Stalling stop ermee... Ik krijg nog geld. Mijn rechten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Phrono

Stalling stop ermee... Ik krijg nog geld. Mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 13:32

Begin dit jaar heb ik mijn pony verhuisd naar een andere pensionstalling. Deze pensionstalling is eind 2012 van start gegaan, een stel huurt de accommodatie van de eigenaar en zet een leuke, diverse pensionstalling op. De man laat ik in dit geval even achterwege, de dame is kwestie is verantwoordelijk voor de pensionstalling.

Zoals iedere maand ontvang ik op de 23ste, in dit geval 23 april, de factuur voor de maand mei. Zodra ik achter de computer zit betaal ik deze rekeningen direct, zoals het hoort en ruim op tijd. Zo ook deze keer. 4 dagen later, op 27 april krijg ik tijdens een etentje een appje van mijn stalgenootje. Of ik haar zo snel mogelijk even terug kan bellen. Wat blijkt? Toevallig is mijn stalgenootje deze ochtend op stal wanneer de paarden van deze dame opgehaald worden. Verkocht. De pensionstalling stopt ermee (stel gaat uit elkaar) en dat is stil gehouden tot het moment ze er niet meer omheen kon en uitleg moest geven.

Haar paarden stonden al een week te koop en er wordt al druk gezocht naar andere woonruimte. Er zijn nog rekeningen gestuurd voor de maand mei maar de verantwoordelijkheid wordt niet genomen om dan ook die hele maand nog voor alle paarden te zorgen! Als een gek ga ik samen met mijn stalgenootje op zoek naar een nieuw plekje en gelukkig vinden we die snel! 30 april verhuizen we s'avonds onze paarden. 3 mei verhuisd deze dame zelf naar haar nieuwe woning. Er blijven paarden achter op de stalling waarvan de eigenaren nog niet eens op de hoogte zijn van de situatie. (de pensioenpaarden van eigenaren die ver weg wonen)

29 mei is mij beloofd dat ik het stalgeld voor de maand mei terug ontvang, in bijzijn van mijn stalgenootje. Tot op heden heb ik niks ontvangen en krijg ik iedere keer weer het makkelijkste excuus: ik heb geen geld. Ik heb gevraagd wanneer ik het kan verwachten, ik heb aangeboden om het in termijnen terug te betalen. Ik krijg er geen antwoord op. Ook de eigenaar van de accommodatie krijgt nog geld van deze dame..

Om onder de betaling uit te komen zijn er allemaal beschuldigingen richting mij gedaan. Dit laat ik even achterwege, hier sta ik boven. Ik weet wel dat ik het er door deze onprofessionele manier van handelen niet bij laat zitten.

Zijn er mensen met ervaring in zo'n situatie? Wat zijn mijn rechten? Ik kan alles aantonen, tot facturen, mijn betalingsbewijs en uitschrijven bij kvk aan toe. Ik heb inmiddels een aanmaning gestuurd en heb bewijs dat deze is gelezen.

it_is_me

Re: Stalling stop ermee... Ik krijg nog geld. Mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:42

Het gaat om een maand? Ben bang dat je dat niet meer terugkrijgt als zij het werkelijk niet meer kunnen ophoesten. Denk dat je al blij mag zijn, dat je zo snel je paard hebt kunnen verhuizen...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:54

Ik zou je rechtsbijstand erbij halen. Ik denk dat als ze niet reageren op incasso je een zware dobber gaat krijgen. Iets met een kale kip... Heel veel succes!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 15:01

Officieel heb je een maand opzegtermijn als je per maand betaald, dus kun je naar je geldt fluiten ondanks dat je er niet meer stond.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 15:03

Jammer dat dit zo moet Roelke, want je weet hoe het zit en verdraaid nu het hele verhaal. Verder ga ik er niet tussenin zitten maar ik vind dit erg laag van je. ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 15:09

smurffie schreef:
Officieel heb je een maand opzegtermijn als je per maand betaald, dus kun je naar je geldt fluiten ondanks dat je er niet meer stond.

Maar zij heeft niet opgezegd, de staleigenaar heeft opgezegd.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 15:16

Als je een aanmaning heb gestuurd moet je wachten tot de termijn is verstreken. Dan kan je pas verder actie ondernemen. Mijn tip is op rechtsbijstand/advocaat in te schakelen. Ik vermoed dat er dan nog een keer een termijn wordt gesteld. Mocht degene dan nog niet betalen kan er faillissement worden aangevraagd als er meerdere schuldeisers zijn. Ik weet niet of de zaak een eenmanszaak/VOF/BV betreft? Maar als het een zaak zonder rechtspersoonlijkheid bevat is degene hoofdelijke aansprakelijk. Je kan dan aan het privé vermogen komen. Degene kan dan de schuldsanering in als er onvoldoende vermogen is. En dat is geen pretje.

Filoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 15:20

Dat weet ik zelf niet goed, maar het feit dat ze zegt dat ze het terug betaald, kan er wel wat mee te maken hebben. ;)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 15:26

Vjestagirl schreef:
smurffie schreef:

Precies :)

Bedankt voor de tip djonah hier kan ik wel wat mee. Dat laatste wat je zegt moet ik nog even uitzoeken!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 15:33

Vjestagirl schreef:
smurffie schreef:

Weet je het zeker? Heeft die vrouw met die woorden tegen TS gezegd (die niet via via) dat haar paard voor 30 april weg moest?
Uit het stukje lees ik van niet, want andere paarden kunnen ook blijven staan (hetzij zonder degelijke verzorging, maar dat is ander verhaal). Ik denk wel dat TS slim gehandeld heeft, maar officieel lijk ik op te maken uit dit verhaal dat ze mei wel gewoon betalen moet.

Maar goed, buiten dat. Om hoeveel geld gaat het? Is het bedrag je echt zoveel stress en moeite waard?

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 15:34

Citaat:

Bedankt voor de tip djonah hier kan ik wel wat mee. Dat laatste wat je zegt moet ik nog even uitzoeken![/quote]

Ik zou als ik jou was even kijken of je rechtsbijstand heb en dan een advocaat inschakelen. Die hebben er meer verstand van als ik.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 15:36

Dispar_Vulgo schreef:
Vjestagirl schreef:

Weet je het zeker? Heeft die vrouw met die woorden tegen TS gezegd (die niet via via) dat haar paard voor 30 april weg moest?
Uit het stukje lees ik van niet, want andere paarden kunnen ook blijven staan (hetzij zonder degelijke verzorging, maar dat is ander verhaal). Ik denk wel dat TS slim gehandeld heeft, maar officieel lijk ik op te maken uit dit verhaal dat ze mei wel gewoon betalen moet.

Maar goed, buiten dat. Om hoeveel geld gaat het? Is het bedrag je echt zoveel stress en moeite waard?

De staleigenaresse houdt zich dus niet meer aan de afspraken en ontbind daarmee de overeenkomst tussen haar en de TS. Dat is gewoon opzeggen...

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 15:42

Het gaat mij om het principe, omdat mij beloofd is dat ik het terug zou krijgen.

Of de stress het waard is, nee. De moeite, ik ga het proberen. Ik kan niet goed tegen onrecht..

Maar dat klopt, zo is het idd niet gezegd.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 15:47

Maar goed, buiten dat. Om hoeveel geld gaat het? Is het bedrag je echt zoveel stress en moeite waard?[/quote]

De staleigenaresse houdt zich dus niet meer aan de afspraken en ontbind daarmee de overeenkomst tussen haar en de TS. Dat is gewoon opzeggen...[/quote]

Het is alleen geen rechtmatige opzegging. Daarom denk ik dat je met een aantal juridische stappen er wel wat mee kunt.

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 15:49

xStephanie schreef:
Jammer dat dit zo moet Roelke, want je weet hoe het zit en verdraaid nu het hele verhaal. Verder ga ik er niet tussenin zitten maar ik vind dit erg laag van je. ;)

hoe zit het wel in elkaar dan volgens jou? :) geef dan ook aan wat er niet klopt. ;) een verhaal heeft altijd 2 kanten maar in dit verhaal kan ik in mijn ogen het alleen maar met de ts eens zijn.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 15:51

marlonFloris schreef:
xStephanie schreef:

hoe zit het wel in elkaar dan volgens jou? :) geef dan ook aan wat er niet klopt. ;) een verhaal heeft altijd 2 kanten maar in dit verhaal kan ik in mijn ogen het alleen maar met de ts eens zijn.

Het gaat er hier om dat deze 'dame' mijn moeder is. Ik heb erbij gestaan en er is niks gezegd over een termijn. Zoals ik al zei, verder ga ik me hier niet mee bemoeien.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 15:57

Ik denk dat je nergens recht op hebt, omdat je zelf hebt besloten de paarden weg te halen. Hoe banketstaaf het ook is, je hebt zelf zonder opzegtermijn de paarden die laatste maand weggehaald, de verhuurster heeft je niet weggestuurd.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 15:58

xStephanie schreef:
marlonFloris schreef:

Het gaat er hier om dat deze 'dame' mijn moeder is. Ik heb erbij gestaan en er is niks gezegd over een termijn. Zoals ik al zei, verder ga ik me hier niet mee bemoeien.

Da's een rotsituatie, maar als je moeder het netjes gespeeld had, had ze ruim van tevoren te kennen moeten geven dat ze ermee ophield zodat penionklanten ruim de tijd hadden om wat anders te zoeken.
Dat ze dit niet gedaan heeft is op zn zachtst gezegd niet netjes...
En om dan te zeggen ik heb geen geld dus je hebt deze maand voor jan doedel betaalsd en je paard kan stikken, vind ik wel wat makkelijk. Je betaalt voor stalling, je doneert niet zodat die ander zn evt achterstallige rekeningen kan betalen en jou laat zitten....

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 15:59

xStephanie schreef:
marlonFloris schreef:

Was er dan in de eerste plaats al niet over begonnen. In de op staat ook niks over een termijn? Maar paarden niet meer verzorgd? Dan lijkt het mij ook als 'een stalling is opgezegd'.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 16:03

Dit zit wel even iets anders in elkaar. Ruim van te voren? Had niet gekund. Wij hadden 2 weken de tijd alles te pakken en te vertrekken.
Nogmaals, verder ga ik nergens meer op in. Ik vind het erg zwak dat dit via Bokt moet, en dan ook nog met een verdraaid verhaal ;)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 16:05

xStephanie schreef:
Dit zit wel even iets anders in elkaar. Ruim van te voren? Had niet gekund. Wij hadden 2 weken de tijd alles te pakken en te vertrekken.
Nogmaals, verder ga ik nergens meer op in. Ik vind het erg zwak dat dit via Bokt moet, en dan ook nog met een verdraaid verhaal ;)

Dan had je moeder het toch meteen kunnen melden? Wat is het probleem? Er is blijkbaar een slechte communicatie geweest, dat is allicht duidelijk.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 16:07

Het gaat hier volgens mij inderdaad gewoon om ontbinding van het contract, in dat geval bestaat de maand opzegtermijn ook niet meer, en is de pensionhoudster TS gewoon dat geld verschuldigd.

Laten staan zonder verzorging (denk aan voer, toezicht) is niet alleen geen optie, maar ook niet iets waar je bij aangaan van het contract (oftewel toen je je paard daarheen verhuisde) mee akkoord bent gegaan.

Ik vind overigens het hele verhaal over of er is aangeboden in termijnen te betalen of niet, geen reet uitmaken. Het geld hoort gewoon terug overgemaakt te worden. Het gaat tenslotte niet over een dergelijk enorm bedrag. De PH had ze de overboeking direct moeten weigeren, gezien ze al wíst dat ze zou opdoeken. Erg onproffessioneel allemaal is het, en dan ben ik enorm lief in mijn bewoording. Vind het al helemaal belachelijk dat niet iedereen blijkbaar op de hoogte is gesteld!!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 16:09

xStephanie schreef:

Het is volkomen logisch dat je je moeder wil beschermen maar de vaagheid in je berichtjes maken het voor mij niet geloofwaardiger.

TS juridisch kan ik je niet helpen maar heb je rechtsbijstand verzekering ?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 16:10

Als er daadwerkelijk niet is opgezegd door beide kanten ben ik bang dat je wettelijk geen zaak hebt, je moet namelijk de afgesproken termijn van tevoren opzeggen (meestal een maand). Heeft de eigenaresse jullie verzocht perper direct de stalling te verlaten? Of heeft zij enkel medegedeeld dat de stalling gaat sluiten maar geen termijn genoemd om te vertrekken? Dat is me niet geheel duidelijk.

Echter, een mondelinge belofte dat jij het geld terug krijgt is ook een rechtsgeldige overeenkomst, dus ik neem aan dat deze gewoon ingewilligd wordt zodra het kan. En je stappen kunt ondernemen zodra de termijn verstreken is.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 16:10

xStephanie schreef:

Iemand vraagt om advies, de naam van de stal wordt nergens genoemd. Zwak? Het is zwak dat er blijkbaar al dagen geen reactie komt vanuit de voormalig pensionhoudster.

En twee weken de tijd, je weet dan toch al wel langer dat het niet goed zit. Zo niet, dan is twee weken nog wat meer als op welke termijn het nu verteld is. Bovendien moest TS, één van jullie klanten, het van iemand anders horen.