Onwijs zenuwachtig. Al dagen van te voren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jantine_

Onwijs zenuwachtig. Al dagen van te voren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 11:14

Heb ik m'n plastronspeld wel? Welk shirt moet ik nou aan? Zal ik m'n paard beschermers of bandages om doen?

En dat al bijna een week van te voren... De kamer ligt al vol met m'n wedstrijdspullen, ik maak lijstjes om niks te vergeten. Maar het ergste: Ik kan er niet van slapen! Gister toch besloten te starten as. zondag en vannacht amper een oog dicht gedaan, terwijl ik normaal wel goed slaap.

Zijn er hier tips voor?

Ik ga op wedstrijd niet om de punten te scoren maar puur voor de ervaring en proberen ontspannen m'n rondje te kunnen halen. De prestatiedruk is dus niet hoog.

Kalmeringsdruppels of pillen of ???

P.s Dit is mijn 2e officiële wedstrijd. ( In de B dus :') ) Vorige keer is er een klein dingetje mis gegaan.
Er kwam een paard los mijn 1e proef in gegalopeerd en ik moest van mijn jonkie afspringen om deze te pakken anders was die vol op me ingebeukt. Ik heb toen 1 minuut met m'n paard aan de hand gestaan omdat ik onwijs aan het shaken was. Daarna ben ik er weer op gestapt maar er was heel veel spanning te zien in beide.

Overigens had ik hiervoor ook al hele erge zenuwen wat ik ook uitte naar mijn lieve familie en vriendje die kwamen kijken :=.

Ashley5760

Re: Onwijs zenuwachtig. Al dagen van te voren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:21

Niet zo druk maken het is b, er is geen 500,- te winnen dus het gaat eigenlijk nergens om ;).
Geen pilletjes gaan nemen gewoon leren omgaan met de spanning.
Als je zenuwachtig wordt van bekende neem dan alleen 1 vriendin/groom mee en vraag de rest om thuis te blijven.

Probeer dat beetje voor ogen te houden je rijdt voor jezelf niet voor de jury niet voor je ouders en al helemaal niet voor al dat volk dat er staat en je niet eens kent ;).

Spullen zolang je;
Zadel dekje singel hoofdstel (schroeven?)
Cap laarzen broek jasje blouse

Bij hebt kan er niks mis gaan. Bandages geven stress als je iets om wil doen perse doe dan gewoon peesjes.

Dat er factoren van buitenaf je ring inkomen kun je zelf niks aan doen. Probeer je op je eigen proef te focussen er zijn genoeg mensen daar die de overige omstandigheden (zoals los lopende paarden) wel regelen.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:27

ik heb zelf ook veel spanning op wedstrijd, niet zo erg dat ik er niet van kan slapen ofzo.
helaas breng ik het over op mijn paard die echt dood voor het been wordt..
ik heb nu een wedstrijdstop ivm zwangerschap, maar hopelijk vanaf November weer starten.. ik ga dan losrijden met muziek in 1 oor omdat ik heel erg gefocust ben om de omgeving en op mensen die er staan, en als ik muziek in heb heb ik daar geen last van. ik ben benieuwd hoe dat gaat..

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 11:29

Als er een paard recht op mij af komt denderen ga ik er toch liever even af om hem te pakken. Er hadden niet zulke leuke dingen kunnen gebeuren.

Overigens weet ik wel dat het eigenlijk 'nergens om gaat' maar probeer dat maar eens in m'n hoofd te krijgen! :))

As. zondag ga ik alleen op wedstrijd en zal ik vragen of iemand daar mij kan voorlezen. Mijn ouders zijn op vakantie (en interesseren zich sowieso niet zo in hem), mijn vriend moet werken en mijn vriendinnen hebben ook andere dingen. Manege waar ik moet rijden is 300 meter stappen. Kijken hoe dat bevalt :)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:30

Je leven hangt er niet van af! Nou en als er wat mis gaat. Volgende keer beter!

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 11:30

liesJ schreef:
ik heb zelf ook veel spanning op wedstrijd, niet zo erg dat ik er niet van kan slapen ofzo.
helaas breng ik het over op mijn paard die echt dood voor het been wordt..
ik heb nu een wedstrijdstop ivm zwangerschap, maar hopelijk vanaf November weer starten.. ik ga dan losrijden met muziek in 1 oor omdat ik heel erg gefocust ben om de omgeving en op mensen die er staan, en als ik muziek in heb heb ik daar geen last van. ik ben benieuwd hoe dat gaat..

Mag dat dan? Ik heb begrepen dat dat absoluut niet mag met oortje in omdat je via dat ook 'les/tips' zou kunnen krijgen van een eventuele instructeur.

Erg vervelend hopelijk gaat het bij jou met de tijd ook over!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:31

Losrijden mag je er wel mee, je wedstrijd zelf niet.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:32

nee muziek is alleen tijdens losrijden, tijdens de proef moet inderdaad alles uit/af...
maar ik bouw spanning op tijdens het losrijden omdat ik alleen maar bezig ben met wat andere mensen doen en denken...
tijdens de proef kan ik ontspannen maar dan is het al te laat

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:33

Ik kan je aanraden even pagina 43 tot 45 te lezen van Paard & Lifestyle magazine (online) :j

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 11:33

Oh ik begreep het verkeerd :)

Losrijden gaat bij mij perfect. (is bij deze hetzelfde als vorige keer binnen en wedstrijd buiten)
Heel fijn de baan door kunnen sturen.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 11:34

Roxxiejj schreef:
Ik kan je aanraden even pagina 43 tot 45 te lezen van Paard & Lifestyle magazine (online) :j

Goeie tip! Even kijken of ik het kan vinden!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:34

Lijstje maken welke spullen je mee moet nemen in word. Voor iedere wedstrijd uitprinten en afvinken wat je al in de auto hebt gelegd. Dan heb je voor jezelf ook 'hard bewijs' dat je het niet vergeet. Geeft zeker meer rust.

Verder jezelf niet te serieus nemen. Het gaat helemaal nergens over. Lach jezelf eens lekker uit in de auto. Zet een lekker uitbundig baldadig nummer op in de auto onderweg er naar toe. Neem bewust een momentje om te bezinnen. "'Waar ben ik eigenlijk mee bezig'? ipv gewoon aan 1 stuk door te stomen in je stress op zo'n dag.
Het gaat om een banketstaaf B dressuur proef. je hoeft alleen maar stomweg wat rondjes te rijden.
En vooral: blijf in vredesnaam aardig naar de mensen om je heen. Dat is gewoon goed fatsoen.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:35

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:37

Oei... Herkenbaar... Ik heb hetzelfde. Eet niet meer, slaap slecht, letterlijk misselijk van de zenuwen. Mentale trucjes helpen bij mij niet. Mijn hoofd weet heel goed dat het allemaal enorm mee gaat vallen, maar het gevoel wordt niet minder.

Er is maar één ding dat bij mij werkt: succeservaringen :) Dat betekent niet dat ik een prijs moet halen, maar dat kleine dingetjes op een wedstrijd goed gaan. Het laden, het vervoer, het opzadelen, losrijden, proefje rijden, etc. En daarvoor moet je gewoon regelmatig op wedstrijd. Heb inmiddels mijn vijfde officiele gereden (daarvoor een jaar impuls en oefenrubrieken gereden) en merk nu al verschil! Gewoon gaan! Kotsen mag :D

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 11:38

pol013 schreef:
Lijstje maken welke spullen je mee moet nemen in word. Voor iedere wedstrijd uitprinten en afvinken wat je al in de auto hebt gelegd. Dan heb je voor jezelf ook 'hard bewijs' dat je het niet vergeet. Geeft zeker meer rust.

Verder jezelf niet te serieus nemen. Het gaat helemaal nergens over. Lach jezelf eens lekker uit in de auto. Zet een lekker uitbundig baldadig nummer op in de auto onderweg er naar toe. Neem bewust een momentje om te bezinnen. "'Waar ben ik eigenlijk mee bezig'? ipv gewoon aan 1 stuk door te stomen in je stress op zo'n dag.
Het gaat om een banketstaaf B dressuur proef. je hoeft alleen maar stomweg wat rondjes te rijden.
En vooral: blijf in vredesnaam aardig naar de mensen om je heen. Dat is gewoon goed fatsoen.

Dat zijn zeker goeie dingen! Bedankt haha. :)

Dat wil ik ook erg graag maar ik was zo onwijs zenuwachtig. Zeker omdat ik die keer wel met de intentie ging wel even te gaan winnen... Ze moesten er ook wel om lachen, was een beetje kattig. 'Waar is m'n zweep' maar niet echt afkraken o.i.d.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:39

Weten dat je niet alleen bent, is ook prettig. Er zijn er genoeg die er erg veel last van hebben :j

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:44

Gewoon lekker rijden voor je zelf, doe net alsof je thuis rijd. Ik sluit me altijd even helemaal af van te voren en rijd het proefje een keer in m'n hoofd ofzo.
Zorg dat je (de dag) van te voren al je dingetjes op orde hebt en je daar geen zorgen meer over hoeft te maken.
Als je wat meer op wedstrijd bent geweest trekt dat vanzelf allemaal weer weg.
Vroeger was ik ook heel zenuwachtig, toen gebruikte ik Rescue pastilles van Bach, paar minuutjes voordat ik er op ging zo'n snoepje en daar werd ik net wat rustiger van.
M'n moeder heeft me ooit ten einde raad een paar borrels gegeven, werkte alleen averechts :+
Mensen om je heen af katten heb ik ook de nodige ervaring mee, bij ons is de regel dat er na de proef de eerste 5 min niks gezegd word.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 11:45

Goed stukje Roxxiejj, bedankt! Heftig hoor die vrouw heeft zelfs nog in de wat hogere klasse faalangst (M1).
En zo heftig reageren op veranderingen...

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 11:48

Overigens heb ik met de paarden die ik hiervoor heb gereden ook nooit wedstrijd gereden. Daar stonden ze te kort voor.

Ik heb het ook altijd gehad met het voorrijden van paarden aan klanten. Dan was ik er al een paar uur van te voren om het paard helemaal netjes te hebben en ook onwijs zenuwachtig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:55

hoi Jantine,
lastig hoor, zoveel zenuwen...!
Somige mensen hebben fikse zenuwen als ze iets voor het eerst doen - en daarna zakt het.
Soms is gedoe bij het losrijden genoeg om iemand hoteldebotel te maken en anderen hebebn op de een of andere manier heel veel stress op alles wat ook maar ruikt naar "beoordeeld worden".
Als jij ook zo nerveus wordt voor voorrijden voor klanten, heeft het misschien iets met dat laatste te maken!

En wat soms wel lastig kan zijn, is de innerlijke tegenspraak:
Jantine_ schreef:
Ik ga op wedstrijd niet om de punten te scoren maar puur voor de ervaring en proberen ontspannen m'n rondje te kunnen halen. De prestatiedruk is dus niet hoog.

Je wilt graag "ontspannen je proef rijden" (wat op zichzef gezien een prima doel is) - maar krek dat lukt dus niet.

(En er zijn vele middelen tegen "de zenuwen", maar een en ander hangt ook af, van hoe de vork in de steel zit.)

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 11:59

Daar zou je best gelijk in kunnen hebben. Het bang zijn wat anderen vinden bedoel je daar een beetje mee? Of zie ik dat verkeerd?

Haha dat mijn paard iniedergeval ontspannen is, wat inderdaad erg lastig is als ik er als een shakende smoothie op zit...

Hoe bedoel je hoe de vork in de steel zit?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:00

Herkenbaar, hoewel een week van te voren slaap ik nog wel! :)
Maar als ik dan in mijn hoofd even mijn proefje oefen of doorneem word ik al helemaal zenuwachtig, zo gek word je ervan. Mijn ervaring is dat het het meeste helpt om het gewoon regelmatig te doen. Ook je tijd nemen voor de voorbereiding en zoals mij helpt het als ik even een momentje heb dat ik even alleen met mezelf bezig hoef te zijn. :)

Veel drukte om mij heen werkt erg averechts, ik ben dan ook niet van plan om naar de grotere wedstrijden al te gaan. :n

Met paarden voorrijden heb ik het ook heel lang gehad, dan zat ik er als 1 gespannen pop op. Helaas voor mij komt het nog wel eens voor dat ik een paardje voor moet rijden, in het begin was dat gewoon een ramp. Kon zo zenuwachtig worden en dan ging het lieve brave paardje ineens andere dingen doen bv. Kwam gewoon door mezelf... Daarin heeft het mij erg geholpen door het gewoon vaker te doen, maar ook mensen langs de kant die even komen kijken. Eerder wou ik het altijd helemaal perfect doen, nu kan ik dat van me afzetten en gaat het vel beter! :) Maar toch in de wedstrijden heb ik ook nog die spanning....

Eigenlijk zou je gewoon moeten denken het maakt allemaal niet uit, al gaan we stuiterend de baan door boeiend.. Maar toch, mij lukt dat niet hoor. Je wilt toch graag een fijn proefje laten zien het liefst.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:23

Jantine_ schreef:
Daar zou je best gelijk in kunnen hebben. Het bang zijn wat anderen vinden bedoel je daar een beetje mee? Of zie ik dat verkeerd?

Haha dat mijn paard iniedergeval ontspannen is, wat inderdaad erg lastig is als ik er als een shakende smoothie op zit...

Hoe bedoel je hoe de vork in de steel zit?

Hoi Jantine,
wat ik bedoelde met "angst om beoordeeld te worden" kan spelen in elke jurysport. En ook als jij (...of nu eigenlijk, jouw paard...) in the picture staat, omdat jij moet voorrijden.
"Oh, als ze nou maar niet van mij gaan denken dat ik..."

En dat is iets anders dan "al die drukte op zo'n wedstrijdterrein" of simpelweg onbekendheid, onervarenheid.

En soms slijt zo'n angst om beoordeeld te worden vanzelf, soms met wat mentale gymnastiek en soms heeft het zin, om bijv. een paar sessies emdr te doen.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:42

Jantine_ schreef:
Goed stukje Roxxiejj, bedankt! Heftig hoor die vrouw heeft zelfs nog in de wat hogere klasse faalangst (M1).
En zo heftig reageren op veranderingen...

Hihi ze noemt me mevrouw :D

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:47

pol013 schreef:

Helemaal mee eens!