Ik heb even een vraagje: Als ik met cap op rijd, krijg ik altijd hoofdpijn... nu zei een stalgenoot dat ik misschien mijn cap te strak heb zitten. (ik heb zo'n verstelbare cap). Ik heb nu een lesje gereden met mijn cap wat losser en dat ging inderdaad beter, maar ik ben bang dat dat misschien gevaarlijk is... Daarbij krijg ik eigenlijk altijd hoofdpijn als ik iets op mijn hoofd heb. (muts, pet) Hebben jullie tips voor mij?
Je cap heeft inderdaad te strak gezeten. Losser doen dus. Hij moet zo strak zitten dat ie wel wat kan schuiven, maar niet helemaal voorover of achterover kan kieperen.
JoJoPonylove
Geplaatst: 13-05-13 19:11
Ik had voor mijn cap nu, een soort van 'beginnerscap' zo werd dat genoemd in de winkel, daar kreeg ik ook heel erg hoofdpijn van, soms zo erg dat ik moest stoppen met rijden. Maar heb nu een nieuwe cap van BR en nu eigenlijk nooit meer last van, pas weer eens met die oude gereden, en ja hoor, weer hoofdpijn! ligt misschien wel aan de cap, maar wat je vriendin zegt kan ook wel waar zijn. Zou er ook aan kunnen liggen of die ver boven op je hoofd zit of er echt beter omheen.
jasz
Geplaatst: 13-05-13 19:11
ik heb dat ook een tijd gehad, maar dat kwam puur omdat het te strak was. dus ik heb een beter passende cap gekocht en toen was het goed. ik had geen verstelbare, dus losser maken kon niet. je kan misschien juist een cap kopen die je niet kan verstellen, zodat je ook niet de neiging hebt m te strak te doen.
Bedankt voor de tips! Ik ga morgen weer rijden, dus zal 'm eens wat losser doen. Ik deed de cap altijd zo strak dat 'ie helemaal niet kon bewegen en ook niet als ik met mijn hoofd schudde of iets dergelijks. Maar hij mag dus wel wat schuiven begrijp ik.
Ik heb 's zomers altijd last van hoofdpijn, dus als ik dan in de bak rij doe ik um al gauw af! maar ik kan mijn cap niet loser doen, dan valt die af...
Iris92
Geplaatst: 13-05-13 22:25
Idd je cap te strak! Losser doen of andere cap. Ik had altyd de balen van een cap tot ik een goede had gevonden! Ik ryd nooit meer zonder eigenlijk.. Door meerdere redenen
Ik had precies hetzelfde! Mijn verstelbare cap drukte op mijn hoofd, wss omdat ie te strak zat. Maar als ik m losser deed was ie veeeeel te los en niet veilig. Heb een nieuwe cap gekocht, geen verstelbare, zit geweldig
Ik heb vanmiddag ook gelezen dat het kan komen doordat de cap niet goed ventileerd.. Ik heb het ook met mijn kalvalkade gehad. En dat lag zeker niet aan de grootte want heb nu zelfs 2 maten kleiner en nergens (bijna) meer last van !
Nogmaals bedankt voor de tips. Goed te weten dat ik niet de enige ben. Ik ga morgen even kijken of het beter gaat als ik mijn cap losser doe en anders ga ik toch maar eens overwegen om een andere aan te schaffen.
jacquelinee
Geplaatst: 15-05-13 09:31
heb ik ook gehad omdat ik dacht dat een strakke cap veiliger is. ik kreeg echt hele erge hoofdpijn heb hem snel losser gedaan. je moet hem natuurlijk niet te los doen. maar iets losser moet zeker kunnen.
Ik kreeg ook enorme hoofdpijn van mijn oude cap, hij was iets te klein en was ook een cap die ik toen goedkoop aangeschaft had puur omdat ik maar eens per week reed. Nu een betere gekocht en absoluut geen hoofdpijn meer.
Claudia98
Geplaatst: 16-05-13 07:23
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad, maar mijn verstelbare beginnerscap werd ineens ook al snel te klein. Heb nu een verstelbare van BR en die zit erg fijn en wat losser. Zo lang het bandje niet weg kan onder je keel (en je cap niet heel erg los, is het goed).
Ik had eerst ook een verstelbare cap, kreeg er gigantische hoofdpijn van en hij zat niet eens zo strak. Nu heb ik een niet verstelbare van BR super blij mee, en geen last van hoofdpijn meer!!
flare
Geplaatst: 17-05-13 18:44
AniekMac schreef:
Ik had eerst ook een verstelbare cap, kreeg er gigantische hoofdpijn van en hij zat niet eens zo strak. Nu heb ik een niet verstelbare van BR super blij mee, en geen last van hoofdpijn meer!!
Ik had dus precies hetzelfde, heb nu ook een BR Zenith
He, maar je zegt ook dat je uberhaupt altijd last hebt van je hoofd als er iets op zit, dus ook van andere dingen? Misschien even naar de huisarts dan!
Je cap mag wel iets loser zitten, maar zolang jij met je hoofd schud en hij niet voor je ogen ofzo schuift is het gewoon goed, dus gewoon je cap wat losser doen!
Wat je ook nog altijd kan doen is even met je cap naar de ruitersportzaak gaan en je cap daar juist af laten stellen. Dan hoef je ook niet bang te zijn dat ie te los zit.
Je kan altijd het kinbandje nog iets strakker doen
Oeska
Geplaatst: 18-05-13 00:38
Als je het zeker wilt weten, ga naar een goede ruiterzaak en vraag hen te kijken of je cap een goede pasvorm heeft. Toen ik een tijd terug een nieuwe cap nodig had en een goedkopere versie (ander merk) van mijn oude zag liggen (die ik heel mooi vind), bleek helaas dat van dit merk de vorm niet matcht bij de vorm van mijn hoofd. Dus maar weer terug naar het merk wat ik al had, cap zat meteen goed.
Terwijl een vriendin van mij het precies andersom heeft; zij zweert bij dat goedkopere merk en vindt mijn cap verschrikkelijk zitten.
Verder als je snel hoofdpijn krijgt van dingen op je hoofd, misschien zoeken naar een cap die niet zwaar is? (al zijn die verstelbare vaak heel licht en ook nog eens makkelijk verstelbaar qua pasvorm). En als je het al krijgt van een pet / muts, kan het (zoals hier al eerder gemeld) wel eens een medische reden hebben. Een bezoekje huisarts kan nooit kwaad.
Kan idd veel te maken hebben met pasvorm, de ene heeft nu eenmaal een rond hoofd, de ander ovaal... en ventilatie. Als je hoofd te warm wordt kun je hoofdpijn krijgen. Dus ook onder een muts of pet of hoed.
Even een heel andere tip: Heb je wel eens geprobeerd een glas water te drinken voor het rijden? Hoofdpijn kun je nl ook krijgen van uitdroging en met genoeg vocht in je lichaam is het ook makkelijker om je hoofd koel te houden...
xRuitertjeX
Geplaatst: 18-05-13 17:15
Ik heb dit ook gehad, ik had inderdaad ook een verstelbare cap, doordat de cap bovenaan niet mooi aansloot met mijn hoofd, moet ik de verstelbare band, zo strak doen omdat me cap anders te los zat, dat was de reden dat ik hoofdpijn heb gekregen. heb toevallig vandaag een nieuwe cap gekocht, die niet verstelbaar is en dit zit echt stukken beter! ik raad je aan om een onverstelbare cap te kopen op goeie maat. naar mijn mening zitten verstelbare caps nooit zo mooi en lekker als gewone!