Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Batlow schreef:Ik corrigeer ook elke keer als hij richting mij hapt. Zijn neus is de dupe, en hij schrikt er ook van, maar hij blijft doorgaan. Maar moet ik ook corrigeren als hij dus in het touw loopt te happen, of dus de kruiwagen? Halster om doen is dus ook altijd wat. Zodra je het om wilt doen, HAP halster in z'n mond......
antje_vip schreef:Als hij in de kruiwagen mag happen, laat je dat toe. Als hij in je arm mag happen, laat je dat toe. Als hij niet in de kruiwagen mag happen, corrigeer je hem. Wat je zelf wil... Snap dat veulens lastig en koppig kunnen zijn, had ik ook met de mijne
Cassidy schreef:Batlow schreef:Ik corrigeer ook elke keer als hij richting mij hapt. Zijn neus is de dupe, en hij schrikt er ook van, maar hij blijft doorgaan. Maar moet ik ook corrigeren als hij dus in het touw loopt te happen, of dus de kruiwagen? Halster om doen is dus ook altijd wat. Zodra je het om wilt doen, HAP halster in z'n mond......
Het gaat een spelletje voor hem worden als je iedere keer een mep op zijn neus geeft. Je paard zit nu eenmaal in een fase dat hij alles in zijn mond wil nemen, meppen is de oplossing niet. Grondwerk wel. En als hij echt iedere keer op halstertouwen loopt te sabbelen, heb ik een tip voor je. Probeer het halstertouw, als hij erop bijt, tot het laatste friemeltje in zijn mond te proppen. Is de lol van het op het halstertouw knagen er ook snel vanaf.

Riraito schreef:Ik zou hem echt corrigeren, ik ken een paard waarbij het allemaal toe is gelaten en die hapt nu overal in. Dat krijg je er niet meer uit. Die begint nu nog meer te proberen, bijten, steigeren, trappen enz. Dus ik zou er wel wat aan gaan doen..

Cassidy schreef:Een tip voor ts: als je paard hapt, dien je aan het respect te gaan werken. Lees dit artikel maar eens door:
http://www.parellinaturalhorsetraining. ... -problems/
Hierbij het artikel: When You Get Bitten… Say “Ow”, van Linda Parelli.
http://www.thezenpen.com.au/docs/pr/parelli.pdf
Cassidy schreef:Is je pony een hengst? Zo ja, en als er geen plannen zijn om hem al dekhengst te gebruiken, castreren.
Teveel knuffelen met een jong dier kan hem zijn respect naar je toe laten verliezen. Hem teveel vrijheiden geven ook. Ik zou - na eventuele castratie - toch wat grondwerk meenemen om de verhoudingen recht te zetten. Maar daar moet je wel enigszins verstand van hebben, weten wanneer je door moet gaan en weten wanneer je moet stoppen. Verkeerd toegepast grondwerk kan het probleem alleen maar erger maken.

Batlow schreef:Riraito schreef:Ik zou hem echt corrigeren, ik ken een paard waarbij het allemaal toe is gelaten en die hapt nu overal in. Dat krijg je er niet meer uit. Die begint nu nog meer te proberen, bijten, steigeren, trappen enz. Dus ik zou er wel wat aan gaan doen..
Op welke manier zou jij dan corrigeren? Want ik merk nu dat een tik geen zin heeft. Hij deinst dan zeker wel terug, maar hij stopt niet, dat is het punt..

Batlow schreef:Cassidy, zou je niet denken dat het ook aan de leeftijd kan liggen. Het op onderzoek uitgaan en alles proeven? Net als peuters/baby's? die ook alles in hun mond stoppen... Het is bijna te vergelijken aangezien hij alles in zijn mond stopt. Ook weidepalen, zwepen, borstels en staldeuren...

antje_vip schreef:Ook hengsten kunnen netjes opgevoed worden.
TS: voor mij zijn 2 jarigen nog kleutertjes
vivana schreef:Springt op merries?? Is hij wel goed gecastreerd...bedoel hiermee,wel 2 ballen verwijdert?
Vind het uiteraard meer gedrag van een hengst en niet van een ruin.....zeker niet als die een half jaar geleden al is gecastreerd.
Uiteraard altijd een corrigerende tik geven nooit tollereren dit gedrag,je bent per sloot van rekening geen paard (die trappen of bijten héél hard terug).

Cassidy schreef:Batlow schreef:Cassidy, zou je niet denken dat het ook aan de leeftijd kan liggen. Het op onderzoek uitgaan en alles proeven? Net als peuters/baby's? die ook alles in hun mond stoppen... Het is bijna te vergelijken aangezien hij alles in zijn mond stopt. Ook weidepalen, zwepen, borstels en staldeuren...
Het kan aan de leeftijd liggen. Daarom is het aan jouw om te kijken wat je op dit moment nog accepteerd of niet. Maar als hij zijn tanden in jouw zet en niet onder de indruk is van een tik op zijn neus, maak je het probleem erger dan het is, en creeer je in het slechtste geval een kopschuw paard. Of idd eentje die zijn tanden in je zet en dan vliegensvlug buiten afstand is. Lees de links maar even door die ik geplaatst heb. Misschien wordt eea dan duidelijk.

Batlow schreef:Nee er zijn geen 2 ballen verwijdert maar 1... Natuurlijk bedoel ik 2. Het is ook nog in de kliniek gebeurd dus ik neem aan dat ze daar helemaal weten wat ze doen. Ik heb ook gekeken naar herstel na afloop van de castratie en als ik goeie ogen heb zie ik geen ballen meer zitten.