Paard blijft bang voor spuitbussen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xTammyy

Paard blijft bang voor spuitbussen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 16:35

Hoi bokkers, ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende probleem.

Ik heb mijn paard nu meer dan 3 jaar en er zijn een paar dingen waar hij ontzettend bang voor is, de reden hierachter weet ik niet. Eén van die dingen is een spuitbus. Of het nu een plantenspuitje is of iets wat echt lawaai maakt zoals veerust, m'n paard flipt helemaal. Bij iets wat zachtjes spuit spant hij heel zn lijf aan en als hij de kans heeft rent ie weg. Maar toen we laatst veerust op hem wilden spuiten werd hij helemaal leip. Gevaarlijk stijgeren, heel erg lopen trillen.
Gewoon zielig was het dus ben na 5 minuten maar weer gestopt, want ook als ik niet op hem spuitte wilde hij wegkomen...

Zijn er bokkers die dit herkennen (denk het wel?) en wat hebben jullie eraan gedaan?

Groetjes!

Kedevr

Re: Paard blijft bang voor spuitbussen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:55

Mijn paard heeft precies hetzelfde. Ik probeer het niet eens meer.
Ik draai nu eerst de dop eraf en doe het op een doek of spons en dat accepteerd hij wel.

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:57

Ik oefen met de spuitbus zonder te spuiten. Je houd de spuitbus bij hem maar spuit er niet mee. Maak met je mond pstpsst geluidjes (zoals de spuitbus dus ;)). Daarna meteen belonen en op deze wijze steeds meer opbouwen. Wanneer dit helemaal vlekkeloos gaat, dan pas beginnen met spuiten. In de tussentijd wat Kedevr zegt: eerst op een doek of spons

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:58

Die van mij is ook ontzettend bang als ik het zo opspuit, maar als ik mijn ene hand voor zijn oog houdt, zodat hij het niet kan zien en met de andere spuit, is het veel minder. Misschien kun je dat eens proberen?

Op deze manier is die van mij zo mak als een lammetje. Kom ik de volgende dag weer aan met mijn spuitbus en vergeet ik mijn hand voor zijn oog te houden, flipt ie weer... Het is echt een wereld van verschil.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:59

Ja ik heb er ook een die niet met een spuitbus te behandelen is.
Doe er niks aan, hij is nou eenmaal zo. Ga het gevaar niet opzoeken want hij gaat bij wijze van op de grond liggen van ellende.
Vliegenspray gewoon zonder drijfgas kopen of op een doek of spons doen, en voor wondjes en andere dingen zijn er ook zat middelen zonder drijfgas. Je hoeft geen spuitbus te gebruiken... dan heb je ook geen "probleem".

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:01

Citaat:
Gewoon zielig was het dus ben na 5 minuten maar weer gestopt, want ook als ik niet op hem spuitte wilde hij wegkomen...

Verdiep je eens in sensibiliseren en desensibiliseren en de timing daarbij.
Als je stopt terwijl ie gestresst doet, beloon je hem als het ware voor het stressen.
Bouw op en stop op het moment dat ie juist relatief meer rust toont.
Maak er een training van... Dat werkt voor meerdere problemen zo, imo is dat basisopvoeding. :)

Citaat:
Doe er niks aan, hij is nou eenmaal zo.

Citaat:
Je hoeft geen spuitbus te gebruiken... dan heb je ook geen "probleem".

Je hebt zéker een probleem, alleen je negeert het...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:03

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-05-13 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:04

Eerst op 10 meter afstand gaan spuiten, niet op je paard gericht, net zo lang tot hij ontspant, en dan stoppen.
Daarna 9 meter. Daarna 8. Daarna 7. Bij wijze van spreken. Belangrijk is dat je stopt zodra je paard ontspant. Net zo lang tot je met 1 hand je paard kan aanraken en met de andere kunt spuiten (nog niet op je paard)
Begin dus met een plantenspuit, nog niet richten, dat komt later wel. Eerst moet hij leren dat het geluid eigenlijk niets engs is.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:04

TurdusMerula schreef:
Verdiep je eens in sensibiliseren en desensibiliseren en de timing daarbij.
Als je stopt terwijl ie gestresst doet, beloon je hem als het ware voor het stressen.
Bouw op en stop op het moment dat ie juist relatief meer rust toont.
Maak er een training van... Dat werkt voor meerdere problemen zo, imo is dat basisopvoeding. :)

Dit is zeker waar, ik stop ook altijd pas als het goed gaat. Altijd goed afsluiten. Zodra ie één keer niet flipt bij een spuitje, meteen stoppen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:05

Pas stoppen als hij ontspant, zijn lippen likt of minstens 15 seconden stil blijft staan. Keertje niet flippen is niet voldoende.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:06

Ik negeer het niet ik neem notie van zijn voorkeuren, ik laat hem in zijn waarde en behandel hem indien nodig met andere middelen die meer dan voorradig zijn.
Waarom het op gaan zoeken, desensibiliseren? Voor zoiets onbenulligs? Nee sorry dat vind ik zonde van mijn tijd. Pak gewoon betadine of jodium in plaats van een wondspray en ga over tot de orde van de dag, dit is toch iets wezenlijks onbelangrijks. Als zoiets het enige afwijkende in gedrag is denk ik leven en laten leven, er zijn ergere dingen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:11

Cassidy schreef:
Pas stoppen als hij ontspant, zijn lippen likt of minstens 15 seconden stil blijft staan. Keertje niet flippen is niet voldoende.

Even kort door de bocht, maar je mag best de grens wat opzoeken, je bent immers aan het trainen (altijd...). :)

|
Sythaa schreef:
Ik negeer het niet ik neem notie van zijn voorkeuren, ik laat hem in zijn waarde en behandel hem indien nodig met andere middelen die meer dan voorradig zijn.
Waarom het op gaan zoeken, desensibiliseren? Voor zoiets onbenulligs? Nee sorry dat vind ik zonde van mijn tijd. Pak gewoon betadine of jodium in plaats van een wondspray en ga over tot de orde van de dag, dit is toch iets wezenlijks onbelangrijks. Als zoiets het enige afwijkende in gedrag is denk ik leven en laten leven, er zijn ergere dingen.

Omdat dit bij mij ook bij de orde van de dag zou (kunnen) horen. Ik laat mijn paard in zijn waarde door dit te trainen en hem zo te leren dat die spuitbus hem niet opeet... Maar goed, als dat werkelijk het enige is waar je tegenaan loopt dan kan ik mij jouw mening wat makkelijker voorstellen.
Dat idee krijg ik van ts namelijk niet, die schrijft dit:
Citaat:
Ik heb mijn paard nu meer dan 3 jaar en er zijn een paar dingen waar hij ontzettend bang voor is, de reden hierachter weet ik niet. Eén van die dingen is een spuitbus. Of het nu een plantenspuitje is of iets wat echt lawaai maakt zoals veerust, m'n paard flipt helemaal.

en dat klinkt imo erg onveilig en ik denk dat zowel ts als paard van ts dan nog iets kunnen leren. :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:13

Mijn paard was ook erg bang van spuitbussen, nu niet meer. Ik heb wel een leuk filmpje van mijn trainingsresultaat.

Ik ben begonnen met een plantenspuit met water. Omdat ze wegsprong 'miste' ik met vliegenspray, dus tijdens het trainen ben ik met water begonnen.

Ik gebruik de clicker. De click betekent: goed gedaan, je beloning komt nu.
DUs ik liet haar eerst de plantenspuit benaderen, daar beloonde ik haar voor. Dus het eerste criterium was enkel 'kijken naar de spuitbus' om een beloning te verdienen, daarna aanraken met de neus, toen met de plantenspuit haar lichaam kunnen aanraken overal (benen, buik, hoofd, rug, enz).

Daarna ben ik begonnen de fles te schudden (klotsen) en 'in haar buurt te spuiten', zo ver weg mogelijk van haar af en niet naar haar toe spuiten. Als ze bleef staan bij een zacht klein tufje (1 sec) clickte ik en werd ze beloond. Dit gaat per seconde en wordt per seconde uitgebreid. Daarna begonnen met op de schoft te puiten, dat was minder eng dan de nek/hoofd of de staart. Bij stilstaan clicken en belonen en dan een beetje uitbreiden op het lichaam.

Dit heeft een paar weken in beslag genomen en ik heb niet elke dag geoefend. Gewoon een paar dagen 2-5 minuten oefenen en vooral stoppen als er ook maar een piepkleine verbetering optrad. Soms enkele dagen tot een week niet oefenen en dan weer oppakken. Geen haast hebben, het paard bepaalt het tempo. Hij is immers angstig en dan kun je het niet opdringen.

Als je maar super kleine stapjes neemt in dit proces en genoeg beloond kun je heel veel bereiken. Succes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:13

Het is maar wat je wilt natuurlijk. Kleine dingen kunnen een signaal zijn voor hele grote dingen. Ik zou alles aanpakken wat ik tegenkwam. Is je paard bang voor waterplassen, voor spraybussen, zwepen, brievenbussen, blaffende honden, gele bloemetjes, witte auto's....je kunt het zo raar niet bedenken: werk eraan!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:16

Mijn paard heeft het ook.
Zelfs als ik geen bus vast heb en ik maar spuitgeluiden met mijn mond flipt hij helemaal. Tegenwoordig spuit ik het spul maar eerst op een doek en dan op hem, ik weet echt niet hoe ik hem kan laten wennen. Stoppen op het moment dat hij relatief rustig is? Die van mij wordt alleen maar drukker!

Paco_Spike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:17

Ik heb het ook als Aronneke gedaan en dat heeft prima gewerkt, nu kijkt die niet eens meer op als de bus in de buurt komt.

Zijn oog bedekken zou ik dan weer niet doen, als je dan op een andere plaats moet spuiten, waar hij met twee ogen kan zien, of gewoon aan zijn benen, dan kan je onmogelijk zijn oog bedekken en tegelijk behandelen.

Veel succes

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:19

Mijn merrie deed hetzelfde, heel erg steigeren en weg willen rennen inderdaad. Ik ben met een plantenspuit met water aan een touw de bak in gegaan, en ben toen begonnen met op een meter afstand naar de grond spuiten. Net zo lang totdat ze weer ademde en om zich heen durfde te gaan rijden, toen wat dichterbij en weer wachten tot ze rustig is. Vervolgens op de schouder en zo steeds een klein stapje verder.
Dit moest wel meerdere keren want de eerste dag kon ik haar uiteindelijk insprayen, maar de volgende dag was het weer hetzelfde verhaal. Nu kan ik haar heel rustig insprayen, hoewel ze het nog steeds wel eng vind.

Veerust heb ik hetzelfde gedaan, dat is alleen wel een beetje zonde aangezien je dat niet kunt oefenen met water :')

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:21

Citaat:
Zelfs als ik geen bus vast heb en ik maar spuitgeluiden met mijn mond flipt hij helemaal. Tegenwoordig spuit ik het spul maar eerst op een doek en dan op hem, ik weet echt niet hoe ik hem kan laten wennen. Stoppen op het moment dat hij relatief rustig is? Die van mij wordt alleen maar drukker!

Dat rustig/ontspannen is relatief he! :)
Dat kunnen héle kleine signalen zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:22

44Myrthe44 schreef:
Mijn paard heeft het ook.

Druk doen ignoreren. Moet je wel stevig voor in je schoenen staan. Heb je het filmpje al bekeken wat ik heb geplaatst? En bekijk het begin ook even, maakt niet uit of je met een stokje en een plastic zakje werkt, of met de spuit in de weer gaat.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:23

Ik vind het zeker niet iets dat onbenullig is, je passeert een weide waar een sproeier staat of ergens in een tuin zijn ze ineens aan het besproeien of nog iets heel anders , als je paard op die of iets anders schrikkerig reageert is het aan de mens om dat dus te gaan oplossen, ook dat zorgt voor een groot deel voor de veiligheid bij het paardrijden.
Elk paard dus ook jouw paard kan zoiets leren , en dat leren gaat echt vrij vlot, das een probleem dat binnen één training al kan opgelost zijn, zo makkelijk is dat.
Ik heb het zelfs in een Clinic die ik overlaatst gaf ook opgenomen, er was daar dus ook een paard die er volgens de eigenaar ontzettend bang voor was, amper een kwartiertje later bleef het paard al heel braaf staan, das echt zo simpel.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 21:25

Bedankt voor alle reacties!
Dat van z'n oog bedekken gaat sowieso niet werken want hij is bang voor het geluid.

Ik ga morgen beginnen met een plantenspuit met water en kan de tips die ik hier krijg goed gebruiken!
Als het inderdaad het enige was wat ie eng vond, oké, maar dat is niet zo helaas..

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:26

Mijn vorige paard was er ook bang voor en is er tot ze is ingeslapen er altijd bang voor gebleven, dus vanaf der 16e tot der 24e, met regelmatig pogingen haar van haar angst te helpen.

Uit eindelijk heb ik de stilste spuit gekocht en alles wat ik wilde gebruiken daar steeds in gedaan, want haar angst ging er toch nooit meer uit, dus heb het maar voor lief genomen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:27

Het steigeren mag je trouwens best afstraffen, dat hoef je niet te accepteren.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:27

Zelfs als het het enige zou zijn...
Dit trainingsmoment biedt zichzelf zó overduidelijk aan. :D

Je timing moet wel goed zijn, da's erg belangrijk. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:28

xTammyy schreef:
Bedankt voor alle reacties!
Dat van z'n oog bedekken gaat sowieso niet werken want hij is bang voor het geluid.

Ik ga morgen beginnen met een plantenspuit met water en kan de tips die ik hier krijg goed gebruiken!
Als het inderdaad het enige was wat ie eng vond, oké, maar dat is niet zo helaas..

Dan zou ik niet beginnen met de spuitbus maar eerst even aan de basis gaan werken. Verdiep je eens in Parelli?