Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
blubjes schreef:denk dat je gewoon heel vaak wedstrijden moet gaan rijden zodat je op den duur echt denkt: ach, wat maakt het uit, we zien wel wat voor punten we rijden..
en misschien voordat je de bak inrijdt een paar keer goed diep ademhalen, en tegen jezelf zeggen: we kunnen het!
concentreer je alleen op de stem van je voorlezer, en ach, wat geeft het als je net iets na A de overgang maakt? ja, natuurlijk wil je het helemaal perfect doen, maar voor jou is het nu eerst zaak om gewoon ontspannen de ring in te gaan.
ik hoop dat je hier wat aan hebt! succes!
Roxxiejj schreef:Oh... Zo herkenbaar.
Weet je wat dit is? Faalangst. Ik heb EXACT hetzelfde, ik denk EXACT hetzelfde.
En weetje, ik weet niet hoe ik eraan ben gekomen, maar al helemaal niet hoe ik er vanaf kom.
Heb je al eens iets geprobeert als Bach Rescue spray? Smaakt naar Whiskey![]()
Merk dat het bij mij wel iets van verschil maakt. Desondanks is het iets waar je niet snel vanaf komt. Ik probeer daardoor vaker op wedstrijd te gaan, zodat ik 'gewend' raak aan de spanning.

Patries90 schreef:ik snap dat je het allemaal goed wil doen en dat het allemaal dood eng is..
ik denk dat je eigenlijk nog helemaal geen doel voor jezelf moet stellen, zorg voor een goeie ademhaling en heb lak aan wat iedereen denkt en zegt.. probeer je zo goed mogelijk te concentreren op de voorlezer en doe je best meer kun je niet doen.. en ach dan gaat het een keer fout.. dat gebeurt iedereen je kan niet van de een op andere dag zomaar ineens de sterren van de hemel rijden op een wedstrijdje.. probeer er vooral lol in te houden dat is belangrijker als winnen of wat dan ook.. en als je er zelf om kan lachen als er weer eens iets mis gaat merk je vanzelf dat het makkelijker word op den duur!
succes
mellen95 schreef:Ik heb precies hetzelfde, ik kan er niet tegen als ik op de vingers wordt gekeken, en met dressuur letten ze overal op.
Ik rij dit jaar geen wedstrijden, even rust, want het werd steeds erger.
Met afrijden voor de auto had ik het ook, gevolg pas na 5 keer geslaagd, maar ben elke dag dankbaar dat ik hem heb. Heeft wel veel overtuiging gekost van mijn vriend, want ik wilde na 3 keer niet meer.
Ik lees lekker mee en misschien vind ik ook de gouden tip.
(let wel bij mij werd het erger door het vaker te doen)

Roxxiejj schreef:Met FNRS wedstrijden hoef je geen eigen paard te hebben
Weet je wat het is bij faalangst. Je kan wel zeggen 'het doet me niets, het maakt niet uit wat er gebeurt, als ik maar lol heb', dat helpt niet. Die succeswensingen, oef, nee, dat werkt bij mij ook echt averechts.
Overal scheit aan hebben, heb ik ook, maar op wedstrijd gaat mijn onderbewustzijn vreselijk tegen me werken en werkt dat 'scheit hebben' niet.
Ik probeer echt zo goed mogelijk getraind te hebben, zodat ik op de wedstrijd niet voor onverwachte dingen te komen te staan. Ik weet niet of jij dat ook hebt, maar ik kan heel slecht tegen dat soort dingen.
romancehorse schreef:Als 1 ding fout gaat kun je nog steeds winstpunten halen.
Heb weleens een oefening niet laten zien in een proef omdat ie weigerde en ben toen toch met twee winstpunten naar huis gegaan.Blijven focussen op wat verder komt.
Daar kun je het juist weer mee omhoog halen.
succes de volgende keer.
Roxxiejj schreef:TS, heb jij dan ook dat je perfectionistisch bent? Dat als 1 ding fout gaat, dat de rest dan ook niet meer gaat? Dat je dan denkt 'nou heb ik het verne"kt, nu wil het niet meer'? Tenminste, als bij mij 1 ding fout gaat, gaan er daarna steeds meer dingen fout.
Proef leren kan helpen, maar denk dat vooraf goed trainen ook veel helpt. Als je weet dat je altijd middendraf op de diagonaal moet rijden, daar op oefenen. Gebroken lijnen met daarvoor doorzitten of juist daarna. Aangaloperen op de volte. Proef gewoon een paar keer oefenen met een voorlezer. Bij mij helpt het niet heel erg, heb dezelfde spanning als ik gewoon een proef oefen met training hoor, maar ik kan daardoor wel beter evalueren.
Niet teveel blijven focussen op hoog eindigen. Ik heb jaaaaaaren mezelf voorgehouden: Vandaag ga ik voor de allerlaatste plaats en ik wil geen winstpunten. Was ik niet de laatste en had ik wel winstpunten, was mijn dag al goed (ik kan er heel lang over in blijven zitten als ik laag gescoord heb)

niet voor de resultaten. Je zult zien naarmate je het langer doet dat de resultaten ook wel eens wat zullen belonen.
want daar doe je het nu eenmaal voor.

Zooist schreef: