Angst voor paarden overwinnen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Domenica2801

Angst voor paarden overwinnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 00:25

Hoi allemaal :)

Mijn beste vriendin heeft een enorme angst voor paarden.
We zijn vandaag 'ns gaan wandelen, en we kwamen een mooi, groot paard tegen die in zijn weide stond. Ik, als echte paardenliefhebber, ben hem natuurlijk gaan strelen, maar mijn vriendin durfde geen stap vooruit te zetten. Uiteindelijk heb ik haar wat dichterbij kunnen brengen en het enige wat ze kon zeggen was : "Die is écht groot, zijn die allemaal zo groot? -- Da gij die durft aaie... -- Ik heb daar dus echt schrik van he!" -- "Dies echt eng!".
Ik probeerde haar al een paar keer te overtuigen om eens mee te gaan naar de manege waar ik rijd, maar ze durft niet. Ik vind het echt jammer, want paarden zijn nu toch echt lief hé? :)

Ik probeer haar echt te overtuigen dat paarden helemaal niet eng zijn, dus mijn vraag is : hebben jullie misschien tips waarbij ik mijn vriendin kan helpen om van haar angst af te geraken?

Cassidy

Re: Angst voor paarden overwinnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:26

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 10:20

De vraag is, wil ze wel van haar angst af?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 10:53

Bovendien een vreemd paard in een weiland aaien?? Dat is heel gevaarlijk, je vriendin heeft groot gelijk in dat geval! Zou ik als eigenaar ook niet op zitten wachten maar goed. Als je vriendin zelf van haar angst af wilt dan is meegaan naar de manege een goed plan. Als niet dan gewoon samen andere dingen gaan doen!

Domenica2801

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 18:22

Rumina schreef:
De vraag is, wil ze wel van haar angst af?

Ja, dat heeft ze me zelf gezegd. Ze vind het zelf wel jammer dat ze daar bang van heeft.

Domenica2801

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 18:37

troi schreef:
Bovendien een vreemd paard in een weiland aaien?? Dat is heel gevaarlijk, je vriendin heeft groot gelijk in dat geval! Zou ik als eigenaar ook niet op zitten wachten maar goed. Als je vriendin zelf van haar angst af wilt dan is meegaan naar de manege een goed plan. Als niet dan gewoon samen andere dingen gaan doen!

Dat weet ik, dat dat gevaarlijk is. Ik ben daar zelf ook héél erg voorzichtig bij. Ze wil graag van haar angst af, en als je vind dat haar meenemen naar een manege een goed plan is, zal ik dat volgende keer zeker doen. Bedankt!

Larimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 15:46

misschien moet je beginnen met haar een shetlander te laten poetsen oid, dat lijkt me minder eng dan een groot paard.

Domenica2801

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 23:49

Larimar schreef:
misschien moet je beginnen met haar een shetlander te laten poetsen oid, dat lijkt me minder eng dan een groot paard.

Kan ik ook doen, gelukkig hebben mijn nichten er één. Bedankt!

ilse98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:21

ik heb zelf lift angst gehad. ook al lijkt dat heel anders het werkt toch hetzelfde. het is als een berg. je bent bang om het te beklimmen maar, als je boven zie je dat er niets gebeurt (dat is mij toen vertelt).
wat je dus moet doen is is met kleine stapjes iets doen, zodat ze ziet dat er niets kan gebeuren en als er toch iets gebeurd moet je weer een stap terug gaan en vertellen wat er fout ging.
zo werkt het bij bijna alle mensen en dieren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:22

Regelmatig krijg ik mensen op mijn werk die angst hebben voor paarden en het is dan ook een sport om die een duwtje in de goede richting te geven. Wij werken met grote paarden en daarbij zeg ik altijd dat het vriendelijke reuzen zijn. "Hoe kleiner, hoe venijner", helpt ook nog wel eens. Ik laat ze nooit aan het hoofd zitten, want dat vinden veel paarden ook vervelend (maar mensen negeren de signalen), maar laat de mensen de rug/bovenzijde buik aaien. Zo'n groot hoofd is dan meteen minder angstaanjagend en de paarden accepteren dit veelal. Alleen een paar keer aaien is al een hele stap en dat is voor dat moment voldoende. ;)

Het leuke is trouwens dat veel mensen terugkomen om nog eens een aai te geven en een enkeling durft nu ook richting het hoofd te gaan. Een volgende stap zou kunnen zijn om diezelfde aaibeweging te doen met een borstel in de hand. Op één plek maar, de rest volgt later vanzelf.

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:21

Een nobel streven van je, Domenica.

Ik kan me voorstellen dat je graag wil dat je vriendin geen angst meer voor paarden heeft.
De vraag is altijd: hoe ver wil de ander gaan?

Toen ik voor het eerst een paard moest borstelen stond ik ook even te trillen. Daarna ook trouwens hoor, zo'n groot beest in zo'n kleine ruimte.
Komt mssn ook omdat ik niet zo goed werd ingewerkt.

Maar met de paarden meelopen vond ik dan weer niet eng, en zo is het wel goed voor me.

Het verschilt per persoon.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:23

Wie weet heeft je vriendin daar helemaal niet zoveel zin in als jij :)

Slapstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 01:52

Om een fobie te overwinnen moet je altijd in kleine stappen iets opbouwen zodat het gewend. Dus in dit geval eerst na een shetlander dan een veulen en dan weer een klein stapje groter. Als de persoon er dan niet meer bang voor is, is de missie geslaagd. Maar helemaal comfortabel bij zulke grote beesten voelen kan jaren duren, zo niet nooit komen.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 01:57

Hou je ook rekening met het spiegelen van het paard als je zoiets gaat ondernemen? Zij angstig, paard angstig.

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:27

Slapstick schreef:
Om een fobie te overwinnen moet je altijd in kleine stappen iets opbouwen zodat het gewend. Dus in dit geval eerst na een shetlander dan een veulen en dan weer een klein stapje groter. Als de persoon er dan niet meer bang voor is, is de missie geslaagd. Maar helemaal comfortabel bij zulke grote beesten voelen kan jaren duren, zo niet nooit komen.

Is jouw ervaring dat dat altijd werkt? Het klinkt in elk geval hoopvol voor mensen met een fobie :)

Ethirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:26

Wat slapstick zegt: kleine stapjes.
Probeer haar anders eerst mee te krijgen naar de manege zonder direct door de stallen te lopen. Hou haar eerst een beetje op afstand. Beloof haar dat en zorg er ook voor dat ze niet in de buurt hoeft te komen. Als dat goed gaat is de volgende stap langs wat gesloten boxen, mischien even stil staan voor een box met een rustig paard/pony die alles goed vind. Als ze dan zou willen, is het safe om aan te raken.

Selecteer wel een klein paard/pony die niet snel schrikt, ook als je vriendin misschien wel schrikt of een angstkreetje slaakt. Als het beest hapt of een onverwachte beweging maakt naar je vriendin maak je het misschien alleen maar erger.

Vincent_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:45

Tja sommige mensen houden nou eenmaal niet van (bepaalde) dieren, dat geeft toch niet?

lovehorsesXD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 08:55

Vincent_P schreef:
Tja sommige mensen houden nou eenmaal niet van (bepaalde) dieren, dat geeft toch niet?

maar ze heeft zelf gezegt dat ze graag van haar angst af wil, toch?

MickeyN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:02

Ze moet dit ook zelf willen, als ze het zelf niet wilt moet je het ook niet proberen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:13

Kijk vooral naar hele brave, rustige paarden. Een shetlander kan heel lief zijn, maar ook supermega eigenwijs en brutaal. Het feit dat het paard klein is, wil dus niet veel zeggen.
Zo ook op de manege, er staan vaak zat paarden die de oren in de nek leggen of simpelweg een keer het hoofd omhoog gooien. Voor jouw vriendin doodeng. Die moet echt een paard hebben wat gewoon rustig stilstaat en verder niks. Van daaruit kun je steeds 'levendigere' paarden op gaan zoeken.

Let wel op dat je haar niet overal meesleurt waardoor ze zelf geen actie onderneemt. Ze moet het namelijk zelf willen en daar dan dus ook actief aan werken.

Domenica2801

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 19:05

Bedankt!

DaMarcus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 01:14

De hamvraag in deze is denk ik: wil je vriendin wel van haar 'angst' af?
Misschien vind ze het wel prima en heeft ze er helemaal geen behoefte aan om er ook maar iets aan te veranderen, dat kun je niet dwingen.
Dat jij paarden leuk vindt wil namelijk niet zeggen dat zij dat ook moet vinden. Ieder z'n eigen ding toch? ;)

JH_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 15:33

ik was toen ik net begon met rijden ook best bang voor paarden
niet echt bang maar ik schrok me steeds kapot als hij opeens ging lopen :)
ik ben gewoon gaan denken dat manege pony's toch niet zo veel trappen enzo
wel heeft dit lang geduurd en schrik ik me soms nog kapot als mijn pony opens bibbert :P

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:29

Ik zou beginnen met oudjes, en laten beginnen met alleen meekijken. Dan kan ze steeds een stapje verder gaan.

Domenica2801

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 19:49

Bedankt allemaal !

DaMarcus - Ja, ze wil er zelf van af. Ik zal haar nooit dwingen om iets te doen ;)