Paard likt graag, handen, obstakels, wat betekend dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bob11180

Paard likt graag, handen, obstakels, wat betekend dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 17:11

Hoi!

sinds 2 weken hebben mijn vriendin en ik ons eerste paard, een schat van een vos van 1.68 :)

hij is heel slim en braaf, erg cool ook.

en... hij likt graag, je handen, armen, obstakels die we gebruiken met Parelli..

is best schattig, maar wat het bij een paard betekend?

vanuit honden en katten gezien is het genegenheid tonen, beetje onderdanig zelfs... maar geldt dat voor een vluchtdier ook zo?

grts

capopjekop

Re: Paard likt graag, handen, obstakels, wat betekend dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:13

Heeft hij mss een tekort aan iets? Er zijn zout aan je handen dus mss een zout te kort? Die van mij gingen ook aan dingen likken (ook aan de grond) dat lag aan hun voer. Er zat een verhouding scheef waardoor ze een tekort aan wat anders kregen. Toen ik ander voer ging voeren was het snel over.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:15

Mijne deed het ook eens, heb toen een zoutblok opgehangen en toen was het weg

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:18

mijn pony doet dat ook, ik volg even! bij mijn pony hielp een liksteen een beetje, maar ze likt nog steeds erg veel! je kan het likken ook gaan gebruiken misschien, bijvoorbeeld dat als je zegt ''kusje!'' dat ze je dan een lik op je wang geeft ofzo! :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:24

Mijn welshje deed het als stresstik die ze had overgehouden, om zichzelf rustig te houden :)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:57

Het kan een vitaminegebrek oid beteken. Inderdaad een liksteen ophangen zou ik zeggen.
Echter ken ik ze ook die deze gewoon helemaal niet bekijken en nog steeds lekker aan je handen gaan likken... :')

marjoleinvb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:00

mss kun je een Himalaya steen proberen, biedt ondersteuning aan zijn tekort aan vitaminen, mineralen en zout

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:57

Die Himalaya stenen bevatten zo weinig andere sporenelementen dat het vrijwel niets anders toevoegt dan natriumchloride (puur zout dus).

'Rijk aan sporenelementen? Een paard van 500 kilo heeft voor het voorzien in zijn mineralenbehoefte met behulp van een Himalaya-liksteen het volgende nodig:

Dagelijks 65 kilo Himalaya-steen om voldoende koper binnen te krijgen (de steen bevat 1 mg koper per kilo, en een paard heeft ongveer 65 mg per dag nodig)
Dagelijks 24 kilo Himalaya-steen om voldoende ijzer binnen te krijgen (de steen bevat 19 mg ijzer per kilo, en een paard heeft ongeveer 460 mg per dag nodig)
Dagelijks 20 kilo Himalaya-steen om voldoende mangaan binnen te krijgen (de steen bevat 15 mg mangaan per kilo, en een paard heeft ongeveer 300 mg per dag nodig)
Dagelijks 29 kilo Himalaya-steen om voldoende magnesium binnen te krijgen (de steen bevat 450 mg magnesium per kilo, en een paard heeft ongeveer 13000 mg per dag nodig)
Voor wat betreft Zink, Jodium, Cobalt en nog een aantal andere mineralen kan het paard de hele Himalaya zoutmijn leegeten, maar zal hij nooit genoeg binnen krijgen. Het zit zo weinig in de steen dat zelfs de reclamemakers wijselijk hun mond houden.'

Bron: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... stenen.htm

Je kan dan beter gaan voor een liksteen van Rockies of van paard natuurlijk zelf.

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:56

Als ik jou was zou ik een lik steen proberen, maar het kan ook onderdanigheid zijn. Mijn 2 jarige hengst likt nog wel eens de neus van de 4 jarige hengst om te laten zien dat hij zich overgeeft

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 15:02

het kan een mineralen/zout tekort zijn en LBE paarden kunnen erg doenerig zijn met hun mond en misschien een combi ?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 15:07

honden likken niet uit onderdanigheid ;)
Kan ook juist betekenen bij honden dat ze je zien als hun eigendom ;)

Maar voor paardjes heb ik zelf echt geen idee waarom ze likken

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:40

Die van mij likt ook graag en is ook erg doenerig met zijn mond. Als je hem zijn gang laat gaan met een wandeling buiten, loopt'ie binnen de kortste keren met takken in zijn mond :+ . Wil ook altijd het halstertouw/ teugels in zijn mond, vooral als het even spannend is (moet misschien maar een grote speen voor hem kopen :') ).

Maar geen idee waarom; gewoon zijn maniertjes denk ik.

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:15

Jippie_G schreef:
Die van mij likt ook graag en is ook erg doenerig met zijn mond. Als je hem zijn gang laat gaan met een wandeling buiten, loopt'ie binnen de kortste keren met takken in zijn mond :+ . Wil ook altijd het halstertouw/ teugels in zijn mond, vooral als het even spannend is (moet misschien maar een grote speen voor hem kopen :') ).

Maar geen idee waarom; gewoon zijn maniertjes denk ik.

Hier nog eentje, het is net een hond die het liefst zichzelf uitlaat hoor. Als je niet oplet heeft hij de teugels/halstertouw/longeerlijn/maakt niet uit als het maar in m'n mond past in zijn mond :+
Maar zoals jij al zegt, vooral als het spannend is gaat meneer op alles wat in de buurt hangt kauwen, sabbelen, lebberen ed.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:17

Zoutblokje nemen :j

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:25

Arc_En_Ciel schreef:
Zoutblokje nemen :j

Bij mijn paard hangt al een zoutblokje. Toevallig heeft hij pas geleden nog een uitgebreid bloedonderzoek gehad en daaruit bleek dat hij geen tekorten had, bij hem is het dus gewoon een gedrag iets (net een kleuter :P blijft overal op sabbelen! )

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:58

Er is een theorie dat een paard likt om zichzelf te ontspannen. Mijne doet het ook, geeft niet om likstenen maar lebbert mij, de paal, etc langdurig af. Vergelijk het met duimen of zuigen op een tutdoekje door kinderen.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:29

Voor de zekerheid een mineralensteen aanbieden.
Sommige paarden doen het ook omdat ze het fijn vinden. Mijn ruin is er ook zo eentje, kerngezond en heeft toegang tot een liksteen.
Toch likt en sabbelt hij graag aan je handen, jas, andere paarden etc.
Hij vindt dat blijkbaar fijn, hij doet het ook om te ontspannen.
Als hij iets spannend vind als ik met hem loop zoekt hij vaak mijn handen op om even aan te sabbelen, net een klein kind.

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:44

Shona schreef:
Het kan een vitaminegebrek oid beteken. Inderdaad een liksteen ophangen zou ik zeggen.
Echter ken ik ze ook die deze gewoon helemaal niet bekijken en nog steeds lekker aan je handen gaan likken... :')

Hier ben ik het mee eens :)
De paarden bij mij likken nog graag aan mijn handen.
Terwijl ze likstenen hebben en geen vitaminegebrek.

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:15

mijne doet dit ook vind het raar (ze doet het alleen als me zus een felle broek aan heeft dan gaat hij aan haar benen likkken)

XxDancexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:16

Heeft hij een zoutblok?

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:22

Mijn merrie doet dit ook :)
ik heb ze gekocht vorige zomer en toen likte ze aan handen, armen en benen... Velen vonden dit heel schattig en lief (en gingen meteen aan hondengedrag denken), maar bij mij ging er een belletje rinkelen. Zomer = zweet = zout. Dus misschien een tekort ??
Ik heb dan een zoutsteen én een mineralenemmer aangeschaft. Beiden minderden, maar mijn paard bleef likken aan de handen :) (niet meer aan benen en armen) Dus ik denk dat het gewoon iets is om zichzelf te kalmeren. Want als ze lang likt, dan begint ze te geeuwen :D
Zo heb ik ook een zwarte vest waar Zelda heel hevig aan kan likken, zelfs tot het ding doorweekt is. Hierbij staat ze dan bijna te slapen :z

Lottie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:40

Een van mijn shetjes doet dat ook, ze heeft geen zouttekort.
Ze propt het liefst alles in haar mond :'), halstertouwen, borstels enz.
Als ze aan mijn handen of armen ging likken, deed ik gewoon een stapje opzij, en na een tijdje snapte ze blijkbaar dat ze er mee op moest houden.

123Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:47

Iedereen zegt het al, je moet een liksteen proberen. Maar je paard kan het natuurlijk ook doen om te ontspannen of te kalmeren.

DaMarcus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 01:11

Het kan zijn dat er een zouten of mineralentekort is.
Even van beide een steen in de stal hangen en vaak verdwijnt het dan vanzelf weer.

alwayshorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:19

Mijn paard doet dat ook overal aan likken maakt niet uit wat. Maar zij komt niets te kort wss is het gewoon een tik of iets dat ze lekker vinden net zoals je handen aflikken omdat er zout op zit