Wat te doen met extreme dekensloper

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Wat te doen met extreme dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 11:00

Ik heb 4 pony's. 3 hengsten en 1 ruin. 2 hengsten en 1 ruin zijn geschoren en staan met dekens. De overige hengst wordt in mei 3 en staat zonder dekens. Nu is het leuk dat ie de hele dag aan het spelen is met de andere pony's MAAR...hij sloopt AL mijn dekens. Mijn ruin is vooral altijd de banketstaaf. Een combinatie van de jonge die de deken vastpakt en de ruin die hard wegrent. Ik ben nu 4 kapotte dekens van de ruin alleen verder. Gewoon enorme winkelhaken, scheuren, kapotte sluitingen etc. Mijn andere 2 hengsten hebben ook al dekens met kapotte stukken maar niet zo extreem als mijn ruin. De 2 hengsten staan s nachts met zijn tweeën ivm dieet en de ruin staat met de jonge hengst. Nu ik vanochtend wederom een kapot gescheurde deken aantrof op mijn ruin ben ik er echt goed klaar mee. Wat moet ik hier nu mee?! Een keer een scheur op een kapotte deken is niet erg maar het is wel erg dat er in dekens van 4 maanden oud al enorme winkelhaken zitten. Die kan je dus gewoon weggooien. Pony verkopen? Castreren? Apart zetten? Ik weet het niet meer

annibel

Re: Wat te doen met extreme dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:07

Ik heb ook een ruin die eerder dekens kapot trok..
Hij deed eigenlijk hetzelfde als jouw hengst! Vast pakken en de andere pony rent weg, we hebben hem een tijd apart gezet en nu doet hij het niet meer!
Dus ik zou hem gewoon apart zetten, misschien houdt hij er ook mee op..

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:05

Je zou er ook aan kunnen denken om (tijdelijk) iets aan de dekens vast te maken wat het onaantrekkelijk voor je paard maakt om dit te doen (zolang de anderen er natuurlijk geen last van hebben). Je weet vast wel iets waar jouw paard minder "blij" van wordt, dit verschilt per paard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:42

Ruinen slopen ook dekens dus castreren is in elk geval geen oplossing. Zolang er minimaal 1 speels is is geen deken veilig. Als de bovenkant niet smaakt steek je je neus er onder en trek je gewoon de voering stuk. Bij gebruik antibijt beide kanten geheel inspuiten/impregneren met dat spul en zeker 2-3x per week herhalen. Schuilstal is goedkoper |o

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:43

Muilkorf?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 22:21

Ja maar beperkt hem weer zoveel in zn eten en spelen. Een jonge pony alleen zetten is eigenlijk ook niet mijn ding. Denk dat hij gecastreerd wordt :\

Tamary mijn volwassen hengsten spelen ook en trekken echt hard aan elkaar maar die hebben nooit iets. Ga ook sowieso voor mijn ruintje 2 1680 denier dekens kopen uit Engeland. Die zal hij lang niet zo snel stuk krijgen. De dekens die hij nu gesloopt heeft zijn allen 600 of 800 denier. Op zich prima maar dus niet voor een pony die zich optrekt aan de dekens

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:24

De Bucas dekens kan ik je ook zeker aanraden. Die zijn van ballistisch nylon. Enige is dat ze vrij duur zijn, dus als ook die sneuvelen sla je jezelf wel even voor je hoofd. Misschien even marktplaats checken voor een tweedehands.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 22:35

Heb 3 bucassen, de ruin heeft er eentje en daar zit een klein winkelhaakje in, deken is 3 jaar oud denk ik en verder nog prima, de ander zit een klein scheurtje maar is te overzien. Bucas is 1000 denier, heb ook een Rhino van 1200 denier, die is is ook nog heel. Als ie die sloopt sloop ik hem. Duur is niet per se erg maar moet t wel een paar jaar meegaan. Ga een halswinterdeken en een winterdeken kopen, dan naai ik de kapotte dekens dicht en gebruik ik die als onderdekens

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:26

Let op, want er is wel verschil van stof tussen ballistisch nylon en poly-nog wat. Ballistisch nylon kan minder denier zijn, maar sterker dan een "gewone" deken.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:27

De rambo's zijn ook van ballistisch nylon.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:32

Mijn pony doet dit ook. Ik koop ook echt alleen heeel goedkope dekens voor haar want ze sloopt werkelijk alles, en ze is geen dure deken waard. wat ik altijd doe van oude dekens is de sluitingen etc. eraf knippen zodat je die over kan zetten. Tsja der alleen neer zetten vind ik zielig dus ik heb het maar zo bedacht dat ik goedkopen dekens voor der koop en dan hopen dat ze hem een beetje heel houd.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:38

deken insmeren met hertshoornolie ofzo?

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:58

Ja maar mijnes doet het geloof ik ook gewoon zelf.. en niet alleen andere die het bij der doen..

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 07:31

mcsjelle schreef:
De rambo's zijn ook van ballistisch nylon.

Het ballilstisch nylon van de rambo's is een stuk minder sterk dan dat van bucas. Mijn rambo was binnen een paar weken kapot. Heel ander spul ook als je het naast elkaar ziet. Tweedehands bucas smartex dekens zijn zat te krijgen, die kan ik je echt aanraden (heb er toevallig nog 1 in maat 205 die weg mag, mocht je interesse hebben :o)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 10:04

Mijn pony heeft maat 130-135 ;) heb idd ook 2 smartex rain en een smartex all in one. Hoe mijn BR er vanochtend uitzag is gewoon lachwekkend, de buitenkant is er helemaal vanaf en je ziet alleen maar witte voering. Denk ook dat ik de sr voortaan eroverheen doe maarrr eigenlijk is die te klein als bovendeken.
1680 denier lijkt me niet verkeerd sowieso, bijna 3x zo sterk als deze. Gooi ik de 600 denier er gewoon onder.
Rambo is super mooi maar echt te duur en ze bestaan niet in mijn maat. Rhino wel maar die is met 1200 denier duurder dan de Shires deken met 1680 denier.

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:30

Ketly schreef:
Muilkorf?

Ik denk ook dat een muilkorf een goed idee kan zijn.
Hij kan dan bij de andere paarden blijven staan zonder dat hij de dekens kan slopen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 11:15

Maar hij is 3. Hij moet spelen, van zich af kunnen bijten, kunnen eten

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:39

Sappos schreef:
Maar hij is 3. Hij moet spelen, van zich af kunnen bijten, kunnen eten

Okee Sappos, het is ook maar een voorstel om je dekens heel te houden ;-)

Naar mijn idee zorgt een muilkorf er niet voor dat je paard niet meer kan spelen.. Hij kan bij zijn maatjes blijven staan, en dat lijkt mij persoonlijk leuker dan dat je hem apart moet zetten?

Ook kan hij met een muilkorf om eten. Dat gaat alleen iets minder snel..

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 17:29

RivellaLight bedankt voor het meedenken maar eigenlijk is overal wel een bezwaar tegen aan te voeren, dat is zo poedersuiker, er is niet 1 makkelijke oplossing. ;) Hij wordt sowieso van de zomer gecastreerd.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:33

Heb je al geprobeerd van die antibijt zooi op je dekens te spuiten? Je hebt verschillende 'smaken' daarin, er zit er vast wel 1 tussen die je jonge hengst echt te smerig vind om nog in te bijten :P

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 17:35

Nog niet geprobeerd, ga ik wel doen, ik betwijfel het of het helpt, hij is nogal ehm apart..

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:36

:') Het is in ieder geval iets dat makkelijk en zonder te veel kosten te proberen is, succes ;)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:37

Voor mij was gewoon de oplossing geen deken meer op, de andere oplossingenvind ik ook niet paardvriendelijk.
Paarden staan juist samen om te kunnen spelen en gezellig te knabbelen, dat hoort bij hun sociale leven.
Castreren gaat niet helpen. :')
Je zou hem apart kunnen zetten met een ander dekenloos paard of shetje.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 17:46

Castreren zou zeker kunnen helpen, het randje kan eraf gaan. Ipv dat hij vasthoudt laat hij dan los, dat is de gedachte erachter. Ik geloof ook niet dat hij veranderd in een sulletje die alleen maar voor zich uit kijkt. Het is een gek dier en het zal altijd een gek dier blijven maar het zou het fanatisme miss wat minderen.

Geen dekens is geen optie, de ruin loopt in de sport en de 2 hengsten lopen fanatiek voor de kar, eentje kan niet eens ongeschoren omdat hij op zijn hele lijf bulten en korsten krijgt.

Afbeelding

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 19:49

Mijn ruin doet precies het zelfde. Hij sloopt alles wat in z'n buurt komt (dekens, peeskappen). Ik heb bij divoza een spuitbus gekocht, dat moet je op de plekken spuiten waar ie bijt. En t werkt prima!! Alleen het stinkt enorm!! Het blijft wel lang hangen die lucht. Maar z'n dekens zijn nog heel!! Goede en goedkope oplossing.

http://www.divoza.com/collectie/paard/g ... spray.html