Paarden kunnen geen moment zonder elkaar, tips??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laux

Paarden kunnen geen moment zonder elkaar, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 19:58

Hallo,

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen, ik heb twee paarden aan huis staan en zij gaan beide door het lint als de ander even verdwijnt.
Nu heb ik het over situaties waarbij ik ga trainen met mijn paard, zowel longeren als rijden (de pony is met pensioen),
maar ook als ik de een in de wei/op stal zet en de ander enkele minuten daarna.
Want ik ben meestal alleen thuis, waardoor ze niet exact tegelijk van wei naar stal verplaatst kunnen worden of andersom.

Bovendien wil ik ook gewoon ontspannen kunnen rijden zonder een hinnikende bom onder mijn kont of een pony die de stal afbreekt, ik ben al niet zo'n held namelijk.
Heeft iemand hier misschien tips voor? Of moet ik gewoon volhouden en het gedrag negeren, in de hoop dat ze eraan wennen?
Want ik wil in de toekomst ook met mijn paard op wedstrijd en dan staat de pony natuurlijk een iets langere tijd alleen..

Het is trouwens níet zo dat ze al lang aan elkaar gehecht zijn, ze staan pas sinds enkele dagen met z'n tweeën bij elkaar,
daarvoor hadden ze elkaar nog nooit gezien, de locatie kennen ze allebei wel van vorige jaren.

Groetjes

tossielove

Re: Paarden kunnen geen moment zonder elkaar, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:00

Ik denk dat het vanzelf wel went. Je paard moet denk ik als je aan het rijden bent er gewoon mee om kunnen gaan dat zijn vriendje even weg is, en al zijn aandacht op jou richten.

romyyxv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:04

Ik heb het ook met mijn paarden.
En tossielove, zo makkelijk is het echt niet hoor!
Dat denken de meeste mensen wel, maar echt hoor, als ze eens beter wisten..
Bij mij is de dierenarts al meerdere malen moeten komen omdat ze zo door het lint gaan.
We hebben ook geprobeert het te negeren, maar nu nemen we toch maar de andere ook mee en laten we die grazen op een plek waar ze elkaar zien

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 20:06

Ja dat klopt tossielove, hij is normaal gesproken ook hartstikke braaf en doet geen vlieg kwaad.
Met de training is hij ook wel goed te rijden, maar je voelt toch de spanning in zijn lijf waardoor ik onzekerder/angstig word.

MaJaBl98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:36

Ik lees even mee heb hetzelfde probleem.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:44

romyyxv schreef:
Ik heb het ook met mijn paarden.
En tossielove, zo makkelijk is het echt niet hoor!
Dat denken de meeste mensen wel, maar echt hoor, als ze eens beter wisten..
Bij mij is de dierenarts al meerdere malen moeten komen omdat ze zo door het lint gaan.
We hebben ook geprobeert het te negeren, maar nu nemen we toch maar de andere ook mee en laten we die grazen op een plek waar ze elkaar zien

Ik kan je begrijpen. Heb er zelf nooit last van gehad bij mijn paarden, dus weet niet goed hoe het is, maar kan me voorstellen dat het echt ver kan gaan. Als zelfs de dierenarts er geen raad mee wist, weet ik het helemaal niet..

romyyxv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:47

Echt niet stom bedoeld hoor, haha. (vond mezelf nogal bot klinken.. oops..)
Maar het is best erg ja

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:53

Nou laten we niet gelijk van het ergste uitgaan!
Het is heel normaal dat paarden dit doen en de meeste wennen er prima aan.
Ik heb er ook twee en doe er ook om de beurt dingen mee, gewoon elke dag doen (begin met een korte periode) en zorg dat het paard wat achterblijft veilig staat.
Als je dat niet helemaal vertrouwd kun je in het begin iemand daar in de gaten laten houden, meestal is het begin even heftig en zakt het al snel af.
Laatst bijgewerkt door MirandaMalik op 02-04-13 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:53

Ik herken je probleem, twee van onze pensionpaarden gingen ook helemaal uit hun dak als de ander weg was.

In ons geval ging het om een twee paarden die ontzettend hecht waren, de oudste is 19 (geloof ik) en de ander is haar dochter van ongeveer 7. Als ze met de een gingen rijden of met de trailer weg moesten kwam het andere paard bijna door de stal heen.

We konden ze niet in de wei laten want ze gingen over, onder of door de draad en poorten heen het werd gewoon gevaarlijk.

Nu zeg jij dat jouw paarden nog maar enkele dagen met z'n tweeën staan dus dan is dit een geval apart.

Waar wij vooral naar gekeken hebben is hoe tegemoet gekomen wordt in de basisbehoeften van het dier. Of ze genoeg en goed voer krijgen, veel buiten komen en waar ze eventueel een tekort aan hebben. De eigenaresse van bovenstaande paarden studeert homeopathie en is de paarden biologisch gaan houden en kwam erachter dat 1 van de paarden een magnesium tekort heeft.

Hierdoor werd ze heel vervelend en dus zelfs gevaarlijk, haar moeder (het oudste paard) werd hierdoor heel ongerust en gestresst.

Samengevat:
De jongste werd dus aangepakt op haar magnesium tekort, met de oudste werd veel geoefend op het losrukken en over draden heen springen. Tussendoor hebben ze gewoon af en toe 1 van de paarden meegenomen voor een buitenrit of een rit met de trailer en het ging na 3 keer direct al beter.

Nu kunnen ze rustig in de wei blijven lopen als de ander weg is.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:54

Je zal zelf ook al wel op het idee zijn gekomen hoor, maar als je het nu net als met merries en veulens gaat doen? Een soort van spenen zeg maar? Heb je dat al geprobeert? Hoe ging dat?

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:56

bekend probleem, ik heb er maar een shetje voor bijgehaald...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:00

PLK schreef:
bekend probleem, ik heb er maar een shetje voor bijgehaald...

Bij mijne maakte dat niets uit, de andere twee waren meer aan elkaar gehecht dan aan de shet en dan heb je nog meer werk.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 21:04

@tossielove: Er zijn veel verschillende soorten van afspenen. Bedoel jij de geleidelijke versie?

@Posh: Had het paard met magnesiumtekort toevallig ook last van bultjes op het lichaam?

De pony is trouwens gedekt, als alles goed gaat hebben we komende zomer een veulen erbij. :)
Ik denk dat het probleem dan sowieso opgelost is, maar ik hoop dat ze het ook gewoon zonder veulen rustig kunnen houden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:05

hmm, ik heb een soortgelijke situatie gehad. Ik had mijn pony voorheen altijd alleen, kwam toen een haflinger bij. En als 1 van de 2 wegging was de ander continue aan het hinneken. De pony was ook aan het hinneken als ik hem meenam. Andersom als ik de haflinger meenam was zij eigenlijk wel rustig (maar niet als zij achterbleef) en m'n moeder zei dat hij altijd als een gek aan het hinneken en aan het rennen was. Maar op een gegeven moment werd hij dan wel iets rustiger (de pony die dus achterbleef). Soms ben ik ook wel eens bijna een hele dag weggeweest en dat ging op zich ook prima, is hij in het begin wel even aan het hinneken en rennen maar gaat hij uiteindelijk gewoon door met gras eten. Dus ik denk dat het deels wel wennen is, zeker nu het net nieuw is, maar het zal tot op zekere hoogte wel zo blijven.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:06

Een paard erbij zetten kan de situatie laten escaleren, goed mee uitkijken!

Wij hebben er een ander pensionpaard bij gezet omdat die het goed kon vinden met de twee, toen het meisje echter haar paard uit de wei wilde halen is ze een keer goed getrapt.

Laux: Ze had geen bultjes, lichamelijk was er niets aan haar te zien maar haar gedrag maakte duidelijk dat ze magnesium nodig had.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:08

Laux schreef:
@tossielove: Er zijn veel verschillende soorten van afspenen. Bedoel jij de geleidelijke versie?

Echt geen idee hoe het heet :+ Ik bedoel iig elke dag iets langer opbouwen om bij elkaar weg te zijn. Dit is denk ik de geleidelijke versie, niet?

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 21:12

@Posh: Ah oké.. Mijn paard (waar ik op rij) heeft namelijk zomers last van bultjes op zijn rug en buik. Ook al laten onderzoeken door de VA, maar die heeft helemaal niets kunnen vinden.

@tossielove: Klopt inderdaad. :)
Punt is dat ze nooit lang uit elkaar zijn, dat het dus als ware al 'geleidelijk' is..
Ook kunnen ze elkaar elk moment blijven horen (niet zien).

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:15

Laux schreef:
@Posh: Ah oké.. Mijn paard (waar ik op rij) heeft namelijk zomers last van bultjes op zijn rug en buik. Ook al laten onderzoeken door de VA, maar die heeft helemaal niets kunnen vinden.

@tossielove: Klopt inderdaad. :)
Punt is dat ze nooit lang uit elkaar zijn, dat het dus als ware al 'geleidelijk' is..
Ook kunnen ze elkaar elk moment blijven horen (niet zien).

Dat kan dus ook het probleem zijn, dat ze elkaar horen.
Meestal als ze elkaar niet meer horen komt er rust in de tent.
Maar als ze gewend zijn zullen ze ook niet meer zo naar elkaar tetteren.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:15

Bultjes kunnen ontstaan door allergische reacties, door insecten of voer.

Als de dierenarts ernaar gekeken heeft zullen het geen insectenbeten of een allergische reactie hierop zijn, maar verkeerd voer kan ook huidproblemen geven. Aangezien het alleen in de zomer is kan het liggen aan te eitwitrijk gras, tenzij je ander krachtvoer geeft in de zomer dan zou dit ook een verkeerde samenstelling kunnen bevatten.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:16

Laux, dat ze elkaar horen is echt een probleem, want dan vergeten ze elkaar niet. Kun je het hinniken onder het rijden/werken niet afleren, gewoon van; dit mag niet op dit moment. ?

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 21:19

Het paard waar ik op rij hinnikt niet, sorry dat stond in mijn beginpost verkeerd, de pony op stal echter wel.
Maar daar valt bij ons thuis helaas niks aan te doen, uit zicht gaat makelijk, maar ze zullen elkaar altijd kunnen blijven horen.

@Posh: Enige verschil in de zomer is inderdaad dat hij dan op gras komt te staan, maar het eiwitgehalte is ook in het bloed te zien toch?

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:29

Laux, dan horen ze elkaar dus niet, want er hinnikt er dus maar 1 ;) Doorpakken, streng zijn en oefenen. Klinkt makkelijk, maar dat is echt de oplossing denk ik.. Dat eventjes dat jij rijdt, moet hij de aandacht bij jou houden. Doe simpele dingen om te beginnen, als hij maar op jou let.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 00:22

Ik lees even mee, ik heb het probleem gedeeltelijk:
Ik kan mijn paard meenemen om te rijden, wandelen, wat dan ook, geen probleem. Maar als zij de achterblijver is, terwijl haar vriendje weggaat, dan breekt de hel wel los. Ze wordt dan heel erg nerveus.
Ik moet erbij zeggen dat er dan ook geen andere paarden zijn, dus dan staat ze helemaal alleen.
Als er andere paarden zijn dan is ze wel rustiger, maar niet helemaal relaxed.
Ik oefen nu met haar poetsen en zadelen op stal terwijl haar vriendje op het land staat en er dus geen paard in zicht is. Dit accepteert ze nu redelijk maar ik moet haar wel steeds geruststellen en mag nog geen twee meter bij haar vandaan lopen. Het wordt dus een probleem als ik er niet ben en mijn stalgenootje iets met haar paard wil gaan doen, waarbij die van mij op stal achterblijft.
Op stal is dan wel de enige optie, want op het land/paddock breekt ze uit of gaat als een dolle rond racen en fokt zichzelf daarmee nog veel meer op.
De paarden kennen elkaar overigens pas een maand, maar ze staan wel elke dag samen en hebben wel twee buren maar die staan niet bij hun. Dus ze zijn ook wel een beetje tot elkaar veroordeeld zeg maar.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 15:59

@Nikass: Bij ons zijn er ook geen andere paarden bij, dus staat diegene ook (heel even!) alleen.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:37

Eiwit hoort bij bloedafname wel te zien te zijn, tenzij het niet goed wordt opgenomen door het lichaam.

Als je het langzaam opbouwt en een veilige omgeving creëert voor het paard dat achterblijft zal het vast wel goed komen.