handpaard meenemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

handpaard meenemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 16:10

Ik heb een fjord die ik rijd en een shetlander nu wil ik mijn shetlander
als handpaard meenemen maar is het gevaarlijk als je de shet aan het zadel
maakt in plaats van dat je haar zelf vasthoud?

Paris_

Re: handpaard meenemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:12

Je kunt 'm beter vastmaken dan zelf vasthouden denk ik. :')
Als die shet een loopje neemt en jou eraf sleurt... :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:13

xTesske schreef:
Ik heb een fjord die ik rijd en een shetlander nu wil ik mijn shetlander
als handpaard meenemen maar is het gevaarlijk als je de shet aan het zadel
maakt in plaats van dat je haar zelf vasthoud?

Ja.

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:15

Ik denk dat het niet dat dat handig is, want als het paard ookal is het 100% verkeersmak schrikt (want een dier is en blijft toch onvoorspelbaar) misschien opzei springt en knalt het zo tegen het shetje aan. En als het misschien gras wilt eten krijg jij zo een ruk aan je zadel of aan je schouder als je het vast houd. Ik zou iemand meenemen die er bij loopt met het shetje in de hand. Want ik beide opzichten kunnen er ongelukken gebeuren. Heel veel succes...

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:18

Ja hoor, met een handpaard rijden gebeurd naar mijn weten erg veel in de IJslander-wereld (Kan Kuggur je vast meer over vertellen :P ).
Wel houd je altijd zelf het handpaard vast, vastbinden ZEKER niet doen!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:26

Inderdaad, voordeel is hier dat het (meestal) al voor het inrijden aan paarden geleerd wordt. Het wordt ook beschouwd als iets dat erg belangrijk is voor een paard om te kunnen; gehoorzaam aan de hand mee te lopen in wat voor tempo dan ook.
Het is niet zó moeilijk, als je paard gelongeerd kan worden, en goed aan de hand loopt als je er zelf naast loopt/rent (fietst?) dan zou het geen probleem moeten zijn. Maar zoals gezegd niet vastbinden aan je rijpaard, je wilt je handpaard ten alle tijden los kunnen laten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:31

Altijd handpaard zelf vasthouden. Gaat er iets mis, laat maar los. Handpaard blijft 99% van de gevallen toch wel bij het andere paard. En die ene %, tja, da's het risico van 't vak.

MelissaH1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:38

Sok schreef:
Ja hoor, met een handpaard rijden gebeurd naar mijn weten erg veel in de IJslander-wereld (Kan Kuggur je vast meer over vertellen :P ).
Wel houd je altijd zelf het handpaard vast, vastbinden ZEKER niet doen!

Klopt, heb ik ook heel veel mensen met jonge paarden zien doen, een ouder paard als begeleidingspaard voor een net ingereden paard kan enorm handig zijn. Maar er kunnen natuurlijk altijd dingen mis gaan en vastbinden zou ik dus ook zeker niet doen ;)

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 17:27

Oke bedankt voor de tips.
Kennis van me ook met ijslanders inderdaad houd zijn handpaard ook meestal vast maar vroeg het me gewoon af.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 17:45

Ik hou mijn handpaardje altijd zelf vast. Zo kan je altijd loslaten mocht er iets gebeuren.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 18:03

hoe lang touw heb jij dan aan je handpaard?

Wilke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:07

Niet te lang touw want dat komt in de knup. Je kan als je Shetlander gewend is ook gewoon hoofdstel om doen en teugels er aan meer weet niet of je hoogte verschil dan te groot is.
Ik deed met twee even grote paarden. Vond wel fijn dat je nu nummer twee ook nog goed kon sturen.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:02

Gewoon een halstertouw. Paard loopt met zijn hoofd naast mijn been, dus maar kort stukje nodig. Als er dan iets is heeft ze de ruimte van een halstertouw, meer is alleen maar onhandig. Maar ik heb twee paarden van gelijke hoogte. Met fjord en shet bij elkaar zou je even moeten proberen. Maar mijn ervaring is dat je met te veel touw simpelweg in de knup komt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:03

Deed dit vaker, pony kwam gelijk terug als die schrok, ik hield zijn touw vast, rende die weg liet ik los, klaar, dit gebeurde ook af en toe als ik zelf ernaast liep.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:08

Ik doe dit al jaren om jonge paarden verkeersmak te maken en wat bespiering te kweken. Dan lopen ze aan de hand mee naast een bomproof paardje. Doe eerste keer dat iemand mee fietst, mocht het niet lukken. Dan zoeken we ook nog niet direct de 'enge' situaties op. Paarden hebben het over het algemeen heel snel door. Dan gaan we lekker het verkeer/dorp/bruggetjes e.d. opzoeken. Gevolg; 3,5 jarige die verkeersmak zijn, commando's al kennen, enkele conditie en bespiering hebben en klaar zijn om beleerd te worden. Ik vind het ideaal! En beter nog; de paarden vinden het leuk!

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 19:09

Dus een touw van 5 meter word denk ik t lang :p

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:13

Gewoon een touw van zo'n 1.50/2meter :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:24

Mijn ervaring met fjord en shet is dat je meer touw nodig hebt dan bij paarden die qua maat wat meer gelijk zijn. Daarnaast kan er een flink tempo verschil zitten tussen shet en fjord.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:29

Ik ga ook met D pony en mini wandelen soms ;) ik gebruik een iets langer halstertouw dan standaard. Net geen leadrope. Op een bepaalde lengte maak ik er dan een knoop in zodat het makkelijker vasthoudt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:32

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 20:36

Hahaha wat een verhaal

De eerste paar keer gaat er zowiezo iemand mee. Gelukkig is mijne juist geen wegrennen maar meer een stilstaander
(eigewijze shet die zelf bepaaldwanneer ze verder wilt) maar ze vind mijn fjord kei leuk dus denk dat ze gaat wel gewoon achterna loopt. Vind het spannend maarja het is wel uiteindelijk het idee waarvoor
ik haar heb gekocht omdat mijn fjord het leuk vind als er een ander paardje meegaat maar oudere/grotere
paarden dan haar vind ze dan weer eng

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:31

Zo dacht ik ook Tesske := hihihi maar het is het proberen wel waard :j .Als het lukt is het natuurlijk kei leuk om te doen.Ik ga ook nog een keertje een poging wagen :oo ,kan niet meer dan als komisch verhaal weer op Bokt eindigen _O- hahaha

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 00:39

Mijn jonge hafje gaat nu ook als handpaard mee.
Ideaal, ze leert er zo ontzettend veel van! Beide paardjes, zowel mijn fjord (het rijpaard in dit geval) als mijn hafje vinden het echt superleuk om zo op pad te gaan.
Ik heb haar aan een leadrope (12 ft, 3,5 meter) en vind die lengte juist fijn. Als er wat geks zou gebeuren kan ik haar de ruimte geven zonder direct los te hoeven laten.

Hier heb ik wel eerst gezorgd voor een fatsoenlijke basis inderdaad; heel netjes meelopen en naast de fiets kende ze al.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 00:56

Ik deed het ook met mijn IJslander en mini paardje van hier op stal;
Afbeelding

Ging super! Niet te lang halstertouw want vond ik niet fijn, en verder gaf mijn paard ook goed aan aan de kleine donder als ze te dichtbij kwam, maar hij deed het wel eerlijk!

Verder gebruiken wij het ook veel om jonge paarden op te leiden, werkt super!

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 01:04

Ik heb sinds een 5 maanden een tinker ruintje. is als veulen tot 3 jarige als handpaard mee geweest op de buitenritten. ik heb nu zoveel voordeel met m (jong geleerd oud gedaan)