Wel scheren/Niet scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Balou

Wel scheren/Niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 09:49

Ik loop al een paar dagen rond met de vraag: ga ik balou laten scheren? Dit is haar eerste keer dat haar wintervacht eruit moet. Ze is 1, en loopt nog steeds met een schapenvacht rond te zweten.. Als ze nu nog geschoren word, heeft ze dan wel een mooie zomervacht zoals het er op de "natuurlijke" manier ook uit zou zien? En moet ze dan nog een deken? :)

_Balou

Re: Wel scheren/Niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 10:13

?

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:18

ik scheer mijn paard het hele jaar door, omdat hij het anders ook te warm heeft. Ik heb zelf altijd als regel het gaat eraf zodra ze er last van hebben. Je kan op dagen dat het heel erg regent even een regendeken op doen, het haar groeit ook wel weer aan dus uiteindelijk kan ze wel weer zonder deken

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:25

Nee een veulen moet je lekker laten lopen.
Zolang ze niet hoeven te werken niet scheren.

Als hij nu nog zo in de vacht zit kun je beter kijken naar wat er mis is met hem, want dan is hij niet gezond.
Wormen? Slecht voer? Teweinig ruwvoer? Wellicht wel andere parasieten?

Laat de da is komen voor een gezondheidscheck.
Met scheren haal je enkel het gevolg weg, niet de oorzaak.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 10:30

Komt het niet gewoon door het rare weer? En jonge paarden hebben er toch wel vaker moeite mee? Wormen heeft ze niet, ze word altijd netjes ontwormd, slecht voer? Ze leeft nu op water, gras en brood en groenterestjes.. ruwvoer krijgen ze alleen in de winter.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:38

Gras is nu slecht door het rare weer, dus er moet 9 van de 10 leer bijgevoerd worden.
Uit brood en groente resten halen ze niet genoeg (brood kun je beter helemaal niet aan een paard geven) veulenbrok is dr speciaal voor ontwikkeld.
Ontwormen is leuk, maar heb je wel voor de goede wormen gegeven? Zonder mestonderzoeken is ontwormen gokken en vaak gok je verkeerd.

Verder nee, jaarlingers hebben alleen moeite met de vacht los laten als er iets niet helemaal goed is.
Juist de jonge paardjes zijn er als eerste doorheen.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 10:43

Nee, het gras hier is echt wel goed, als ik ook nog ga bij voeren word ze veel te dik.En nee, mestonderzoek doe ik niet, ze is gewoon super gezond, ik maak me geen zorgen. Dit topic ging er om of het slim is om nu nog te scheren.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:47

het weer kan er zeker wel mee te maken hebben zie veel meer paarden die een beetje raar in het haar zitten, maar zoals smurffie ook al zegt het kan ook een gezondheidsreden hebben

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 10:54

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:05

Gewoon lekker blijven poetsen tot het eraf komt. Je weet niet waar je aan begint als je al vanaf 1 jaar begint met scheren. Hoe makkelijker het beestje zelf uit zijn vacht komt, hoe handiger. Als je 1x begint met scheren, dan moet je dat voortaan elke zomer doen, want dan kan ze zelf niet haar vacht afgooien.

Jors

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:09

Ik heb hier een shet staan die er èrg veel moeite mee heeft om te verharen. Eerste jaar had ze bloedwormen of longwormen ofzo, toen kwam ze er helemaal niet doorheen. Maar nu wordt ze 3 en heeft ze nog steeds moeite met verharen. Wij houden het gewoon een beetje in de gaten, als het echt warm wordt en ze loopt constant te puffen en te zweten scheren we de hals/borst eraf en dan gaat het meestal wel weer. Was er niet zo'n voorstander van om dr te scheren, ze moet het eigenlijk zelf kunnen. Maar om dr nou te laten staan met dikke vacht is ook weer zowat. Ik zou idd even zorgen dat je weet dat ze gezond is, geen wormen heeft en voldoende vitaminen ed bijvoeren. En als het dan nodig is nog (gedeeltelijk) scheren, uitgaan van wat voor je pony het beste is ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:14

Vaak als je haar wast gaan de haren ineens als een gek loslaten. Mijn pony viel in de sloot en het deel wat nat werd is als een gek gaan verharen. Hij loopt ook nog met een soort sintervacht. Heb m heel veel gepoetst met de furminator. Als hij nu op de grond gaat liggen zie je eem hele vlek aan wit haar. Zou niet scheren, als je dat nu doet scheer je namelijk ook de zomervacht mee en krijgt je pony geen mooi strakvelletje maar van die rare lange varkensharen. Daarnaast kan ze zich dan niet meer tegen de regem bescherming omdat ze geen dekkende vacht heeft. Wat ik wep bij mijn veulen heb gedaan is ivm de warmte zijn hals en hoofd scheren maar dat heb ik al bijna 2 maanden geleden gedaan. De rest van zn lijf mag ie zelf doen

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 11:15

Oke, bedankt allemaal :) Ze haart wel, maar het gaat allemaal zo langzaam :o Toen het in april ofzo mooi weer (leek) te worden vlogen de plukken in het rond, maar nu is ze ineens weer gestopt lijkt het wel.. :+

edit: Sappos, een keer wassen? Nog nooit gedaan, gister wel alleen even met gieter overheen geweest :') Helaas heb ik geen furminator, zo handig ding lijkt me dat!

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:26

Let wel, jouw pony is 1... het is niet alleen wintervacht maar ook veulenvacht. Ik kocht mijn shet vorig jaar als 14 maand oud frummelding. Toen zat ze ook nog onder de veulenvacht. Gewoon veel poetsen, aandacht besteden aan de losse haren met een stalen roskam, poetsblokje of furminator, maar GEEN rubberen roskam, dan haal de vetlaag (regenbescherming) van de vacht af. Ponypaard is nu 2 jaar en 2 maanden, en al vroeg begonnen met de losse haren wegpoetsen, en echt, ik stak er veel te veel tijd in. Resultaat is prima, ze is als eerste shet van stal al netjes uit haar vacht.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:36

@Smurffie: paard kan je toch prima brood bij geven? Als je het laat drogen is het toch goed? Die van mij krijgen altijd oud brood..

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 11:41

Hier krijgen ze ook de kapjes.. vinden ze heeerlijk!
Ja klopt @ViefJor, alle vacht is ook heel pluizig, het beste werkt bij haar met een oude zaag erover heen, bij de roskam komt er ook wel wat uit maar dat is dus blijkbaar niet goed..?

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:52

Mag ik nog even wat toevoegen? Nu ik wat eerdere posts lees, een mestonderzoek kan NOOIT kwaad, is niet duur en kan verzekering geven. Is er niks aan de hand, prima, maar als er wel wat is zonder symptomen ben je blij dat je het hebt gedaan. Veulens hebben vaak spoelworm, en die gaan alleen weg met speciale veulenwormenkuren. Mijn veulen was heel erg van het liggen en relaxed. Ik zocht er niks achter, misschien gewoon een rustige pony, net zo lui als haar baas :+

Haar buik werd boller en boller, ondanks ze minder eten kreeg (lees: niks behalve hooi) toch maar mestonderzoek gedaan, uitslag was hoge rode bloedworminfectie. Had ik nooit achter gezocht, want ze oogde gezond, ze glom en at goed. Toen ik de wormenkuur erin had gegooit begon het verharen, werd actiever en begon te groeien als kool!

Nu weer even on topic, mijn excuus :P

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:55

xBalou schreef:
Hier krijgen ze ook de kapjes.. vinden ze heeerlijk!
Ja klopt @ViefJor, alle vacht is ook heel pluizig, het beste werkt bij haar met een oude zaag erover heen, bij de roskam komt er ook wel wat uit maar dat is dus blijkbaar niet goed..?

Een stalen roskam is juist goed! Maar een rubberen roskam poetst de vetlaag weg van de vacht, de vetlaag, zorgt ervoor dat als het regent de pony maar een beetje nat word, alleen aan de buitenkant, en de ondervacht en huid droog blijven (je ziet de druppels soms ook van je paard rollen) Een regendeken is dus een soort neppe vetlaag :P En dat is nou juist het voordeel aan koudbloeden! Hoe meer je die vacht met rust laat, hoe meer ze aankunnen.

Vet is dikker dan water, dus stoot het water als het ware af, dus als de vetlaag weg is... De rest kan je zelf wel invullen toch? :)

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 12:01

Hmm.. een stalen heb ik niet.. maar ik pruttel wel mooi door met mn zaag :Y)

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:04

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:06

xBalou schreef:
Nee, het gras hier is echt wel goed, als ik ook nog ga bij voeren word ze veel te dik.En nee, mestonderzoek doe ik niet, ze is gewoon super gezond, ik maak me geen zorgen. Dit topic ging er om of het slim is om nu nog te scheren.

Dat kan je niet weten zolang je geen mestonderzoek hebt gedaan.
Ik dacht ook dat mijn paard helemaal gezond was (glimmende vacht, at goed, veel werklust), maar wij werden vanuit stal verplicht om een mestonderzoek te laten doen --> ja hoor, toch wormen!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:24

Furminator heb je voor een euro of 20 hier op bokt. Zijn echt super!
Mestonderzoek is zeer raadzaam om 2x per jaar te doen. Ik ontwormde mijn paardje altijd goed en toch zat ie vol bloedworm.
Verder is lijnzaad goed voor de vacht dus gewoon een portie koken, mixen met muesli en voeren.
Veulenvacht is altijd het dikste en verklit het meeste. Let wel op dat het voornl onder de buik niet gaat klitten, kan erg zeer doen. Knip of scheer die even weg als die er zijn.

Mn ponys kregen altijd hele broden, is niet heel goed voor ze maar ze vinden het zooo lekker

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 16:47

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:57

Zelfde effect als oude zaag en stalen roskam

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:59

lienbono schreef:
@Smurffie: paard kan je toch prima brood bij geven? Als je het laat drogen is het toch goed? Die van mij krijgen altijd oud brood..

Goed gedroogd kan het wel, maar het heeft geen meerwaarde behalve buikvulling..

Je kan het wel door de brok doen zodat ze beter kauwen.

Ts, lukraak ontwormen bij een veulen is niet slim. Laat maar eens testen en ik gok zomaar dat met de goede kuur de haren van je pony er ook af zullen vallen.