Paar wil zijn stal niet uit, help ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paar wil zijn stal niet uit, help ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:29

Hallo iedereen,
Ik was vandaag naar mijn verzorgpaard(het was de eerste keer dat ik daar alleen was) toen ben ik de paarden lekker gaan poetsen.
Na een tijdje ging ik opzadelen want ik wou even rijden in de bak, het is best warm dus ik was van plan alleen te stappen.
En toen kwam het probleem, paardlief wou de stal niet uit !
Ik snap er niks van, hij wou gewoon echt niet, hij wou geen eens zijn voet buiten de stal zetten, er zat echt geen beweging in.
Dan maar proberen met snoepje, natuurlijk erg verleidelijk maar meneer stak alleen zijn hoofd uit de stal en voor de rest wou hij niet dichterbij komen.
Ik de hele tijd met het snoepje in me hand gestaan, maar hij wou gewoon echt niet, ik snap er niks van.
Er lag hooi in de stal dus dat wou hij natuurlijk graag , maar ik kan niet wachten tot hij alles op heeft, of is dat onredelijk ?
Moet ik dan wel wachten tot hij alles op heeft of moet hij gewoon naar mij luisteren ?
Hij staat in een uitloopstal samen met nog een ander paard, die wou wel telkens de stal uit, wat heel irritant was want ik probeerde hem de stal uit te krijgen maar ik moest dus ook letten dat de ander er niet uit liep.
Uiteindelijk heb ik het maar opgegeven omdat het totaal geen zin had, hij wou gewoon echt niet.
Hoe moet ik dit nou gaan oplossen ?

troi

Re: Paar wil zijn stal niet uit, help ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:31

Het is zeker niet redelijk dat jij wacht tot hij klaar is. Lastige situatie als er ook een ander paard bijstaat. Anders zou ik zeggen druk op het halstertouw houden tot hij jouw kant op komt en dan los net zo lang tot hij de stal uit gaat. Heb je daar de tijd niet voor dan vragen - gaat hij niet - achterwaarts laten gaan- vragen- gaat hij neit- achterwaarts laten gaan - etc etc..

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:33

misschien durft ie niet met zadel er uit te komen...probeer hem eens op te zadelen buiten de stal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:36

Bedankt voor de snelle reacties !
De volgende keer zal ik hem buiten de stal opzadelen, alleen ik denk niet dat dat het is, maar ik kan het natuurlijk wel proberen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:39

Zou idd niet in stal opzadelen, zeker als er andere paarden bij zijn kan dat vervelend en gevaarlijk worden.
Evt kun je met een zweepje buik/achterhand aanraken terwijl jij richting uitgang gaat (dus zweepje achter je rug houden). Dat wil soms genoeg motivatie geven. Als het echt niet lukt, eigenaar vragen ;)
Veel succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:15

Liep ie wel rond in zijn stal? Of stond ie de hele tijd stil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:22

Wederom bedankt voor de reacties !
Hij stond niet de hele tijd stil, omdat het een uitloop stal is stond hij ook nog even buiten toen ik de andere aan het poetsen was.
Toen ik hem ging opzadel stond hij in de stal hooi te eten, voor de rest heeft hij niet rond gelopen, want hij was zijn hooi aan het eten.
Toen ik weer afgezadeld had ben ik nog even met de andere pony naar buiten gelopen en toen ging hij er achteraan(was de ingang naar buiten, dus niet waar ik doorheen wou om naar de rijbak te gaan, daar wil hij niet doorheen) maar hij ging daarna weer terug in stal.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:32

Makkelijk, wil het paard niet vooruit, dan gebied je hem achteruit te gaan. Belonen en dan vooruit vragen. Nog steeds geen stap vooruit? Dan nog een pas achteruit, of zijwaarts, net wat uitkomt. Je zult zien dat ze daarna met je meelopen.

carlopony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:28

probeer hem eens in de bak opzadelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:33

carlopony schreef:
probeer hem eens in de bak opzadelen

Dat wil ik best doen, maar daarvoor moet ik met het paard wel eerst de stal uit :D

Dat van dat achteruit, hoezo moet je eigenlijk het paard achteruit zetten als hij dan niet mee wil lopen ?

ilsechanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:37

ik had mijn paard ook eens in mijn stal opgezadeld toen wou ze de stal ook niet uit, zadel er af wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:38

ilsechanel schreef:
ik had mijn paard ook eens in mijn stal opgezadeld toen wou ze de stal ook niet uit, zadel er af wel :)

Raar eigenlijk, dat ze dat niet willen, vraag me af waarom dat is.
Ik ga in ieder geval de volgende keer niet meer in stal opzadelen.
Het zou wel super stom van me zijn als het gewoon daar aanligt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:40

[***] schreef:
Dat van dat achteruit, hoezo moet je eigenlijk het paard achteruit zetten als hij dan niet mee wil lopen ?

Jij wil dat hij met je meeloopt, wil hij niet vooruit, dan ga je toch achteruit? Als hij maar doet wat jij wil.
Probeer het maar eens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:15

Matheno schreef:
[***] schreef:

Jij wil dat hij met je meeloopt, wil hij niet vooruit, dan ga je toch achteruit? Als hij maar doet wat jij wil.
Probeer het maar eens :)

Ah, op de manier.
Bedankt, ik ga er morgen heen en dan zal ik het proberen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:12

Oeps, ik zie nu pas dat ik een typefout in de titel heb staan, weet iemand hoe ik dat kan veranderen ? :=
Het moet natuurlijk paard zijn in plaats van paar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:49

Nou , ik ben weer thuis en het was echt verschrikkelijk...
Ik was daar en de paarden hadden weer hooi, dus hun lekker eten en mest ondertussen de stal uit.
Daarna ging ik poetsen, eerst de andere pony dan het paard die ik daarna het hoofdstel om heb gedaan.
Vol goede moet liep ik naar de staldeur, ik verwachte dat ze gewoon uit stal zou mee lopen, ik had tenslotte niet in stal opgezadeld en ik dacht dat het echt daar aan lag.
Maar nee, hij wou weer niet !
Wanhopig probeerde ik hem de stal uit te krijgen maar de andere pony ging er ook de hele tijd bij staan, zij wou wel de stal uit.
Toen heb ik het hoofdstel afgedaan en het halster omgedaan, maar ook dan lukt het niet.
Toen maar geprobeerd een stukje met hem te wandelen in de uitloop, dat ging eigenlijk best goed, soms stond ie stil maar als ik mn hand op zijn achterhand legde ging hij meestal wel weer, totdat ik weer de stal in wou, hij wou ook niet via die kant de stal in , dus ik het halstertouw los gedaan en heb de andere pony meegenomen de stal uit, die wou wel gewoon.
Daarna pony weer in de stal in toen ik weer probeerde om hem weer uit de stal te halen, ging hij eindelijk de stal uit !
Hij had meteen voorzien op het gras ( ze hebben de hele winter niet in de wei gestaan ), nou prima dan kon ik gewoon het zadel erop leggen.
Toen wou ik naar de bak , maar hij wou met geen mogelijkheid mee.
Hij wou gras en het kon hem niet schelen dat ik naar de bak wou, hij bleef staan om gras te eten.
Dan kan je wel schreeuwen , trekken of slaan maar dat helpt echt niks want als hij naar links gaat dan gaat hij naar links, ook als ik daar toevallig sta.
Ik ben niet snel bang, maar dit was verschrikkelijk.
Als hij zo doet hoef ik al helemaal niet meer naar de bak, dan klim ik er echt niet op, dus ik wou de stal weer in : wat een ramp !
Hem achteruit laten gaan wou ik helemaal niet, dan ben ik nog verder weg van stal.
Hij is zo sterk en wil gewoon niet, hij wil eten en heeft me gewoon mee getrokken.
Heb daarna snel het touw losgemaakt en ben gaan kijken of de eigenaar er was : gelukkig !
Die heeft geholpen, ik ben in de stal gaan staan met een emmer vol brokken , hij wou nog niet echt komen, maar hij heeft een klap op zn kont gehad en eindelijk was hij in de stal.
1 ding is zeker : dit wil ik NOOIT meer.
Ik stel me niet aan, maar dit is gewoon gevaarlijk als hij iets in zn hoofd heeft doet hij dat gewoon, dan heb ik niks meer over hem te zeggen.
Ik was daarom zo blij dat hij in de stal stond, ik moet er niet aan denken wat er zou gebeurd zijn als er niemand thuis was, dan was ik echt helemaal alleen.
Ik heb ze maar op de wei gezet en ik weet niet of ik als ik alleen ben hem de stal uit ga halen.
Misschien dat als hij dan de stal uit is dat hij geen gras gaat eten omdat hij nu wel op de wei staat, maar ik weet gewoon niet wat ik moet doen, ik weet niet wat er met hem aan de hand is, waarom wil hij nou niet ?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:51

Dapper van de eigenaar/eigenaresse om zo'n onbekwaam iemand alleen bij de paarden te laten. Ik vind dit gevaarlijk. Kun jij niets aan doen, moet je gewoon nog leren. Maar (nog) geen geschikt materiaal als zelfstandige verzorgster!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:55

GamblersCup schreef:
Dapper van de eigenaar/eigenaresse om zo'n onbekwaam iemand alleen bij de paarden te laten. Ik vind dit gevaarlijk. Kun jij niets aan doen, moet je gewoon nog leren. Maar (nog) geen geschikt materiaal als zelfstandige verzorgster!

Ik ben vaker geweest en toen was de eigenaresse erbij, toen ging het gewoon goed en wou hij gewoon zn stal uit.
Ik denk dat er iets gebeurt is waarom hij niet wil, of hij vertrouwt met nog niet zo, ik weet echt niet.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:56

Die neemt gewoon een loopje met je meid ;)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:57

Ik denk niet dat het van zijn kant een 'niet' willen is als in dat hij bedenkt dat hij niet wil rijden.. Het is meer dat hij het kan en dus doet. Je bent duidelijk niet te baas over hem als ik jou verhaal zo lees.

'Hij had meteen voorzien op het gras ( ze hebben de hele winter niet in de wei gestaan ), nou prima dan kon ik gewoon het zadel erop leggen.'

Dat is in mijn ogen al fout. Hij had het voorzien op het gras dus moet jij je maar aanpassen en hem daar opzadelen?
Dit hoeft mij paard echt niet te doen hoor. Ik ben dan wel een harde tante maar dan krijgt die van mijn gewoon een tikkie tegen de zijkant van zijn hoofd als hij zo lomp doet.. Ben je helemaal mal? Gewoon vastzetten en opzadelen.
Want als hij een klap op zijn kont krijgt kan het wel?

Ik zou eerst maar eens met hem gaan werken aan de onderlinge band. Je hoeft je paard of pony echt niet helemaal verrot te slaan ofzo maar het moet wel duidelijk wezen dat jij hier diegene bent die de leiding neemt en niet het paard.
Van wat ik zo lees is dit op dit moment bij jullie helemaal zoek..

Ik zou even goed met de eigenaresse overleggen want dit paard is inderdaad nog niet zo geschikt voor jou (naar aanleiding van je verhaal). Zoek een braaf paard wat alles goed vind en ga daar lekker mee doen wat je wilt..
En anders goed opletten hoe de eigenaresse me them omgaat en vragen of zij je uit kan leggen WAAROM ze het zo goed..
Laatst bijgewerkt door Susyb op 09-05-13 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:57

Slim paard :D
Kun je nog veel van leren, maar beter niet zonder begeleiding.
Het zou kunnen dat de eigenaar meer ervaring heeft en daarom niet weet dat het paard ook een mooie trucendoos heeft. Vraag vooral om hulp, want dat gaat van kwaad tot erger als je hem alle kansen geeft om te doen wat hij leuk vind.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:59

Het paard lijkt geen respect voor je te hebben. Dit moet je spoedig oplossen want elke keer dat hij succes heeft, dus de bak uiteindelijk niet in hoeft, wordt het erger. Doet hij dit bij anderen ook of alleen bij jou? Als hij het bij iedereen doet kan het ook zijn dat hij pijn ervaart tijdens het rijden en daarom de bak niet in wilt. Wannee hij het alleen bij jou doe is het echt een leiderschaps kwestie en moet je doorzetten. Zweepje mee, liefst een 2e persoon mee, en proberen hem voorwaarts te krijgen. Als jij twijfelt of angst heb oid dan wordt het wel lastig om op t lossen. Mischien kan iemand het je voordoen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:03

Susyb schreef:
Ik denk niet dat het van zijn kant een 'niet' willen is als in dat hij bedenkt dat hij niet wil rijden.. Het is meer dat hij het kan en dus doet. Je bent duidelijk niet te baas over hem als ik jou verhaal zo lees.

'Hij had meteen voorzien op het gras ( ze hebben de hele winter niet in de wei gestaan ), nou prima dan kon ik gewoon het zadel erop leggen.'

Dat is in mijn ogen al fout. Hij had het voorzien op het gras dus moet jij je maar aanpassen en hem daar opzadelen?
Dit hoeft mij paard echt niet te doen hoor. Ik ben dan wel een harde tante maar dan krijgt die van mijn gewoon een tikkie tegen de zijkant van zijn hoofd als hij zo lomp doet.. Ben je helemaal mal? Gewoon vastzetten en opzadelen.
Want als hij een klap op zijn kont krijgt kan het wel?

Ik zou eerst maar eens met hem gaan werken aan de onderlinge band. Je hoeft je paard of pony echt niet helemaal verrot te slaan ofzo maar het moet wel duidelijk wezen dat jij hier diegene bent die de leiding neemt en niet het paard.
Van wat ik zo lees is dit op dit moment bij jullie helemaal zoek..

Het probleem is dat ik hem niet vast kan zetten, behalve dan in stal.
Daarom liet ik hem gewoon grazen, dan kon ik het zadel erop leggen om vervolgens naar de bak te gaan, maarja ik wist toen nog niet dat hij het zo voorzien had op het gras, dat hij gewoon schijt aan mij had en gewoon bleef eten om dat hij dat wou.

Ik ben inderdaad wat te lief voor hem, als ik zeg nee dan is het geen nee, want hij is gewoon zoveel sterker dan mij dat kan ik nooit van hem winnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:07

De eigenaresse is momenteel op vakantie dus daarom moet ik het alleen doen, de stalhouder is er wel maar hij kan hem niet poetsen/rijden.( maar hij heeft dus geholpen met hem in de stal te zetten)
Misschien dat ik er morgen even heen ga, want ik wil hem gewoon de bak in, ook al wil ik morgen niet rijden ik wil gewoon dat hij luistert maar het is zo lastig !
Als mijn moeder meegaat kan zij misschien helpen , als is het maar om me gewoon een veilig gevoel te geven dat ik niet alleen ben.
Ik weet niet of hij vorige week ookal zulke kunsten heeft vertoond bij de eigenaresse, omdat zij er momenteel niet is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:09

Je moet ook niet sterker zijn, maar slimmer en sneller.
Een paard dat niet vast kan staan moet dan maar leren om gewoon stil te staan als je dat zegt, punt uit.
Het is een leerzaam projectje, maar laat het de eigenaar weten!!!!!!!
Zolang ze nog weg is, neem een ervaren persoon mee die weet hoe het werkt.
Mijn paard zou waarschijnlijk precies hetzelfde doen bij je. Maar die laat het niet bij trekken, die gaat op de duur in de aanval als ze de kans gegeven wordt. Laat het ajb niet zover komen!!!