ik word gek van dat kuddegedrag!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

max66

ik word gek van dat kuddegedrag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 15:47

De titel zegt het al. Een paard is natuurlijk een kuddedier, maar wat kan dat lastig zijn zeg!

Als ik mijn paard uit de wei haal om mee te gaan rijden kan ik haar prima pakken en meenemen naar stal om te poetsen/opzadelen e.d. Maar.... eenmaal op stal aangekomen begint het gedoe! Dan heeft ze door dat ze alleen op stal is en de rest nog buiten staat en dat vindt ze niet leuk!

Ze begint hyper te doen, te hinniken, te draaien te dribbelen, schrapen met haar voorbenen. Ze wil alleen maar naar buiten! Als ze de kans zou krijgen loopt ze dwars over me heen om naar buiten te komen!
Normaal poetsen lukt haast niet. Als ik alleen ben lukt het gewoon niet. Iemand moet haar al vasthouden zodat ik kan poetsen en opzadelen. Ik probeer het dan maar zo snel mogelijk te doen, want veel lol is er niet aan op deze manier. Even rustig haar staart uitpluizen o.i.d. is er niet bij.

Als ik dan eenmaal klaar ben en met haar naar de buitenbak loop, waar ze de anderen kan zien, is het weer goed.

Vanochtend heb ik haar buiten gepoetst, waar ze de anderen kon zien, maar zelfs toen was ze de eerste 10 minuten erg vervelend en onrustig, hielp dus maar gedeeltelijk.

Herkennen jullie dit gedrag, hoe gaat het bij jullie als je je paard bij de kudde weg haalt om mee te rijden o.i.d.? Meer nog, wat kan ik er aan doen om haar rustiger te krijgen als ze bij de kudde weg is?
Laatst bijgewerkt door max66 op 10-05-13 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Re: ik word gek van dat kuddegedrag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:50

Heb je der wel eens flink op der kloten gegeven?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 15:56

denk je dat ik strenger moet optreden? Zou kunnen hoor!
Als ze schraapt met haar voorhoeven over de grond geef ik haar een mep of zeg "uhuh". Na een paar keer hield dat wel op idd....

Als ze zo bezig is geef ik wel een ruk aan het halster als ze niet stil wil staan en zeg iets van "uhuh" of "hou op"(of ik weet niet wat ik zeg), met een boze stem in ieder geval. Het helpt niet veel eigenlijk....

Laatst had ik iemand mee naar stal en die zei ook dat ze wel snapte dat ik haar niet alleen durfde te doen (als er verder niemand op stal is) want het is niet te doen in je uppie!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:58

Ik denk dat je idd gewoon duidelijker moet zijn. Veel duidelijker. :P Maar je zou het ook met iemand erbij kunnen doen. Zulk gedrag kan zich inderdaad steeds erger ontwikkelen als het paard daar de kans toe krijgt vanuit zijn begeleider. Ik zou het dus idd gaan aanpakken, al dan niet met hulp. :j

taurus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:01

Ik herken het probleem, bij mij gaat het net zo.
Op zijn donder geven heeft geen zin, mijn paard word alleen maar nog vervelender hierdoor.

Om de rust te bewaren neem ik een pony mee naar binnen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:04

Ja maar een paard moet ook leren dat het rustig moet blijven.
Dat kan ook op een andere manier als alleen maar op zijn donder geven. Je moet het zien als een vorm van training/opvoeding. Ze zullen er toch aan moeten wennen maar dan moet je zelf wel duidelijk kunnen zijn naar het paard. En als een paard dwars door je heen loopt, tja, dan mag ie toch echt wel op zijn donder. En als ie daarna nog vervelender word dan heb je ws nog meer te doen aan de opvoeding.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:05

Veel onervaren paarden hebben hier last van. Ik laat ze vaak gewoon staan tot ze rustig zijn. Als ze een gevaar voor mij vormen ga ik wel op een afstandje zitten wachten. Zodra ze rustig zijn, belonen en naar buiten.

Heb je het al eens geprobeerd met wat te eten? Dat kan soms ook nogal kalmerend werken :Y)

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:06

Een gestrest paard straffen heeft geen zin. Ze moet er gewoon aan wennen. Elke dag blijven doen, eerst kort dan opbouwen. Zoiets moet je trainen. Het kan best lang duren, maar uiteindelijk wennen ze er wel aan. Zet haar wel gewoon steeds terug op de plek. Mocht ze echt niet blijven staan, kun je daarmee beginnen in de groep. Als ze dat niet kan als ze rustig is, lukt dat zeker niet met stress. Soms lijken dingen voor ons heel logisch, maar het kan voor een paard net een stap te snel zijn.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:07

Maar iemand heeft ze nu altijd vast?
Je hebt ze niet vast staan?
Kun je ze op stal zetten?

Ik leer ze altijd eerst van de kudde te scheiden door ze gewoon op de box te zetten.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:09

Hihi. .. laat 'm een tijdje staan. Wordt ie vanzelf wel rustig hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:13

Als ik die van mij op zn donder geefdaar voor wil ze al helemaal weg... Want baasje is niet leuk, bij de paarden wel...
Afleiden met een hapje zou je kunnen doen, of zoals ik doe, tussen 2 touwen zetten en gewoon negeren.
Die van mij heeft laatst 4u lang gebokt en rodeo gegeven op een buitenrit omdat ze naar huis wou.
Straffen hielp niet, ging ze nog hoger. Oplossing: blijven zitten en dan word ze vanzelf moe.
Gewoon stug doorgezet dus en haar idioterie genegeerd.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:15

Het eerste wat in me opkwam was dat je hem eens heel erg duidelijk moet maken dat het afgelopen is. Ze mogen best een beetje draaien, maar zo erg dat je haar niet in je eentje kan poetsen? Is ze nou helemaal belazerd.

Onrust of niet, ze dendert nu over je heen, en dat moet klaar zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:15

Ik ben zo doorgaans geen voorstander van op de donder geven maar je mag wel grenzen stellen, zo zou ik zeker een dier straffen dat in mijn persoonlijk ruimte komt of dreigt over mij heen te lopen. Hij draait dan maar lekker de andere kant op maar niet mijn kant op. Verder kan je met hem gaan trainen, grondwerken. Geen ingewikkelde dingen vragen dan, maar simpel meelopen, stoppen op commando en achteruit gaan op commando is een mooi begin. Zorg voor veel geduld en bij voorkeur wat humor want het zijn geen eenvoudige dingen!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:16

Je moet een paard toch kunnen corrigeren zonder dat het voor je wil vluchten?
Mijn paarden doen dat niet hoor.

Marin_ka3

Ja hoor, daar gaat je paard vanzelf aan wennen. Niet op reageren, oftewel, ongewenst gedrag negeren, en gewoon je ding blijven doen. De hemel in prijzen zodra ze even rustig en netjes stil staat. Er komt een moment dat ze begrijpt dat de scheiding met de kudde van tijdelijke aard is en dat ze na afloop altijd weer terug kan naar de kudde. Als het zover is kan jij ook op je gemak de staart uitpluizen. Wel regelmatig, liefst elke dag uit de kudde halen, en je ding met haar doen. Succes! Komt goed! :j

Utixo

Grondwerken om te kunnen poetsen? Kom op zeg, iedereen zijn eigen ding, maar dit gaat wel heel ver.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 16:18

als ik haar op stal zet is ze nog onrustiger (als de rest buiten staat dan he!), ze weeft heen en weer en draait en hinnikt/roept dan naar de anderen.
Ik zet haar nooit vast maar wikkel het halstertouw een paar keer om een tralie heen (omdat ze eens in paniek is geraakt toen ze vaststond en ik het halstertouw toen niet los kreeg...).
Normaal blijft ze wel rustig staan hoor. Hooi geven helpt niet, want ze is veel te opgefokt om rustig te gaan staan eten.

Misschien went het ook wel gewoon. Ze staan namelijk pas sinds kort in de wei en het is dus nog maar een paar keer voorgekomen dat ik haar uit de wei, weg van de kudde, ging halen.
Het is een ervaren merrie, net 20 geworden, dus geen groentje wat dat betreft...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 16:20

lastig, sommigen van jullie zeggen: strenger zijn en anderen zeggen: negeren dat gedrag. Ben wel blij met jullie meningen en adviezen hoor, ga ze nog even doorlezen!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:21

Ik heb een paard die absoluut niet stil kon staan, de hele tijd met zijn kont draaien en veel te niewsgierig naar andere paarden. We hebben een poetsplaats waar 3 paarden gepoetst en gezadeld kunnen worden maar met hem was het alleen of max met 1 ander paard.
Ik heb het opgelost met veel rust. Niet op zijn donder geven, maar simpelweg terugzetten. In het begin is dit heel vervelend omdat je het iedere 3 seconden moet doen, maar dat wordt steeds minder. Als hij 3 passen vooruit loopt, zet ik hem rustig 3 passen terug naar de plek waar hij stond. Hetzelfde doe ik als hij ook maar 1 been verplaatst (tenzij je hoeven uitkrabt natuurlijk want dan zoekt ie balans). Wanneer hij omdraaid, draai ik hem weer terug. Probeer zijn hoofd laag te vragen door je hand tussen zijn orden te leggen en langzaam heen en weer te wiegen (niet omlaag duwen), en eventueel iets druk op het halstertouw te zetten. Hierdoor komt hij ook in de ontspan modus.
Belangrijk detail, probeer hem zo snel mogelijk los te laten staan, als hij echt een draaikont is en weg wil lopen etc zou ik dit nog niet doen, maar als je dit al verholpen hebt, laat hem los staan en ga zo verder. Als hij vast staat kan hij niet de fout in gaan, kun je hem niet corrigeren en leert hij het dus ook niet.

In het begin is het zwaar klote en vermoeiend, maar nu heb ik een paard die gewoon op zijn plek blijft staan, zelfs buiten in het zicht van anderen.
Ik ben ook nog steeds bezig om dit te perfectioneren, maar ik ben al een heel eind.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe het zit met paarden die uit de kudde worden gehaald, maar lijkt me dat bovenstaand je toch iets zou moeten helpen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:27

Je moet haar ook niet blijven straffen, maar op het moment dat ze door je heen dendert even heel, heel duidelijk op haar plek zetten. Hierna de draad weer oppakken. Wat betreft het vaststaan, even kijken voor een rubberen touw. Het is een ervaren merrie, en je hebt zo maar kans dat de merrie het allemaal wat eerder doorheeft dan jou.

Je zegt dat ze pas kort in deze groep staat, het gedrag stopt dan echt vanzelf wel. Maar nogmaals, ze mag echt niet over je heen lopen.

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:29

Ik ben het eens met PowerReiner, ik heb ook zo'n paard die helemaal hysterisch wordt als hij in zijn eentje is, het paard heeft (had) alleen maar oog voor andere en dan kan je nog zoveel grondwerk doen, het werkt toch niet. Straffen werkt alleen maar averechts, paard wordt gestraft op een al hele stressvolle situatie en denk maar niet dat hij dan braaf naar je gaat luisteren ;) Veel oefenen en vooral HEEl rustig blijven, duurt even maar er is simpelweg geen snelle oplossing voor

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 16:32

powerreiner: mijn merrie doet het idd als ik haar uit de kudde haal, normaal niet. Mijn hand tussen haar oren zou niet lukken, ze heeft haar hoofd dan zo hoog dat ik er niet eens bij zou kunnen!
Het is wel zo dat ik ook nerveus wordt van dat gedrag en dat helpt natuurlijk ook niet om te ontspannen.... Hoeven krabben heb ik vanochtend maar niet gedaan want ze zou me zo omver geduwd hebben denk ik. Idd zette ik haar wel iedere keer op haar plaats terug.

Utixo: ze is ook een doorgewinterde merrie die heel goed weet hoe ze iemand (mij) nerveus kan krijgen! Ze staat nu 11 maanden bij deze kudde dus niet echt sinds kort ofzo...

Navrant: ik moet zelf idd proberen rustig te blijven en me niet ook op te laten fokken (na dat gedoe van vanochtend had ik er al helemaal geen zin meer in en had haar het liefst weer teruggegooid de wei op, heb ik natuurlijk niet gedaan hoor..).

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:36

max66 schreef:
powerreiner: mijn merrie doet het idd als ik haar uit de kudde haal, normaal niet. Mijn hand tussen haar oren zou niet lukken, ze heeft haar hoofd dan zo hoog dat ik er niet eens bij zou kunnen!
Het is wel zo dat ik ook nerveus wordt van dat gedrag en dat helpt natuurlijk ook niet om te ontspannen.... Hoeven krabben heb ik vanochtend maar niet gedaan want ze zou me zo omver geduwd hebben denk ik. Idd zette ik haar wel iedere keer op haar plaats terug.

Utixo: ze is ook een doorgewinterde merrie die heel goed weet hoe ze iemand (mij) nerveus kan krijgen! Ze staat nu 11 maanden bij deze kudde dus niet echt sinds kort ofzo...

Navrant: ik moet zelf idd proberen rustig te blijven en me niet ook op te laten fokken

Als je hand tussen haar oren inderdaad te hoog is kun je ook proberen wat druk te zetten op het halstertouw en daarmee langzaam heen en weer te wiegen.
Dat jij zelf nerveus wordt is logisch,alleen zorg ervoor dat je je niet nerveus gedraagt.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:40

Hoelang staat je paard hier al en hoevaak per week komt ze alleen binnen te staan? Misschien moet ze er nog aan wennen.

In ieder geval een stuk strenger optreden, draaien, lopen en schrapen mag niet als jij in de buurt ben, en dat mag je best heel duidelijk laten merken. Als jij die duidelijkheid geeft zal zij misschien al rustiger worden omdat ze dan een leider heeft.

Mijn paard was ook zo. Inmiddels staat ze wel eerst even te hinniken maar ze staat verder stokstijf stil :+ Maar na 2 minuutjes geeft ze het op en gaat ze gewoon lekker hooi eten.

Edit; goeiemorgen :') Ze staat er dus 11 maanden, dan geld mijn eerste zin dus niet.

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:41

Gewoon meenemen uit de kudde naar een plek waar ze de kudde niet ziet (box of ergens anders). Vastzetten en haar gang laten gaan. Ga ondertussen gewoon iets anders doen. Ze moet de zinloosheid in leren zien van het stressgedrag. Op het moment dat ze rustig staat, Dus: hoofd naar beneden en ontspannen, neem je haar weer mee naar de kudde.
De eerste keer kan dit wel een uurtje of wat duren, maar op een gegeven moment gaat ze het weggaan uit de kudde associëren met ontspanning.
Op het moment dat je haar op d'r kop geeft (zoals hier veel mensen adviseren) leer je haar dat uit de kudde gaan heeeeeel erg naar is (je vriendjes niet meer zien en vervolgens geslagen worden).
Succes! En veel geduld toegewenst!