Statische pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pitch

Statische pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 18:16

Gisteren was mijn verzorgpony echt ontzettend statisch geworden door zijn deken.
Echt iedere keer dat ik hem aanraakte kreeg ik een schok. Dit heb ik echt nog nooit eerder meegemaakt, dus ik vroeg me af; wie heeft hier nog meer wel eens last van? :o

Pien28

Re: Statische pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 10:33

Dat statische heeft o.a. te maken met de luchtvochtigheid.
Zelf heb ik het vaak met katten met dit weer.
Door de kou is de lucht erg droog.
Het scheelt als je je handen wat vochtig maakt en een wat vochtige borstel over je pony haalt.
Niet bevriezen hoor.
Dat statische verdwijnt vanzelf als het weer verandert

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 10:58

Hier nog een met dat probleem, vind het echt vreselijk :P Shetlander heeft enorme bak haar dat aan het loslaten is, maar borstelen kan niet echt want het knettert waar je bij staat, en ondertussen plakken al die haren enorm aan mijn handen, vreselijk vind ik dat := Dus ik borstel maar liever niet :o :o Heb al geprobeerd om op mijn rubbere laarzen haar te borstelen :+ Maar dat werkt niet :+

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 11:01

ik had het ook .. echt verschrikkelijk.. bij elke keer dat ik hem aanraakte kreeg ik stroom !!

Merleayslinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 16:25

Heb het met mijn paard ook wel eens, krijgen we allebei een schok. Dan kijkt hij echt superbeledigd en het is ook niet echt prettig voor mij natuurlijk....

NathalieK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 16:27

Herkenbaar... Echt héél irritant! Maar je doet er weinig aan... ;)

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 16:30

Ik heb er ook last van :')
Sommige schokken doen zelfs nog zeer ook :')
Kan niet wachten tot dat voorbij is hahaha

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 16:32

Ja hier!!

Bij ons ook zo'n statische haarballetjes :')
En ik maar denken dat komt door mijn jas, broek, sjaal etc.. Is het gewoon de lucht :+

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:30

haha hier ook! Als ik zn fleecedeken eraf haal, hoor je het ook knetsen :))
Maar ik ben zelf ook statisch geladen met dit weer _O-

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:09

Statische elektriciteit is een combinatie van droge lucht en bepaalde materialen. Het lopen met rubberen zolen op een kunst (plastic bijv) vloer zorgt voor de opbouw van elekriciteit in je. En die ontlaad je via je paard. Het zou kunnen helpen om voordat je je paard aanraakt eerst iets metaals aan te raken wat de lading weg laat lopen.
Zoiezo is droge lucht er slecht voor de gezondheid.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:33

Ik heb er ook last van. De haren blijven overal aan vast plakken en de schokken zijn vreselijk irritant.
Van mij mag het weer nu wel veranderen.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:35

Had ik ook laatst..
Maar dit kwam doordat ik stoffen handschoentjes had.. :+

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:30

het ligt niet aan de paarden, een paard maakt altijd "aarde" tenzij hij met 4 plastic hoefschoenen staat of op stal met rubberen matten.

De droge lucht + wol, fleece etc. maakt dat WIJ statisch geladen worden en dat maakt onze paarden slachtoffer :D ik heb daar geen last van omdat ik mijn oude werkschoenen gebruik (die ik op de raffinaderij draag) voor de stal, en die zijn antistatisch. M.a.w. daar zitten metalen deeltjes in de zool wat er voor zorgt dat we altijd aarde maken. Statische electriciteit is heel gevaarlijk op een raffinaderij omdat dat vonken -> explosie kan veroorzaken ;)

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:33

haha same problem hier, met deken afhalen hoor je het gewoon knetteren. En als ik hem dan aanraak krijgen we beiden een schokt xD en de haren die overal aan mn jas blijven plakken, ben aan het eind van een goede poetsbeurt gewoon helemaal bruin. Ik ben zelf ook zo statisch geladen als wat, mn haren vliegen alle kanten op en draag ze ook eigenlijk niet los nu

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:35

Mijn arme pony was erdoor eens een hele dag kopschuw, telkens als ik bij zijn neus kwam kreeg hij een schok :')

Deken afhalen moet je dan ook rustig doen, vind het grappig om af en toe een ruk te geven voor het knetteren, maar de deken komt niet van het paard voordat die meerdere tellen deels op de grond heeft gelegen, paard is dan ook niet meer statisch :)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:37

Hier een vreselijk statisch Hafmeisje, knettert nu letterlijk als je haar aait!
Fjord heeft nergens last van, of ik niet bij fjord. Maar waar 'm dat verschil dan in zit....

Ze hebben hier overigens beiden geen dekens op.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:40

mijn pony is ook statisch!
Arme pony voelt de schokjes soms ook. laatste aaide ik hem op zijn neus en kreeg hij op zijn neus een schok. Hij was zo van mij geschrokken dat ie niet meer naar mij toe kwam. Een stalgenootje van me moest hem pakken...

Ik probeer nu niet te lang te poetsen. merk dat ie dan statisch word...

Flessuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:29

Als je een schok krijgt betekent niet direct dat je pony statisch is.. kan ook zijn dat je dat zelf bent.

het helpt altijd om even bijvoorbeeld een CV radiator aan te raken, mocht je die in de buurt hebben. zo ontlaad je jezelf in ieder geval wat. en tja, hoe je een pony moet ontladen weet ik zo ook niet helaas maar met het weer wat we nu hebben zouden jullie er beide minder last van moeten hebben omdat (zoals seb8 al zei) het ook veel komt door droge lucht. Hoe droger de lucht hoe hoger de lading in veel gevallen (dus een grotere schok). Probeer maar eens met heel droog weer je haar te kammen met een plastic kam :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:30

Ja, dat heb ik ook. Vooral met een fleece gevoerde deken, knetter knetter.

Flessuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:49

Ess_Ramona schreef:
Ja, dat heb ik ook. Vooral met een fleece gevoerde deken, knetter knetter.

Fleece wil ook wel ja..

als een deken dat blijft doen moet je de deken eens flink nat maken. dat zou het wel een tijdje moeten verhelpen

Nikkepik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:17

Mijn pony was twee weken geleden ook een beetje statisch. Nu werkte ik wel dat het zonder mijn wollen sjaal eigenlijk al een stuk minder was, dus misschien lag het wel aan mij haha.

Flessuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:09

Nikkepik schreef:
Mijn pony was twee weken geleden ook een beetje statisch. Nu werkte ik wel dat het zonder mijn wollen sjaal eigenlijk al een stuk minder was, dus misschien lag het wel aan mij haha.

wol maakt behoorlijk statisch ja. meestal wel algemeen bekend :+

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:11

Vorige week was mijn pony ook statitsch, kreeg elke keer een schok hihi en zijn manen stonden omhoog :-) De kleine haartjes dan :-) Heeeeel irritant

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:13

Ugh, ikzelf heb ook dat probleem :) Als ik uit de wagen stap, heb ik het het hardst.. als ik met mijn sleutel de garagepoort wil openen, heb ik met momenten zelfs een klein blauw vonkje de moment ik met sleutel het slot raak. Vriendlief krijgt ook op regelmatige basis een schokje van mij haha! Zal blij zijn als het weer terug keert..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:15

Wel een geniale tip, deken flink nat maken... is net alsof je je wollen sjaal flink nat maakt...dat zal zeker helpen want dan doe je hem toch niet meer om :D

Ik ben echt blij met de regen van gisteren en vandaag, krijg eindelijk geen schokken meer.

Het was ook ècht niet leuk meer...die knetters werden steeds gemener!!

Vorige week werd het zelfs zo erg dat ik elke keer 2 van die keiharde knetters kreeg als ik wat dan ook maar vastpakte...en bij het uit de auto stappen gingen ze dan dwars door m'n schoenen heen de grond in... dat heb ik echt nog nooit gehad, 2 knetters, wist niet eens dat dat kon :=