Paard van bomproof naar wandelende bom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

Paard van bomproof naar wandelende bom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 11:44

Hoi allemaal,

Eind 2010 kocht ik een lieve mooie en groene 2,5 jarige barock pinto merrie. Een lief en makkelijk paard dat niet snel onder de indruk was. Toen ze 3 was ben ik haar gaan inrijden en dit ging voortreffelijk. In he begin wat gespannen maar al snel liep ze ontspannen en was ze nergens van onder de indruk. Kinderen die vliegeren, de vuurkorf naast de bak, de tractor die in de hoek van de bak bezig was, niets vond ze eng.

Begin dit jaar kwam er een plek vrij op de dressuurstal waar ik heb gewerkt. Echt mijn droomplek. Op mijn vorige stal werd naar mijn mening teveel met elkaars paard bemoeid en wanneer een paard niet in orde was viel dit niemand op, ook had de stalhouder zelf geen enkele weet van paarden.

Op de nieuwe stal begon het al meteen. Pebbles ( mijn paard ) kwam in haar stal en heeft de hele avond staan trappen en bokken tegen de wanden. Complete paniek, die nacht heeft de stalhouder niet geslapen omdat Pebbles de hele nacht stond te brullen. Er werd al gezegt dat als ze daar niet binnen 2 dagen mee stopte ze weer weg moest. In de wei kwam ze toen niet want ze bleef maar rennen volgens de stalhouders. Gelukkig kwam er de volgende dag een nieuw paard en ze trok zich op aan deze merrie. Samen gingen ze in de paddock en dit ging goed. Het rijden was gepannen en schrikkerig maar het ging wel. Het was weer zoals in het begin op de oude stal. Helaas ging de andere merrie weg en stond Pebbles alleen. Sinds dien is het niet te houden. Pebbles staat alleen buiten en hangt over het hek te zeuren. In de stal bijt ze als je lang loopt en ze stormt de stal uit als de deur open gaat, er is dan geen houden aan. Op de poetsplaats is ze angstig en schrikt ze veel.

Met rijden op 2de paasdag escaleerde de hele boel. Na wat longeren ging ik erop en het hek naar de weide stond op een kiertje. Dit vond ze spannend, mijn zusje heeft het hek dicht gedaan en het was goed. Toen ik na 2 ronde's erlangs kwam stond ze plots stil kwam omhoog en vloog al bokkend weg blinde paniek en ik kon geen vat meer op haar krijgen. Ik ben eraf gevallen en brak mijn rug op 2 plaatsen. Ze bokte nog een poos door en bleef angstig in de hoek staan. Mijn zusje is haar gaan longeren en het ging weer redelijk normaal. Zodra ze de bak in gaat is de spanning hoog. Ze liet me al sinds we daar zijn moeilijk opstappen.

Mijn paard is van een bomproof en lieve merrie vernaderd in een moeilijk en bijna niet te hanteren paard.

Even over de stalling verder nog. Ze krijgt 5 keer per dag een klein plukje kuil en een kwartje brok. Dit vind ik veel te weinig en ik voerde haar meer maar dit was uit den boze. Wat ze kreeg was prima, alle paarden deden het er goed op. Toen ik kwam op een mooie zonnige middag stond ze binnen, maar degene die de paarden buiten en binnen zet kwam pas laat weer dus ze moetsen binnen blijven omdat ze anders in het donker paarden naar binnen moesten zetten en daar hadden ze geen zin in.

Ik betaal 220 per maand. Eerst 200 maar na een maand ging het omhoog met 20 euro. Er zat vanalles bij maar helaas mag niets echt gebruikt worden. Staart of benen wassen is niet tegestaan tenzij je wedstrijd hebt (rij ik nog niet met Pebbles ). Solarium mag niet aan tenzij je paard hard gewerkt heeft en bezweet is. Wat bij Pebbles ( die nu rustig gelongeerd word voor de ontspanning ) niet het geval is.

Het leek mijn droomplek maar het word steeds minder als het zo gaat. Ik krijg ook vaak van de oudere vrouw te horen wat ik MOET doen om mijn paard ''normaal'' te krijgen. Vooral het moet blinkt over door. Ik moet eerst maar een paar maand longeren want mijn paard is nog lang niet toe aan bereden worden. Ik moet mijn paard veel meer met snoepjes belonen ( doen ze heel veel, ik doe het haast nooit ). Mijn paard heeft is gevoelig voor rotstraal en heeft dat de laatste maanden niet meer gehad. Nu sinds kort heeft ze weer rotstraal. De stal is altijd vochtig met een schoon bovenlaagje.

Nu heb ik een stal gevonden die 170 vraagt per maand met kantine en sanitaire voorziening, weidegang in een groep, de hele dag. Meer dan ik nu heb. ik sta serieus op het punt om mijn paard en de spullen te pakken en weg te gaan.

Volgens de stalhouders is mijn paard heel moeilijk en gewoon dominant. Volgens mij is mijn paard helemaal van slag doordat ze niet op de ( voor haar ) juiste manier gestald word...

Ik ken mijn paard niet terug...

mang

Re: Paard van bomproof naar wandelende bom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:48

Sowieso weg bij die stal. Je paard schreeuwt werkelijk al vanaf dag 1 dat dit niet haar plek is, ik had er persoonlijk nooit zo lang mee gewacht :n

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:50

Oei, als ik het zo hoor! Snel wegwezen daar! Jij hebt jouw paard zien veranderen. Luister alsjeblieft naar je paard en ga weg! Je paard wil je iets zeggen dat is wel heel erg duidelijk.
Veel succes!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:51

Ik zou niet twijfelen en mijn biezen pakken.. Je merrie is duidelijk niet gelukkig, grote kans dat ze dat bij de andere stalling wel zal zijn, al zal ze wel haar tijd nodig hebben.

Set_Elkol

Ik denk inderdaad dat je paard niet gelukkig is waar ze nu staat en ik zou ook verhuizen naar die andere stalling waar ze lekker in een kudde kan. Is het wel goed afgelopen met je rug? Succes met de keuze! Ik denk dat je niks te verliezen meer hebt en zou verhuizen.
Misschien kan je haar op de nieuwe plek lekker een poosje laten wennen zonder haar aan het werk te zetten zodat ze haar rust kan vinden en pakken. Heeft ze sinds het inrijden op haar 3e jaar ook nog rust gehad? Voor een jong paard kan een maandje rust ook geen kwaad. :)
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 01-05-13 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

mvermeulen1

inpakken en wegwezen..je paard geeft duidelijk aan dat ze het niet naar haar zin heeft en niet op haar plek is en daarbij jij loopt er ook rond met spanning wat je dan door geeft aan je paard..en niet elk paard is hetzelfde..misschien is de stal voor andere mensen/paarden een top plek maar voor jouw en je paardje niet..
Laatst bijgewerkt door mvermeulen1 op 01-05-13 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 11:52

Ik dacht dat ze veel tijd nodig had om te wennen. Met de andere merrie erbij ging het veel beter. Nu helaas niet meer, het word slechter. Op de wei staat ze nu rustig. Volgen de stalhouder voelt ze zich prima, toch ken ik een heel ander paard. Ze zou ook meer aan het werk moeten, heb ik gedaan, ze wordt elke dag gelongeerd. Ze is minder opdringerig maar nog niet de oude...

Ik heb net de andere stal al gebeld...

Ik ben nog herstellende maar het gaat beter en heb nog wat last met lopen ed. Ik longeer zelf ook niet oid, dat doet mijn zusje nu allemaal.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:55

Lieve ts je beantwoord je vraag zelf al in je tekst.

Lekker naar de andere stal en je paard op de wei met kudde maatjes!
En dan eerst allebei tot rust komen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:58

ik ge sowieso mee met mang.
buiten dat ken ik zelf paarden die op stallen verandert zijn in een paard dat jij nu omschrijft en ook weer terug de oude zijn geworden op een andere stal

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:00

Verhuizen! :j Jij hebt je paard zien veranderen sinds ze op die stal staat.

En vind je het gek dat de stalhouder zegt dat het aan wat anders ligt (dat je paard nog niet aan het rijden toe is enzo) Natuuuuuuuuurlijk ligt het niet aan haar stal. ;)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:03

Ik heb een soort gelijke situatie gehad. Ik had mijn paard verhuisd en hoe langer ze daar stond hoe moeilijker ze werd. Ze was ook gewoon niet meer terug te herkennen. Ik ben toen weer terug naar mijn oude stal gegaan en ze veranderde snel weer terug naar haar oude zelf. Ik denk dus ook dat van de stal waar je nu staat weggaan de enigste oplossing is. Want volgens mij buiten dat jouw paard het daar niet naar haar zin heeft heb jij dat ook niet echt of wel.?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:05

Snel wegwezen daar! Het liefst vandaag nog! Paard voelt zich niet op zijn plek! En jij oo, niet zo te lezen.
Ik heb mijn paard 1 keer verhuist naar een andere stal, zelfde gedrag, verhuisd naar de huidige plek en vanaf dag 1 was alles weer goed en na 1 week had ik mijn lieve koele ponytje weer terug!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 12:06

Even 2 plaatjes van nu en toen.

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt allemaal, ik ga haar verhuizen! Ik wil mijn oude paard terug. Zelf heb ik ook mijn kop in het zand gestoken. Mijn zusje vond al eerder dat het niets fijn was, maar ik was verblind doordat ik er toen ik er werkte mijn paard er al graag had gehad. Ik moet inzien dat als het voor mijn paard niet werkt het voor mij ook niet werkt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:07

Hoe hard moet je paard tegen je gaan praten voor je de stap zet? Hup verhuizen en naar buiten met dat dier. En laat haar dan eerst eens een tijdje bijkomen. Sowieso niet gelijk rijden of eruit. Eerst eens laten wennen, rustig wandelen en trutten. Moet jij eens kijken hoe snel je paard weer de oude is!

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:10

Volgens mij ga je de juiste beslissing nemen! Hopelijk kun je snel verhuizen en knappen jij en je paardje beide weer op!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 12:11

Mijn paard heeft inderdaad hard staan schreeuwen om het duidelijk te maken dat ze niet op haar plek was. Ik dacht dat ze gewoon moest wennen en liet haar. Nu moet ik inderdaad inzien dat het anders moet voor haar. Ze moet in een groep de hele dag op het land, dan is ze gelukkig en vrolijk. Ik laat haar sowieso op de nieuwe stal straks een poosje rustig wennen en tot zichzelf komen.

Ik heb haar toen ze 3 was ingereden maar niet constant achter elkaar. Ze heeft vaak een paar maand rust gehad ( ook door vaak ziek zijn en blessure's ). Ze is als je alles bij elkaar telt zo'n jaar onder het zadel en ze is 5.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:12

verstandig besluit TS
Misschien ook meteen even een osteopaat laten komen?
Als je paard zo lang gestresst is geweest, zal er vast ook wel wat stress in het lijf zitten
Dan kun je met een schone lijn beginnen :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:14

Mijn pony was ook gevaarlijk, kwam omdat hij te veel binnen stond en meneer zich ging vervelen.. Ik moest ook dingen anders gaan doen en minimaal een half uur longeren want hij was gevaarlijk dit en dat en veel te druk voor mij... Ik werd gewoon bang, zat ik er een keer ontspannen op, kwam zij commentaar geven en ging het weer mis...

Paard verhuisd, ben er zonder zadel op gaan zitten, weer bitloos gaan rijden (wat uit den boze was) en mjah... Qua voer vind ik sowieso jouw stal al raar, want ik moet toegeven dat bij mijn pony het voeren echt is veranderd, hij kreeg al veel ruwvoer, maar weinig/geen brok... Veel ruwvoer is sowieso een must voor mij...

Maar het erge is... pony was verhuisd, buurmeisje van 10 kwam rijden, kon er achterstevoren op gaan zitten, op mijn gevaarlijke pony.. Hij stond meer buiten en was weer happy.. Geen problemen meer... Dit om even aan te tonen dat verhuizen echt invloed kan hebben op gedrag van je paard...

En verder, als alles anders moet, je mag nergens gebruik van maken, waarom dan veel blijven betalen ergens voor "niets" en jij bent er niet happy en je paard is er niet happy ;) Dus mjah... 1 + 1 = .....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:15

O jeetje wat een verschil, op de eerste foto heeft ze véél meer spanning.

Echt verhuizen hoor, luister naar je gevoel. Heb het vorig jaar gehad, mijn paard verhuisd en het ging niet goed met 'm. Hij was echt ongelukkig. En ik heb het een tijd aangekeken maar na een paar maanden toch maar weer verhuisd. Binnen een paar uur! was hij al zo ontzettend opgeknapt. En de dagen erna nog meer. Als je dat eenmaal ziet twijfel je niet meer :)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:16

Goede beslissing ts! Heb je die stal al gebeld? Wanneer ga je weg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:17

Weg gaan daar inderdaad!
Je paard is niet happy daar en jij ook niet.
Ben benieuwd hoe het op die andere stal gaat!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 12:19

Osteopaat komt. Ze staat al onder controle omdat ze een flinke spierknoop in haar hals heeft gehad. en heel erg vast hield in haar rug en de onderhals erop zette. De osteopaat komt volgende maand weer als ik het goed heb.

Ik ga vanavond kijken op de nieuwe stal. Even kennismaken en een en ander overleggen en dan moet ik mijn oude stal inlichten. Ik heb geen contract oid dus ik denk dat ik gewoon kan gaan wanneer ik vervoer heb. Dat heb ik elke avond wel.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:23

Ik wil niet vervelend doen, maar ze kunnen moeilijk doen over een opzegtermijn ;) Juridisch gezien hebben ze er volgens mij zelfs recht op, ook zonder contract.... Omdat dit gebruikelijk is... (Ken ook genoeg stallen die er niet moeilijk over doen! maar hou het even in je achterhoofd ;))

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:28

ja, bij de stallen waar ik gestaan heb is opzegtermijn 1 maand, maar is ook afhankelijk van wel of geen contract

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:33

ivy_power89 schreef:
ja, bij de stallen waar ik gestaan heb is opzegtermijn 1 maand, maar is ook afhankelijk van wel of geen contract

Nee hoor. Je spreekt een termijn af per wanneer je betaalt. Bij voorbeeld elke maand moet je stalgeld betalen. Of in de begrazing gaat 't vaak per half jaar. Dat is ook je opzegtermijn. Ook al is dat niet vastgelegd in een mondeling of schriftelijk contract.

Maar niet iedereen weet dat.

Je paard weghalen kan sowieso. Alleen zit je dan eventueel wel met een maand dubbele kosten.