Paard wat je meesleurt, af te leren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Paard wat je meesleurt, af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 22:41

Hallo bokkers, ik wil een geval aan jullie voorleggen van een paard van een stalgenoot die met dr handen in het haar zit.
Ze heeft een jonge tinker (ruin, 1.52, 4 jr) gekocht en die gaat nu steeds meer problemen geven. Hij weet helaas dat hij sterk is en zet regelmatig 'zn kop erop' en sleurt dan de eigenaresse of haar zoon het hele erf over (of de pensionhouder/hoefsmid/stalgenoten etc)

Paard heeft al diverse mensen brandblaren op handen of zere ledematen bezorgd en men is niet meer zo genegen om die mensen te helpen want je hebt bijna 100% kans op ongelukken.

Persoonlijk heb ik wel de nodige ervaring en kennis maar deze is mij ook een maatje te 'groot'. Ik heb ook tegen het hek van de wei aangeplakt gelegen en vervolgens twee erg pijnlijke blauwe knieën eraan overgehouden. %)
Hij is zó verschrikkelijk sterk, het werkt niet om een hoofdstel, touwhalster, touw door zn mond, touw om zn neus etc te doen, als hij gaat dan gaat ie.... Het begon eerst in de wei, toen voor de wei, nu al op de weg en straks begint hij al op het erf als hij naar de wei moet. Ze durven hem al bijna niet meer te gaan halen uit de wei.

Zolang het volgens zijn zin gaat is ie braaf, ook met rijden, maar als hij het in zn kop krijgt dan zet ie zn hals erop en peert m gewoon. Ook met bokken en links/rechts zijwaarts springen tijdens het rijden heeft hij al iemand er meerdere keren afgegooid en die bedankt nu ook vriendelijk voor de eer. Grondwerk doen we ook al maar heeft tot nu toe niet echt resultaat buiten de bak.

Mensen zijn zich bewust van hun probleem maar weten zich geen raad. Verkopen willen ze m niet maar wij hebben al meerdere malen gezegd dat dat wel de meest verstandige beslissing is als ze niet willen verongelukken. Maar hij is zo lief en ze willen hem niet in de handel hebben. Ze willen hem wel ergens in training zetten maar ik ben bang dat als hij terugkomt er na een paar weken weer hetzelfde probleem is, de eigenaren zijn gewoon nog beginners.

Is er iemand hier die tips kan geven over hoe hem dit af te leren?
Kortom help!

(ik ben me ervan bewust dat het beter is als ze m wegdoen maar eigenaresse wil eerst alle opties proberen)

Rijlaarsdam

Re: Paard wat je meesleurt, af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:53

Aan de hand gaan werken met kaptoom en oefenen op op de leider te blijven letten.
Korte stukjes en goed gedrag belonen. je moet in het begin iemand hebben die sterk en snel is.
eerst aan de hand oplossen en dan pas weer gaan rijden.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:57

Erg lastig..
Ik had er ook zo een, ook een Tinker. Ik heb echt met mijn handen in het haar gezeten, ik wist niet wat ik er mee aan moest.
Dat was gewoon steigeren, omdraaien en gaan.
Ik heb er op advies van mijn instructeur een hackamore met ketting om gehangen, een bit rende hij doorheen en door een stalhalster of touw om de neus ook. en zodra hij wou gaan (dus niet wanneer hij al ging, je moet het wel echt voor zijn. Anders is er geen houden aan) het hoofd zo goed als lukt naar je toe trekken en een klap met de (longeer) zweep achter de kont geven. Die van mij sprong met zijn achterhand opzij en kwam zo met zijn hoofd weer bij me. Zodra hij weer bij me weg wou rennen weer het hoofd naar je toe en de achter hand weer 'weg' zetten. een lang touw, leadrope of longeerlijn is ook handig, beter dan een gewoon halstertouw. Het is misschien niet de vriendelijkste manier, maar een paard dat er vandoor denderd is harstikke gevaarlijk.
Het was echt niet in een dag over, maar het maakte na een paar keer wel zo veel indruk op het paard dat hij het niet meer deed.

Echter als de eigenaren nog erg onervaren zijn denk ik dat je het beter aan een persoon met meer ervaring over kunt laten. Je moet echt behoorlijk 'hard' optreden wil je door dringen op een paard dat er vandoor gaat.

Rijden zou ik sowiezo nog niet doen, ik zou eerder grondwerk doen en op de grond veel het leiderschap oefenen.
Als hij dit (gaat) doen wanneer er iemand op zit ben je nog verder van huis.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:12

Ze zijn geweldig, tinkers, maar ook slim en als ze dit soort dingen door hebben... Dan is er inderdaad geen houden aan. Voor pijnprikkels kunnen ze vrij ongevoelig zijn, dus belangrijk dat hij inderdaad mee 'wil' werken en dat je het gedrag op zijn minst voor bent. Lijkt me heel lastig als de eigenaren nog erg onervaren zijn. In training zetten + goede begeleiding voor hen (heel belangrijk) is dan misschien niet zo'n slecht idee. Met rijden zou ik inderdaad even wachten, wil je dit voor de toekomst veilig houden. Eerst op de grond alles in orde.

Hoe lang is het paard daar? Verhuizing kan natuurlijk ook wat gedragsproblemen geven. Al blijft het dan natuurlijk belangrijk dat daar vervolgens goed mee omgegaan wordt.

Succes ermee!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:17

Volgens mij is er in deze situatie maar een passende oplossing paard EN eigenaar dienen heropgevoed te worden door een professional.

Verkopen vind ik in dergelijke situaties eigenlijk onverantwoord, tenzij het aan een professional of de slager is. Het is heel lastig om een passende eigenaar te vinden en als de nieuwe eigenaar zijn nek ermee breekt zou ik me eeuwig schuldig voelen...

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:25

Ik denk ook dat het niet zo zeer gaat om sterker zijn als het paard, maar dat je sneller moet zijn als hij. Ik zou een handig iemand eerst het paard laten heropvoeden en daarna proberen het de eigenaren aan te leren. Of dat laatste lukt is punt 2, maar zélfs al zouden ze 'm verkopen aan een geschiktere nieuwe eigenaar, dan lijkt het me handig dat het beestje normaal aan een touwtje kan lopen.....

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:33

goed scherpe ketting rond de neus ( door de zijogen van het halster ) en een flinke ruk geven zodra hij druk geeft.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:35

Hengstenketting door de onderste ring van het halster, over de neus en weer in de onderste ring. Gaat hij er vandoor eventjes goed vasthouden. Doe je dat 2 keer dan weten ze het meestal voor de rest van hun leven..

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:37

Ik heb een tijdje een hengst gereden die zich ook vaak lostrok als dat hem leuk leek.....kun je niet echt gebruiken een continue zich lostrekkende dekhengst op een grote stal....
Ik heb ook van alles geprobeerd, stanghoofdstel in en dan met longeerlijn, met zweep erbij, niks hielp. Totdat ik een keer met een hengstenketting, de ketting door t halster, over zn bovenste tandvlees heb gelegd en dan door t halster weer terug. Geen pijn zolang hij niet trekt, toen hij probeerde zich weer los te trekken, kwam er druk op te staan, en dat vond ie toch niet zo leuk die ketting daar. Niks kapot gegaan in zn mond en het is niet de meest diervriendelijke manier, maar sindsdien werd hij wel heel braaf. Dit heb ik maar 2x hoeven doen en toen liep ie gewoon weer mee zonder iets te proberen.
Deze paarden hebben helaas hun eigen kracht kunnen ontdekken en ook om die tegen mensen te gebruiken. Als je het niet afstraft meteen, zul je dit er nooit uitkrijgen. In de natuur gaan paarden ook niet zo lief met elkaar om als er strijd is om leiderschap.
Sterker kun je iig nooit worden, maar wel slimmer en handiger. Dus hem voorzijn en voorkomen dat ie zich los kan trekken of dat hij je meesleurt.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:41

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:41

De "Er bij gaan zitten, negeren tot 'ie naar jou komt en je vrijwillig volgt" tactiek al lang geprobeerd jou kennende...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:46

zo'n karaktervolle tinker in combi met beginnende baasjes lijkt me niet erg handig.... Inruilen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 04:37

Paard is idd niet het juiste paard voor de eigenaren. Moet er echt iemand het ziekenhuis in voordat er beslissingen worden genomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 05:05

3 opties:

1. In training zetten, en eigenaar mee laten trainen
2. Als de sodemieter verkopen wegens verkeerde combinatie
3. Optie 1 en 2 verwerpen en wachten tot er iemand het ziekenhuis in draait.

Zo te lezen is optie 3 de snelste, optie 2 de verstandigste, en optie 1 de beste omdat ze 'm (vraag me niet waarom) niet kwijt willen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:04

Dat is wel op te lossen hoor, waar staat het paard???

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:56

Snowboardhouding ;) Je zal er toch voor moeten zorgen dat je het een paar keer kan doorbreken, dan word het niet meer leuk voor het paard. Ga anders eerst loswerken voor leiderschap en daarna pas vastmaken en leiderschapoefeningen aan de leadrope doen.
En anders wil ik wel komen helpen cissy!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 20:49

Florence je bent van harte welkom maar snowboardhouding gaat m niet worden bij hem, alleen als je een hele sneeuwploeg hebt dan hou je wat.... :) Dat loswerken en leiderschapsoefeningen hebben we allang gedaan, tot meneer het zat wordt gaat het ook gewoon goed. Neem de hele klas maar mee!

Sonja, jij ziet het goed... optie 1 zijn we dus mee bezig maar waar vindt je een goede trainer? Ik heb al een westerntrainer aangeraden maar die zitten allemaal zo ver weg dat het voor de eigenaren ondoenlijk wordt om daar een paar keer per week naartoe te gaan (ivm werk en reuma) om zelf getraind te worden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:03

waar wonen ze? ik weet wel een aantal goede trainers. Het is vaak een kwestie van de achterhand snel genoeg wegkrijgen en het hoofd bij je houden

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:06

Caira schreef:
waar wonen ze? ik weet wel een aantal goede trainers. Het is vaak een kwestie van de achterhand snel genoeg wegkrijgen en het hoofd bij je houden

Klopt, zo heb ik het mijn paard ook afgeleerd.
Zweep achter de kont en een harde ruk aan het hoofd zodra hij met zijn kont uitwijkt voor de zweep.
(had ik hierboven gepost :) )

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:07

als je ze snel genoeg leert wijken voor druk is de ruk niet eens nodig

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:09

Nee misschien ook niet,
maar bij mijn paard was dat toch wel nodig. Dat was echt een heftig geval .. Hij had het na 2 keer door.
Ik ben alleen bang dat het niet gaat lukken met onervaren paarden-mensen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:10

In zo'n geval, dat je echt met de handen in het haar zit, zou ik het paard een poosje wegbrengen naar iemand die eerst het paard heropvoed, en wanneer dat goed gaat, de eigenaar ook weer leert er mee om te gaan.

Net als ceasar milan eigenlijk, soms is het voor de eigenaar zelf te moeilijk om het aan te pakken. Dan kan het soms beter zijn als een prof het gedrag doorbreekt, en dan de eigenaar leert hoe hij het vanaf dat moment aan moet pakken, om te voorkomen dat het gedrag terugkeert.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 21:14

Moeders woont in Vianen en zoonlief woont in Utrecht.
Ik had ze al geadviseerd een trainer te zoeken en zelf mee te gaan trainen dus dat komt wel goed, maar waar vindt je een dergelijke trainer en die niet al begint met een eind hout in zn hand....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:15

gedrag doorbreken is vaak niet zo moeilijk, je hebt de meeste tijd nodig met het trainen van de eigenaren, anders vallen ze zo weer terug in dat gedrag

redden ze het naar de beemster?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:17

Kunnen ze hem niet ergens heen brengen?
Dus dat hij daar echt een paar weken in training komt tot hij een beetje her opgevoed is?
Ik ben alleen bang dat wanneer het paard weer terug komt bij de eigenaren hetzelfde probleem opnieuw begint dan..
Ik heb dat zo vaak mee gemaakt, dan kreeg ik een paard wat ik trainde, niks meer aan de hand maar zodra die terug was bij de eigenaar begon het gedonder weer. Die paarden hebben zo door bij wie ze iets wel en bij wie ze iets niet kunnen doen.