Opleidingstraject van een jong (dressuur)paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Opleidingstraject van een jong (dressuur)paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 15:26

Als eerste; We hadden géén enkel idee waar dit topic nu eigenlijk thuis hoort, omdat het op verschillende onderdelen kan horen (Rijtechnisch - discussie, maar het is niet echt bedoeld als discussie - Fokkerij, omdat er toch ook een gedeelte fokkerij gerelateerd is. Uiteindelijk maar hier uitgekomen, omdat het grootste "punt" toch wel draait om de wedstrijden). Als het niet goed staat, mag 't natuurlijk verplaatst worden!

Mijn vriendin heeft een KWPN merrie die ze als veulen gekocht heeft en in april 2 jaar wordt. De merrie staat nu voor 4 weken "in training" (Lees: Laten wennen aan alle daagse dingen, zoals aan een touw stappen/draven en netjes halt houden, wennen aan aanraken/hoeven op tillen en de hoefsmid, ook simpele rondjes aan de longe lopen), omdat de merrie in april dus 2 jaar wordt en dan PROK gekeurd wordt. Ze heeft ook besloten om de merrie meteen even helemaal te laten keuren/onderzoeken of ze verder gezond is. Daarom dus dat ze nu ook "in training" staat, zodat het PROK onderzoek zonder veel moeite gedaan kan worden en zonder al te veel stress voor het paard. Ook wat wennen aan het hoofdstel en lopen aan de longe, zodat ze dat ook redelijk kan als de dierenarts komt. Daarna gaat de merrie dus ook gewoon weer terug de opfok in en de wei op met soortgenoten.

Dit alles wordt gedaan door een professionele stal en dus ook allemaal in overleg en met kennis van zaken. Deze mensen hebben ook al te kennen gegeven veel in de merrie te zien (en zelfs al een bod gedaan, maar ze wil de merrie (voorlopig) niet verkopen), mede hier door is ze gaan denken over het traject dat ze wil gaan doorlopen met de merrie. Zodat ze voor alles er optimaal voor staat.
Ook overleg gehad met verschillende mensen wat de beste manier is, hoe te trainen, wanneer beginnen, etc. Echter krijgt ze van iedereen andere tips, andere mogelijkheden, andere volgorde en omdat dit haar eerste paard is die ze van groen tot ... wil gaan opleiden, wil ze alle mogelijkheden onder de loep leggen. Ook heeft ze bepaalde dingen op een lijst gezet wat ze graag met de merrie wil (gaan) doen en hoe ze er voor kan zorgen dat de merrie er optimaal voor staat, maar wel vanuit het welzijn van de merrie gekeken.

Daarom dat we het hier eens op bokt gooien, veel verschillende manieren en ideeën en zo wil ze kijken wat in haar ogen de beste weg lijkt (samen met professionals, ze gaat niets alleen doen en wil alles in overleg doen met trainers, dierenartsen en andere mensen die van belang kunnen zijn).

Dus nu de vraag hoe zouden jullie het paard gaan trainen, wanneer er mee beginnen, wanneer rust, maar ook wat zouden jullie wel doen en niet doen. Hier onder het "lijstje" dat ze graag wil doen met de merrie en even er van uit gaan vanuit het optimale scenario (dus geen blessures, paard wat het lichamelijk en geestelijk goed aan kan. Anders wordt natuurlijk het traject automatisch aangepast!!).

Als 3-jarige:
Stamboek keuring KWPN (eventueel CK/NMK, als het paard door is natuurlijk, maar wel even er in meenemen)
Oktober t/m april startten in de B dressuur (selectie wedstrijden (evt kampioenschappen) en waar ruimte gewone wedstrijden)
VSN Trofee 3-jarige

Als 4-jarige:
Zomerseizoen L1 startten (selecties (evt. kampioenschappen) en waar ruimte gewone wedstrijden)
Horsefood Dressuur talent 4-jarige
Subli Cup 4-jarige
Pavo Cup 4-jarige
Winterseizoen L2 startten (selecties (evt. kampioenschappen) en waar ruimte gewone wedstrijden)

Als 5-jarige:
Zomerseizoen M1 startten (selecties (evt. kampioenschappen) en waar ruimte gewone wedstrijden)
Horsefood Dressuur talent 5-jarige
Subli Cup 5-jarige
Pavo Cup 5-jarige
Winterseizoen M2 startten (selecties (evt. kampioenschappen) en waar ruimte gewone wedstrijden)

Als 6-jarige:
Zomerseizoen Z1 startten (selecties (evt. kampioenschappen) en waar ruimte gewone wedstrijden)
Subli Cup 6-jarige
Winterseizoen Z2 startten (selecties (evt. kampioenschappen) en waar ruimte gewone wedstrijden)
En hopelijk Sport predikaat dressuur behalen

Als 7-jarige:
Voorjaar laten dekken, aftrainen en rust tot na het veulen.
Na het veulen weer op pakken voor de sport en weer uitbrengen (tot niveau waar mogelijk), het veulen afwachtten hoe die uitgroeit en of het interessant is om de merrie verder in te zetten voor de fokkerij.

Verder wil ze een IBOP met de merrie rijden, maar op welke leeftijd is dit het verstandigste (als 3-jarige of verder opgeleid als bijvoorbeeld 6 jarige).

Wij zijn benieuwd hoe jullie het traject van dit paard met deze "plannen" zouden nemen, wanneer zadelmak maken, wanneer pauze, maar ook dingen als wel of niet rijden tijdens klaar maken voor de keuring. Waar op letten.

In principe wordt de merrie professioneel zadelmak gemaakt (en tijd doorgereden) ook klaar maken voor de keuring zal ze uit handen geven! Verder wil ze wekelijks gaan trainen bij een goede instructeur, dus ze gaat Niets alleen doen of op eigen houtje! ;)

bugpluisje

Re: Opleidingstraject van een jong (dressuur)paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:00

Jeetje.....wat een schema.....ik ga er mijn hoofd niet teveel over breken maar wil je het volgende wel als een tip meegeven (wat ik zou doen tav keuring en zadelmak maken).

Als je haar naar de keuring wilt dan wil je wel dat ze in conditie is (zadelmak maken kort voor een keuring is meestal niet bevorderlijk omdat dit energie kost en vaak ten koste gaat van het bewegen van een paard icm hoe ze eruit zien). Je kan haar wel trainen aan de hand of evt aan de longe (ligt ook sterk aan waar je zelf ziet dat er verbeterpunten zitten mbt je paard). Je kan er ook voor kiezen de keuring later te doen evt icm de IBOP (zelfde jaar, voorkeur leeftijd 5), dan is ze al weer even onder het zadel en wellicht wat meer paard in houding en massa.

Ik zou inderdaad de voors en tegens met de proffesionele onder "ons" danwel in je buurt eens bespreken want er zijn verschillende gedachten en manieren mbt het trainen van een jong dier. Door de ervaring die zij hebben (en tuurlijk is het ook nog eens paard afhankelijk) weten zij vaak wel wat de opties zijn, en aan jullie om deze dan op je eigen dier te leggen en te kijken wat je haar gunt en hoe je dit het beste kan proberen te bereiken.

Heel veel succes ermee in ieder geval!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:06

Dit kan je gewoon niet zo plannen als jij hierboven gedaan hebt. Dat is afhankelijk van vele factoren. Wie weet wordt ze wel geen PROK maar is ze niet goed op de foto. Wie weet haalt ze de 1.60 wel niet en gaat de keuring aan je neus voorbij. Wie weet is het wel een draak onder het zadel en zitten jonge paardencompetities er echt nog niet in met 3 jaar. Wie weet is ze wel heel laat rijp en schuift je schema een paar jaar op. Wie weet rent ze zichzelf wel te pletter en dan heb je helemaal niks aan je schema.

Schema's bestaan niet in de opleiding van een jong (dressuur)paard, daar is individuele benadering voor nodig. Het is allemaal maatwerk. Dus schema de kliko in en kijken naar je paard en hoe deze ontwikkelt. En hoe het geluk aan je zijde is, want dat heb je ook echt nodig.
Edit: En je hebt wat verstand nodig want bovenstaand schema getuigt niet echt van inzicht en kennis van paarden opleiden.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:09

Suzanne F. schreef:
Dit kan je gewoon niet zo plannen als jij hierboven gedaan hebt. Dat is afhankelijk van vele factoren. Wie weet wordt ze wel geen PROK maar is ze niet goed op de foto. Wie weet haalt ze de 1.60 wel niet en gaat de keuring aan je neus voorbij. Wie weet is het wel een draak onder het zadel en zitten jonge paardencompetities er echt nog niet in met 3 jaar. Wie weet is ze wel heel laat rijp en schuift je schema een paar jaar op. Wie weet rent ze zichzelf wel te pletter en dan heb je helemaal niks aan je schema.

Schema's bestaan niet in de opleiding van een jong (dressuur)paard, daar is individuele benadering voor nodig. Het is allemaal maatwerk. Dus schema de kliko in en kijken naar je paard en hoe deze ontwikkelt. En hoe het geluk aan je zijde is, want dat heb je ook echt nodig.
Edit: En je hebt wat verstand nodig want bovenstaand schema getuigt niet echt van inzicht en kennis van paarden opleiden.

_/-\o_

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:10

Ik ga idd mee met boven, maar daarnaast zou ik sowieso een keuze maken tussen Subli of Pavo als 4 jarige, heb bij een kennis gezien met een talentvol paard dat het toch erg veel voor hem was (die eindigde het seizoen met overbelasting)
Daarnaast, waarom als 3 jarige al starten? Als het paard echt talentvol is heb je die tijd niet nodig en kun je haar beter 'sparen'.
Ze moet goed in d'r hoofd houden dat jonge paarden vaak genoeg heel graag willen, maar je zelf echt goed het max in de gaten moet houden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:16

Ik ben meer van het principe dat ik na het inrijden rustig aankijk hoe het paard het oppikt.
je kunt dat allemaal wel leuk bedenken, maar als het paard het fysiek of mentaal gewoon niet zo snel verwerkt, dan loopt gelijk je hele plan in het 100. Ik vind 6 maanden tot 1 jaar vooruit denken met levend materiaal al variabel genoeg.
Ik had afgelopen jaar bedacht dat ik in het najaar zou gaan starten (4 jarige), maar door groeipijntjes heb ik uiteindelijk zelfs 2 maanden helemaal niet gereden. Kan gebeuren...geen stress

Daarnaast had ik met mijn andere merrie gepland dat die idd ook voor PROK zou gaan en dan na de keuring evt een veulen. Maar ja.....de PROK bleek een tegenvaller. Nu aan we dus toch (hopelijk) maar de sport in.
Je weet het immers nooit met dieren.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 16:34

Als eerste is dit nog helemaal geen schema, maar wat ze graag zou willen doen met het paard!!
Er staat specifiek bij dat er naar het paard gekeken wordt, hoe deze alles op pakt etc.

Maar dat is blijkbaar niet gelezen.

Als ze het PROK certificaat niet behaald, veranderd er helemaal niets.
De 1,60 is ze al lang en breed voorbij, dus de keuring zal wat dat betreft ook absoluut geen probleem zijn.
En ja als ze zich te pletter loopt, houdt het op. Dat weet ze ook maar al te goed, haar vorige paard heeft als 2,5-jarige een been gebroken en die heeft ze weg gebracht. Ze weet dus heel goed wat er kan gebeuren met een (jong) paard en maar al te goed dat het morgen bij wijzen van over is. Toch durft ze nu sinds lange tijd weer te dromen en plannen te maken met een paard, ben alleen maar blij dat ze het doet en ook fanatiek er mee bezig is. Ze wilt niets fout doen, paard absoluut niet over belasten en niets zelf zitten verprutsen.

Als de merrie als 3-jarige niet klaar voor het werk is, wordt ze niet zadelmak gemaakt. Als ze niet klaar is voor de keuring, gaat ze niet. Zo simpel is dat.

Overigens staat er duidelijk bij dat de eigenaresse van het paard géén ervaring en kennis heeft mbt de opleiding van een (jong) paard!!! Ze heeft alles duidelijk overlegd met professionals en gaat ook samen werken met deze in het traject, absoluut niets zelf aanpakken. Ze heeft te kennen gegeven graag vooral voor de sport te willen gaan en ook de jonge paarden competities, als het paard een draak is (wat gewoon niet verwacht wordt, maar altijd mogelijk is) zal het niet gebeuren.

Ze vind het leuk om rond te kijken wat mogelijk is, wat een goed traject kan zijn voor een paard en hoe je een paard optimaal voorbereid voor alles wat het dier mee gaat maken.

Daarnaast heeft keuring geen voorkeur, maar bij de mensen waar het dier nu staat wordt ze voor gek verklaard als ze het niet doet. Ze is zuinig op het dier en misschien komt dat zo niet over, maar kan je beloven dat als er iemand goed voor zijn/haar dier is, is zij het wel.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:37

... en met 8 jaar mag ze een stalletje bij mij reserveren....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:59

ik heb je posts gelezen maar zover moet ze echt niet vooruit willen kijken. Bedenk gewoon wat je de komende maanden wil doen en zie verder wat er komt. Ik zou zelf ook niet voor zoveel wedstrijden kiezen, maar zeker als het zo'n talentvol paard is, thuis houden, rustig en spelenderwijs opleiden, veel leuke dingen doen en als vijfjarige eens gaan starten. Mss als vierjarige een (1) jonge paarden competitie rijden en niet en twee competities en ook nog reguliere wedstrijden in zomer en winter! Als ze het al fysiek aankunnen, denk ik dat je mentaalk te veel gaat rgaen. Hoeveel (wedstrijd)ervaring heeft je vriendin? Mag ze bv versneld promoveren naar het M/Z?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 17:14

Ze begrijpt wat jullie bedoelen en het is haar bedoeling ook echt niet om alles kosten wat het kost maar mee te doen met het paard.

Het paard gaat in ieder geval woensdag 17 april de wei op met de opfok groep (maandag 15 april wordt de merrie gePROKt en verder nagekeken/onderzocht door de dierenarts) en blijft ze sowieso tot en met september op de wei staan.
Daarna gaan ze weer van de wei af, ze twijfelt alleen nog of ze de merrie dan de winter in de loopstal laat staan of bij haar weer terug op stal zet. Beide staat ze gewoon overdag op de paddock/wei met soortgenoten, alleen staat ze dan niet meer 's nachts op stal met soortgenoten in een groepsstal, maar alleen in een stal van 3,5x4. Als ze naar huis komt, kan ze wel wat basis dingen met de merrie gaan doen (zoals poetsen, wandelen, etc).

Ze vraagt wat jullie zouden doen voor volgend jaar wat betreft rijden of keuring.
Zadelmak maken rond april/mei (3 maanden rijden en weer tijd de wei op en in het najaar oppakken) of klaar maken voor de keuring en daarna zadelmak maken (dus in het najaar van volgend jaar als 3,5-jarige).
En na het zadelmak maken wel of geen rust periode?

En welke jonge paarden competitie is dan het meest geschikt/waardevol voor een jong paard, de Pavo, Subli (min 3 wedstrijden) of Horsefood? Ook al is dat wel weer ver weg, maar ze is wel benieuwd.
Zelf heeft ze de voorkeur voor Subli, omdat het dan minder een moment opname is en ze het paard meer kan laten zien.

Ze heeft zelf niet echt wedstrijdervaring (L2 dressuuur en L springen wel alweer lang geleden (10jaar ongeveer)), ze moet dus met het paard in de B beginnen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:20

Quir schreef:
Ze heeft zelf niet echt wedstrijdervaring (L2 dressuuur en L springen wel alweer lang geleden (10jaar ongeveer)), ze moet dus met het paard in de B beginnen.

Eerst maar het paard eens correct op zien te leiden en heel houden ....en de planning de prullenbak in ;)

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:25

Jeetje, wat een vooruitblikken!

Ik fok mijn paard, en heb wel een beetje een idee wat ik later met hem wil gaan doen, maar de wel/niet beslissing komt echt pas op het moment dat er iets moet gaan gebeuren.
Inrijden doe ik als hij er klaar voor is, meestal met 3,5 jaar, dan inderdaad nog een half jaar de wei op, en in het najaar weer rustig aan oppakken.
Maar ook dat is voor ieder paard verschillend..

Ik zou haar eerst laten PROK-en, en dan 3jr laten worden en dan pas verder kijken. :)

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:38

Ik sluit me aan bij bovengenoemde reacties. Ambities zijn goed maar ik denk dat dit niet haalbaar is voor zowel ruiter als paard. Als ik haar was zou ik haar eerst PROk laten keuren en als dat allemaal goed is zou ik me richten op de kwpn keuring. Als ik het zo lees hecht zij veel waarde aan de kwaliteit van het paard. Dat kun je dan d.m.v. de prok en kwpn keuring meten.

Daarna zou je haar in kunnen laten rijden. Ze zou er daarna de wedstrijdsport mee in kunnen maar als ik zie wat haar eigen rij-ervaring is vraag ik me af of het verstandig is om zelf de jonge paarden competities te gaan rijden. Dat is toch even net iets anders dan een proefje rijden.
En qua wedstrijdniveau weet ik uit eigen ervaring dat je dat per seizoen én per paard moet bekijken. Een seizoen vooruit plannen kan geen kwaad maar geen jaren (is mijn mening)...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:20

In iedergeval zou ik pas na de keuring inrijden. Minder risico op terugval vlak voor de keuring en paarden tonen zich vaak beter als ze nog ongereden zijn.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:53

Eerlijk gezegd vind ik hoe dan ook en regulier starten en jonge-paarden competities simpelweg teveel. Juist omdat ze in de B moet beginnen moet het dier dan heel jong al zoveel onnodige kilometers maken, imo maak je ze dan stuk.

Ik zou zeggen, of regulier starten (en dan liefst pas in april als ze 4 worden in de B beginnen), of (in dit geval dus onder een andere ruiter) jonge-paarden competitie rijden.

Verder ga ik mee met de rest, kijk hoe het paard het aanpakt. Of je een 4-jarige al L klaar hebt, is meer ruiter- dan paard afhankelijk. Met een handige ruiter kost dat namelijk vrij weinig tijd, terwijl een minder ervaren ruiter toch al snel een jaar tot anderhalf jaar aan het rijden is voor ze een nette L proef kunnen neerzetten. Enige advies wat ik kan geven is dan ook ken vooral ook je eigen beperkingen. Is het reëel om een paard op 6 jaar in het Z te willen starten als de ruiter daarvoor heel veel oefening nodig heeft? Of zou het dan misschien beter zijn er toch wat langer over te doen en die kilometers over een jaartje of twee jaartjes meer uit te smeren?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 19:01

Hoe dan ook zal ze het paard zelf rijden/uitbrengen, ook in de jonge paarden competities en ze gaat echt wel kijken wat er op dat moment mogelijk is met het paard. Als gewone wedstrijden en de jonge paarden competities te veel zijn voor het dier, gaat ze echt niet kosten wat het kost beide rijden en kijkt ze waar het paard het meeste aan heeft.

Dat ze L geklasseerd is, wil niet zeggen dat ze geen handige ruiter is!! Ze kan best een eind weg rijden en rijtechnisch is ze niet minder dan iemand die Z rijd en ze is meer dan handig en ervaren genoeg om een paard een Z proef te rijden. Ze heeft voorheen alleen nooit de behoefte gehad om wedstrijden te rijden en wil dat nu met dit paard wel gaan doen, enige is dat ze nog nooit volledig zelf een paard van groen tot ... opgeleid heeft. Maar hier zal ze ook meer dan genoeg begeleiding in gaan krijgen dat het correct gebeurt. Het paard wordt ook niet door haar zelf zadelmak gemaakt, maar gaat weg om professioneel te beleren en door te rijden, zodat het dier bevestigd is in de basis.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:02

Volgens mij is de beste planning voor deze ruiter dit paard verkopen en een goed leerpaard terug kopen.
Als je voor dit soort eenvoudige dingen een 2jarige in training moet doen bij een prof, en gelijk tijdig denk over 4 jaar even Z te rijden en zelf al rekening houd met kampioenschappen, dan wordt het tijd dat de wekker gaat en je weer met twee voetjes op aarde land.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 19:06

stoffel schreef:
Volgens mij is de beste planning voor deze ruiter dit paard verkopen en een goed leerpaard terug kopen.
Als je voor dit soort eenvoudige dingen een 2jarige in training moet doen bij een prof, en gelijk tijdig denk over 4 jaar even Z te rijden en zelf al rekening houd met kampioenschappen, dan wordt het tijd dat de wekker gaat en je weer met twee voetjes op aarde land.

Beetje onzin niet?
Eenvoudige dingen als 2-jarige in training bij een prof? Ja, paard staat nu bij en prof, omdat het dier daar in de opfok staat en ze het dier willen voorbereiden op de PROK. Dat ze het niet zelf doet, is omdat ze nu eenmaal niet even 200km kan rijden om het dier bezig te zijn op dit moment.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:09

Quir schreef:
Als ze het PROK certificaat niet behaald, veranderd er helemaal niets.

Ze wilt niets fout doen, paard absoluut niet over belasten en niets zelf zitten verprutsen.

Ze is zuinig op het dier.

Als ze de PROK niet haalt kan dat met 3-4 op de straalbenen zijn en daar gaat je schema dan....

Paard niet overbelasten??? Nou als je dit schema zou volgen dan komt het niet goed.

Zuinig op het dier? Als ze dat echt is dan zou ze zich niks aantrekken van schema's en planningen en lekker genieten van haar dier en alles bekijken op het moment.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:10

Ik wilde ook niet zeggen dat ze niet handig was, weet ik namelijk niets van natuurlijk, maar feit blijft dat het dier meer kilometers maakt dan wanneer hij direct L mag starten...Dat halve jaar voor ze 4 zijn, telt wel mee. Je blijft herhalen dat ze kijkt wat hij aan kan en dat als het te veel is, ze niet beiden gaat rijden. Je vroeg echter om meningen, mijn mening is dat dit hoe dan ook te veel is, al lijkt hij het fantastisch te vinden dan zou ik het zelf nog niet willen en dus niet doen. Je hoeft je niet te verantwoorden naar mij uiteraard, maar het ging mij er dus niet om dat het specifiek te veel zou zijn voor dit paard, maar voor ieder paard. Again, dat is enkel mijn mening hoor. Heb momenteel dan ook een 5 jarige onder het zadel die net eenmaal in het L is gestart. Wel met een zeer goed resultaat en ze is nog geen jaar onder het zadel. Maar eerlijk is eerlijk, deze was erg groot en erg slap/slungelig dus heeft bewust iets meer tijd gehad.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:11

+1 Stoffel

Persoonlijk denk ik dat er met een roze bril op in de toekomst wordt gekeken, dus beide beentjes op de vloer en per jaar aankijken en plannen!

Het moet allemaal nog maar gebeuren in de ring....thuis goed rijden of goede proeven neerzetten op wedstrijd, daar zit ook nogal een verschil in :o

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:13

Ik vind dit schema ook erg ambitieus.. Meer een schema voor jonge hengsten die in perfecte omstandigheden en ruiterkundigheid worden opgeleid. Ik zou ook zeggen: geniet van het jonge paard, ze heeft het dier toch voor haar lol?

Een van de meest belangrijke dingen: waar zijn de rust periodes voor het paard? Zoals het er nu uitziet moet ze continu toppen..

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:13

Hoe ik mijn jonge merrie train? Ze is 4, ik rijdt haar zo vaak mogelijk en de rest, tja... Dat is als voorspellen dat je met de vakantie wil gaan skiën en dat er sneeuw zal liggen... Niet te voorspellen dus :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:14

Casca schreef:
Ik vind dit schema ook erg ambitieus.. Meer een schema voor jonge hengsten die in perfecte omstandigheden en ruiterkundigheid worden opgeleid. Ik zou ook zeggen: geniet van het jonge paard, ze heeft het dier toch voor haar lol?

Een van de meest belangrijke dingen: waar zijn de rust periodes voor het paard? Zoals het er nu uitziet moet ze continu toppen..

Vroeg ik mij ook af, mijn jonkie staat minsten de helft van de week buiten, op andere dagen trainen we... Een paard moet paard kunnen zijn :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:15

Casca schreef:
Meer een schema voor jonge hengsten die in perfecte omstandigheden en ruiterkundigheid worden opgeleid.

Geloof niet dat die naast de hengstencompetitie en Pavo nog op normale wedstrijden worden uitgebracht anders...