weven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sofriet

weven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 13:32

Hoi,

Ongeveer 3/4 jaar geleden hebben we een nieuw paard gekocht. Had geen stalondeugden, maar stond dan ook altijd op de wei bij de vorige eigenaar. Helaas hadden we deze mogelijkheid tot voor kort niet. Wel ging hij iedere dag 3 uur met een ander paard in de buitenbak. Dat paard is een maand of 3 geleden verhuisd en sindsdien staat Baron heel veel te weven. We hebben al een hoop geprobeerd. Een liksteek, een jollybal, naast een ander paardenvriendje gezet, maar hij blijft het stug doen. Ook nu hij weer op de wei staat (2 weken) houdt ie dit vol. Na een uur begint ie zich te vervelen en dan komt ie bij de draad staan en gaat ie weven.
Ik heb ook nog zo'n grote "skippybal" voor paarden geprobeerd, maar die vind ie doodeng.
Heeft er iemand tips hoe we hem kunnen behoeden voor het verpesten van zijn eigen lijf.

Groetjes Sophie

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:36

Staat hij nu alleen in de wei? In een kudde zetten en genoeg afleiding geven door ruwvoer of gras.

sofriet

Re: weven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 13:47

Ja hij staat nu alleen. Ik heb helaas geen mogelijkheid tot kudde.
De pensionstalling is momenteel erg dun bezaaid. Wij en 2 anderen. En een van die 2 is een mep-grage merrie van 23 die we er liever niet bij hebben en haar eigenaresse ook niet. En de ander is een 3-jarige merrie die niet te vertrouwen is en waar je met de eigenaren ook moeizaam afspraken kunt maken.
We staan niet all-inclusive dus we moeten hem zelf buiten en binnen zetten enz.
Een wei verderop staat wel een Ijslandertje waar ie contact mee kan maken.
En het gras staat nu tot zijn buik :-) dus hij mag ook nog maar 2 tot 3 uurtjes erop.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:12

Je paard maakt je duidelijk dat hij hier ongelukkig is en duidelijk behoefte heeft aan meer buitenkomen met direct sociaal contact. Dat ga je niet kunnen vervangen met een liksteen of zoiets. Dus ik vrees dat je kunt kiezen tussen een ongelukkig en straks kapot paard of een andere stalling zoeken. Niet leuk maar wel realistisch vrees ik...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:33

Ik ga mee met troi en adviseer je om naar een andere stal uit te kijken. Eentje met veel weidegang (paddock paradise zou helemaal mooi zijn) en voornamelijk veel andere paarden. Je zult zien dat je paardje in no-time opknapt! ;)

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 16:24

Bedankt!
Momenteel hebben we alles wat we nodig hebben. Weidegang, mooie en ruime stal met een flink raam wat open kan, 2 of 3x per dag eten enzovoorts, dus ik zie niet in waarom ik zou verhuizen.
Paddock paradise heb ik überhaupt nog nooit van gehoord?
Het enige wat we missen zijn soortgenoten om samen op de wei te staan, maar er komen nieuwe pensionklanten en wellicht zit daar een leuk paard bij waar we hem mee buiten kunnen zetten.

P.s. sinds 2 weken geleden kan ie op de wei en vanaf nu het hele jaar, maar omdat het gras zo ontzettend hoog staat, mag ie natuurlijk nog niet te lang :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:02

Het is maar net wat je wilt, je paard kan hier veel schade van oplopen, zoveel psychisch als lichamelijk. Hij kan schade aan de gewrichten in het voorbeen krijgen en als je weven niet snel genoeg aanpakt zal hij dat voor de rest van zijn leven blijfen doen. Dus ik denk dat je de keuze hebt gemak van deze stal of gemak voor je paard. 3 uur buiten is overigs echt weinig voor een paard die de hele dag gewend is.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:08

Een paard is een kuddedier. Vind het daarom ook niet zo gek dat hij dit gedrag vertoond.
Zou toch zorgen dat er zo snel mogelijk een ander paard bij in komt... Want zo gaat hij helemaal kapot.

Hij kan dan via het draad wel contact maken met de ijslander maar dat is door het draad. Hij kan verder niks doen. Dan wordt een paard alsnog eenzaam....
En dit laat jouwn paard ook duidelijk zien.

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:10

ik heb dit ook gehad met mijn paardje die ik nu 2 maandje heb. ik stond op een stal met 2 andere paardjes. die paardjes wilde geen contact met haar waardoor ze zich ging vervelen als haar eten op was. ze begon toen ook te weven en als ze emaal binnen stond vond ze het best want kon ze lekker eten en bezig zijn. Ben toen naar een andere stal gegaan met meerdere paarden en sindsdien is het over. ze heeft nu maatjes en het naar der zin. dus is belangrijk dat hij/zij een maatje krijgt en anders zeker een andere stal zoeken waar je paard in kudde verband kan staan.

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 19:34

Joolien schreef:
3 uur buiten is overigs echt weinig voor een paard die de hele dag gewend is.

Eerder was de mogelijkheid er niet zoals ik al heb gezegd. Hij staat vanaf nu op de wei. Dan erbij deed ie het eerst nooit. Terwijl Dirk, zijn maatje, er niet net zo lang stond als hij. Hij begon er pas mee nadat zijn vriendje wegging. Dat neemt niet weg dat het niet goed voor hem is dat ie het doet, maar bij zijn vorige eigenaar had ie ook alleen een maatje door de draad en daar deed ie het ook niet.

Bedankt voor jullie tip van het verhuizen, maar misschien heeft iemand voor nu een minder drastische tip. Zoals ik zei komen er binnenkort nieuwe pensionklanten en wie weet klikt dat. Ik wacht dat af en anders zien we verder.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:31

Tja, als je toch niet naar je paard wilt luisteren en blijft geloven dat je paard het nu juist heel goed heeft terwijl je paard je toeschreeuwt dat hij ongelukkig is snap ik niet zo goed waarom je een topic opent eigenlijk..

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:38

sofriet schreef:
Momenteel hebben we alles wat we nodig hebben. Weidegang, mooie en ruime stal met een flink raam wat open kan, 2 of 3x per dag eten enzovoorts, dus ik zie niet in waarom ik zou verhuizen.

Misschien omdat je paard het niet naar zijn zin heeft :o En dat hij het bij zijn vorige eigenaar niet deed, tsja. Iets met in het verleden behaalde resultaten... Naar mijn idee probeert hij je toch echt iets duidelijk te maken

Zoals gezegd is een paard een kuddedier. Dit gedrag zou voor mij echt wel een reden zijn om een andere stal te zoeken.

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 22:36

Dat is het niet Troi. Het is, jullie zeggen weidegang enz is heel belangrijk in kuddeverband. Het enige waar ik momenteel niet over beschik is die kudde, maar over een maand staat een deel van de stal weer gevuld en dus zal daar vast een paard bij zitten wat bij Baron kan.
Ik ben het met iedereen eens dat een paard het beste in een kudde kan staan, absoluut, maar wanneer ik al een aantal keer duidelijk probeer te maken dat ik ervoor kan kiezen om hem volgende maand ergens anders te stallen waar meer paarden staan, wat hem ook stress bezorgt. Of op dezelfde plaats volgende maand misschien al een weidemaatje heb. Dan wacht ik liever op dat laatste. Maar misschien heb je gelijk en kan ik het topic beter sluiten, jullie menen nl dat ik niet naar jullie luister, maar blijkbaar lezen jullie ook niet alles even goed?
Ik heb nl ook al gezegd dat ik wacht of er volgende maand een leuk paard bij zit en anders kijk ik verder.
Bedankt voor de tips.

P.s. in mijn eerste zin van mijn topicstart staat 3/4 jaar ,waarmee ik niet bedoel 3 tot 4 jaar, maar 3 kwart jaar. Ik zal nooit mijn paard 4 jaar op 16m2 binnen houden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:18

Het is heel duidelijk dat wat jij een goede stalling noemt , echt niet overeen komt met wat het paard een goede stalling noemt.
Eigenlijk is er maar één goede oplossing, en dat is het paard op een weide zetten met echt meerdere paarden, dus niet enkel met één leuk ander paardje, nee echt in groep, met vrije toegang tot hooi.
Dat is een keuze die jij maakt, dit is altijd mogelijk, de één wil die stap zetten de ander niet, maar das echt jouw keuze.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:04

Shetlander erbij kopen. Sommige gaan tegenwoordig gratis.

Paard moet een maatje hebben want hij raakt psychisch gestoord.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:06

denk dat ie ook het meeste heeft aan een maatje, geloof overigens niet dat ie dit voor het eerst doet als ie na een uurtje al begint te weven, mensen verzinnen veel als ze van hun paard afwillen, maar goed, stal zoeken waar hij in de kudde kan of een maatje erbij, maar verwacht niet dat ie het nooit meer doet

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:42

Mijn pony deed dit ook altijd toen ze bij mij aan huis stond. overdag buiten en 's avonds stond ze op stal met 3 andere pony's/ paarden. Ze bleef maar weven. We hebben haar een zomer lang op een weiland gezet waarbij ze na een paar uur ook ging staan weven voor het hek. Uiteindelijk waren wij genoodzaakt de paarden te verhuizen naar een inloopstal met onbeperkt hooi. Het resultaat was een gelukkige merrie die zelf kon bepalen wanneer ze op stal wilde en wanneer ze naar buiten wilde.
Het weven deed ze alleen als we haar op stal zetten om te voeren, gelukkig was dit dan maar enkele minuten per dag.

masauri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:33

Is het geen mogelijkheid om het paard tijdelijk naar een andere stal te laten overplaatsen ? of af en toe een aantal dagen?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:35

Cowgirl schreef:
Shetlander erbij kopen. Sommige gaan tegenwoordig gratis.

Paard moet een maatje hebben want hij raakt psychisch gestoord.

Gratis om te krijgen, maar niet om te onderhouden...

Reiniera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:45

Mijn vorige paard deed dit ook. Naar een andere stal verhuisd en het was over.

jillenshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:52

Ik snap dat hiij dit gedrag vertoont een paard is en blijft een kuddedier!
Miesschien is er een mogelijkheid voor een weidemaatje?

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 04:34

Bedankt voor alle reacties!
Nog 2 weekjes (per 1 juli) en dan krijgt ie als het goed is een leuke ruin erbij voor op de wei. Die komt dan ook naast hem op stal te staan, dus hopelijk gaat het dan beter met hem!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 05:28

Arm paard.. Heeft hartstikke behoefte aan een vriendje :(:) Gelukkig krijgt hij er een en als dat niet klikt toch een shetlander erbij kopen of een andere stalling zoeken. Het is te zot voor woorden om een paard te houden op een manier waarbij deze gewoon aangeeft zo ongelukkig te zijn.

Bravour89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:27

Goed om te lezen dat die nu een maatje krijgt. Hopelijk scheelt dit een hoop!

Shelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:46

Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Het werkt echt alleen door hem zoveel mogelijk buiten te zetten.Succes