Laarzen of chaps?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Laarzen of chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:46

Na 9 jaar met rubberen laarzen te hebben gereden, wil ik misschien toch chaps gaan aanschaffen.
Ik ben vorige zomer opzoek geweest naar leren laarzen, maar door mijn rare benen (korte benen maar grote voeten, dikke kuit) kom ik nergens in. Op maat laten maken is gewoon te duur voor mij.
Nu wil ik chaps en jodhpurs gaan aanschaffen.
Ik ben wel benieuwd of er bokkers zijn die met laarzen en chaps allebei hebben gereden. Wat is fijner, laarzen of chaps?
Wat zijn de voor/nadelen?
En hoeveel kost aanschaf van chaps en jodhpurs ongeveer?
Welke merk(en) kun je aanraden of juist afraden?

Groetjes xxx

Mijati

Re: Laarzen of chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:57

Na een tijdje niet gereden te hebben en nu alleen wat recreatief, dacht ik dat chaps wel prettig zou zijn.
Ik miste toch echt wel een stukje stabiliteit (ook natuurlijk doordat ik een tijdje niet gereden had). Gisteren toch nieuwe laarzen gekocht, en wat heerlijk rijd dat. Ik kan mijn benen wat stiller houden, beter op hun plek.
Als je laarzen het nog even trekken, sparen voor goede passende laarzen, tenminste dat zou mijn advies zijn.

Xxjonique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:01

Ik was een keer mijn leren mondoni field laarzen vergeten, en was bij vriendin en die had nog wel chaps enzo,
Dus ik daar mee rijden en alles,
Maar ik vind zelf omdat ik dat geweld ben leren rijlaarzen lekkerder zitten.
Maar het is ook ik ben van rubberen rijlaarzen direct naar leren rijlaarzen gegaan,
Dan weet je ook niks beters hahax

xNoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:04

Ja dat heb ik ook gehad! Mijn benen waren ook te kort :(
Toen heb ik chaps genomen en dat vind ik echt heel veel fijner! Het is natuurlijk wat je zelf wilt, maar ik vind het fijner rijden.
Ik voel me dan wat 'vrijer' met mijn voeten :D

Meliissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:06

Hoi Amy!

Ik heb een aantal jaar geleden chaps en jodhpurs aangeschaft. Ik rij er met plezier mee en vind ze erg fijn rijden. Het verschilt natuurlijk wel welk merk je rijd. ik heb wat duurdere jodhpurs van 'ariat' en leren chaps van 'harry's horse'. omdat ik zelf grote voeten en smalle kuiten heb, waren leren rijlaarzen voor mij ook niks. dus over gegaan op de chaps en jodhpurs. mijn chaps waren €25,- en mijn jodhpurs €175,- maar er zijn ook goedkoperen jodhpurs van rond de €40,-. moet je zelf even kijken welke je fijn vind zitten natuurlijk. voor ik deze had gekocht heb ik met leren rijlaarzen gereden. Ze zaten wel fijn maar zijn toch minder flexibel dan chaps en johdpurs. Mijn voorkeur gaat dus naar de chaps en jodhpurs. wel is het meestal zo hoe goedkoper je aanschaft hoe minder lang je ermee doet. ik heb dus voor de duurdere johdpurs gekozen en doe er al 4 jaar mee. de chaps gaan meestal wel lang mee, ook de goedkopen ;)

gr. Melissa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:18

Bedankt voor jullie meningen en ervaringen! :D

Wat ik zelf heel erg vervelend vind aan mijn rubber laarzen, is dat ze in de zomer knetterheet worden, niet fijn want dan krijg je ze ook bijna niet meer uit en het stinkt verschrikkelijk :o
Sparen voor goedpassende laarzen gaat helaas echt niet worden, ik werk momenteel niet en mijn laarzen zijn nu echt af en lek. :(

Ik rij ook wel eens met mijn rubberen groene laarzen die ik voor stage gebruik, geen echte rijlaarzen dus. Dan merk ik wel meteen dat ik een stukje stevigheid verlies en dat houden mijn enkels niet zo lang vol. Daarom twijfel ik dus een beetje aan jodhpurs en chaps.

Zijn jodhpurs ook gewoon fijn om op te lopen en gebruiken jullie ze ook voor stalwerk?
Wat is fijner, leren of stoffen chaps?

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:22

ik gebruik mijn jodhpurs voor stalwerk en gewoon om te lopen.
en ik heb leren laarzen gepast en dat vind ik niet prettig.
Ik heb nu leren jodhpurs en chaps van ariat.
Ze kosten wat maar ze zijn heerlijk!
Ze zien er ook net zo netjes uit als leren laarzen.
Ik vind dit ideaal

Meliissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:26

De jodhpurs waar ik meer rij vind ik ook heerlijk om mee te lopen. Je kunt bij het aanschaffen gewoon kijken naar de zolen. Er zijn zoveel verschillende soorten johdpurs! Je hebt ook gewoon goedkoperen met een dikke zool waar je ook mee kunt mesten. Gewoon even navragen in de winkel.
Ik vind persoonlijk de leren fijner. Ook vind ik ze fijner staan en ze zijn makkelijk met een natte doek of borstel af te nemen. stoffen moet met de hand wassen. doe je ze in de wasmachine rekken ze weer uit. dus beter leren.

Groetjes!

Meliissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:28

kellyloet schreef:
ik gebruik mijn jodhpurs voor stalwerk en gewoon om te lopen.
en ik heb leren laarzen gepast en dat vind ik niet prettig.
Ik heb nu leren jodhpurs en chaps van ariat.
Ze kosten wat maar ze zijn heerlijk!
Ze zien er ook net zo netjes uit als leren laarzen.
Ik vind dit ideaal

Ik vind ariat ook het fijnste! En ze gaan eeuwig mee en blijven mooi! :)

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:35

Ik vind jodhpurs veel beter en gemakkelijker zitten. In de zomer gewoon een korte schoen en het is ook lekker beweeglijk --> handig voor stalwerk ofzo. Ik rij bijna nooit met chaps, weet niet waarom. Ik vergeet ze altijd. := (alleen in de winter als het koud is)

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:38

amoj schreef:
Bedankt voor jullie meningen en ervaringen! :D

Wat ik zelf heel erg vervelend vind aan mijn rubber laarzen, is dat ze in de zomer knetterheet worden, niet fijn want dan krijg je ze ook bijna niet meer uit en het stinkt verschrikkelijk :o
Sparen voor goedpassende laarzen gaat helaas echt niet worden, ik werk momenteel niet en mijn laarzen zijn nu echt af en lek. :(

Wat is fijner, leren of stoffen chaps?

jodhpurs van de decathlon zitten ook goed hoor. :D Ik vind het niet belangerijk hoe ze er uit zien, als ze maar goed zitten. Ik doe al 2 jaar met men 20 euro kostende botjes en ze zitten super! :')

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:44

Ik heb na 2 jaar rubberen laarzen, leren jodhpurs en leren chaps gekocht. Ze kostten 85 en 42 euro (heb ze daarna op het internet gezien voor 65 euro :\ ) ben er heel tevreden over! Ik zweette heel hard in de rubberen laarzen en daar heb ik nu bijna geen last meer van. Heb ze ook aan om uit te mesten enzo, enkel als het erg nat is doe ik van die groene rubberen laarzen aan, om mijn jodhpurs mooi te houden :D En als het koud is, hou ik mijn chaps aan, lekker warm :))

Knuddefrutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:47

Hoi!
Ik reed vroeger altijd op mijn rubberen paardrijlaarzen. Had altijd zere enkels in die dingen.
Nu rijd ik met mijn lekkere stevige wandelschoenen en een setje chaps van Harry's Horse. Geen last van de enkels meer, geen stinkvoeten want goede wandelschoenen.
Laatst nog eens de rijlaarzen gebruikt, omdat de wei nogal modderig was. Maar was er al gauw weer achter waarom die laarzen dus niet ideaal zijn voor mij.

Misschien een idee voor je om gewoon eens een ruitershop binnen te lopen en te proberen? kijken kost niks :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:05

Ga denk ik binnenkort inderdaad eens langs om te kijken en te proberen. Nu ik alles zo lees denk ik wel dat ik chaps ga aanschaffen, ben die rubberen stink laarzen nu wel zat :P

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:07

Ik had eerst laarzen. Maar chaps leken mij handiger. Zat je vrijer in. Na een tijdje vond ik chaps niet echt lekker zitten omdat ik geen stabiliteit had, dus weer teruggegaan naar laarzen. Alleen zijn deze net overleden dus helaas weer terug naar de chaps :Y)

_Loekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:13

ik heb ook jodhpurs met chaps
mijn jodhpurs zijn van premiére en mijn chaps van red horse

Livivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:06

Heb eerst jarenlang leren chaps gehad en nu al een tijd leren laarzen. Vind laarzen toch wel een stuk fijner, voelt veel steviger en dan kun je je benen veel makkelijker stil houden. Maar vergeleken met rubberen laarzen rijden chaps wel weer fijner vind ik, dus als je geen leren laarzen gewend bent denk ik dat je chaps heel fijn vindt hoor :)

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:12

Livivi schreef:
Heb eerst jarenlang leren chaps gehad en nu al een tijd leren laarzen. Vind laarzen toch wel een stuk fijner, voelt veel steviger en dan kun je je benen veel makkelijker stil houden. Maar vergeleken met rubberen laarzen rijden chaps wel weer fijner vind ik, dus als je geen leren laarzen gewend bent denk ik dat je chaps heel fijn vindt hoor :)

Dat ligt echt wel aan de kwaliteit van je rubberen rijlaarzen. Ik zelf zelf hele goede gehad, mooi stevig en die waren net zo fijn als leren rijlaarzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:13

Ik kocht mn leren laarzen altijd bij de welkoop, merk geen idee. Maar waren meestal rond de €30 en zaten redelijk stevig. Maar ik ga binnenkort gewoon eens even kijken en proberen :)

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:15

Ik ben ook al een jaar overgestapt op chaps :j
Ik kwam ook nooit in mijn laarzen.
Vind chaps veek handiger,met de jodphurs heb je gelijk 'stalschoenen' en als je gaat rijden doe je de chaps eromheen, ik vind het hartstikke handig :j

Livivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:19

amoj schreef:
Ik kocht mn leren laarzen altijd bij de welkoop, merk geen idee. Maar waren meestal rond de €30 en zaten redelijk stevig. Maar ik ga binnenkort gewoon eens even kijken en proberen :)

Voor €30 heb je echt geen leren laarzen, dat zijn rubberen dan denk ik ;)

Mijati: Leren laarzen worden altijd soepeler en gaan zich een beetje naar je been vormen, rubberen laarzen kunnen dit niet en blijven stug. Ik heb nog nooit rubberen laarzen gehad die lekker zaten eigenlijk.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:24

Ik was eerst ook van plan jodphurs aan te schaffen. Gister dus die van een vriendin geleend (gelukkig precies dezelfde maten :D ). Normaal rijd ik met leren laarzen. Ik merkte dat het wel suuuper anders was omdat mijn laarzen van stug leer zijn. Ik vond het in ieder geval niet fijn rijden, maar dat is ieder zijn ding. Ben blij dat ik nog geen jodphurs heb gekocht en ik stap weer lekker over op mijn petrie's. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:20

Ohja haha rubberen bedoel ik :+
Heb nooit leren gehad.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:23

Ik vind met leren laarzen fijner, je hebt meer grip lijkt het. Al rijden chaps met jodphurs ook prima. Ik merk geen drastisch verschil.

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:59

Rubberen laarzen vind ik slechter dan jophurs ik persoonlijk vind leren jophurs en chaps beter en me voeten zitten nu ook beter in de beugels voordeel is ze gaan naar je voet staan en je heb ze sneller uit en aan dus ik vind jophurs en chaps beter haha