Paard verliest evenwicht in trailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PasAn33

Paard verliest evenwicht in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 20:59

Hallo,

Vandaag ging ik zoals iedere vakantie naar mijn nicht met mijn paard zodat we samen kunnen rijden,
In de heenweg ging alles super,
Maar toen we wouden testen of mijn paard haar nicht er ook op wou , en toen we een testritje maakten,
Ging het fout!
We hoorden een enorm gestamp tegen de trailer en daar lag mijn paard uit evenwicht , dit was de eerste keer , we hebben haar vaster gezet.
Maar toen , we waren nog maar een bocht verder en weer het zelfde geluid maar nog heviger..
En daar lag ze , op de grond , ze kon niet meer recht , en er was een snee in haar been, ze mankt en staat nu heel stram , gelukkig is mn vader hoefsmid en kunnen we haar de beste zorgen geven!
MAAR WAT IS DE REDE?
We hebben gebeld naar de vorige eigenaar, en hij zegt dat we haar moeten los zetten, ze is echt wel gevoelig aan haar hoofd en ze staat niet echt graag vast,
Maar nu willen we graag zeker weten wat de rede is!
Ik ben zo bang om opnieuw te rijden!
(Ps: Het is een ifor williams HB 506 deluxe )
Weet iemand de oplossing!

Groetjes!
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 01-04-13 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Uitroeptekens uit topictitel verwijderd

connie2013

Re: Paard verliest evenwicht in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 04:30

misschien had ze gewoon even niet opgelet?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 05:31

ik heb geen idee hoe je trailer eruit ziet, maar kan mij voorstellen dat zij in een 1,5 paards trailer instabiel kan staan.

Heb je een tweepaardtrailer met tussenschot hoeveel ruimte heeft het paard dan in de lengte, dit maak ik altijd redelijk dicht achter de kont dicht (dus zo krap mogelijk maar wel normaal kunnen staan) en ik heb nooit problemen met gewiebel of omvallen.

PasAn33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 06:23

@Connie , Het was echt wel heftig, en normaal doet ze het nooit, ze staat nu mank, en er is kans dat ze nooit meer bereden kan worden.. Toch bedankt voor je reactie!

@Friesiszwart Het is een tweepaardstrailer en de eerste keer stond de tussenschot met redelijk "veel" ruimte er tegen, maar de 2de en de ergste keer stond het , dicht tegen elkaar..

De eigenaar zegt dat we haar niet mogen strak vastbinden maar kan dat hier aan liggen.

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:07

Je mag een paard nooit strak vastzetten! Een paard houdt zichzelf in evenwicht door middel van zijn hoofd en hals, hij balanceert hiermee. Als je hem strak zet kan dit niet en vallen ze juist uit evenwicht!
Het kan zo maar zijn dat een paard ineens een balansprobleem ontwikkeld, ze moeten leren dat als ze hun evenwicht verliezen ze een stapje opzij moeten zetten. Ik kan je tips geven maar het is niet zo even opgelost, pb me anders maar even als je interesse hebt. Of ik kan ook langskomen. Problemen met trailerladen oplossen is namelijk mijn werk ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:29

Mijn paardje houdt ook niet van vastgebonden staan en heeft wat last van engte vrees. Zij heeft altijd en overal een paniek halster aan als ze vast moet staan en zo ook in de trailer. Ik bind haar ook niet te strak. Al paar keer na ernstig gestommel stond ze rustig zonder halster in de trailer. Dit zonder te vallen. Het vastbinden van haar gaat beter en beter.

Wellicht heb je iets aan deze tip. Sterkte en beterschap.

PasAn33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 21:01

Bedankt voor de goede tips!
Ik denk dat het is omdat ze redelijk strak stond , o wat voel ik me schuldig!
Morgen weer de trailer op en ik zal haar zeker niet te vast zetten
Ik ben blij dat jullie me deze tips hebben gegeven!
Heel erg bedankt!!

PasAn33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 21:03

Flo123 schreef:
Je mag een paard nooit strak vastzetten! Een paard houdt zichzelf in evenwicht door middel van zijn hoofd en hals, hij balanceert hiermee. Als je hem strak zet kan dit niet en vallen ze juist uit evenwicht!
Het kan zo maar zijn dat een paard ineens een balansprobleem ontwikkeld, ze moeten leren dat als ze hun evenwicht verliezen ze een stapje opzij moeten zetten. Ik kan je tips geven maar het is niet zo even opgelost, pb me anders maar even als je interesse hebt. Of ik kan ook langskomen. Problemen met trailerladen oplossen is namelijk mijn werk ;)

Flo123 , als het niet beter gaat pb ik je ! Maar ik woon in België dus langskomen zal moeilijk gaan vermoed ik! Wel jammer

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:19

Dat is voor mij geen probleem hoor, ik kom in de hele Benelux ;) Succes met oefenen, komt vast goed!!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:21

Eerst zorgen dat ze niet meer mankt en dan pas oefenen, paard is waarschijnlijk gaan hangen en heeft daardoor haar evenwicht verloren, sterkte, hopelijk is ze snel weer gezond.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:26

Niet te strak vastzetten inderdaad. Daarnaast hebben paarden in een tweepaardstrailer (vooral als er een ander paard naast staat) minder ruimte dan in een 1.5 paards trailer.

Een van onze paarden heeft hier ook last van. Als zij in de trailer staat moet ik echt nog 3 keer voorzichtiger rijden dan anders (vooral op rotondes) en zij is ook echt bezig haar evenwicht te vinden. Ik hoor haar dan ook meerdere malen verstappen en het liefste staat ze een beetje diagonaal (zoals kan in een 1.5 trailer.
Zij is vervoerd in 2-paards trailers en dat ging niet goed. Vrachtwagentjes en de 1.5 paards trailer gaat wel goed.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:08

Klinkt als "engte vrees" oftewel claustrofobie.Dit is eenvoudig op te lossen door het paard meer ruimte te geven.Sommigen hebben genoeg aan een paar cm extra,sommige hebben 2x zoveel ruimte nodig als een "normaal"paard (soms nog wel meer).

Als een paard engtevrees heeft en het raakt een wand/stang dan kunnen ze in paniek raken,hierdoor gooien ze zich vaak een kant op,raken uit balans en kunnen door de krappe ruimte hun benen niet meer kwijt en vallen om.
Soms proberen ze zichzelf staande te houden door tegen een wand "op te klimmen",ook hierdoor vallen ze om en wordt de paniek enkel maar groter..

Dit soort paarden mag je dus niet strak vastzetten en in kleine ruimtes vervoeren.
Het komt wel vaker voor dat paarden hier last van hebben.

Ik hoop dat het goed komt met je paardje,beterschap.En verwijt jezelf niets,je wist ook niet beter...heel veel sterkte :(:)

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:12

Ik heb met de mijne precies hetzelfde , moet niet te vast staan met zijn hoofd en heeft in de breedte ook ruimte nodig anders raakt hij helemaal uit evenwicht. Als ik hem in een 1,5 paards trailer heb staan en hij staat aan 2 kanten zo vast dat hij nog achter zich kan kijken hoor je hem niet.

geef haar dus de ruimte om ook opzij haar evenwicht te bewaren en zet haar niet aan alle kanten klem vast

PasAn33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 19:43

Bedankt voor jullie tips!
Ik heb de stangen op de verste gaatjes gezet zodat ze meer ruimte heeft.
Ik heb haar ook heel los gezet en..
Ze vond haar evenwicht!
Wat ben ik blij, zonder jullie tips zou dit nooit gelukt zijn!
Ben ook heel trots dat ze onmiddellijk weer op de trailer durfde!
Super Bedankt!

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:02

TOP ! fijn dat het weer okay is en dank je wel voor de update !

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:01

mijn paard heeft dat ook gehad, sinds ik hem breed laat staan nergens meer last van

PasAn33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 09:15

Hallo,
eergisteren weer het zelfde meegemaakt :(
Nu hebben we naar heel veel mensen zitten bellen , tot iemand zei dat het aan de hengstenscheiding kan liggen.
Een hengstenscheiding is een metalen scheiding die ervoor zorgt dat ze elkaar niet kunnen bijten..
Blijkbaar maakt dat veel lawaai en zijn sommige paarden daar bang van.
Heeft iemand hier ervaringen mee?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:27

Sommige paarden blijven last houden van een kleine ruimte,let goed op alle randjes en stangen waar ze tegen aan kan komen.Aanraking kan voldoende zijn.
Als je denkt dat ze last heeft van het hengstenschot dan sloop je dat eruit,je kunt er evt ook een deken tussen hangen om het schot te vervangen als dat nodig is.Gewoon proberen...

deus_ex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:25

enjoy86 schreef:
mijn paard heeft dat ook gehad, sinds ik hem breed laat staan nergens meer last van

Idem, scheelt heel veel vooral bij een groter paard.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:28

PasAn33 schreef:
Heel erg bedankt!!

Hoezo morgen weer de trailer op als ze mank staat en misschien niet bereden meer mag worden?
*zie nu pas dat de reactie al een tijd geleden is*
Maar dan nog, waarom ging je weer de trailer op?

PasAn33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 09:30

xTitanic schreef:
PasAn33 schreef:
Heel erg bedankt!!

Hoezo morgen weer de trailer op als ze mank staat en misschien niet bereden meer mag worden?
*zie nu pas dat de reactie al een tijd geleden is*
Maar dan nog, waarom ging je weer de trailer op?

Ze mankte al bijna niet meer. En die DA zei dat we best even een testritje zouden maken zodat ze geen angst voor de trailer krijgt.
Ik heb toen niet gereden hoor! We hebben gewoon even een testritje gemaakt.

PasAn33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 09:31

Tinky12 schreef:
Sommige paarden blijven last houden van een kleine ruimte,let goed op alle randjes en stangen waar ze tegen aan kan komen.Aanraking kan voldoende zijn.
Als je denkt dat ze last heeft van het hengstenschot dan sloop je dat eruit,je kunt er evt ook een deken tussen hangen om het schot te vervangen als dat nodig is.Gewoon proberen...

Ik zal het eens proberen!

Voske1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 14:10

Je kunt eens proberen het paard aan de andere kant in de trailer te zetten. Een van mijn paarden heeft moeite zijn evenwicht te bewaren als hij aan zijn rechterzijde een vaste wand heeft, ongeacht of dit nu in de trailer of vrachtwagen is en of hij er vooruit of achteruit op staat. Als ik hem zo neerzet dat de vaste wand links staat, of vrij (alleen schotten links en rechts), dan staat hij zo vast als een huis en gebeurd er niets. Op de een of andere manier heeft hij rechts meer ruimte nodig om zijn hoeven neer te kunnen zetten.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 14:23

of mijn paard haar nicht (stond in de op vond ik wel mooie verdraaiing)
Wat het evenwicht betreft, inderdaad niet kort vastzetten zodat ze hoofd heeft voor evenwicht houden.
Andere kant van het schot zou verschil kunnen maken. Een trailer hangt vaak iets naar rechts tijdens het rijden omdat de weg er bol in ligt over het algemeen waardoor paard zoals Voske zegt inderdaad rechts meer ruimte zou kunnen gebruiken. Wij hebben een schot met plastic tussenstuk wat gewoon heen en weer kan onderaan dus daar kunnen ze de voeten onderdoor kunnen zetten en dat word ook wel gedaan door de paarden. Het ook daadwerkelijk vallen heb ik geen ervaring mee. Je zou zonder tussenschot kunnen proberen zodat ze schuin op de trailer kan gaan staan.

babssaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 14:28

de meeste ifor wiliams die zijn erg breed (hebben er zelf ook een) dan moet je op een of andere manier kijken of je hem smaller kunt maken. dan heeft hij meer steun tegen de wanden.