Hellup: westernruiter (ik) valt lastminute in bij cursus

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Hellup: westernruiter (ik) valt lastminute in bij cursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 14:49

Okay, wie helpt mij? :D

Een kennis van mij doet de Orun cursus en heeft daar ook een combinatie voor geregeld.
Nu krijg ik net een berichtje dat het paard een blessure heeft, dus mijn kennis zit erg omhoog.
Natuurlijk heb ik gezegd dat ik haar help en ik ga dus vanavond rijden tijdens een Orun Cursus.

Maaaaaar: ik ben een western ruiter :D De laatste keer dat ik dressuur heb gereden en op zo'n zadel heb gezeten is bijna 7 jaar geleden _O-

Waar moet ik allemaal aan denken? Ook qua tack en kleding???
De organisatie is erg lastig bereikbaar, vandaar dat ik het hier even probeer :D

Mijn paard is western beleerd, maar ik beschik over hunter tack.
Edit, dit is een willekeurige western hunter foto: http://25.media.tumblr.com/tumblr_mch3r ... 1_1280.jpg
Hoofdstel en zadel heb ik dus wel, nu maar hopen dat ik niet uit dat zadel val :=
Zou ik bij wijze van spreken met een westernhoofdstel op een snaffle ( = trens) mogen rijden...?
Dat ik niet op mijn westernzadel mag rijden lijkt me logisch.

Kleding: ik heb een complete hunterset (zie plaatje), maar ik ga er niet vanuit dat ik op sjiek hoef, toch?
Is een dressuur rijbroek met een trui voldoende?

Ow jee, ik heb alleen geen laarzen.... dan maar mijn westernlaarzen aan...
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 16-04-13 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Re: Hellup: westernruiter (ik) valt lastminute in bij cursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:55

Geen western hoofdstel erin doen. Wordt niet gewaardeerd ;) Pak gewoon je hunterhoofdstel, sperriem is nl niet verplicht. Is voor de cursus zelf vanavond of voor een examen??? Voor de cursus zelf mag zover ik weet gewoon dagelijkse kleding. Op examen moet het wel in tenue, maar tis al een eeuwigheid geleden dat ik voor een Orun gereden heb.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 14:57

Hoi Rina, super bedankt dat je hier reageert!
Ik was al stiekem op zoek naar je profiel om je een pb-tje te sturen :D

Het is voor een cursus, mijn kennis dacht ook dat gewone kloffie voldoende was.

Die hunterset heb ik niet zo gek lang geleden gekocht met het oog op de toekomst.
We starten nu namelijk alleen nog Pleasure, HMS en Trail.
Hij heeft welgeteld 1x op mijn paard gelegen. Dat was wel even wennen na jaren rijden met westernzadel :=

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 14:58

Jeetje, bijna 100x bekeken en niemand die verder tips heeft?
Jullie hebben zeker allemaal leedvermaak?!
En terecht, hihihi :D

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:01

Rumpleteaser schreef:

Idd grappig en ook geen tips haha! Maar vind het wel stoer dat je het gewoon ff doet!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 15:03

Hahaha, thanks!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:04

Hoi RT! Nee hoor leedvermaak is het niet :D

Ik probeer even met je mee te denken... Zou je niet laarzen van iemand kunnen lenen? Al weet ik zo ook even niemand :')
Vind het ook stoer dat je het gewoon doet. Heel veel succes in ieder geval! En wel blijven zitten he!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 15:06

He, je hebt een nieuwe Boktnaam!
Laarzen lenen is een beetje te kort dag... ik ken verder ook geen dressuurruiters.
Mijn kennis neemt wel een paar mee, dus even kijken of ik die pas.
Volgens mij heb ik op zolder nog korte chaps liggen, die ga ik zo ff opzoeken.
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 16-04-13 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:06

Rumpleteaser schreef:

Haha, nee hoor, geen leedvermaak hier. Wel een beetje twijfel. Hoewel ik het erg lief vind dat je wilt helpen, vraag ik me af of het nou zo'n handige zet is. Ik heb de cursus zelf niet gedaan, maar van kennissen die wel hebben deelgenomen kreeg ik vaak het idee dat het allemaal wel erg in het 'standaard-dressuurplaatje' moet passen. Er zal dus ook op die manier lesgegeven moeten worden (de deelnemers moeten immers oefenen voor het examen). Ik weet niet wat voor paard je hebt, maar kan me voorstellen dat het erg vervelend en verwarrend voor jullie beiden is om ineens op een totaal andere manier te moeten rijden. Want het is (lijkt mij) dus wel de bedoeling dat je dressuurmatig aan de slag gaat daar en de hulpen gebruikt die de cursisten daar geleerd hebben en moeten kunnen oefenen/herkennen/uitvoeren ed. Ook voor de cursisten misschien niet geheel handig, ik weet dus niet hoeveel vrijheid zij hebben in hun lesgeven, maar het is natuurlijk onmogelijk om jou ineens om te moeten scholen. Hoeveel 'waarde' heeft het dan voor hen en voor jou als ze jullie als oefenmateriaal gebruiken?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:08

Misschien kun je korte chaps van iemand lenen in plaats van laarzen? Nette korte chaps worden volgens mij wel geaccepteerd bij zo'n cursus.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 15:09

@ Waratje: ik ga op zoek, thanks!

@ Esther: in ieder geval meer waarde dan geen paard en ruiter :D
Ze zeggen wel eens, de basis is hetzelfde. Nu ben ik het daarmee niet op elke punt eens, maar veel dingen komen overeen.
Ook een westernpaard moet een actieve achterhand hebben, ook een westernruiter moet netjes rechtop zitten.
Het is natuurlijk niet de bedoeling om mij 'opeens om te scholen' zoals je schrijft. Het is de bedoeling dat de cursisten leren om mij iets te leren.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:10

Voor wat betreft je kleding en harnachement denk ik dat je met je hunterset al heel goed zit. Ik weet niet wat voor westernlaarzen je hebt, maar daar zouden ze nog over kunnen vallen, maarja, als het alleen voor de cursus is dan moeten ze het er maar gewoon mee doen. Als je ook examen moet rijden dan wordt het allemaal wat kritischer. Wel zou ik aan het begin van de les melden dat je eigenlijk westernruiter bent en je paard ook western beleerd is, dan kan men daar rekening mee houden.

Ik denk wel dat het voor de cursisten lastiger is dat je geen engels gereden paard hebt. Het beeld is dan toch vaak anders en de rijstijl al helemaal. Om maar een paar dingetjes als oprichting, druk en beenhulpen te noemen. Ik denk dat het wel gaat, maar dat wijst zich vanzelf. Verder heb je nog kans dat als je op je hunterset lange beugels hebt, dat je daar commentaar op krijgt, misschien alvast oefenen met korte beugelmaat?

wel stoer, veel plezier

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:11

Rumpleteaser schreef:
@ Waratje: ik ga op zoek, thanks!

@ Esther: in ieder geval meer waarde dan geen paard en ruiter :D
Ze zeggen wel eens, de basis is hetzelfde. Nu ben ik het daarmee niet op elke punt eens, maar veel dingen komen overeen.
Ook een westernpaard moet een actieve achterhand hebben, ook een westernruiter moet netjes rechtop zitten.
Het is natuurlijk niet de bedoeling om mij 'opeens om te scholen' zoals je schrijft. Het is de bedoeling dat de cursisten leren om mij iets te leren.

Snap wat je bedoelt. Ik zou wel goed je grenzen (en die van je paard) in de gaten houden. Van wat ik heb gehoord is het toch erg naar de hand toe rijden (met misschien flink wat meer verbinding dan je gewend bent) en veel om het binnenbeen heen, buitenteugel eraan, dat soort dingen. Vind het nog steeds knap dat je dit zomaar wilt doen hoor!

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:13

Ik heb 2 jaar geleden een keer tijdens de cursus gereden en was ook een combinatie voor het examen toen. Ik weet niet of het de bedoeling is dat jij dat ook gaat doen? Er werd namelijk toen wel echt gekeken of de combinaties geschikt waren voor het examen, zo moet de dressuurbasis er wel echt in zitten en de paarden. Als je vanavond voor een keertje rijdt en verder niet zou ik me er niet te druk over maken. Je kunt inderdaad prima een rijbroek en vest/trui dragen, ik zou wel echt proberen om ook chaps of laarzen te regelen. Succes in ieder geval!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 15:15

@ Sjouk: je schrijft precies wat ik van plan ben :j
En ja, ik denk ook dat een boel zich wel vanzelf wijst.
Overigens is ook mijn paard (gelukkig) wel wat teugeldruk gewend vanuit onze training.
(die lange teugels is niet hoe je standaard rijdt, maar meer een soort einddoel, om even heeeeel kort door de bocht te gaan).
Die hunterset heb ik met 'normale' (lees: korte) beugels, daar heb ik ook een keer mee gereden.
Dat was best even wennen, een stuk wiebeliger dan mijn fenders. Dank je wel voor het mee denken! _/-\o_

@ Esther: ga ik zeker doen, dank je wel :D

@ Kiwi: het is alleen voor een cursus :j Thanks voor je tips, ik ben druk bezig met zoeken :D

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:17

Voor een keer een les rijden moet je niet te moeilijk willen doen.
Gewone rijbroek, liefst wel dressuurlaarzen, en een goedgekeurde helm.

Zadel en hoofdstel op de foto zien er prima uit.

En verder is het lesgeven oefenen voor de cursisten, denk dat ze er heel veel van kunnen leren om jou dressuurles te moeten geven.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 15:21

Dank jullie wel allemaal voor de tips en het mee denken!
Inmiddels heb ik zojuist mijn oude chaps op zolder gevonden *\o/*
Nu nog iets van jodphurs vinden, dus ik ga er weer vandoor op Bokt voor nu.

Mijn kennis gaat als het even kan een paar foto's maken, dus ik ben benieuwd :D

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:08

En is het goed gegaan, zijn er nog foto's gemaakt :D ?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 13:29

Ja hoor, het is goed gegaan :D
Er is een foto gemaakt, maar die is een beetje te onduidelijk om hier te plaatsen.
Als het goed is laat mijn kennis nog even weten wat ze ervan vonden.

Wat ik wel erg leuk vond: 1 van de cursisten zei dat ze aanvankelijk baalde dat ik western ruiter was.
Maar dat het echt een vooroordeel was, omdat ze er erg veel van heeft geleerd, ook over western rijden en het type paard (ik heb een Quarter).
Enne: ik reed samen met een dressuurpaard in de bak. En de cursusleider gaf aan dat mijn paard zo goed ontspannen was (van staart tot kaak) en zich goed droeg. Ook iets over durchlassigheit ofzo, maar dat ben ik even vergeten.
Al met al erg leuk dus om zo een keertje in te vallen :D
En de westernsport een beetje te promoten ;)

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:02

Wauw super zeg dat het zo goed is gegaan!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:32

+:)+ _/-\o_

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:48

Rumpleteaser schreef:
Ook iets over durchlassigheit ofzo, maar dat ben ik even vergeten.

:')

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 17:15

Ben hartstikke trots op mijn western knol :D

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:19

hihi wat grappig! dus je gaat nu dressuur rijden met bandito :P

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 17:23