Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
, totdat je M start
. NelcoExpress schreef:volgens mij MOET je inderdaad na 30 winstpunten in de B echt L gaan starten

Lielle schreef:even een andere vraag. Ik heb met Ukkie niet gestart in Chaam, wel gesprongen maar niet gecrosst en had me na de keuring alsnog afgemeld bij de DA. Op de uitslagen staat ook 'afm vet' (en geen uitslag springparcours maar dat terzijde). De KNHS heeft daar nu twee verliespunten voor geteld (eigenlijk niet verkeerd kan ik nog langer B starten voor punten/prijzen). Net gebeld: 'ja, uitsluiting is altijd twee verliespunten'. Nu zeg het disciplinereglement het volgende:
Citaat:Artikel 305 – Verliespuntenregeling
1. Verliespunten in de discipline Eventing worden behaald in het onderdeel cross-country. Uitsluiting in de cross-country geeft 2 verliespunten.
2. Bij de stand van 4 verliespunten volgt degradatie naar een lagere klasse (met uitzondering van de klasse B).
3. De combinatie krijgt geen verliespunten bij:
a. het vrijwillig verlaten van het cross-country parcours
b. bij kreupelheid (de kreupelheid moet worden vastgesteld door de wedstrijddierenarts).
c. uitsluiting door het rijden van een foutief parcours
Dat haalde ik aan, waarop gezegd werd 'nee, dat staat in het algemeen reglement' (is niet zo). 'maar zo bedoelen we dat, en zo hebben we het altijd in het systeem gezet'. Het feit dat het reglement leidend is en niet wat er bedoeld of gedaan wordt, werd niet begrepen.
Als je het reglement verder leest staat er oaCitaat:4. Bij een val van een ruiter in één van de wedstrijdonderdelen volgt uitsluiting.
Als ik haar redenering zou je dus ook twee verliespunten moeten krijgen bij een val in het springparcours, de dressuur of bij uitsluiting door drie weigeringen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Dus val in springen bv, die wel of juist geen verliespunten heeft gekregen, in het L of hoger?
Ik kan het natuurlijk simpel oplossen door de organisatie te vragen uit te leggen dat ik als afgemeld (= vrijwillig verlaten) op de lijst sta (en dat ga ik ook doen), en bovendien zijn die verliespunten alleen maar in mijn voordeel (zie hiervoor), maar het is nu wat mij betreft een principekwestie geworden. Het reglement moet helder zijn en gevolgd worden. Dat geldt voor mij als ruiter, maar ook voor de KNHS.