Training Fitheid ruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tesssie14

Training Fitheid ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 20:45

Ik hoor de laatste tijd steeds meer over training van de ruiter, en wil zelf graag ook graag beginnen met een training om fitter te worden.
Maar ik heb zelf geen idee welke oefeningen daar geschrikt voor zijn. Misschien leuk als we met een groepje beginnen om fitter te worden. Dan kunnen we elkaar ondersteunen, en helpen! En misschien weet iemand oefeningen die er geschrikt voor zijn?

Ik hoop dat er animo voor is:)

kim_hester

Re: Training Fitheid ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:55

sowieso is touwtjesspringen heel erg goed voor je fitheid.
krijg je mega veel conditie van!

Ik ga zelf naar flexchair therapie, wat voor mij ook goed helpt.
En deed eerder hardlopen.

Nu is het de vraag of ik dit alles nog kan en mag blijven doen.
Mijn SI-gewricht is zwak (en zal altijd zwak blijven) verklaard...
Balen!
Hoop dat ik toch gauw weer op het paard mag..

yasmin1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:01

Core stability zijn goede trainingen!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:07

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:28

de EJ heeft een categorie ruiterfitheid op de site staan, bij de producten hebben ze ook oefeningen omschreven, misschien heb je daar wat aan! :)
http://www.ej.nl/category/10000390/

piertje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:32

Hoelahoepen schijnt ook heel goed voor de balans te zijn. Vooral om je spieren aan beide kanten gelijk te maken voor een beter evenwicht en dus een rechtere zit.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 23:21

Bedoel je met fitter je conditie verbeteren? In dat geval zou je cardio moeten gaan doen, denk aan hardlopen, fietsen of zwemmen. Touwtjespringen kan ook, maar is erg intensief. Als je nu weinig of niet sport, zou ik daar niet direct mee beginnen. Zorg in ieder geval dat je tijdens het sporten genoeg drinkt en eventueel ook eet, een banaan is bijvoorbeeld erg goed. (bevat suikers die snel door je lichaam opgenomen worden)

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 04:37

Ik ben in mei begonnen met sporten in de sportschool, conditie en lichte spiertraining (omdat ik niet mag afvallen :+).

Ik merkte na 1 maand al onwijs veel verschil met paardrijden. Mijn uithoudingsvermogen was veel beter. Ben nu al bijna een half jaar aan het reizen, maar als ik thuis ben ga ik weer verder met sporten en conditie training etc. :)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:19

Als je niet verder af wil of mag vallen, is een beetje krachttraining erbij aan te raden. Daarnaast is het belangrijk dat je goed eet, omdat je met sporten redelijk wat calorieën gebruikt en dus af zou vallen als je dat niet aanvult. Het is in ieder geval belangrijk om voldoende calorieën, (goede) koolhydraten en eiwitten binnen te krijgen. Calorieën om niet verder af te vallen, koolhydraten (volkorenbrood, zilvervliesrijst, volkorenpasta, etc) voor energie (tijdens het sporten werkt bijvoorbeeld een banaan heel goed) en eiwitten (eieren, rood vlees, kip, vis, kaas, etc) omdat je anders spiermassa kwijt raakt. Tijdens het sporten breek je eigenlijk je spieren af, eiwitten zorgen ervoor dat deze weer herstellen.

Er zijn overigens ook kleine dingen die goed kunnen werken, zoals traplopen in plaats van de lift pakken en tijdens de lunch een half uurtje gaan wandelen.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:47

Ik loop idd altijd trap en pak altijd de fiets (naar de sportschool is al 20 minuten fietsen ofzo).

Ik eet idd veel :'). Dat moet ook van mijn trainer omdat ik anders te veel ga afvallen!
Merk met reizen wel dat mijn conditie achteruit gaat weer, alhoewel met al het hiken en alle bushwalks mijn benen wel afgetrained raken haha!

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 10:57

Leuke reacties allemaal!

Mijn conditie is wel goed. Ik had meer het idee om mijn stabiliteit te verbeteren enzo. zodat ik daar profijt van heb tijdens het rijden.

ik ga de bestanden kijken op de site van ej

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:02

Mijn conditie was echt heel slecht, echt beschamend! :=

Vind dit wel leuk, blijf het even volgen! Heb alleen even geen paard.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:10

Leuk topic! Ik ga volgen. In het midden van de winter dacht ik: Lien, doe iets aan je fitheid. Want eerlijk gezegd, conditie heb ik niet. Vorige week had ik nog een vakantie gepland, niet de ideale moment om er aan te beginnen. Dus vanaf maandag ben ik er mee bezig.
Tot nu toe ben ik enkel nog maar op mijn eten aan het letten. ( :D Je moet ergens beginnen hé)
Volgende week ga ik langs bij een bevriende kiné, hij heeft een sportschool thuis en hij helpt veel sporters en heeft zelf paard gereden. Dus die zal me wel kunnen verder helpen.
Daarnaast ga ik nu ipv 5 middagen op m'n poep te zitten eten, 2x een half uurtje buiten wandelen.
En de tip van dat touwtjespringen hierboven vind ik ook wel goed, dat is iets handig om tussendoor te doen als je niet zoveel tijd hebt bv.

Verder.. tips zijn altijd welkom :P

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:11

lienbono schreef:
Leuk topic! Ik ga volgen. In het midden van de winter dacht ik: Lien, doe iets aan je fitheid. Want eerlijk gezegd, conditie heb ik niet. Vorige week had ik nog een vakantie gepland, niet de ideale moment om er aan te beginnen. Dus vanaf maandag ben ik er mee bezig.
Tot nu toe ben ik enkel nog maar op mijn eten aan het letten. ( :D Je moet ergens beginnen hé)
Volgende week ga ik langs bij een bevriende kiné, hij heeft een sportschool thuis en hij helpt veel sporters en heeft zelf paard gereden. Dus die zal me wel kunnen verder helpen.
Daarnaast ga ik nu ipv 5 middagen op m'n poep te zitten eten, 2x een half uurtje buiten wandelen.
En de tip van dat touwtjespringen hierboven vind ik ook wel goed, dat is iets handig om tussendoor te doen als je niet zoveel tijd hebt bv.

Op je eten letten is goed, maar heeft niet echt effect op je conditie, meer op je gewicht. Je zal je wel wat fitter gaan voelen, maar de echte resultaten komen pas als je gaat trainen. Afvallen zonder (intensief) te sporten kan (daar ben ik nu al een maand of wat mee bezig), conditie opbouwen zonder te sporten niet.

Als je niet veel tijd hebt maar wel een trap in de buurt hebt, kun je die ook goed gebruiken om te trainen. Trap op en af bijvoorbeeld, maar ook de onderste tree misbruiken voor steps is een goeie.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:15

Exitium schreef:
lienbono schreef:

Op je eten letten is goed, maar heeft niet echt effect op je conditie, meer op je gewicht. Je zal je wel wat fitter gaan voelen, maar de echte resultaten komen pas als je gaat trainen. Afvallen zonder (intensief) te sporten kan (daar ben ik nu al een maand of wat mee bezig), conditie opbouwen zonder te sporten niet.

Als je niet veel tijd hebt maar wel een trap in de buurt hebt, kun je die ook goed gebruiken om te trainen. Trap op en af bijvoorbeeld, maar ook de onderste tree misbruiken voor steps is een goeie.

Bedankt voor de tips! Misschien moet ik inderdaad al eens beginnen met gewoon de trap elke keer als ik erop of eraf moet 2x te doen ofzo :')
Op mn eten letten doe ik niet voor mijn conditie, maar gewoon omdat het toch wel nodig was. Ik at redelijk ongezond en ik wil gewoon wat gezonder eten. Afvallen hoef ook iet percé, maar is altijd mooi meegenomen.

Als jullie beginnen met touwtjespringen/trap op en af gaan, hoelang doen jullie dit dan?

Want ik kan me voorstellen dat, als ik de trap op en af moet lopen, ik nu met 3x op en af al wel genoeg heb :P Of zetten jullie dan door en doen jullie het bv. 10x? (Of is dat belachelijk weinig?) Heb er echt geen idee van!

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:17

Leuk topic!
Ik mag wel wat afvallen, en sport dus ook 3x per week ongeveer in de sportschool,
maar kom er eigenlijk niet echt aan toe. Dus wil inderdaad ook wat oefeningen naast
gaan doen, dat ik bijv. thuis of op stal kan doen :)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:49

lienbono schreef:
Bedankt voor de tips! Misschien moet ik inderdaad al eens beginnen met gewoon de trap elke keer als ik erop of eraf moet 2x te doen ofzo :')
Op mn eten letten doe ik niet voor mijn conditie, maar gewoon omdat het toch wel nodig was. Ik at redelijk ongezond en ik wil gewoon wat gezonder eten. Afvallen hoef ook iet percé, maar is altijd mooi meegenomen.

Als jullie beginnen met touwtjespringen/trap op en af gaan, hoelang doen jullie dit dan?

Want ik kan me voorstellen dat, als ik de trap op en af moet lopen, ik nu met 3x op en af al wel genoeg heb :P Of zetten jullie dan door en doen jullie het bv. 10x? (Of is dat belachelijk weinig?) Heb er echt geen idee van!

Als je echt af wil vallen, is de beste tip die ik je kan geven om bij te houden wat je binnenkrijgt. Op Voedingscentrum.nl kun je bijvoorbeeld een eetdagboek bijhouden. Het zal je verbazen wat er in sommige dingen zit aan calorieën / vet / etc. :)

Ik woon op de 4e, dus als ik met de trap ga heb ik al acht trappen te pakken. Denk dat ik per dag een trap of vijftien, twintig op en af loop, alleen niet achter elkaar. En verschil is in mijn geval al duidelijk te merken, waar ik toen ik net begon halverwege al last kreeg, ren ik nu alle acht trappen zonder moeite op. Ben zelfs sneller dan de lift. ;)

BeauSo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:56

Trappen lope, maar ook gewoon lopen helpen hier heel goed. Touwtjespringen en zwemmen ook, maar het helpt hier zeker en vast ook dat ik een actieve hond heb. Houdt mij wel fit ;)

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:28

ik ben sinds vorige week ook op mijn conditite aan het letten, ik ben begonnen met joggen, en ik wil proberen 3 per week toch zo'n 5 km te gaan lopen.

Verder heb je toch die site van Adeline Cornelissen? Werkt daar iemand mee?
http://www.adelindetrainingcenter.nl/ruiterfitness/

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:39

Ik ben hier al ruim een jaar geleden mee begonnen vanwege veel rugpijn en scheefheid op mijn paard.

Flexchair en mensendieck zijn mijn basis. Hier krijg ik veel oefeningen mee. Iedere keer weer 1 of 2 nieuwe die ik dan moet kunnen voor ik terug ga. Dat is erg leuk en afwisselend en soms heel frustrerend haha.
Verder woon ik 13 hoog en pak ik minimaal 1 x per dag de trap omhoog en omlaag.
Ik ben ook gaan hoepelen. 3 x per week zo lang als ik zin heb (minimaal 20 minuten) gewoon avonds voor de televisie.
Verder wandel minimaal 1 x per week 5/10km in het bos.
Als ik zin heb ga ik wel eens joggen, maar dit doe ik vooral als het goed weer is en niet persee met grote regelmaat.
En ik rijd natuurlijk paard :D. gezien de leeftijd van mijn paard slechts 3/4 x in de week.
maar bv gewoon het huishouden, boodschappen doen, de wei schoonmaken ed. Zijn ook gewoon goede workouts :D

Ik let wel een beetje op mijn voeding en eet vooral veel vers. Zo kan ik de verhoudingen zelf bepalen (veel groente, weinig vlees en wel of geen koolhydraten, sausjes ed).

Ossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:49

Vergeet ook niet dat je met drinken enorm veel caloriën binnen krijgt. Stop met het drinken van sapjes, melkproducten en frisdranken.
Stap over op gewoon water of als je dat liever hebt, spa rood of spa lichtblauw. Zelf drink ik bijna alleen nog maar licht bruisend mineraalwater van de AH eigen merk. 6x0,5 liter voor nog geen euro. Grotere flessen zijn onhandig ivm snel verdwijnen van het koolzuur.
Stop met de auto pakken voor elk wissewasje en ga lopen of fietsen, dat scheelt al enorm.

Buikspieroefeningen zijn natuurlijk ook erg goed om je rug te ontlasten. En nee, niet zo'n dingetje die elektronische schokjes geeft :P

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:53

BeauSo schreef:
Trappen lope, maar ook gewoon lopen helpen hier heel goed. Touwtjespringen en zwemmen ook, maar het helpt hier zeker en vast ook dat ik een actieve hond heb. Houdt mij wel fit ;)

Baantjes zwemmen is een hele goede, zeker als je (net als ik) snel last van je gewrichten hebt. Voor je gewrichten is fietsen (of de crosstrainer als je die hebt) ook beter dan hardlopen trouwens.

MyTinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:17

touwtje springen:D , en dan op de grond en niet op de trampoline xd
Krijg je een goede conditie van ;a

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:26

Ik ga vandaag weer beginnen met sporten! :) Ben benieuwd... Bijna 6 maanden niet gedaan, alleen gehiked enzo..

Iemand hier nog suggesties voor een goed sportschema? Ik ga namelijk bij Basic Fit beginnen, hopelijk volgende maand. Ik doe nu 15 min op de crosstrainer, omdat mijn conditie echt op een 0 punt zat dus voor mij is het allemaal nog opbouwen.. Verder train ik mijn bovenbeenspieren, kuitspieren, armen en buik. (Ik wil niet afvallen, daarom train ik mijn spieren).

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:28

Ik krijg Fit Te Paard trainingen aangeboden via het HTC. Heb ook een blaadje met bepaalde oefeningen. Zou het evt in kunnen scannen? Het is geen conditie training, dat moeten wij zelf thuis doen zonder hulp!
Laatst bijgewerkt door Lauura op 15-05-13 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt