Afmelden wedstrijden wegens overmacht en toch een rekening

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Greentea01

Afmelden wedstrijden wegens overmacht en toch een rekening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 10:22

Beste bokkers,

Eigenlijk heb ik een puntje voor KNHS. Maar voordat dit ik dit door ga zetten ben ik benieuwd naar de ervaringen van andere bokkers in deze kwestie.

Ik had al een heel stuk getikt, maar ik heb besloten om eerst de ervaringen van andere te bekijken voordat ik dit op hun Facebook plak. Voor het gemak heb ik mijn reeds getikte stuk gekopieerd.

Wat vinden jullie? Ben ik een vreselijke zeur? Of sta / staan ik / wij als leden van de KNHS toch wel een beetje in ons recht?

Het kan zijn de tekst geïrriteerd overkomt, maar irritatie heb ik ook zeker. Op een rustiger moment lees ik alles nog een keer door en zal ik vast en zeker een aantal aanpassingen maken in de tekst.

Beste KNHS,

Ik heb een punt die ik ter discussie wil stellen. Tevens ben ik zeer benieuwd naar wat de andere KNHS-leden hiervan vinden.

Vorig jaar werd er op de dag van een wedstrijd waar wij ons voor opgegeven hadden door de KNMI een weeralarm afgegeven. Omdat wij een een groot stuk over een "open" snelweg moesten rijden, hebben wij voor de veiligheid van onze paarden de wedstrijd afgezegd. Achteraf hebben wij hier een factuur van kregen. Want het schijnt zo te zijn dat verenigingen in het reglement aan alle kanten beschermd worden en altijd factureren mogen sturen.

Vorige week zou ik starten voor een wedstrijd. Helaas loopt mijn paard een beste beenwond op waardoor hij niet kan springen. De wond zit precies op het spronggewricht, waardoor springen uitgesloten is. Ik heb 2 dagen van te voren de vereniging gemaild om af te melden. Ik krijg nu wederom een rekening met de mededeling dat dit conform reglement. artikel ....... allemaal mag.

Hoe is het mogelijk dat je kiest voor het welzijn van een paard en daar nog een rekening over krijgt ook?

Prachtig dat de verenigingen beschermd worden, maar hoe zit dat dan met ons leden? Moeten wij dan altijd maar voor alle kosten opdraaien terwijl er gewoon zaken zijn waar wij ook niks aan kunnen doen?

Uiteraard kan ik mij voorstellen dat bij niet komen opdagen etc men maatregelen neemt, en terecht. Maar denk ook aan de leden die het netjes proberen te regelen en soms ook met overmacht te kampen hebben.

Deze laatste wedstrijd heb ik zelf wel bezocht en aan het aantal deelnemers te zien kan ik mij niet voorstellen dat ze om mijn 20,- te staan springen.

Paardensport zou voor iedereen leuk moeten zijn. Ook voor ons leden. Paardensport is nou eenmaal geen goedkope hobby, maar op deze manier wordt het niet leuker.

Wil men ons dwingen om met gevaarlijk weer toch die trailer achter de auto te zetten omdat we toch moeten betalen?

Moet ik dan toch maar met een kreupel paard starten omdat ik dan toch de rekening gepresenteerd krijg?

Het lijkt mij hier best in bemiddeld kan worden, er bestaat ook nog iets als overmacht voor ruiter en paardeneigenaar.

Met vriendelijke groet,

....

Charaz

Re: Afmelden wedstrijden wegens overmacht en toch een rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:25

Dus als je toch zou moeten betalen zou je ondanks het gevaarlijke weer toch gaan?
Lijkt mij dat je dan zélf kiest voor de veiligheid, de KNHS en organisatie kan er niets aan doen dat jij over een open snelweg moet, voor hetzelfde geld had je om de hoek gewoond en kon je wel gewoon starten.

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:28

Ik heb me ook een keer afgemeld ( 1 dag voor de wedstrijd ) ivm blessure van mijn pony maar ik heb aan mijn vee arts een verklaring gevraagd en heb geen rekening van die vereniging gehad doordat ik die verklaring had.

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:30

Ik vind dat je hoe dan ook altijd je startgeld verschuldigd bent als je na sluitingsdatum afmeldt.
Iedereen kan wel zeggen, paard is kreupel, ziek etc..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:30

Nu ben ik niet thuis in de wedstrijd(regels) maar is het niet de vereniging die kiest om toch een factuur te sturen ondanks terechte afmelding? Dat is iets wat zij beslissen toch?

n0nnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:31

Verenigingen zijn vrij om te beslissen of zij de combinatie laten betalen na het afmelden. Uit ervaring weet ik dat het voor een vereniging heel vervelend is als mensen zomaar blijven afmelden. Wij hebben zelf de regel dat wanneer een combinatie een verklaring heeft van een dierenarts dan hoeft deze het startgeld niet te betalen. Een vereniging weet niet of jou verhaal over een kreupel paard waar is of dat je geen zin hebt om te starten.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 10:32

Charaz schreef:
Dus als je toch zou moeten betalen zou je ondanks het gevaarlijke weer toch gaan?
Lijkt mij dat je dan zélf kiest voor de veiligheid, de KNHS en organisatie kan er niets aan doen dat jij over een open snelweg moet, voor hetzelfde geld had je om de hoek gewoond en kon je wel gewoon starten.

Wat het ook kost ik zou altijd voor veiligheid kiezen. Laat ik dat voor op stellen. Kosten of geen kosten.

Maar het "voelt" niet eerlijk. Ik laat een hoop voor mijn paardenhobby en het beoefenen van de sport. Vermoedelijke zijn er genoeg mensen waarvoor dit ook zo is. Zouden de kosten dan ook niet gedeeld moeten worden. Dat je een vereniging schadeloos stelt snap ik. Aan een jury, parcoursbouwers zijn kosten verbonden. Maar is er niet een middenweg?

En wat in het geval van kreupelheid?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:32

Wij hebben het vorig jaar ook gehad. Moest afzeggen, omdat er Droes op stal was... Dat was paar dagen voor de wedstrijd en had de wedstrijd al netjes betaald vooraf. In eerste instantie kon ik fluiten naar mijn centen. Omdat er meerdere op stal waren met hetzelfde probleem , heeft onze stalbaas netjes gebeld met de vereniging en was er afgesproken dat als we weer het erf af mochten, we de volgende wedstrijd niet hoefden te betalen :) Maar als wij een verklaring van de DA hadden gehad, dan hadden we ook het geld terug moeten krijgen, omdat er volgens mij wel zoiets in staat in het reglement.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:33

Sowieso is het: "een punt dat..." etc. en verder naar beneden: "Het lijkt mij dat hier best in bemiddeld kan worden"

Inhoudelijk blijft het natuurlijk een moeilijke discussie. De rijvereniging/wedstrijdorganisatie kan er ook niets aan doen dat het gaat stormen, of dat jouw paard kort voor een wedstrijd waarvoor je je hebt ingeschreven geblesseerd raakt. Maar ze hebben op basis van het ingeschreven aantal deelnemers wel op bepaalde inkomsten gerekend en aan de hand daarvan ook kosten gemaakt. En natuurlijk zal van jouw € 20,- geen vereniging failliet gaan, maar als ze dit bij iedere wedstrijd met 5 deelemers hebben (wat, op bijv. 100 of 150 starts op een dag, best mogelijk zou zijn) loopt dat op jaarbasis al gauw op naar een paar duizend euro en dan is het opeens wel serieus geld.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:33

Kijk jij bent misschien eerlijk over je reden van afmelden en dit zijn twee vervelende situaties, maar ik kan me zo voorstellen dat er ook genoeg mensen zijn die er een stukje makkelijker over denken en te pas en te onpas niet op komen dagen op wedstrijd en zich (te) laat afmelden. Wanneer de regels soepeler zouden worden zouden verenigingen hier heel veel verlies op gaan draaien. En het is ook niet te doen voor een vereniging om per individu te besluiten of de reden van afmelding wel of niet voldoende is om geen inschrijfgeld te rekenen. Ik begrijp het wel dat ze een grens hebben gesteld. Je hebt tot zoveel dagen voor de wedstrijd om je kosteloos af te melden daarna moet er betaald worden. De jury moet ook betaald, de prijzen zijn al ingekocht, als iedereen maar lukraak af zou melden omdat je toch geen inschrijfgeld meer hoeft te betalen bij afmelding dan zou het een zootje worden. En ik ken persoonlijk maar weinig verenigingen die dikke winst draaien op wedstrijddagen, laat staan wanneer iedereen zomaar af kan gaan melden.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:34

Tsja.. Is het voor de vereniging ook niet overmacht? Zij kunnen er in principe ook niets aan doen dat jouw paard een blessure heeft opgelopen bijvoorbeeld. Alles is al georganiseerd en ze rekenen op de komst van de deelnemers die zich hebben opgegeven.
Ik denk dat het gewoon een beetje het risico is van een sport met dieren.

Wat ik wél een goed punt ter discussie vindt, is dat je ook gewoon een rekening krijgt als jouw plekje opgevuld wordt met iemand van de wachtlijst. Het verschilt per vereniging hoe ze hiermee omgaan, maar bij sommige verenigingen krijg je de rekening alsnog en vangen zij dus dubbel startgeld, in feite omdat iemand zo netjes is om zich vooraf af te melden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:34

Marcella_e schreef:
Charaz schreef:

Wat het ook kost ik zou altijd voor veiligheid kiezen. Laat ik dat voor op stellen. Kosten of geen kosten.

Maar het "voelt" niet eerlijk. Ik laat een hoop voor mijn paardenhobby en het beoefenen van de sport. Vermoedelijke zijn er genoeg mensen waarvoor dit ook zo is. Zouden de kosten dan ook niet gedeeld moeten worden. Dat je een vereniging schadeloos stelt snap ik. Aan een jury, parcoursbouwers zijn kosten verbonden. Maar is er niet een middenweg?

In geval van kreupelheid moet er toch een DA verklaring te overleggen zijn?

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 10:35

n0nnie schreef:
Verenigingen zijn vrij om te beslissen of zij de combinatie laten betalen na het afmelden. Uit ervaring weet ik dat het voor een vereniging heel vervelend is als mensen zomaar blijven afmelden. Wij hebben zelf de regel dat wanneer een combinatie een verklaring heeft van een dierenarts dan hoeft deze het startgeld niet te betalen. Een vereniging weet niet of jou verhaal over een kreupel paard waar is of dat je geen zin hebt om te starten.

Volledig eens.

Bij niet komen opdagen of te laat afmelden volledig terecht dat er kosten worden berekend.

DA verklaring: Is prima te regelen, maar dit word niet eens gevraagd. Ik had een foto van de wond gemaakt en deze gemaild. Maar ook dit baat niet helaas.

Kreupel paard is aan te tonen. Maar staat dit ook in het reglement? dat je met een verklaring kosteloos mag afmelden?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:36

Ze moeten ergens de grens trekken... Zo kan iedereen zich makkelijk afmelden van mijn paard heeft een wond terwijl er misschien iets heel anders aan de hand is en je door die reden wel een factuur zou krijgen. Met een DA verklaring hoef je niet te betalen.
Ook met het weer, vorig jaar lag er een flink pak sneeuw met de regio kampioenschappen. Ging ook gewoon door en zou ook gewoon moeten betalen terwijl je niet eens het terrein af kwam met de trailer. Tjah dan moeten we maar ja en amen zeggen en maar betalen!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 10:38

Amaris schreef:
In geval van kreupelheid moet er toch een DA verklaring te overleggen zijn?

Deze vraag heb ik uitgezet bij de KNHS.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 10:40

Lauura schreef:
Ze moeten ergens de grens trekken... Zo kan iedereen zich makkelijk afmelden van mijn paard heeft een wond terwijl er misschien iets heel anders aan de hand is en je door die reden wel een factuur zou krijgen. Met een DA verklaring hoef je niet te betalen.
Ook met het weer, vorig jaar lag er een flink pak sneeuw met de regio kampioenschappen. Ging ook gewoon door en zou ook gewoon moeten betalen terwijl je niet eens het terrein af kwam met de trailer. Tjah dan moeten we maar ja en amen zeggen en maar betalen!

Ik heb ook wel betaald, maar gevoelsmatig druist het tegen mijn principes in. Ik zal wel moeten betalen want als ik dat niet doe wordt er een melding gemaakt bij de KNHS en kan ik niet meer starten. Dus je bent gedwongen om te betalen.

Maar met een DA verklaring kan ik dus afmelden? gezien het feit dat de wond er nog zit kan ik deze als nog regelen.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:42

Marcella_e schreef:
Charaz schreef:

Ik gok zomaar dat dit al de middenweg ís. Wat ik bij verenigingen vaak hoor is dat ze met startgeld net genoeg binnen krijgen om jury, parcoursbouwers, eventueel accomodatiehuur, wat te eten en drinken voor schrijvers en ringmeesters en dergelijke te betalen. Alleen de horeca-inkomsten zijn 'extra'.

De KNHS geeft aan dat na sluitingsdatum afmelden = betalen. Ik denk dat je niet wilt weten hoe vaak een 'kreupelheid' eigenlijk 'geen zin/komt niet zo lekker uit/het regent/etc.' is. Dat jouw reden toevallig wel gegrond is, wil niet zeggen dat ze dan een uitzondering hoeven te maken. En daarbij moeten ze ergens een grens trekken. Want wat als jij niet hoeft te betalen, maar iemand met een iets kleinere wond wel?

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:43

Moeilijk onderwerp inderdaad. Mijn zus haar paard was overleden aan koliek ze had netje toch nog afgemeldt en kreeg inderdaad toch nog de rekening ik vind dat je dan als vereniging echt moet schamen ook al zijn het de regels. Hoe ver moet je dan gaan is inderdaad best wel moeilijk want er zijn natuurlijk ook kosten voor de vereniging en inderdaad als je veel afmeldingen hebt!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:43

Nee dat is niet zo, regelementair mag een vereniging startgeld vragen. Dierenartsverklaring is om een eventuele boete te voorkomen. Ik zit op mijn werk, dus geen tijd om het op te zoeken, maar volgens mij staat dat in het algemene regelement. Het is in ieder geval regelementair vastgesteld dat afmelden na sluitingsdatum startgeld verschuldigt is, ook als je een dierenarts verklaring hebt. Zelfs met overlijden van een familielid mag er startgeld gevraagd worden, ook na het tonen van een rouwkaart.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 10:44

Eirikur schreef:
Sowieso is het: "een punt dat..." etc. en verder naar beneden: "Het lijkt mij dat hier best in bemiddeld kan worden"

Inhoudelijk blijft het natuurlijk een moeilijke discussie. De rijvereniging/wedstrijdorganisatie kan er ook niets aan doen dat het gaat stormen, of dat jouw paard kort voor een wedstrijd waarvoor je je hebt ingeschreven geblesseerd raakt. Maar ze hebben op basis van het ingeschreven aantal deelnemers wel op bepaalde inkomsten gerekend en aan de hand daarvan ook kosten gemaakt. En natuurlijk zal van jouw € 20,- geen vereniging failliet gaan, maar als ze dit bij iedere wedstrijd met 5 deelemers hebben (wat, op bijv. 100 of 150 starts op een dag, best mogelijk zou zijn) loopt dat op jaarbasis al gauw op naar een paar duizend euro en dan is het opeens wel serieus geld.

Eens. Maar een vereniging is geen winstmakende organisatie. Dus als zij hun kosten gedekt hebben en beetje verdienen om investeringen in de vereniging te kunnen doen zou dat voldoende moeten zijn. Is het niet een beetje geven en nemen?

Dat ik moet bewijzen dat een paard kreupel is. Prima dan ga ik dat regelen.

In mijn beeld bestaat er ook nog iets als coulance.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 10:46

geshahquille schreef:
Moeilijk onderwerp inderdaad. Mijn zus haar paard was overleden aan koliek ze had netje toch nog afgemeldt en kreeg inderdaad toch nog de rekening ik vind dat je dan als vereniging echt moet schamen ook al zijn het de regels. Hoe ver moet je dan gaan is inderdaad best wel moeilijk want er zijn natuurlijk ook kosten voor de vereniging en inderdaad als je veel afmeldingen hebt!

Absoluut dat is ook zo. Vind het zelf ook lastig om aan te geven waar een grens zou moeten liggen. Maar als je overmacht voor beide partijen hebt zou er toch een stukje coulance moeten kunnen zijn.

Vervelend van het paard van je zus. Kan mij voorstellen dat zo'n rekening dan best even steekt.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 10:47

gr_roos schreef:
Nee dat is niet zo, regelementair mag een vereniging startgeld vragen. Dierenartsverklaring is om een eventuele boete te voorkomen. Ik zit op mijn werk, dus geen tijd om het op te zoeken, maar volgens mij staat dat in het algemene regelement. Het is in ieder geval regelementair vastgesteld dat afmelden na sluitingsdatum startgeld verschuldigt is, ook als je een dierenarts verklaring hebt. Zelfs met overlijden van een familielid mag er startgeld gevraagd worden, ook na het tonen van een rouwkaart.

-O- als het zo is, is het zo. Helaas dan.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:48

Ik vind het wel normaal dat je moet betalen. De wedstrijd kan de plaatsen niet meer opvullen als iedereen op het laatste moment afzegt (om welke reden dan ook), die hebben hun kosten daar ook in.
Als je een week van te voren afzegt vind ik een ander verhaal, ik vind niet dat ze dan een rekening kunnen sturen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:49

Citaat:
Voor iedere wijziging tijdens de wedstrijd wordt een bedrag aan administratiekosten conform de Tarievenlijst in rekening gebracht.
8. Bij het niet verschijnen op een wedstrijd zonder schriftelijke afmelding voor de definitieve inschrijfdatum worden de op de Tarievenlijst vermelde kosten in rekening gebracht.
9. Indien het niet afmelden en/of het niet verschijnen wordt veroorzaakt door ziekte van deelnemer of paard, dient binnen een week na de dag waarop gestart zou zijn een doktersverklaring of een verklaring van een dierenarts te worden overgelegd; dan worden alleen de administratiekosten voor de definitief ingeschreven paarden in rekening gebracht, vermeerderd met de door de wedstrijdorganisatie in rekening gebrachte kosten.
10. Bij het niet afmelden en/of niet verschijnen op een wedstrijd kan een wedstrijdorganisatie te allen tijde de directe kosten zoals inschrijfkosten, stallingkosten, hotelkosten en dergelijke rechtstreeks bij de deelnemer in rekening brengen. Indien een deelnemer zich binnen een periode van 12 maanden voor een derde keer niet afmeldt, kan door het KNHS-bestuur opgave worden gedaan bij de Aanklager

Van de site van de KNHS, volgende keer misschien eerst de regelementen lezen voor je een brief opstelt.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 10:52

Maar dat is allemaal van niet opdagen of niet afgemeld. Ik heb mij wel afgemeld.

Punt 9. is vrij algemeen. Vermeerderd met de door de wedstrijdorganisatie in rekening gebrachte kosten. Dan kan zo maar het volle start bedrag zijn.

Super bedankt voor het opzoeken Roos!