Model laars voor brede kuit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carola34

Model laars voor brede kuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 10:01

Hallo mede bokkers,

nu toch maar de stoute schoenen aangedaan en voor het eerst een bericht posten op bokt.
Ik heb namelijk een vraag aan een ieder die ervaring heeft met het aan laten meten van laarzen;

Ik heb zelf altijd gereden met jodphurs en zachte chaps echter ben ik nu op zoek naar een mooie en vooral fijne laars.
Ik ben me ervan bewust dat ik aan maatwerk vast zit aangezien ik een kuitmaat rond de 45cm heb.
Ik heb me echter voor laten lichten door een dealer van lipica, deze raadde mij de doncaster aan, met name om het feit ik dus geen laarzen gewend ben en de lage contrefort dan prettiger zou zijn.

Nu heb ik echter ook bij Derby geïnformeerd en deze zeggen juist dat je met deze kuitmaat absoluut geen rits achterin zou moeten nemen omdat het dan bij de rits zou gaan bobbelen.?
Aangezien ik dus 2 totaal verschillende adviezen heb gehad en ik zelf toch wel voor een lage contrefort zou willen gaan, wil ik via deze weg graag jullie ervaringen en advies vragen.
Wie heeft er nog meer een laars aan laten meten met een brede kuitmaat en is de doncaster of in het geval van Derby de softjumper dan wel of niet een goede keuze.?

Sorry voor het lange verhaal maar ik hoop dat jullie mij een beetje wijzer kunnen maken.
Alvast bedankt en groetjes..

Princesj

Re: Model laars voor brede kuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:32

Ik heb een iets kleinere kuitmaat (41), maar wel redelijk lange onderbenen (50 tot knieholte) en heb de Derby Goldjumper. Ik heb ze nu een jaar, totaal geen problemen met de ritsen of bobbels, ondanks dat het extreem zacht leer is.

Carola34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 13:18

Hai Princesj,

dankjewel voor je antwoord :)
Ik heb deze laarzen bekeken en die hebben inderdaad ook de rits achter en zo te zien een lage contrefort.
Ik heb alleen helaas ook nog korte benen. Wel zou dit geen probleem zijn als ik ze op maat laat maken natuurlijk.

Ik ben benieuwd naar nog eventueel meer reacties, ik vind het toch wel een behoorlijke uitgave en ben gewoon echt bang dat een hoge contrefort voor mij niet fijn zou zijn vandaar de voorkeur voor de bovenstaande modellen..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:57

ik heb kuitmaat 43 geloof ik en twee paar doncasters, bobbelende ritsten heb ik geen last van (laarzen zijn ong 6 en 4 jaar oud).
Van contreforts heb ik geen verstand, ik heb ze gekocht omdat ik die veter wel mooi vond :D. Ik heb altijd met laarzen gereden en heb dus geen idee wat wel of niet prettig is.
Vooral het tweede paar was instappen en weglopen, net slofjes.

ik heb ook een paar hurlinghams, zitten ook goed alleen zijn die wat stijver en heb ik in moeten lopen, maar dat kan ook aan de leersoort gelegen hebben.

Carola34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 18:24

Dat stemt me hoopvol ingvdh *\o/*
Dan denk ik toch dat ik voor de rits achter ga :j

Meer reacties blijven natuurlijk van harte welkom :)

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:36

Welk model je kiest maakt in principe niet uit, rits voor of rits achter, maar net wat jij mooi vind. Ik ben het wel met de lipica dealer eens, als je altijd jophers en chaps gedragen hebt zou ik niet kiezen voor een model met hoge contrefor, dus zou je uitkomen bij lipica op de epsom of de doncaster en dan vind ik persoonlijk de doncaster mooier als de epsom. De overstap van chaps/jophers naar een hoge contrafor is groter en zal echt even wennen zijn.
''Derby zegt dat een rits achter gaat bobbelen?'' als de laars niet goed is aangemeten kan je dat hebben maar als hij goed gemeten is gaat hij niet bobbelen.

Ik heb zelf geen hele grootte kuit 39,5/40 heb zelf nu de ebsom van lipica en ben echt heel erg tevreden maar volgende x zal ik eerder voor een doncaster kiezen ik vind dat model toch mooier achteraf maar dat is smaak.

Carola34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 19:36

Dankjewel voor je duidelijke antwoord CoRINa1983 :)

Goed om te horen dat jij dus dezelfde mening toegedaan bent als de lipica dealer.
Aangezien ik naar de derby fabriek zal gaan zal dit dan dus een softjumper kunen worden.
Ik vind zelf ook de veter voorop en de rits achter heel mooi en een lage contrefor lijkt me voor mij dan inderdaad verstandig. Ik ben bang dat ik zo iemand ben die, als het lopen ermee teveel pijn blijft doen, weer teruggaat naar m'n oude chaps ;( en dat zou zonde zijn.

Maakt het volgens jou dan nog veel uit of het kalfsleer of rundleer zou zijn qua comfort?

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:45

Ik heb geen ervaring met derby maar kalfslever is zachter dus zal heel snel zitten, dat slijt wel sneller denk ik, kalfsleer is van het kalf dus zal minder sterk zijn dan rundsleer.
ik zou zelf voor rundvlees gaan en dan met zachte voering maar ik weet niet of dat kan bij derby bij lipica kan dat weldat weet ik zeker.

Carola34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 21:34

Wel apart rundvlees laarzen :=

Maar ik ga er in ieder geval achteraan bij derby en mocht ik er daar toch niet uitkomen dan word het toch nog een ritje naar lipica zelf denk ik zo :)

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:43

Sorry weet niet hoe ik dat woord voorspeller uit moet zetten op de tablet. Maar bedoel rundleer natuurlijk.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:47

Ik heb brede kuiten en de derby softjumper. Bij mij zit de rits achter en deze bobbelt wel wat en dat terwijl de laarzen op maat zijn gemaakt. Zelf zou ik een volgende keer voor een rits op een andere plek gaan.

Even voor de duidelijkheid ik heb ze ook bij de fabriek aan laten meten, maar hou veel vocht vast in mijn benen waardoor het af en toe cm"s scheelt

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:55

Mijn kalfslederen Petries zijn onverwoestbaar, ik denk dat het qua slijtage wel iets uitmaakt, maar daar zou ik me als ik jou was niet helemaal door laten leiden. Ik hoor trouwens veel mensen die niet zo positief zijn over Lipica o.b.v. de kwaliteit van de laarzen. Heb hier zelf geen ervaring mee (Petries zijn mijn eerste en enige laarzen).. Misschien kun je hierover nog wat vinden met de zoekfunctie. Succes met je aankoop!

Carola34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 22:24

Oei dat is wel erg zonde laura1987..

Probleem is wel dat als ik dan bijvoorbeeld naar de polo laars kijk, dat die dan dus weer een hoge contrefor heeft..
Lastig hoor. Ook wel apart dat dit bobbelen dus bij de lipica's blijkbaar niet zo is als ik de mensen met lipica's hier hoor.
Misschien is de lipica dan uiteindelijk toch een betere keus.

Hahaha ik dacht leuk een paar nieuwe laarzen aan te laten meten maar dat blijkt dus nog knap lastig :')

_Bianca: ik ben bang dat petrie laarzen me echt te stug zullen zijn als eerste laars. Ook heb ik me laten vertellen dat derby kwalitatief iets beter zou zijn als de lipica's echter ga ik me nu toch nog maar even goed beraden over welk merk dan beter zou zijn in mijn geval..

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 22:26

Over elk merk wordt negatief gepraat maar ook positief, zo werktm dat met forums
7 jaar lipica en ben nog steeds tevreden, zou niet meer anders willen en heb hiervoor ook andere merken gehad.
Het is gewoon heel verschillend hebben vind dit de ander dat.

Carola34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 22:45

Is ook zo hoor coRINa1983, ieder heeft weer andere ervaringen.

Ik vind het alleen apart dat ze bij derby dan ook geen garantie geven op dat evt bobbelen bij de rits en als ik de verhalen over lipica her en der lees dat dat bobbelen bij lipica dus niet voorkomt.
Feit is gewoon dat het best een hoop geld is en dat je dan de beste keus wilt maken.

Ik heb ook een tijdje meegelezen in het lipica topic en volgens mij was er toen ook iemand met kuitmaat rond de 45cm die de doncaster aan had laten meten. Als ik het me goed herinner was zij erg tevreden.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:39

Carola34 schreef:
_Bianca: ik ben bang dat petrie laarzen me echt te stug zullen zijn als eerste laars. Ook heb ik me laten vertellen dat derby kwalitatief iets beter zou zijn als de lipica's echter ga ik me nu toch nog maar even goed beraden over welk merk dan beter zou zijn in mijn geval..

Petries zijn inderdaad erg stug.. Ik moest ook heel erg wennen, maar kan nu niet meer zonder. Ik geloof dat Ariats ook erg lekker zitten, die zijn een stuk soepeler!

En inderdaad, over elk merk hoor je positieve en negatieve dingen, dus uiteindelijk moet je gewoon kiezen voor die laarzen die jij mooi vindt en lekker vindt zitten!

Bonique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:47

Zelf heb ik ook een brede kuit en een lang onderbeen, dus ik ben ook gebonden aan maatlaarzen. Voor de dressuur heb ik Petrie laarzen model Olypic. Super fijne laarzen voor de dressuur, lekker hoog, dit is zelfs mijn 3e paar Petrie!

Echter heb ik voor het springen en in het rijden in het bos op maat gemaakte Lipica laarzen met een rits aan de achterkant. Deze laarzen zijn net slofjes, soepel leer, je trekt ze aan en loopt er zo mee weg. Deze laarzen heb ik nu 2,5 jaar en heb er nog nooit wat mee gehad. Regelmatig een vochtige doek over heen om ze schoon te maken en schoensmeer er op, en ze zien er nog prima uit!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:53

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Carola34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 12:59

Ik moet zeggen dat ik toch steeds meer ga neigen naar de lipica.

Ook als ik jouw verhaal hoor Bonique dan spreekt dat zitten als sloffen me erg aan :D
De mountain horse laarzen vind ik persoonlijk toch iets minder mooi en als ik naar de prijzen bij divoza kijk dan heb ik voor die prijs ook een lipica laars op maat.

Als jullie konden kiezen, zouden jullie dan voor derby op maat of lipica op maat gaan?,
Wat zijn de ervaringen qua service en kwaliteit?,
Wat was bij jou het probleem bij de derby waardoor je ze na 4 maanden weer weg hebt gedaan Nobel01?
Wel ontzettend zonde hoor, het is niet alleen weggegooid geld dan maar je verheugt je er vantevoren natuurlijk ook op :(

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 15:34

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Carola34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 19:34

Dat is wel rot dan inderdaad Nobel01, wel fijn dat je uiteindelijk toch bent geslaagd vwb een fijne laars :)
Ik heb nog even gekeken naar de mountain horse laarzen maar deze gaan met voetmaat 39 ook niet groot genoeg zijn voor mijn kuit :(
Ik vind op maat laten maken niet erg maar, zoals iemand al aangaf, dat je gewoon moet kijken hoe welke laars zit etc, dat is dan dus wel een probleem want ik kan niets passen :+

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:13

Carola over de service van Derby heb ik totaal geen klachten. Dat leer van Derby hard is heb ik totaal niet ondervonden, ik vind ze heerlijk zacht maargoed ik was dan ook verschrikkelijke pertie's gewend.
Lipica's heb ik toen in een winkel gezien en dat paar vond ik verschrikkelijk afgewerkt, ook schijnt de levertijd erg lang te zijn, dit is waarom ik derby heb gekozen..
Ondanks het bobbelen heb ik totaal geen spijt van de laarzen, al zou ik een volgende keer voor de rits op een andere plaats kiezen

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:17

De leeftijd bij lipica is 6 weken ongeveer dus dat is niet lang.
En de afgelopen 1,5 is er veel verandert bij lipica de modellen, afwerking en leer hebben ze aangepakt en dat is echt te zien vind ik.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:53

Een rits achter geeft altijd wel een kans tot bobbelen. Dit heeft meer met het model van je been te maken dan de maat. Ik heb klanten met standaard maten, maar wat toch iets is gaan bobbelen. En klanten met brede kuiten en die daar geen problemen mee hebben. Vaak is het een teken dat de laarzen ergens iets te strak om het been zitten. Maar eigenlijk heb ik daar nooit klachten over gehad dat het teveel bobbelt.

Smaken verschillen nu eenmaal en iedereen heeft andere ervaringen met verschillende maten. Zoek een dealer en merk waar jij je prettig bij voelt. De service wil per dealer ook nog wel verschillen.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:04

Is de Ariat Bromont laars niet iets voor jou? Die hebben verschillende kuitmaten en zijn fijne stevige laarzen.
Ook heb je met die laarzen niet zo van die balonkuiten, als je snapt wat ik bedoel :).