Stap jij op de jury af na een officiële wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stap jij op de jury af

Ja, als deze er is, altijd
8 (8%)
Ja, meestal
9 (9%)
Ja, als ik ontevreden ben.
18 (18%)
Ja, als ik tevreden ben.
Geen stemmen
Nee, dat durf ik niet.
13 (13%)
Nee. Waarom?
13 (13%)
Nee, die is er nooit.
8 (8%)
Nee, maar ik zou het wel willen.
9 (9%)
Nee, ik ga nooit naar de uitslag.
Geen stemmen
Nee, geen behoefte aan.
19 (19%)

Totaal aantal stemmen: 97

leonie87

Stap jij op de jury af na een officiële wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 18:20

Als je als ruiter op wedstrijd gaat betaal je ervoor om te worden beoordeeld door iemand die kundig is opgeleid. Ongeacht je doel die dag, de strekking is het krijgen van een beoordeling voor die vijf minuten in de ring. Met grote regelmaat zijn er mensen met een heel andere score dan verwacht. Het is dan heel makkelijk de jury de schuld te geven. De kundige persoon waar je als ruiter zelf voor betaald hebt, toch niet kundig? De verwijten vliegen over en weer en op fb verschijnt al snel een tekst in de trend van die stomme jury heeft er gewoon geen verstand van.
Zou het niet heerlijk zijn om zonder die frustratie thuis te komen? En zou het niet fijn zijn voor de jury om niet met naam en toenaam op fb of bokt genoemd te worden als zijnde “slechte” jury zonder enige mogelijkheid tot het weerleggen van de punten?

Ik pleit er dan ook voor dat ruiters met vragen naar de jury stappen. Ga vragen waarom je bepaalde punten hebt gehad en leer van je protocol. Met goede en slechte punten. Buit als gierige Nederlander die jury uit door alle tips en adviezen aan te horen. Daarna kan je altijd nog besluiten of je het ermee eens bent.

Zouden we het op deze manier niet voor iedereen aangenamer en bovenal leerzamer kunnen maken?!

Wat doe jij na je proef? Vind je het belangrijk om bij de uitslag te zijn? Durf jij de jury aan te spreken of gooi jij dat protocol gewoon in de prullenmand als de punten niet bevallen?
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 26-05-13 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:29

ik rijd na mijn proef altijd naar de jury toe om hem/haar te bedanken en om commentaar te vragen. :) niet iedere jury wil commentaar geven, maar van de jury's die het wel doen vind ik het fijn om tips te krijgen. ik blijf altijd wachten tot de uitslag en mijn protocollen bewaar ik allemaal, die lees ik ook terug. ik vind het leuk om te zien welke dingen vooruit zijn gegaan. ik ga niet na de uitslag naar een jury toe, omdat ze dan meestal toch niet meer weten wat voor proef ik heb gereden :P

44Myrthe44

Re: Stap jij op de jury af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:31

als de jury er is (was bij binnenseizoen wel altijd zo maar nu veel minder) ga ik er altijd naartoe om tips te vragen! Ik heb nog nooit gehad dat de punten niet klopten met mijn gevoel, maar als dat zo zou zijn zou ik er ook altijd naartoe gaan om te vragen!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:32

Ik ben nog nooit naar een jury toegekomen, maar mocht het eens nodig zijn, dan ga ik het wel doen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:32

Direct na de proef niet, dat gaat niet bij een drukke tijdplanning.
Bij de uitslag is de jury er 9 van de 10 keer niet meer en meestal ben ik het wel eens met de punten.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:33

Ik rijd niet echt vaak wedstrijden. Maar als er iets vreemds staat op mijn protocol dan ga ik er echt wel heen :j

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:34

Ik ga met ellissofie mee, ik doe hetzelfde :)
Alleen vind ik het soms wel vreselijk irritant als iemand na de proef direct naar de jury gaat terwijl ik dus aan het wachten ben in die baan. Daar probeer ik wel altijd rekening mee te houden.
Laatst moest ik bijna 10 minuten wachten omdat diegene voor mij het niet eens was met de jury over dat haar paard een rugprobleem had, uiteindelijk heeft mn moeder ze ook onderbroken omdat er dus nog meer waren die een wedstrijd wilden rijden..

miekxlady97

Re: Stap jij op de jury af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:42

ik had pas een jury die ging voordat ik aan me tweede proef begon helpen haha, ik weet niet of het mocht maar het hielp wel in de tweede proef had ik dik winst! maar normaal stap ik nooit naar de jury toe om iets te vragen of voor tips.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:00

ankehoix schreef:
Ik ga met ellissofie mee, ik doe hetzelfde :)
Alleen vind ik het soms wel vreselijk irritant als iemand na de proef direct naar de jury gaat terwijl ik dus aan het wachten ben in die baan. Daar probeer ik wel altijd rekening mee te houden.
Laatst moest ik bijna 10 minuten wachten omdat diegene voor mij het niet eens was met de jury over dat haar paard een rugprobleem had, uiteindelijk heeft mn moeder ze ook onderbroken omdat er dus nog meer waren die een wedstrijd wilden rijden..

Dat is ook lekker...

Scum

Re: Stap jij op de jury af na een officiële wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:54

Ik zie dat er pas een paar mensen gestemd hebben. Mijn ervaring is dat in alle jaren dat ik jureer, de keer dat mensen serieus iets kwamen vragen 3x is geweest. En ik ga toch al heel wat jaren mee.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:05

ik heb soms even met de jurie een gesprek.het fijne aan het gesprek is dat er dan pas vaak grote en algemeene punten komen. als ik een proep mijn teugels te kort heb, dan staat er aleen 'hij moet grootere passen maken' ofzoiets. terwijl als ik nog even praat ze gewoom zeggen van 'als je de volgende keer je teugels iets langer doet gaat het denk ik beter' dat vind ik diudelijker.

vedder kan een juri die mij echt 160 punten gefft en er ook nog eens wijnig commentaar bij geeft, de pot op' geen wins okey. weer wat geleerd maar gewoon overal heel laag beoordeeld. tja dan ga ik maar naar een andere wedstrijd om wel even hogere punten te rijden. en em ik bewaar wel alles todat ik een klasse hoger ben

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:12

Scum schreef:
Ik zie dat er pas een paar mensen gestemd hebben. Mijn ervaring is dat in alle jaren dat ik jureer, de keer dat mensen serieus iets kwamen vragen 3x is geweest. En ik ga toch al heel wat jaren mee.

Nu even een vraag aan jou en andere juryleden: Zouden jullie het niet erg vinden als we direct naar de proef om commentaar vragen? Nou moet de hele klasse dat nou niet doen natuurlijk :+
Maar als ik bijvoorbeeld wat wil vragen over iets dat in de proef niet zo goed ging en ik graag wat tips wil, zouden jullie dat op prijs stellen?

Ik heb trouwens wel eens een gesprek gehad met een jurylid. We reden dan 2 proeven bij dezelfde jury. Eerste proef ging bagger (Mijn fout!) en hij had mij wat tips gegeven en gezegt, dat ik nog even goed moest oefenen in de inrijbak, en ik daarna een goede proef ging laten zien. Nou, is dus gelukt. Dat vind ik erg fijn aan even een goed gesprek met de jury. Die kan me vaak net even op wat dingetjes wijzen, en zorgen dat ik de volgende proef beter rijd. Ik vind het zelf soms nog erg lastig om op wedstrijd hetzelfde te rijden als thuis, en dan word ik even weer wakkergeschud.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:13

O, en mijn optie staat er trouwens niet bij... Ik zou wel heen willen, maar tot nu toe heb ik nog geen reden gehad om op de jury af te stappen. Over het algemeen ben ik het erg met ze eens, en snap ik het commentaar.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:19

Is het weer toegestaan dat je gelijk na je proef naar de jury mag om uitleg te vragen? Naar mijn weten mag dit officieel niet meer.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:21

wallance schreef:
Is het weer toegestaan dat je gelijk na je proef naar de jury mag om uitleg te vragen? Naar mijn weten mag dit officieel niet meer.

Volgens mij gaat het hier niet om het commentaar direct na de proef, maar bijv. als je je paard hebt afgezadeld en je wacht op de prijsuitreiking.

Ik heb het nog nooit gedaan en ik heb er ook geen behoefte aan. Ben het ooit maar 1x volledig oneens geweest met een jury. Die gaf voor mijn wereldproef heel weinig punten ern voor een oliebol heel veel punten. Deze jury is al wat jaren geleden overleden, dus ik kan er verder ook niets meer mee. Verder kan ik me overal wel in vinden. Ik krijg eigenlijk altijd net wat meer punten dan ik mezelf zou geven, maar dan ook weer niet zo afwijkend van mijn eigen gevoel dat ik daar over wil praten. :+
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 26-05-13 20:25, in het totaal 2 keer bewerkt

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:23

ik ga eigelijk nooit naar de jury, toe heb wel een keer gehad dat de jury bij de eerste proef uit het hokje kwam en zij dat ik nog meer knallend moest rijden, ik schrok daar best wel van want dacht o, doe ik het niet goed. maar daardoor reed ik de tweede proef slechter maar ik was wel twee keer eerste geworden, dus wat je er soms van moet denken.....

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 20:24

Haha ik dacht alle opties ondertussen wel gehad te hebben. Sorry!

Ik als jury ga na een proef geen gesprek aan met een combinatie. Dit omdat ik vaak gebonden ben aan een strak schema en het anders erg vervelend is voor de combinaties die nog moeten komen.
Je hebt wel gelijk Ellis dat het ooit lastig is als je er 30 gezien hebt om die ene die voor je neus staat eruit te halen. Echter met de coupon erbij, weet ik het vaak wel weer.
Maar echt gerichte vragen stellen over je protocol kan natuurlijk pas als je het gezien hebt :).

Heidy je geeft aan dat je wel zou gaan als het nodig is. Wanneer vind jij het nodig?

miekxlady97 schreef:
ik had pas een jury die ging voordat ik aan me tweede proef begon helpen haha, ik weet niet of het mocht maar het hielp wel in de tweede proef had ik dik winst! maar normaal stap ik nooit naar de jury toe om iets te vragen of voor tips.
Dat kan ook niet de bedoeling zijn :P. Was dit op een officiële knhs wedstrijd?

Scum ik heb het topic pas net geopend dus die stemmen komen nog wel. :)
Waar ga jij staan bij de uitreiking? Ik ga vaak naast de organisatie staan/zitten zodat ze me tegenkomen bij het ophalen van hun protocol. Zo zoek ik het op. Dan nog zijn er helaas genoeg wedstrijden waarbij je dan idd achteraf niet echt iemand gesproken hebt.
Lastig is het ook als je meerdere rubrieken hebt, je kan er dan gewoon niet bijzijn.

Jumerenik, precies jou reactie als je 160 punten hebt, is iets wat ik zonde vind. Die jury zal er zeker een reden voor hebben en denk je niet dat je er juist dan iets van kan leren om met de jury in gesprek te gaan?

Ik zie dat sommige mensen aanvinken, nee, dat durf ik niet. Kunnen die mensen hier ook aangeven waarom?

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:26

Ik bedank de jury eigenlijk altijd, veel jury's beginnen zelf dan al enthousiast over wat ze er van vonden :-)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:26

Ik ben er een keer heen geweest en toen werd mijn paard volledig afgekraakt. Het was mijn eerste keer in de L1, en ik had (volgens mij als een van de weinigen) in beide proeven een winstpunt gereden. Niet slecht, vond ik zelf. Toch maar even naar de jury gegaan voor wat algemene tips. Het kwam er op neer dat sommige paarden gewoon niet zo geschikt waren voor de sport en dat je van een dubbeltje nooit een kwartje kon maken :+
En bedankt! Vanwaar die winstpunten -notabene zelf gegeven- dan? Ik weet dat dit maar een jury was, maar toch zal ik er de volgende keer niet zo snel weer naar toe stappen want het was wel echt een domper.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:34

Geen behoefte aan, ben het dan ook nog nooit echt oneens geweest/dat ik niet begreep waarom ik bepaalde punten had gekregen. Als de jury vermoed dat er misschien iets onduidelijk is aan de punten geven ze na de proef bij het bedanken altijd wel commentaar eigenlijk.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:38

leonie87 schreef:
Heidy je geeft aan dat je wel zou gaan als het nodig is. Wanneer vind jij het nodig?

Als ik bijvoorbeeld een frisse kijk op iets moet hebben. Bijvoorbeeld een oefening. Het kan zijn dat een jury goede tips heeft. De jury ken jou en je paard niet, en je instructeur wel. Een een instructeur houd toch wat meer rekening met jou en je paard. En de jury kan gewoon echt wel even een opfrissertje hebben.

Ook als er iets niet helemaal duidelkijk aan commentaar, zal ik zelf heen gaan, maar dat heb ik tot nu toe nog niet gehad.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:44

Ik ben inmiddels een paar jaar jury en mijn ervaring is dat deelnemers niet makkelijk op mij afstappen. Ook als ze verontwaardigd naar hun coupon staren en ik er vlak bij sta. Ik spring daar dan wel op in om te vragen of hij/zij vragen over de beoordeling heeft en dan volgt vaak een prettig gesprek.
Wat ik nog wel wil benadrukken is dat vaak afhankelijk van de schrijver er veel of weinig uitleg op het protocol staat. Sommige schrijvers zijn er traag en dan ben ik al blij als de punten er correct op staan. Ik probeer op ieder protocol zelf ook nog een algemene indruk of tips te schrijven, maar dat laat de vaak strakke planning niet altijd toe. Dus het hoeft niet aan de jury te liggen als er weinig bij staat en de schrijvers zijn vrijwilligers en doen hun best dus die mag je dat niet kwalijk nemen vind ik. Ik heb het idee dat dat nog weleens gemakshalve vergeten wordt.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:53

mamabird schreef:
Wat ik nog wel wil benadrukken is dat vaak afhankelijk van de schrijver er veel of weinig uitleg op het protocol staat. Sommige schrijvers zijn er traag en dan ben ik al blij als de punten er correct op staan. Ik probeer op ieder protocol zelf ook nog een algemene indruk of tips te schrijven, maar dat laat de vaak strakke planning niet altijd toe. Dus het hoeft niet aan de jury te liggen als er weinig bij staat en de schrijvers zijn vrijwilligers en doen hun best dus die mag je dat niet kwalijk nemen vind ik. Ik heb het idee dat dat nog weleens gemakshalve vergeten wordt.

Bedankt voor deze uitleg! Ik vind het zelf namelijk vervelend, als ik wel ergens een laag punt punt heb, en geen commentaar krijg wat er nou mis ging. Maar nu snap ik het, en is het eigenlijk heel erg logisch. En vooral met dat equiscore: Heel handig voor de ruiters en organisatie, maar pittig voor (vooral beginnende) schrijvers, om en je protocol, en de equiscore bij te houden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:25

ik heb een keer willen doen, en vooraf aangegeven bij het secretariaat, dat ik dat wilde. Had die jury al een paar keer vaker gehad en was steeds verbaasd over mijn punten. Dat deed ze alleen als ik voor een video-opname zou zorgen :x

verder een paar keer omdat ik een punt voor een onderdeel niet snapte, maar dat wisten ze dan niet meer.
Twee keer om de jury te bedanken voor de beoordeling (een keer heel hoog, een keer heel laag) omdat die exact met mijn gevoel overeen kwam.

En verder geloof ik het vaak wel. Kan me meestal in de punten vinden en kan me ook niet te veel aantrekken van een jury die me laag punt waar ik het niet mee eens ben (en bij te hoge punten lach ik gewoon een keer).

Diana_v_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:44

Ik ben jury voor de FNRS, maar ik krijg ook bijna nooit vragen na de prijsuitreiking.
Ook ik ga altijd (tenzij ik verder moet jureren) bij de uitreiking staan, dus de mensen weten wie ze kunnen aanschieten bij vragen, maar nee hoor....
Zelfs heb ik een keer meegemaakt dat een boze moeder (haar dochter had geen promotiepunt gehaald) geen vragen aan mij wilde stellen, want ik had TE VEEL laten opschrijven :? Die had ik nog niet eerder gehoord moet ik zeggen!