1 paard, 2 'eigenaars', hoe zit dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

1 paard, 2 'eigenaars', hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 11:11

Hoi,

Situatieschets:

Persoon A en C hebben een relatie en hebben een paard, genaamd B.

Persoon A bezit paard B op papier.
Persoon A betaald stalgeld van paard B.
Persoon C betaald hoefsmid, dierenartskosten, tandarts, materiaal en voer van paard B.
Persoon C start wedstrijden met het paard en betaald dus inschrijfgeld, lidgeld en transportkosten van paard B.
Persoon C koopt tevens ook dekens aan, zadel, en verdere toebehoren voor paard B.
Persoon C heeft ondertussen zoveel kosten en tijd in paard B gestoken dat paard B ondertussen een getalenteerd dressuurpaard is die het goed doet in de sport.

Indien persoon A en C uit elkaar gaan, wat gebeurd er dan met paard B en de gemaakte kosten die persoon C gemaakt heeft?
Kunnen persoon A en C indien overeengekomen paard B op beide namen registreren?

Wie helpt? :D

Gaat overigens niet over een bestaande situatie, maar na een paar discussies kwamen we uit op deze situatie waar we allen het antwoord niet op weten.

Evelijn

Re: 1 paard, 2 'eigenaars', hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:15

Denk dat de personen moeten regelen hoe hun relatie is vastgelegd. Dus geregistreerd partnerschap waarin wordt aangegeven wat er met de 'goederen' gebeurt als de relatie uit gaat.
Paspoort is geen eigendomsbewijs dus heeft weinig zin om beide namen op het papier te zetten.

Denk dat als relatie nu uit gaat dat paard van A is en dat C alle dekens/zadels en andere materialen heeft... en dat alles wat A extra aan C zal geven aardig is maar niet wettelijk noodzakelijk.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:18

Ik heb zo'n situatie meegemaakt met een pensionklant. Bij de rechtszaak is persoon A in het gelijkgesteld omdat die kon aantonen het maandelijkse onderhoud te betalen. Hij heeft het paard voor erg veel geld verkocht en persoon B heeft daar geen cent van terug gezien.

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:23

In principe is het paard van persoon A, staat op zijn/haar naam en A betaald stalling.

Dat persoon C ermee op concours gaat en het paard hier beter van wordt draagt mijns inziens niet bij wanneer deze 2 uit elkaar gaan. Dat persoon C dekens & zadel koopt betekend denk ik dat, wanneer ze uit elkaar zijn persoon C deze gekochte spullen houdt. Eigenlijk is C hiermee gewoon een soort "verzorger/bijrijder" van B, zoals dat in veel situaties gebeurt.

Alleen het feit dat C tandarts en hoefsmid betaald is lastig. Dit zijn kosten die eigenlijk voor rekening van A zouden moeten komen...

Het paard op beide namen registreren moet mogelijk zijn (er zijn wel meer paarden met meerdere eigenaren).

Alleen op het moment dat A en C uit elkaar gaan en het contact niet meer zo goed zou verlopen denk ik dat persoon A het paard houdt en persoon C naast de pot piest

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 11:26

En als A en C beide eigenaar worden van B en ze gaan uit elkaar?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:27

Anoeska27 schreef:
Ik heb zo'n situatie meegemaakt met een pensionklant. Bij de rechtszaak is persoon A in het gelijkgesteld omdat die kon aantonen het maandelijkse onderhoud te betalen. Hij heeft het paard voor erg veel geld verkocht en persoon B heeft daar geen cent van terug gezien.

Zo is het maar net, A is en blijft de eigenaar en betaald maandelijks stalling.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 17-04-13 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:27

Als je heel simpel kijkt....

Kijk wat er bij een verzorgster gebeurd? Die is ook niet opeens eigenaar als hij/zij het paard rijdt, uitbrengt en er spullen voor koopt.

Dat het paard op naam van A staat en hij het stalgeld betaald (dus maandelijks onderhoud) --> speelt het meest mee. Het was weer ingewikkelder als het paard op naam van C stond ;) (Dan is het wel weer een twijfelgeval :S)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:28

Het paard op beider naam hebben staan heeft voor de rechtbank geen waarde. Het gaat er echt om wie het maandelijks onderhoud betaald. Dus ze moeten of om en om stalling betalen, of aan kunnen tonen dat ze beiden 50% van de stalling betalen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 11:57

Maar hoe zit dat dan met bijrijders of 'halve stal' personen?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:12

Ik heb dus serieus ooit gelezen ergens dat als de bijrijder het stalgeld naar de stal over maakt en kan aantonen dat zij alle kosten/verzorging doet... Dat ze de eigenaar kan worden... Maar lijkt me sterk... (Zou wat zijn :')) Maar dat was wel rechtstreeks, dus niet met tussenpersoon "eigenaar"... (zat natuurlijk heel verhaal aan vast, eigenaar kwam niet meer en weet ik veel wat...)

Maar misschien wel iets om op te letten als eigenaar met betalende bijrijder, dat ze jouw betalen en niet rechtstreeks de stal of wat dan ook?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:13

Anoeska27 schreef:
Het paard op beider naam hebben staan heeft voor de rechtbank geen waarde. Het gaat er echt om wie het maandelijks onderhoud betaald. Dus ze moeten of om en om stalling betalen, of aan kunnen tonen dat ze beiden 50% van de stalling betalen.

Onzin. Het voorbeeld "als je lang genoeg de maandelijkse kosten betaald wordt je automatisch eigenaar" wordt weer genomen en dit klopt gewoon niet, is de grootste onzin. Zo simpel kan het niet gesteld worden. Als A eigenaar is, is en blijft A eigenaar. Dat persoontje C wat andere kosten betaald, zie het als "huur" om te mogen rijden, dit is niet van belang. Een zadel, tja, die kan persoon C fijn meenemen als de relatie over gaat. Heeft niks met het paard en wie is de eigenaar te maken.

Bijrijders hebben dus geen rechten, zijn geen eigenaar en worden dat niet. Halve stal personen ook niet. Die betalen domweg "huur" om het beest te mogen gebruiken.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:24

Je hebt verschillende soorten eigendom juridisch gezien....

Maar volgens mij was het iets met eigenaar deed totaal niets meer met het paard, keek er niet naar om etc. Was nooit iets besproken ofzo.... Maar dan nog moet het niet kunnen... (Stel ik ga een jaar naar het buitenland, vind iemand die mijn paard wil verzorgen en de kosten op zich wil nemen, ik kom terug en "sorry, je bent geen eigenaar meer" :'))

Maar verzorging/betaling onderhoud is volgens mij best "belangrijk" in dit soort vragen ;) dus vandaar dat het sowieso handig is om alles van je eigen rekening af te laten schrijven.... (niet dat het veel kwaad moet kunnen... maar je weet maar nooit :S)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:29

Maar persoon c betaald wel bijv hoefsmid paardentandarts en dat soort dingen, hij of zij betaald dus wel mee aan het paard hoe zit het dan als hij of zij dat kan aantonen???
persoon a betaald eigenlijk alleen de stalling maar persoon c betaald al het onderhoud aan het paard

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:31

Als ik met iemand samenwoon, betaal ik nog steeds mijn eigen hypotheek, maar laat die persoon echt wel aan gas, water licht etc. etc. meebetalen. Sommigen laten al dat soort rekeningen door de medebwoner betalen. Dat betekend niet dat die persoon mede-eigenaar wordt van mijn huis. Ik laat die persoon wel voor die kosten betalen als een soort "huur".

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:33

Ik heb zelf een paard samen gehad met een vriendin, maar hiervoor hadden wij een twee eigenaren 1 paard contract voor opgesteld met daarin alle scenario's mocht er iets mis gaan (verkoop, ruzie, dood e.d). Dit contract is nagekeken door een jurist (vereniging eigen paard) en heeft beide partijen bescherming geboden toen we besloten hadden dat 1 van de twee verder ging met het paard. Ik zou dit altijd adviseren als mensen besluiten samen een paard te kopen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:35

Inge_Zorro schreef:
Alleen het feit dat C tandarts en hoefsmid betaald is lastig. Dit zijn kosten die eigenlijk voor rekening van A zouden moeten komen...

Mwah, moet je maar net aan kunnen tonen. Met de hoefsmid en tandarts reken je eerder contant af dan dat je dat voor het stalgeld doet.

Als je elke keer van hoefsmid en tandarts een betaalbewijsje krijgt kan C pas aantonen die kosten gemaakt te hebben. Of als C die kosten per bank heeft overgemaakt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:38

Mi_Amore schreef:

Hoe zouden A en C dan beiden eigenaar moeten worden?

Hoe wordt je officieel eigenaar van een paard als je dat niet bij de koop hebt vastgelegd?

Een paspoort is al geen geldig eigendomsbewijs.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:41

Mi_Amore schreef:

Een bijrijder betaald enkel voor het rijden niet voor de verzorging.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 12:55

Amaris schreef:
Mi_Amore schreef:

Hoe zouden A en C dan beiden eigenaar moeten worden?

Hoe wordt je officieel eigenaar van een paard als je dat niet bij de koop hebt vastgelegd?

Een paspoort is al geen geldig eigendomsbewijs.

Hoe zit dat inderdaad?? Stel: er is geen koopovereenkomst. Wie is dan eigenaar?

(vind dat dit een zeer interessant topic aan het worden is!)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:57

Zijn persoon A en C getrouwd/hebben ze een samenleef contract?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:11

maar persoon c betaalt het voer, dit vind ik belangrijker dan stalgeld. . . . . zonder eten overleeft het paard niet, zonder een stal wel ( beetje kort door de bocht gezegt.... ) als wij bijvoorbeeld voor 100 euro per jaar de wei huren, dan gaan de voer kosten veel hoger oplopen dan de stalling ( de weidegang ) dus waarom is stalling belangrijker dan voer?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:55

belle_boef schreef:
Mi_Amore schreef:

Een bijrijder betaald enkel voor het rijden niet voor de verzorging.

En dat bedoel ik dan want persoon c betaald juist voor alle verzorging van het paard incl medische zorg.
Persoon a betaald alleen de stallingskosten.
Ik vind niet dat zoals hier boven gezegd word dat hij vergeleken mag worden met een verzorger want in mijn ogen is hij dit niet.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:12

Absoluut wel! Wat heb je nou aan kosten voor de "verzorging"? Tuurlijk, als je een koliekoperatie betaald á 3500 euro dan vind ik het wat anders. Maar een rosborsteltje hier, een zweetdekentje daar... dat weegt toch niet tegen de stallingskosten op? Maar feit blijft, C is geen eigenaar. Zolang er geen aankoopsprijs betaald wordt, wordt C ook geen eigenaar.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:18

Uiteindelijk als ze uit elkaar gaan is het paard wellicht niet het enige wat verdeeld moet worden..

Gewoon onderling verdelen, waarschijnlijk heeft de ene meer belang bij het paard dan de ander om te hebben. Dan zal de ander bij verdelen bij wijze van weer meer recht krijgen op een evt. auto ofzo.

Het is maar hoe je het afspreekt en als je elkaar op zo'n moment het licht in de ogen niet meer gunt, dan wordt het een echte juristen vraag en zullen ze het vanzelf wel zien (na een flinke bom duiten om anderen hun geruzie uit te laten zoeken ;) )

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:37

Als je het sec bekijkt is ook A geen eigenaar, maar wordt dat misschien wel zo besloten wegens betalen stallingsgeld.

Je bent pas eigenaar van een paard als je dat bij de AANKOOP hebt vastgelegd.

pietje koopt op 01-01-2001 paard blacky voor een bedrag van 2000 euro van jantje
handtekening pietje
handtekening jantje

En dán kun je je met recht eigenaar van een paard noemen.