Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

nicky_rilana schreef:sonja, hoe wil jij dit thuis oefenen dan?
Alvaron schreef:Als jij, Sonja, vindt dat je die waarschuwing in de wind moet slaan, is dat jou eigen keus. Alleen moet je dan daarna niet komen mekkeren als je inderdaad een trap hebt gehad.
Dus als er 'schade' ontstaat is het wel degelijk JOUW probleem.
) en corrigeer je paard dus WEL! bigone schreef:Mensen weten vaak niet meer wat een rood lint betekend, ik had er een keer eentje die echt link was, die schopte naar alles wat achter hem langs liep (traumatische ervaring gehad) dus ik hang er een lint in wat echt goed te zien was en op één wedstrijd komt er een dame vlak achterlangs die dus bijna een schop had.
Die werd zeer boos en zei dat ik het paard beter manieren kon leren ipv te versieren met rode strikken, heb het haar toch maar even uitgelegd wat het betekende. Wettelijk gezien kan het echt wel verschil maken als je duidelijk aangeeft dat je paard kan schoppen of helemaal niets doet.
bigone schreef:Mensen weten vaak niet meer wat een rood lint betekend, ik had er een keer eentje die echt link was, die schopte naar alles wat achter hem langs liep (traumatische ervaring gehad) dus ik hang er een lint in wat echt goed te zien was en op één wedstrijd komt er een dame vlak achterlangs die dus bijna een schop had.
Die werd zeer boos en zei dat ik het paard beter manieren kon leren ipv te versieren met rode strikken, heb het haar toch maar even uitgelegd wat het betekende. Wettelijk gezien kan het echt wel verschil maken als je duidelijk aangeeft dat je paard kan schoppen of helemaal niets doet.

Urielle schreef:nicky_rilana schreef:sonja, hoe wil jij dit thuis oefenen dan?
Ik ben op locatie gaan lessen, heb elders mee in vreemde bakken gereden tussen vreemde paarden en heb twee clinics gedaan. Helaas gaat het gedrag dan niet verder dan oren plat leggen.
Maar volgende week eerste oefenwedstrijd, expres B zonder galop om er niet nog meer spanning op te leggen, we zullen zien wat er gebeurd.
nicky_rilana schreef:mijn pony sloeg op het moment dat ze hengstig was, dit gedrag zag je thuis bijna niet. ik had mijn pony thuis staan en daar reed ik altijd alleen in de bak. ook leste ik op locatie, maar daar houd iedereen zich gewoon aan de regels en kijken ze uit als je les hebt. op wedstrijd heb ik vaker tegen iemand aan gestaan omdat die rechtsom op de hoefslag gaan stappen of zo iets dergelijks. zo ben ik ooit van mijn pony afgereden omdat ze iemand zo dicht langs me reed, nou als mijn pony dan toch slaat vind ik het teregt, zij zat fout en ik niet. dat wil niet zeggen dat ik haar daar niet voor straf hoor. vaak kun je dat slaan gedrag thuis niet verhelpen omdat ze op wedstrijd niet iedereen zich aan de regels houd
Deze ervaart meestal een 'schaamte' omdat die ruiter zich een beetje oliebol voelt omdat haar of zijn paard trapt.
Sonja schreef:Daar ben JIJ verantwoordelijk voor. Niet ikDus als er 'schade' ontstaat is het wel degelijk JOUW probleem.
Als een paard normaliter niet trapt, ook niet op vreemd terrein en ook niet met vreemde paarden, dan ben jij als ruiter met jouw zenuwen dus de 'trapfactor' en dat laat zich zeker wel corrigeren.
Vraag (!) of mederuiters je willen helpen (da's dus heel wat anders dan 'mededelen dmv een strikje he) en corrigeer je paard dus WEL!
En ik kan natuurlijk niet maken om een heel stuk voor mezelf op te eisen. Ik probeer iedereen zelf al uit de weg te blijven en hoop van harte dat een paar jaar extra levenswijsheid het paard een beetje normaler gestemd hebben. Van de winter heb ik haar zelfs nog tussen een manegeles door gereden! bigone schreef:Paard heeft ooit bij een vorige eigenaar vast in een verkeerd afgenomen deken gezeten en is toen compleet in paniek geraakt. Hierdoor is hij altijd heel alert gebleven op dingen achter zijn kont, hoezo niet op wedstrijd gaan met dit dier, het was het meest lieve dier wat ik ooit heb gehad en als iemand hier zegt dat je dat niet moet doen omdat ik zijn gedrag niet onder controle had, bullshit. Dan moet er niemand meer op wedstrijd gaan aangezien er altijd wat kan gebeuren en ik heb dmv flinke rode strikken zowel in staart als aan het dekje duidelijk gemaakt dat mensen op moeten passen. Ook met inrijden bleef ik zelf altijd uit de drukte en startte ik bewust al geen indoor wedstrijden. En juridisch, als je als ander persoon weet wat die rode strik betekent en je bent zo arrogant om zo'n paard toch op de kont te rijden dan denk ik dat een rechter daar echt wel wat mee kan, ondanks het feit dat je als eigenaar ten alle tijden aansprakelijk blijft.
omdat ik zelf het risico te groot vind. Juridisch gezien heb jij echt geen poot om op te staan als de voorbijganger wel gewond was geraakt namelijk
Heeft niets met arrogantie te maken, maar simpel dat jij volledig verantwoordelijk bent voor het gedrag van het paard. Dus de rechter zou er zeker wat mee kunnen; je gaat bewust op wedstrijd met een paard waarvan je weet dat hij trapt naar alles wat te dichtbij komt. Je kiest ervoor om dat risico te nemen (en natuurlijk beperk je het risico wel) en dus ook die verantwoordelijkheid. Urielle schreef:Sonja, mijn paard trapt alleen op concours. Ik heb met haar al veel op vreemd terrein tussen de vreemde paarden gereden, de enige keer dat ze trapte was toen ik haar meenam naar een groot concours. Maar toen trapte ze ook gelijk hoog, hard en richting mens en dier (en vogeltjes, linten, de gazonsproeiers, vliegen, denkbeeldige vliegende kabouters,...). Er valt dus niet veel thuis te oefenen op dit gedrag.
En het rottige is dat je het op dat moment niet kan afstraffen want op een tik van de zweep volgt een nog hardere trap, dat doe ik niet als er nog mensen of dieren achter zitten!
bigone schreef:Paard heeft ooit bij een vorige eigenaar vast in een verkeerd afgenomen deken gezeten en is toen compleet in paniek geraakt. Hierdoor is hij altijd heel alert gebleven op dingen achter zijn kont, hoezo niet op wedstrijd gaan met dit dier, het was het meest lieve dier wat ik ooit heb gehad en als iemand hier zegt dat je dat niet moet doen omdat ik zijn gedrag niet onder controle had, bullshit. Dan moet er niemand meer op wedstrijd gaan aangezien er altijd wat kan gebeuren en ik heb dmv flinke rode strikken zowel in staart als aan het dekje duidelijk gemaakt dat mensen op moeten passen. Ook met inrijden bleef ik zelf altijd uit de drukte en startte ik bewust al geen indoor wedstrijden. En juridisch, als je als ander persoon weet wat die rode strik betekent en je bent zo arrogant om zo'n paard toch op de kont te rijden dan denk ik dat een rechter daar echt wel wat mee kan, ondanks het feit dat je als eigenaar ten alle tijden aansprakelijk blijft.
die kijkt naar feiten en wet- en regelgevin. Niet naar strikjes en emoties 
Ragdollcat schreef:Met zulke dieren kan je beter niet op wedstrijd gaan, veel te gevaarlijk.