze weet dat ze geen kant op kan.

Heeft iemand ervaring of tips, want dit kan zo niet doorgaan. Het is een afschuwelijk gezicht en ze hangt haar eigen op, als ik niet in kan grijpen.

Bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie iets weten.

P.s. De vorige eigenaar zegt dat zij dit nog nooit ervaren heeft...

LiVetime

Re: Mijn merrie gaat hangen of dat haar leven er vanaf hangt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:56

Jouw merrie ervaart het vast staan én de emmer als iets enorm gevaarlijks. Is het niet mogelijk om de emmer alvast klaar te zetten voordat je gaat rijden? Laat die emmer onderdeel worden van je training. De emmer er laten zijn zonder dat je er iets mee doet. Maak van het afspoelen geen doel, maar een training. Snap je?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:59

Misschien kun je proberen om 2 emmers te nemen, 1 om wat brok in te doen en haar er uit te laten eten en 1 met water.

Heb je geen hangemmer voor aan het ijzeren hek?
Je zou daar ook vanuit een emmer brok in kunnen gooien.
Stap voor stap opbouwen :)

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 13:01

branka16 schreef:
Misschien kun je proberen om 2 emmers te nemen, 1 om wat brok in te doen en haar er uit te laten eten en 1 met water.

Heb je geen hangemmer voor aan het ijzeren hek?
Je zou daar ook vanuit een emmer brok in kunnen gooien.
Stap voor stap opbouwen :)

Die heb ik, daar krijgt ze brok uit. Maar het gebeurd ook zeg maar als ik tijdens een buitenrit (brabantse bossen) aan leg en haar wil laten drinken. Ook dan gaat ze hangen of omhoog.

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 13:03

LiVetime schreef:
Jouw merrie ervaart het vast staan én de emmer als iets enorm gevaarlijks. Is het niet mogelijk om de emmer alvast klaar te zetten voordat je gaat rijden? Laat die emmer onderdeel worden van je training. De emmer er laten zijn zonder dat je er iets mee doet. Maak van het afspoelen geen doel, maar een training. Snap je?

Dat is misschien een goed idee, maar hoe doe je dat?
Ik heb het idee dat het met een trauma te maken heeft. Zou je hier ook schriktraining of vertrouwenstraining voor kunnen doen? En zo ja, welke oefeningen?

Door water lopen is overigens geen probleem, dit vindt ze schitterend.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:06

Zou je kunnen (laten) filmen hoe dit gebeurd? (Dus echt van begin het rustig staan naar het gaan hangen als je komt met emmer?)
Misschien zou je dat precies het onderdeel dat ze eng vind er uit kunnen halen en daar op gaan trainen.
Dan kun je ook veel gerichter tips krijgen :j

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 13:12

@branka16 ja dat zou kunnen, maar forceren is ook zoiets...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:13

dit probleem is 2-ledig:
1 jouw paard ervaart de emmer als iets engs
2 dit wordt bevestigd door de druk van het hangen. wat weer paniek kan veroorzaken

ik zou in een eerste stap heel vaak een emmer gebruiken voor voeren, water geven, afspoelen, zelfs om te "aaien" maar nooit vastgebonden. Zodat ze niet kan hangen. Mss dat je eerst hulp nodig hebt van iemand om je paard vast te houden.
Als dit goed gaat, ga je "optisch" je paard vastbinden dwz, neem een iets langer touw (leadrope ofzo) en haal dit door de poort/ring of over balk of eender waar je je paard normaal aan vast zet, maar hou het uiteinde vast, wederom voorkom dat als je paard wil gaan hangen het ook daadwerkelijk vast hangt en iets over trekt. "Jaag" het steeds naar het punt waar het "vast staat". En probeer zo min mogelijk je activiteiten met de emmer te onderbreken (mja makkelijker gezegd dan gedaan :) )
pas als dat goed gaat kan je overwegen om je paard terug vast te binden. Ik doe meestal nog een tussenstap en dat is het uiteinde van mijn touw x aantal keer rond het stuk dat aan het halster vasthangt draaien zodat ik het uiteinde niet moet vasthouden, maar als mijn paar gaat trekken/hangen ik tijd heb om het touw te grijpen (of om mijn paard waar naar voren te jagen)

succes

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 13:16

Ik dacht misschien haar vast zetten/ houden aan hastertouw met paniekhaak? Als de merrie dan gaat hangen schiet deze automatisch los meende ik?

@petitparis dat is inderdaad wel een goede tip, maar inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:18

vind persoonlijk paniek haken maar niks, want je leert een paard dat als het maar hard genoeg trekt het loskomt.
Het breken vh halster of losschieten ve paniekhaak is de beloning. Dus je mag alleen releas creëren door je paard terug richting vastbindplaats te doen gaan.

Je moet een beetje handigheid krijgen, maar het heeft me goed geholpen bij het leren vaststaan van 2 paarden en ondertussen enge dingen (zoals waterslang) overwinnen
Laatst bijgewerkt door petitparis op 18-06-13 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:19

jst_lyske schreef:
@branka16 ja dat zou kunnen, maar forceren is ook zoiets...

Je moet niks forceren maar gewoon doen zoals je altijd doet ;)
En sowieso met 2 man het probleem verhelpen is beter.
Jij houd de emmer vast en de ander het paard.

En dan langzaam aan naar het vastbinden werken.

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 13:20

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 13:21

petitparis schreef:
vind persoonlijk paniek haken maar niks, want je leert een paard dat als het maar hard genoeg trekt het loskomt.
Het breken vh halster of losschieten ve paniekhaak is de beloning. Dus je mag alleen releas creëren door je paard terug richting vastbindplaats te doen gaan.

Je moet een beetje handigheid krijgen, maar het heeft me goed geholpen bij het leren vaststaan van 2 paarden en ondertussen enge dingen (zoals waterslang) overwinnen

Dat is ook weer waar...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:53

Paniekhaken vind ik dramazaken.

Schieten ze los, bij hangend paard kunnen ze zo maar achterover slaan.

Bovendien schieten ze altijd los op momenten wanneer je het NIET wil, en zijn niet meer los te krijgen wanneer je dat wel zou willen... ze breken ook vrij makkelijk af, ik vind het ondingen.

Kan goed mee in de aanpak van @ petitparis, ik had ook zo'n waterangstig paard.

Ben in de wei begonnen met lange lijn aan halster en een grote SPONS, natgemaakt in weide-drinkbak.
Op warme dagen, ben daar voorzichtig mee gaan strijken (je kunt door meer of minder natmaken/knijpen) vrij nauwkeurig doseren, en het maakt geen eng geluid). Op een gegeven moment kon ik kletsnatte sponzen vol over hem uitknijpen, nog wat later emmers er overheen uitgieten.Kostte weken, maar opbouwend kreeg ik die uiteindelijk ook aan de waterslang/spuit.

Jouw paard schijnt echter ook het fenomeen "emmer" (al dan niet in combinatie met water) eng te vinden, dus dat zou ik bij die niet zo gauw doen, maar eerder met afsponzen beginnen.

Zeker niet vasthangen, maar zoals bovengenoemde tip: lange lijn ergens door of omheen slaan, zacht halster om, en laten vieren zodra er oncontroleerbare paniek dreigt, tezamen met naar voren aanmoedigen.

Het zijn handigheidjes, bij ieder paard is het weer anders, geduld, tijd, improviseren en goed nadenken over de volgende stap.Dan kom je er echt wel uit.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:59

ED --> OPG

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 20:49

@terpentijn heel erg bedankt, ik zal er mee aan de slag. Want met dit weer is het prettig dat je ze af kan sponsen etc. Sponsen is al een groot begin, dankjewel.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:49

ik zet mijn merrie nooit vast maar wikkel aleen het touw een paard keer om een tralie/hek o.i.d. Zij vindt het ook eng om vast te staan.
Eerder moest haar staart worden gewassen met praam op (?!). Toen kwam ik er achter dat als ik haar "los" liet staan, ik gewoon haar staart kan wassen, no problemo!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:54

Herken het probleem en bij ons is het opgelost. Wij hebben een halster die zodra er gehangen gaat worden halster over haar hoofd gaat en paardje los staat. Sinds ze de ervaring heeft dat ze altijd los kan zijn, waar dan ook, is het vast staan voor haar geen enkel probleem meer en wordt er nooit meer gehangen. Kost wat (halster) maar dan heb je ook wat.
Succes met het zoeken van een oplossing.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:05

mijn oplossing kost niets....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:37

Max daar gaat het toch niet om of iets wel of niets kost. We opperen allemaal oplossingen zodat TS kan kiezen wat voor haar en haar paard het beste kan werken. Er zijn meer wegen naar Rome en niet alles helpt bij alle paarden. Vandaar mijn bijdrage aan dit topic. De beste oplossing is die oplossing die voor haar paard werkt! Succes ermee TS.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:14

tuurlijk gaat het daar niet om, maar ik zie de meerwaarde van zo'n duur halster niet als je het ook kunt doen zoals ik doe....

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 19:19

Bedankt allemaal voor de tips, en geen ruzie maken heM

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:20

haha, nee joh!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:21

Een halster wat los laat zou ik niet zo snel kiezen, losschieten is niet zonder risico en er zijn er bij die als ze eenmaal weten dat ze los kunnen het avontuur heerlijk op gaan zoeken..

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 19:22

Het los laten hangen van touw is wel een goed idee, aangezien ze blijft staan. Zodra ze druk achter de oren voelt gaat ze nog meer hangen. Dus dat is cker het proberen waard.