Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
loveyrsa schreef:mijn moeder had hier een rijschool over gebeld en inderdaad mag je zonder e rijbewijs een trailer trekken, maar dan mag de trailer en paard totaal niet waarder wegen dat de auto
loveyrsa schreef:mijn moeder had hier een rijschool over gebeld en inderdaad mag je zonder e rijbewijs een trailer trekken, maar dan mag de trailer en paard totaal niet waarder wegen dat de auto
Ik weet niet hoe waar jou auto en trailer en paard wegen?

Devitootje schreef:Ik heb het me pas door een politieagent haarfijn uit laten leggen:
E achter B heb je nodig als het papieren gewicht van auto en aanhanger meer is dan 3500 kilo.
TMM van jouw auto is 1450 en het maximale wat je (geremd) mag trekken is 1100 kilo. Samen 2550, dus geen E nodig.
De aanhanger (geremd) die jouw auto (maximaal) mag trekken mag dus inclusief lading niet meer wegen dan 1100 kilo.
xx_Lyzet schreef:Hallo,
Ik hoor van verschillende mensen dat je tegenwoordig een trailer mag trekken met een B rijbewijs.
Alleen nu snap ik de laadvermogen e.d niet zo heel goed.
Ben op de RDW site gaan kijken wat mijn auto weegt e.d en dit is het volgende:
F.1 Technische max. massa voertuig 1450 kg
F.2 Toegestane max. massa voertuig 1450 kg
G Massa rijklaar 1025 kg
Massa ledig voertuig 925 kg
O. 1 Aanhangwagen geremd 1100 kg
O. 2 Aanhangwagen ongeremd 510 kg
Klinkt misschien stom dit berichtje van mij, maar ik heb er zoiezo nooit in verdiept.
De auto is overigens een peugeot 206 uit 2000
speurneusc schreef:Met een rijbewijs B behaald VOOR 19 januari 2013
• Een motorrijtuig besturen van maximaal 3500 kg dat geschikt is voor het vervoer van maximaal 8
personen (uzelf niet meegerekend).
• Een aanhangwagen of oplegger tot maximaal 750 kg achter uw auto voorttrekken.
• Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het maximaal toegestane gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg.
De aanhangwagen of oplegger mag niet meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto.
Dit is de massa van het voertuig zonder lading, bestuurder en andere inzittenden.