Bijrijder met mijn paard, hoe zit het nou met de verzekering

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Bijrijder met mijn paard, hoe zit het nou met de verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 15:58

Hallo,

ik wist geen andere titel en eigenlijk ook niet waar ik het anders moest zetten... dus sorry modjes !

Ik ben momenteel opzoek naar een bijrijder voor mijn paardje. Maar ik ben eigenlijk wel eens benieuwd hoe het in de volgende situaties zit:

- Bijrijder rijdt in de bak (thuis op stallingslocatie) en valt. Breekt een arm. Wie is in dit geval verantwoordelijk? (de staleigenaar iig niet, dat staat in het stal regelement)

- Bijrijder rijdt buiten in de natuur en valt. Breekt een arm. Wie is in dit geval verantwoordelijk?

- Bijrijder rijdt buiten en trapt deuk in een auto. Wie is in dit geval verantwoordelijk?

Alvast bedankt :)

Remark

Re: Bijrijder met mijn paard, hoe zit het nou met de verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:59

Ik volg even, moet toevallig precies hetzelfde weten!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:00

Ten alle tijde ben jij toch gewoon verantwoordelijk, want het is jouw paard.

Dobel

ik lees mee heb ooit ergens gelezen dat de eigenaar van het paard verantwoordelijk is: ik heb geen WA verzekering, mijn pa wel. Nergens staat van wie het paard is volgens de regels is dat dan 'wie het meeste met het paard omgaat'' maar als mijn paard dan een deuk trapt zegt ik toch gewoon die is van mijn vader ik reed er toevallig een x mee??

Anoniem

Ligt er toch aan hoe oud de bijrijder is? Als hij/zij 18 jaar of ouder is, is alles dacht ik voor eigen verantwoordelijkheid.
Zo is het mij tenminste verteld :)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:01

M_hartje_M schreef:
- Bijrijder rijdt buiten en trapt deuk in een auto. Wie is in dit geval verantwoordelijk?

Ik heb dit aan de hand gehad met een bijrijder en eigenaar is gewoon verantwoordelijk.
WA verzekering keert de schade uit aan de tegen partij.

Justico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:01

Als eigenaar zijnde van het paard ben je altijd verantwoordelijk. Ook als de bijrijder kiest om zonder cap te rijden, vervelend komt te vallen en hoofdletsel heeft ben jij verantwoordelijk.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 16:02

Ik heb op dit moment een meisje wat 19 jaar is en een meisje van 16. Ik ben nog steeds aan het twijfelen maar ik vind nog altijd het meest belangrijke dat er een klik tussen haar en de pony zit.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:02

-> TAO

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:06

Jij bent verantwoordlijk.

Kijk eens op www.paard-recht.nl van bokker? (Ben haar naam kwijt).
Daar staat onder het kopje voorbeelden ook nog een waardevolle tip.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:07

ik vind het ook heel lastig! ik ben van mening als je een contract op steld, waarin staat dat je als 16 of 18+ verandwoordelijk bent, kan je dat toch gewoon aan de verzekering laten zien?
edit: bedoel als de bijrijder 16 of 18+ is.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:08

biancalaylo schreef:
ik vind het ook heel lastig! ik ben van mening als je een contract op steld, waarin staat dat je als 16 of 18+ verandwoordelijk bent, kan je dat toch gewoon aan de verzekering laten zien?

Dat wil niet zeggen dat het rechtsgeldig is

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 16:12

Ik denk dat het verstandiger is om het buitenrijden achter wegen te laten... Dan kan ze tenminste (weinig) schade aan andere maken.

Wat vinden jullie?

Justico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:14

moyra schreef:
biancalaylo schreef:

Dat wil niet zeggen dat het rechtsgeldig is

Nee inderdaad, in het wetboek staat dat de bezitter van het paard verantwoordelijk is. volgens mij maakt het dan niet uit dat je een contract wel-of niet op hebt gesteld. Tenzij de bijrijder door een tarweweiland rijdt en alle tarwe verwoest, dat wordt ''los'' gezien van het paard.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:14

Je kunt altijd schade maken, ik vind dat absoluut niet gebonden aan buitenrijden of in de bak rijden.
Een vriendin rijd zo af en toe eens op mijn pony en ik vraag haar de situatie zo goed mogelijk in te schatten - vanzelfsprekend. Verder geef ik haar alle vrijheid.
Maar als jij je daar niet goed bij voelt, moet je dat niet doen. :)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:15

Ik heb zelf ook een bijrijder voor mijn paard. Gaat prima, ze rijd ook buiten. Ligt er net aan hoe je paard is. :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:16

Het ligt er niet aan hoe je paard is, maar hoe je bijrijder is. Kan diegene situaties goed inschatten? Dát is imo belangrijk. :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 16:16

Ja dat is het hem... als ik zeg een haflinger merrie met lastige buien af en toe snap je misschien wel waarom ik dat niet 123 zal vertrouwen :')

Justico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:18

TurdusMerula schreef:
Je kunt altijd schade maken, ik vind dat absoluut niet gebonden aan buitenrijden of in de bak rijden.
Een vriendin rijd zo af en toe eens op mijn pony en ik vraag haar de situatie zo goed mogelijk in te schatten - vanzelfsprekend. Verder geef ik haar alle vrijheid.
Maar als jij je daar niet goed bij voelt, moet je dat niet doen. :)

Precies, als je alle wetten en regels leest word je snel bang. Als jij een bijrijder hebt voor je paard, voel jij je goed bij die persoon en dan moet je wederzijdse vertrouwen hebben. Bij paardrijden zit nou eenmaal een bepaalde risico, en daar moet de bijrijder zich van bewust zijn.

Ik denk dat je niet te snel in de paniek moet raken, maar wel alert moet zijn in bepaalde situaties.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:21

TS
Als jij een WA verzekering hebt dan maakt het niets uit.
Als jij verantwoordelijk wordt gesteld voor schade, dan keert deze netjes uit.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 16:22

Ik ben 16 jaar en mijn ouders zijn WA verzekerd. Ben ik dan ook bij hun automatisch WA verzekerd?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:22

M_hartje_M schreef:
Ik ben 16 jaar en mijn ouders zijn WA verzekerd. Ben ik dan ook bij hun automatisch WA verzekerd?

Ja hoor.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:27

M_hartje_M schreef:
Ja dat is het hem... als ik zeg een haflinger merrie met lastige buien af en toe snap je misschien wel waarom ik dat niet 123 zal vertrouwen :')

Toch niet, ik heb zelf ook een gele. :Y)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:34

Die deuk in die auto wordt gewoon vergoed door je WA verzekering. Schade aan derden.
Maar als jouw bijrijder jou aansprakelijk gaat stellen omdat hij/zij een arm breekt omdat hij/zij zelf besloten heeft op jouw paard te gaan bijrijden...dan zou ik mij gaan afvragen wat voor bijrijder je hebt. Heb zelf 15 jaar op andermans paarden gereden. Altijd jonge beesten en best een paar keer flink gevallen, ribben, vingers, enkel gebroken, heup uit de kom...maar het echt nog nooit in mijn hoofd gehaald daar de eigenaar voor aansprakelijk te stellen. Was toch mijn keuze om er op te kruipen. Tuurlijk ik weet, je kan tegenwoordig iedereen overal maar voor aansprakelijk stellen, maar het tekent wel de mens die dat doet.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 16:36

oji: ja dat is ook inderdaad zo. Zo'n bijrijder hoeft dan ook echt niet meer te komen rijden op mijn pony. Maar daarom ga ik ook wel eerst een paar keer mee voordat ik ze alleen laat.