Waarschuwing halsdeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Waarschuwing halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 09:41

Gisteravond kreeg mijn paard het koud en heb ik een fleece zweetdeken met hals opgelegd. Die hals zakt vaak een beetje af en dat leek me voor de nacht niet prettig, dus heb ik de lussen die ervoor bestemd zijn om het halster gedaan.
Vanmorgen kom ik aan en de hals is alsnog afgezakt maar staat doordat hij aan het halster zit op spanning. Door de druk van de halsdeken heeft mijn paard de hele tijd afgebogen gestaan (braaf peerd <3 :(:) )
Hij zal nu wel verrekken van de spierpijn en wou ook zijn brokjes niet eten (hooi gelukkig wel, maar dat ligt laag).

Waarschuwing dus: de halsdeken NIET aan het halster vastmaken!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:06

Hoe is het nu met je paard? Toch niets afgekneld hoop ik? Eet hij al weer brok?

Ik vind sowieso een halster en lussen eng op stal. Ben altijd bang dat ze ergens achter blijven hangen en zich ophangen. Hier gaan dus altijd halsters en halsdekens af op stal. Zelfs dekens met metalen ringen worden ringloos gemaakt. Alleen halsdekens met klittenband worden af en toe buiten opgelegd. Fleecedekens alleen, zonder bovendeken en extra dekensingel blijven slecht liggen. Die krijgen ze dus al helemaal hier niet op. Moet er niet aan denken dat dat ding scheef gaat en het zich om de benen wikkelt.

Urielle

Re: Waarschuwing halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 21:25

Hij is gelukkig weer in orde, brokjes zijn op en hij had onderaan de hals gewoon een bult van de spieren die compleet verzuurd waren, dus ik heb hem behalve zijn vrije loop ook twee keer aan de longe gezet. De eerste keer durfde hij niet eens te galopperen terwijl hij normaal niks anders doet! Maar met het bewegen van de spieren is het overtollige melkzuur gelukkig ook weggetrokken. Paar daagjes nu maar rustig aan laten bewegen zonder hem te begrenzen waar dan ook, dat hij zelf lekker zijn houding kan zoeken.
Hij staat normaal na het werk ook met dat dekentje op te drogen en op te warmen, maar ik had nooit die lussen vast gemaakt. Hij blijft er netjes af en de keren dat hij een dekentje afwerkte en het hing nog om zijn been maakte hij daar ook geen drukte om. Maar zo zie je maar weer, ongelukken zitten in een klein hoekje.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:36

Inderdaad. Zou zonde zijn als je paard met een blessure te staan kwam. Fijn dat het beter gaat! En bedankt voor je waarschuwing. :j

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:21

hadden wij hier ook op stal met een meisje die een vliegendeken met hals zo had bevestigd. met als gevolg 2 dikke zwarte schuurplekken (paard is schimmel) inderdaad niet aan het halster bevestigen. Wie dit bedacht heeft heeft het kennelijk niet goed uitgetest. paard heeft deken alleen in de weide omgehad.
Laatst bijgewerkt door Babbelaar20 op 06-04-13 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:21

Zo'n waarschuwing zou niet nodig moeten zijn... sorry, maar dat je dat risico al aangaat! Hier worden alleen halsdekens gebruikt als de persoon nog op stal rondloopt, en dan alleen de klittenband-versie. Voor 's nachts, als er al dekens gebruikt worden, zijn dat dekens zonder hals. En al zéker geen halsters om zonder toezicht!

Maar goed, foutje heb je zo gemaakt, gelukkig gaat het goed komen met je dier!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:26

GamblersCup schreef:
Zo'n waarschuwing zou niet nodig moeten zijn... sorry, maar dat je dat risico al aangaat! Hier worden alleen halsdekens gebruikt als de persoon nog op stal rondloopt, en dan alleen de klittenband-versie. Voor 's nachts, als er al dekens gebruikt worden, zijn dat dekens zonder hals. En al zéker geen halsters om zonder toezicht!

Maar goed, foutje heb je zo gemaakt, gelukkig gaat het goed komen met je dier!

Idd. onnodig risiso lopen zo.

Gelukkig gaat het beter met je paard en heb je je les geleerd.
Nu nog hopen dat je ook de les trekt uit het halster aandoen op stal!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:30

Ook hier verbaasd om het feit dat het halster omgelaten is voor de nacht en dus zonder toezicht. Vaak genoeg ongelukken door gebeurd...

Maar zoals er ook al staat, gebeurd is gebeurd en hopelijk zal dit daardoor niet gauw nog eens gebeuren.

MaJaBl98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:33

Gelukkig mankeert je paard niks.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:36

Fleece en vliegendekens met hals NOOIT op stal aan het halster aanlaten.

Een normale outdoor halsdeken zakt niet af en hoeft ook niet aan het halster vastgemaakt te worden.
Maar een fleece of vlieg vaak wel.
Buiten het feit dat ik bij mijn paard nooit een halster in de wei of op stal aan zou laten, terwijl hij 24/7 in de wei gewoon wel met een outdoor halsdeken op loopt, die helemaal niet afzakt, zou ik nooit zo iets om of aan doen als het aan het halster moet worden bevestigd.

Ik ken het wel: ik heb ook fleeces met een hals met van die lusjes, die gebruik ik na het rijden wel, maar nooit vastgemaakt.
Ook ken ik een ander paard (met ZE) dat in de nacht een vliegen/ZE dek om kreeg met van die oortjes, dat bleef ook toen nog afzakken, dus op stal dan ook maar met halster om (en deken er aan vast). Was natuurlijk meteen de hele deken plus halster als een wurgstrop om die hals geraakt. Hoe die het gedaan had weet niemand, maar het halster was half los over 1 oor, de hals van de deken met de sluitingen zat ondersteboven gedraaid en twee van de drie singels zaten zowat op zijn rug (singel drie was kapot).

Overdag gewoon op de wei had hij steeds ZE/vliegen halsdekens op. Tot deze die wel blijkbaar afzakte en aan het halster werd vastgemaakt. En daarmee ook op stal werd gezet.

Het was dat de eigenaar van de stal zijn slaapkamer er naast had, die hoorde een gebonk en gedoe, en ging om een uur of 4.00 in de ochtend kijken: paard stond bezweet en al te snakken naar adem, de rest van de paarden in paniek. Vreselijk.

Inderdaad dus op stal levensgevaarlijk.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 06-04-13 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:41

o bah, wat eng!

Ik heb mijn paard alleen een outdoordeken op en een zweetdeken als het nodig is, na inspanning. Ook halster altijd af in wei en stal....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:49

Overigens ben ik ook totaal paranoia van : halster aanlaten op weide of 'snachts op stal m.a.w: als ik er zelf niet bij aanwezig ben.

Om vele redenen: ik wil niet dat iemand (een wildvreemde) mijn paarden zo maar kan pakken. Ik wil niet dat ze ergens aan blijven hangen. Ik wil niet dat een weidemaatje er in blijft hangen tijdens stoeispel. Ik wil niet dat ze schuurplekken van de gespen krijgen. Ik wil niet dat ze weglopen als ik zelf aankom met een halster (dus dat moet "leuk" zijn).

Heb genoeg verhalen van kennissen gehoord waar dat halster omhouden mis is gegaan, al gaat het 1000 keer goed, waarom de Goden verzoeken? Zo heeft iemand zijn zelfgefokt Fries veulen opgehangen aan de enige minuscule spijker in de hele stal in de ochtend aangetroffen. Dood. Een ander zijn Haflinger had de hele nacht met een hoefijzer rotsvast verstrikt in diens halster opgeknoopt gestaan. Wilde waarschijnlijk zichzelf aan het hoofd krabben met een achterbeen...Heeft het overleefd, maar geheel stokkreupel voor een week of twee. Dit is op de weide gebeurd.
Een ander is zijn paardje (een Welsh) verloren door iets soortgelijks: maar die viel met het achterbeen (ijzer) in het halster vastgeraakt in de sloot en is daar kansloos in verdronken. Etcetera.

Nooit zonder toezicht halsters om mijn paarden of ponies ooit!

Nu zal ik van dit principe wellicht binnenkort (hopenlijk korte tijd) af moeten stappen, gezien de komst van de nieuwe merrie... die zich blijkbaar eens halster af, niet meer laat aanhalsteren.
We zullen zien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 18:05

Halster laat ik wel aan, hij kan nergens aan blijven hangen volgens mij (kunststof stallen dus geen spijkers of wat ook) en geen ijzers. Hij is nog steeds op sommige dagen angstig en dan kan ik het shaken zonder halster. Zeker als de smid of zo iemand komt, dan moet ik heel snel een touwtje aanknippen anders lukt het met halster niet eens meer :)
Zoals gezegd: het was om hem warm te houden, het waaide hard, vroor al licht en hij stond te rillen op stal. En ik was niet van plan om op stal te slapen om te kijken of zijn dekentje (die hij dus normaal gewoon na het werk opheeft tot alle paarden gewerkt zijn en ze weer naar buiten gaan, maar dan zonder de lusjes!) evt. afglijdt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:07

Volgende keer dan maar een zweetdeken zonder hals? Dat is duidelijk een stuk veiliger.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 18:08

Ja idd :j , die had ik helaas niet liggen in zijn maat!
Gelukkig is de ergste kou nu weer voorbij volgens mij :)

xcaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:11

fijn dat het weeer goed gaat met je paard !
maar over dat halster ik dacht ook dat mn paard nergens aan kon blijven hangen op stal.
ze stond 5 minuten op stal, terwijl ik er naast bezig was en echt binnen die 5 minuten heeft ze dr hele oor opengehaaald, gelukkig is dat ook weer goed gekomen maar toch, hier gaat ze nooit meer op stal met halsterr.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:11

Laten we het hopen Urielle... iedereen heeft er zo'n beetje genoeg van denk ik :)

xcaro: soms weet je het gewoon niet, wat ze uitvreten.... zo heeft mijn eerste paard zich eens opengehaald aan haar hoofd. Flinke snee, op een rare plek. We hebben haar box werkelijk 20 keer doorgezocht, cm voor cm, waar ze zichzelf open had kunnen halen. Nooit ontdekt. Was geen spijkertje of splintertje of scherpe rand te bekennen, ze had geen ijzers onder en geen halster of deken....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:15

@urielle: ja, dat begrijp ik: soms moet je even praktisch zijn, en dan kun je beter wel in het begin het halster om laten: ik krijg het zometeen ook, met de nieuwe die hier in mei komt, dan heb je even geen keuze, of je krijgt ze niet meer (ja, een paar weken later). Dat is zeker niet altijd handig als er onderzoeken/hoefsmid/DA etc. moeten, of je wil gewoon iets er mee gaan doen....

Mijn B.J. heeft het enige tijd terug in de weide (zonder halster uiteraard) toch voor mekaar gekregen om zijn eeuwige halsdeken compleet verknoopt om zich heen te krijgen, en vervolgens in flarden op de grond te smijten. Nooit in alle jaren daarvoor (of, na nieuwe deken) daarna, ooit gebeurd.

Soms is het onbegrijpelijk.

Gelukkig dat ze er zonder "kleerscheuren" afkomen!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 06-04-13 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

xcaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:16

GamblersCup schreef:
xcaro: soms weet je het gewoon niet, wat ze uitvreten.... zo heeft mijn eerste paard zich eens opengehaald aan haar hoofd. Flinke snee, op een rare plek. We hebben haar box werkelijk 20 keer doorgezocht, cm voor cm, waar ze zichzelf open had kunnen halen. Nooit ontdekt. Was geen spijkertje of splintertje of scherpe rand te bekennen, ze had geen ijzers onder en geen halster of deken....

ja precies soms weet ik het gewoon echt niett. maar wel echt vervelend. want kan zo dat het weer gebeurd en dan weet je nog steeds niet waar het door komt..

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:35

Een deken vast knopen aan een halster en dan op stal zetten voor de nacht dat vind ik nou niet een bepaald goed idee. :n

Een paard rilt niet omdat hij het koud heeft, maar om zijn haren overeind te zetten ik weet niet of je zijn temperatuur opgenomen heb of de aanzet van zijn oren gecontroleerd heb?

Een paard dat zich niet laat pakken om wat voor reden dan ook daar zijn elastische halsters voor ontworpen, mijn voorkeur gaat uit naar een halster van kavalkade die zijn stevig, maar toch elastisch.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 20:44

Tja, een paard wat op stal stond waar ik destijds een box huurde heeft door een schrikactie met het hoofd uit een weefrek een stuk van een nekwervel afgebroken (wat vervolgens ook nog door de hals ging zwerven en daar veel ellende opleverde). Een ander paard werd losgezet in de paddock en rende ineens out of the blue tegen de omheining van metalen bielzen en brak zo zijn neusbeen. Ik heb een paard wat altijd losstond in de binnenbak zichzelf praktisch levend zien villen door ineens in een bakspiegel te springen, dat dier stond elke dag daar zonder ooit problemen te hebben gehad! Ik heb na een botsing met een zogezegd safe houten paardenomheining een plank met een scherpe punt in een paardenbuik gezien omdat het paard om wat voor reden dan ook ineens probeerde erover te springen en het niet haalde. Soms gebeuren er gewoon sjitongelukken, dat is met dieren..

Mijn waarschuwing is maar bedoeld omdat ik een produkt gebruikt heb op de manier waarop het gebruikt moet worden, ik heb niks zelf veranderd, ik heb geen rare combinaties of aanpassingen gedaan. Ik vind niet dat ik het verdien om nu door de mangel gehaald te worden als onverantwoordelijke eigenaar, pardon me.

Het is een soortgelijke deken als deze:
Afbeelding
En iedereen doet maar met deze waarschuwing wat hij wil.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:51

Jeetje denk je hem lekker warm te houden!
En ja, ik zou het ook zo gedaan kunnen hebben. Puur omdat je denkt dat het moet kunnen... Maar goed, bedankt voor de waarschuwing!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:00

Ik wil je absoluut niet voor domme gans uitmaken, iedereen overkomt wel eens iets! Maar vaak gebeurt het wel door niet logisch na te denken. Dat het er voor gemaakt is, wil niet zeggen dat het veilig is dat 's nachts (in ieder geval zonder toezicht) te gebruiken. En eerlijk waar, ik vind niet alles wat voor paarden gemaakt is even veilig. Of dat het doet waar het voor bedoeld is (halsverlengers, elastiek, om ontspanning te krijgen.... veel mensen gebruiken het want het is er voor, maar gooi aub die onzinnige troep weg en neem les! Bijvoorbeeld).
En als je werkelijk denkt goed gehandeld te hebben, wat op een bijna-drama uitliep, zou ik de leverancier aanschrijven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 21:07

Dat was ik ook van plan :j Niet dat ik denk dat ze er dan een waarschuwing bij doen, maar ik voel me wel aan mijn paard verplicht.
Ik heb de paarden bij het opdrogen na het werk ook niet onder toezicht trouwens.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:10

Op een paars beurse spieren en een deuk in het ego van de TS na is er ook verder niks aan de hand, dus don't try this at home en verder niet 'zeuren' :+