Ik heb lang en veel gezocht en wat heen en weer mailen ben ik dinsdag dan eindelijk, bijna 100km verderop, mijn droomtrailer gaan bekijken en de deal was snel gemaakt.
Meermaals heb ik herhaald, dat ik de trailer nog ging laten keuren, maar dit was geen enkel probleem. De trailer, uit 2010, was 100% in orde en anders kon hij terug. Prima. Betaald, overgeschreven, aangekoppeld en weer de hele rit terug naar huis. Thuis aangekomen stond er vocht op mijn bodem. Ik heb er gelijk een foto van gemaakt voor als ik hem ging laten keuren.

Ik heb mijn garage, X, gebeld en kon vandaag, zaterdag, terecht voor de keuring. Dus vanmorgen de trailer aangekoppeld en erheen gereden.
Nog voordat hij de trailer had bekeken noemde ik hem het vocht dat ik gezien had. We opende het deurtje en het zelfde vocht patroon stond op de bodem. De foto laten zien was dus overbodig. Hij ging opzoek naar de oorzaak, maar kon deze niet direct vinden. Dus de trailer op de brug en omhoog, wat bleek, de hele bodem bleek vocht te bevatten. Overal waar hij tikte met een hamer kwam er vocht tussen het ijzer en het hout uit. Het hout aan de randen had ook een ander geluid. Dit was echt een heel duidelijk verschil! Ook de onderkant van de wanden maakte een ander geluid.
De conclusie van X, hij is niet afgekeurd, maar wel een negatief koopadvies.
Ik baalde enorm maar besloot de verkoper, B, te bellen onderweg naar huis om de papieren op te pikken en de trailer terug te gaan brengen. B was heel verbaasd en wilde graag weten wie hem gekeurd had. Hij kende X wel en zou hem zelf wel even bellen , volgens hem is er niks mis met de trailer. Verder was het geen probleem dat ik de trailer terug bracht, alleen kon hij pas dinsdag. Ook geen probleem.
Enkele minuten later belde B dat hij X gesproken had en dat deze de trailer helemaal niet had afgekeurd en voor een beetje vocht ging hij de trailer niet terug nemen, tenzij hij was afgekeurd. Ik heb hem verteld dat hij niet was afgekeurd maar slechts een negatief koopadvies. Hij beweerde dat X zei dat de trailer prima in orde was en geen reden tot paniek. Conclusie hij wilde hem niet terug nemen.
Ik X weer gebeld gevraagd wat hij gezegd heeft. Deze was opeens heel voorzichtig met zijn woordkeuze. Ik vroeg hem een rapport op te stellen waarin zijn bevinden werden genoemd, X was hier niet happig op. Uiteindelijk hem toch zover gekregen dat hij dit wilde doen.
Dus B weer gebeld (die pas na 3 x bellen opnam) dat ik een rapport zou krijgen en dit alles, inclusief onze afspraak op de mail zou zetten. Hij claimt dat het vocht komt van het schoonspuiten met een hoge druk spuit, maar de trailer stond al zeker 2 weken op internet (met fotos van een schone trailer) dus mij lijkt dat dit vocht er allang uit zou moeten zijn. Anders toch zeker wel na 100km!
Zijn andere reden was dat iedere bodem wel wat vocht bevatte, dat was altijd zo als je wel eens over een nat wegdek reed.
Ik heb er ook de fotos bij gedaan die ik gemaakt had. Hierop heb ik geen antwoord meer ontvangen. Echter, dit was dus pas vanmiddag en die man heeft ook weekend dus dat kan natuurlijk.
Garage X heeft zijn verklaring gemaild, maar deze is heel voorzichtig en mijn inziens onvolledig:
Citaat:Wij hebben bij uw Atec paardentrailer geconstateerd dat er vocht onder de vloer uit kwam tussen de hoeklijn waar de vloer op draagt en de vloer , en dat deze aan de binnenzijde ook vochtsporen had bij de aluminium lijst van de zijwanden zowel links als rechts.
Het negatieve koopadvies en het geluidsverschil wordt hier niet genoemd.
Inmiddels ben ik even gaan kijken wat ik precies zwart op wit heb. Sowieso heb ik een koopcontract waarin staat dat ik 6 maanden garantie heb op de draaiende delen en de bodem. Verder is er in de mail het volgende afgesproken:
Vanuit mijn kant:
Citaat:Verder staat erbij dat u hem met garantie verkoopt. Zoals gezegd ik moet een eindje rijden maar wil hem graag bij mijn eigen garage na laten kijken. Is het mogelijk om eventueel een afspraak hierover te maken? Dat als mijn eigen garage enige gebreken vind ik hem danwel kan laten maken danwel terug kan brengen mochten de gebreken te ernstig zijn?
B.
Citaat:U mag gerust naar uw eigen garage bedrijf om na te laten kijken ; aan deze trailer zijn GEEN gebreken .
Mocht dit wel zo zijn kunt u de trailer terug brengen.
U krijgt dan u geld terug.
Ik baal zelf enorm want het gaat om veel geld en het ophalen, overschrijven en keuren heeft me alles bij elkaar ook al meer dan €100 gekost.
Mij lijkt dat ik geheel in mijn recht sta als ik hem terug wil brengen. Maar wat zal ik nou doen? Dinsdag gewoon erheen rijden en de sleutels inleveren? Maar ja als hij het geld niet terug wil geven en de overschrijving niet ongedaan wil maken loop ik dus het risico dat ik 200km voor niks rijd. Daarbij wil ik het graag netjes oplossen.
Hem houden tot we akkoord zijn? En dan hem wel gewoon gebruiken want ik zit nu dus zonder geld om een nieuwe te kopen en mijn oude is al verkocht...
Ik heb zelf geen verstand van trailers, daarom laat ik hem immers keuren. Ik wil dus graag zijn advies opvolgen en de trailer, hoe mooi ook, terug brengen.
Ideeën, meedenken, tips, alles is welkom want ik zit met mijn handen in het haar!
Inderdaad gaan voor een second opinion.