Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Agossie schreef:Als ik jou was, zou ik stoppen met krachtvoer en alleen hooi voeren. Het gras is nu heel suikerrijk en dat geeft sowieso al meer energie. Als je dan ook nog brok en extras gaat bijvoeren ineens, is dat teveel energie en dat kan ze dan niet meer kwijt. Dus, probeer dan en het zal wellicht al helpen.
Wordt de merrie bereden? Of een andere manier van werken waarop ze haar overtollige energie kwijt kan?
aeolusnr1 schreef:Zoals al werd gezegd, geen krachtvoer meer en weide en hooi niks meer dan dat, wel eventueel nog een mineralen/vitaminen blok.
En heel dringend hulp zoeken voor het weer onder controle krijgen van de basis en het respect.
Dit paard toont niet het minste respect naar jou toe, en dat is niet het paard zijn fout, je moet de fout zoeken bij de mens.
LBLGypsyCobs schreef:In Daily Plus zit melasse, daar kunnen ze ook de stuiters van krijgen.
Ik heb het vorig jaar bij m'n merrie geprobeerd, maar die werd er licht ontoerekeningsvatbaar van.
Gestopt met de Daily Plus en ze was weer de oude.

goeroe schreef:Blijkbaar vindt ze het gras erg lekker en dat mag, maar zo te lezen kom jij op haar prioriteitenlijstje niet (meer) voor. Je laat je toch niet ondersteboven lopen door een paard? En dan ook nog een 21-jarige merrie... Als je die paardenopleiding gaat doen zul je wel voor hetere vuren komen te staan hoor, even doorpakken!
altijd handig..LBLGypsyCobs schreef:Geen idee wat er in die Daily Plus zit wat mijn merrie zo druk maakte, ik denk zelf aan de melasse, dat is een suikergoedje om brokjes te binden en het voer gaat er ook mooi van glanzen.
En het kost relatief weinig maar voegt wel gewicht aan de zakken voer toe
Maar ik ben gestopt met de Daily Plus en ze was weer haar rustige zelf.
Ze is overigens keurig opgevoed, maar in die periode was ze bij vlagen blind.
Ze kreeg het voor elkaar om haar veulen door de draden te jagen, op zulke momenten had ik ook even wat minder inbreng.
Maar misschien de moeite waard om even met de Daily Plus te stoppen?
Geef het een week of 2, dan zou je verschil moeten zien.
Lara_Silver schreef:Gewoon eens met een hengstenketting naar de wei brengen. Daar lopen 9 van de 10 paarden niet doorheen. En als ze het proberen dan volstaat meestal één flinke ruk om ze voor de rest van hun leven te leren respect te hebben voor jou tempo. Flinke correctie, maar 9 van de 10 keer maar één keer nodig. Nu kan het natuurlijk zijn dat jij net het paard hebt dat zich hier niks van aan trekt, maar dan nog, je moet een manier vinden om haar respect naar jou af te dwingen. Ik neem aan dat ze in de verdere omgang zeker heel makkelijk is maar alleen op weg naar de wei de kolder in de kop krijgt? Anders zou ik (en dat raad ik eigenlijk niet snel aan omdat het bijna voor alles geroepen word) toch proberen grondwerk te doen, gericht werken om haar het respect voor jou persoonlijke ruimte weer bij te leren. Leren wijken voor de druk etc. Maargoed, dat is als ze eigenlijk helemaal niet meer netjes bij je kan lopen in het algemeen, anders zou ik gaan voor de specifieke correctie op het goede moment.

pattypat schreef:zou het niet doen gwn lkkr hele zomer op stal houden 23 uur lang end an 1 uur heel moe maaken dat ze rurstig is
Teigetje008 schreef:Tijd voor de OPvoeding en niet alleen de voeding
Als je geen hengstenketting hebt kan je het touw een slag om de neus doen. En ook even duidelijk laten voelen dat die daar zit. Nu direct even flink aanpakken voor een week en dan is het klaar..
Verder als tip: doe handschoenen aan (voor het schuren van touw in je handen) en neem een karwats mee. De merrie moet rechts achter jou lopen en nergens anders. Elke pas die ze verkeerd doet: of een tik of een rukje aan het touw. Dáár moet ze lopen. Niet naast je of voor je of linksachter...
Je doet dit 1 week, je bent heel consequent en heel duidelijk (lees niet te lief) dan denk ik dat het beter gaat.
Het klinkt hel hard, maar het is o zo simpel: doe je dit niet, dan lig jij er straks een keer onder, of achter. Of iemand anders! Nu echt even doorzetten en aanpakken anders krijg je nog mega ongelukken...
de merrie voelt zich beter en kwieker dus nu gaat ze je uit proberen blijkbaar, dus nu is het tijd voor jou om even heel duidelijk te zijn in wie nu de leider is...
succes!
mnkortleve schreef:Een paard met dergelijke reactie op bepaald voer daar is het in principe niet echt eerlijk tegenover om hem of haar hard aan te pakken ze kunnen er immers niets aan doen.
RKJ_6 schreef:Hallo,
Ik heb een paar paarden waaronder een merrie van 21 jaar. Het is altijd een super trage slak geweest die je echt mee moest sleuren aan een touwtje.
sinds kort hebben we haar bij huis staan, waar we zelf de voeding kunnen regelen.
Ze krijgt s ochtend hooi gevolgd door een 1/2 kilo basisbrok met 1/2 kilo dailyplus. Dan gaat ze het weiland in voor ongeveer 5 á 6 uur, als ze weer op stal komt krijgt ze hooi en een uur later weer 1/5 kilo brok en 1/2 kilo dailyplus. 's avonds voor de lichten uit gaan krijgt ze weer hooi.