Met mijn E-pony tussen de paarden.. Ik kom geen stap verder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lordino

Met mijn E-pony tussen de paarden.. Ik kom geen stap verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 19:29

Hallo Allemaal,

Ik heb een E-pony genaamd Lordino die inmiddels al weer 11 jaar is. Ik heb hem gekregen toen hij 6 was en ben begonnen in de B dressuur.
In het begin ging het super! Ik haalde hoge punten, won regelmatig prijzen en in de training ging het ontzettend vooruit.
Ik was binnen ongeveer 2 jaar in de L2 en toen werd ik 18. Lordino verkopen wilde ik niet en ik had nog veel plezier in het rijden van wedstrijden. Ik ben dus overgegaan naar het M1 en meteen tussen de paarden gestart.

De eerste paar wedstrijden gingen aardig en ik heb ook 4 winstpunten weten te verzamelen en zelf een keer een 6e prijs. Ik ben altijd veel gewaarschuwd door mensen dat ik mijn pony maar moest verkopen en een paard moest kopen, omdat je met een pony niet mee zou kunnen komen tussen de paarden. Ik vond dit altijd onzin, want een pony kan in mijn ogen net zo goed worden als een paard.

Maargoed ik rij nu al 2 jaar in het M1 en heb al 1,5 jaar geen winstpunt meer gescoord. Het is niet zo dat ik elk weekend op concours ga, ik denk dat ik gemiddeld 1x per maand ga. Ik merk dat ik stil sta wat de wedstrijden betreft. Ieerd van mijn pony en ik heb vaak het idee dat ik een nette proef heb gereden. Ook mijn instructeur en verschillende stalgenoten snappen vaan de training gaat het goed, soms wat ups en downs maar er zit een stijgende lijn in over het algemeen. Op concours presteer ik heel constant en zelfs steeds iets beter. Maar mijn punten zijn nooit meer hoger dan 175.. Ik weet niet waar het aan ligt. Mensen langs de kant zijn altijd gecharmk niks van mijn punten. Op de coupons staat nooit veel commentaar waar ik wat mee kan en ik begin zo langzamerhand een beetje het idee te krijgen dat die mensen gelijk hadden..

Op deze manier is mijn plezier in het wedstrijden rijden een beetje verdwenen. Ik ga nog wel eens op concours maar ik kom elke keer thuis met net geen winstpunt. Ik geloof dat ik inmiddels al 20 proeven heb gereden waarvoor ik telkens rond de 175 punten heb gescoord. Ik hoef niet met prijzen thuis te komen, en ik ik ga ook niet alleen voor de winst. Maar als je telkens geen winstpunt scoort, terwijl je die wel verwacht gaat de lol er wel een keer af. Inmiddels ben ik begonnen met springen en SGW (ook tussen de paarden) en dit gaat me aardig goed af. Misschien omdat het geen jurysport is..

Is het omdat ik een pony heb en geen paard? Of rijd ik gewoon niet goed genoeg voor een winstpunt en zie ik dit zelf (nog) niet in? Dit lijkt me wel sterk omdat ik echt het idee heb dat ik wel vooruit ga en ook vaak positief commentaar van anderen krijg. Ik vraag me af of meer mensen met een pony tussen de paarden rijden en hetzelfde probleem hebben ervaren?

Melisding

Re: Met mijn E-pony tussen de paarden.. Ik kom geen stap verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:32

Ik rijd met m'n pony in het z1 bij de paarden en ben daar gestart vanaf de m1 dus het is echt wel mogelijk.
Neem je trainer anders eens mee op wedstrijd en vraag na afloop aan de jury dingen die je niet snapt. Misschien kan dat je wel verder helpen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:33

Wat frustrerend dat je al zo lang geen winstpunt hebt gehaald, ik kan me best voorstellen dat je daar van baalt.

Op zich moet je met een pony best mee kunnen komen tussen de paarden, maar je zal het toch wel af en toe misschien moeten afleggen tegen die bewegingskanonnen die je tegen kan komen.
Maar goed = goed hè, dus dan zou een winstpunt toch wel moeten kunnen.

Heb je misschien een filmpje van een van je proeven? Dan kunnen we mee kijken en zien we misschien punten die beter of anders kunnen.
Heb je op wedstrijd ook de mogelijk om even de jury aan te spreken en hem/haar om advies te vragen? Wellicht wordt je daar ook al wijzer van.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:35

Film je je proef wel eens.
Om eerlijk te zijn denk ik dat je nog niet goed genoeg rijd. Het komt op mij over alsof je je punten echt bij elkaar gesprokkeld hebt en nu vast loopt.

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 19:35

Ik zal even zoeken naar een filmpje, die heb ik volgens mij wel.
En mijn instructeur gaat wel eens mee maar snapt ook vaak niet waarom ik geen winstpunt heb.
Ik weet wel dat er in mijn klasse veel paarden zitten die veel meer beweging hebben dan mijn pony, en ik snap ook wel dat ik niet snel in de prijzen zal vallen. Maar een winstpunt moet in mijn ogen wel mogelijk zijn.

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 19:41

Ik weet niet of het filmpje het zo doet, hij is ook niet super scherp.
Dit is van een aantal weken geleden. Hiervoor had ik 168 punten. Ik moet eerlijk zeggen dat dit ook geen fijne proef was en dat ik voor deze ook geen winstpunt had verwacht. Maar misschien geeft dit wel een beetje een beeld.

Ik weet ook niet of jullie me tips of commentaar kunnen geven aan de hand van mijn verhaal en dit ene filmpje, maar ik was meer benieuwd of andere mensen deze ervaring met mij deelden.

Het filmen van de proeven is zeker een handige tip. Ik zal proberen dit elke keer te doen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:43

Nee er staat 'Video niet beschikbaar, deze video is van Facebook verwijderd of is niet zichtbaar vanwege de privacyinstellingen'

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:47

Ik reed een aantal jaar terug ook met mijn grote pony tussen de paarden.
En ging altijd samen met een vriendin van mij die dressuur reed met haar haflinger.
Het viel mij toendertijd wel op dat zij en ik óf alletwee heel goed scoorden óf dat we alletwee ongeveer net zo 'laag' uitkwamen.
Wij zijn toen zelfs een keer onder een vrouwtje ge-eindigd die bokkend en al door de bak ging.
Niemand die dat snapte. Heb daadwerkelijk weleens bij het commentaar gehad dat ik met mijn leeftijd eigenlijk op een paard hoorde te verschijnen :)
Terwijl ik met mijn postuur van 1 meter 60 mijn pony iets netter vind passen.
Nu is dressuur een jurysport, dus zal iemand zijn persoonlijke mening er altijd wel doorheen blijven schemeren.
Gewoon zorgen dat je nóg beter word door les en misschien wat vaker gaan als het kan.
Ik ben gewoon met haar gaan springen wat ze ook goed kon. Toen kon niemand er omheen dat ze sneller was en nooit wat afgooide haha.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:50

Nee... een vriendin van mij rijdt al jaren met een E pony tussen de paarden, rijdt altijd boven in mee, twee jaar geleden ook op het NK in de klasse Z1.
Tuurlijk zit er altijd een stukje 'jury smaak' bij... maar bij een nette proef is dat eerder een verschil tussen 200/190 en 180 en nooit in de 160.
Vaak als je het terug kijkt op film lijkt er meer te kloppen dan dat je in eerste instantie dacht.

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 19:51

Als het goed is is het filmpje nu wel zichtbaar. Ik heb de privacy instellingen aangepast.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:54

Jammer, ik kan amper iets zien op het filmpje. Te ver weg. Heb je ook iets dichterbij?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:58

Ik zie je heel veel drijven. Voor het M zou hij al opgerichter mogen lopen.
Het doorzitten geeft een onrustig beeld, met name jou houding.
De keertwendigen in de galop zien er gehaast en wat ongecontroleerd uit.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:04

Het ligt echt niet aan het feit dat je met een pony tussen de paarden start, de jury kijkt naar het gaan van je paard/pony, niet naar hoe groot hij/zij is. Het filmpje is te onduidelijk om er iets zinnigs over te zeggen, zo is er bijna niets te zien van schouderbinnenwaarts o.i.d. omdat het te verweg is en vanuit een lastige hoek.

Zoek het niet in de grootte van je pony maar in je rijden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:09

Ik heb je filmpje gekeken en ondanks dat het beeld heel klein is, meen ik wel wat dingen te herkennen.
Volgens mij moet je veel preciezer gaan rijden. Dus precies op de letter en het bordje (bijvoorbeeld bij de grote volte bij B-E). Bovendien zie ik geen verruiming zowel bij de stap (moet uitgestrekte stap zijn), als bij de draf en de galop (veel te weinig). De rechtsomkeert is zonder controle (veel te gehaast en je pony valt uit de galop). Volgens mij mis ik lengtebuiging rechts in de volte 10 meter (kan het niet helemaal goed zien) en je onderbeen klappert zoals van een ponyruiter. Dat zijn de eerste dingen die me opvallen. Ik durf te wedden dat, als je dat verbetert, je zo weer 5 a 10 punten hoger scoort.
Ik hoop dat je er iets aan hebt, want voor L-niveau is het best aardig, maar M bij de paarden vraagt echt meer afwerking. Succes ermee.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:13

wat balen zeg!
Mijn pony heeft ook gewoon in de Z2 heel goed tussen de paarden meegelopen dus daar ligt het niet aan. Als je goed rijd kunnen ze daar echt niet omheen.
Er zullen idd wel eens jury's zijn die minder punten vanwege je pony, maar dat zul je overal hebben, ook gewoon tussen de pony's.

Ik kan het filmpje niet zo goed zien, maar ik denk dat het allemaal een level omhoog moet.
Ben zelf nu aantal keren meegeweest als schrijfster bij een strenge jury(streng doch erg rechtvaardig naar mijn mening) en soms lijkt het een redelijk nette proef, maar als je dan punt voor punt gaat kijken, zitten er nog wel zoveel foutjes in (niet recht, ongelijke voltes, versnellen ipv verruimen, naast AC lijn, wijken net niet helemaal mooi, kantelen in het hoofd tijdens wijken, ect). Het zijn maar kleine dingen die het verschil doen tussen een 5 en een 6 soms, maar dat maakt wel het verschil tussen een winstpunt of niet.

Ik had af en toe het idee dat ik tot in den treure alles weer moest oefenen (evengrote voltes "nee, ongelijk, nog een keer") totdat het goed was, maar wel met het gevolg dat ik tot in de Z nooit zonder winstpunten ben thuisgekomen. Dus ik zeg; je oefeningen heel precies gaan uitdenken hoe je ze wilt hebben, en zoals hier boven is gezegd, misschien een keer je trainer mee of het een keer weer laten filmen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:16

Mijn bijrijdster rijdt met mijn pony tussen de paarden in het Z1.
Ze rijdt altijd bovenin mee en eigenlijk altijd een winstpunt. Als ze geen winstpunt had gereden, waren wij het daar roerend mee eens.
Ik kan van dat filmpje niet veel zien, ik vind het veel te klein :D sorry, misschien kunnen anderen er wat van maken!
Ik kan dus niet veel van je rijden zeggen, maar wat ik je wel mee wil geven is dat er genoeg voorbeelden van pony's tussen de paarden zijn die bovenin meerijden. Dat kan dus niet het probleem zijn.
Er zullen heus juryleden zijn die niet van ponys houden, maar sommige juryleden houden ook niet van bepaalde kwpn afstammingen.
Vaak zie je dat in het M echt naar boven komt of de basis bij een paard er goed in zit. En of de ruiter echt netjes zit en opgericht en op het achterbeen genoeg rijdt. Ik denk dat je het daar meer in moet zoeken.
En natuurlijk heeft een pony vaak niet de mogelijkheid qua bouw om (bijvoorbeeld) een enorme uitgestrekte draf zoals een paard te hebben, maar als jij zorgt dat jij al je oefeningen heel goed voor elkaar hebt en netjes rijdt, krijg jij gewoon je winstpunt.

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 20:19

Bedankt voor de tips :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:22

Je flimpje is niet echt ehh groot, dus niet afgekeken, maar het is echt onzin te zeggen dat je geen punten rijdt omdat je met een E pony start.

Er moet gewoon rijtechnisch nog iets aan schorten, anders reed je echt je punten wel.
Neem je instructeur eens mee naar wedstrijd, want het kan best zijn dat je tijdens proeven onbewust heel anders rijdt
dan als je normaliter lest.
En een proef is nou eenmaal heel anders rijden dan een les, je kan een oefening niet over doen,
je kan ook niet even wachten met oefening inzetten tot hij fijner loopt, het moet nou eenmaal van letter naar letter.

Ik heb met mijn D-pony ook nog een fjord en ik ben 1.84 lang! Dus qua combinatie zagen we er niet echt toppie uit,
ook gewoon Z+16 geworden en ben echt geen top ruiter. (tussen de paarden uiteraard, ben al heeeel lang ouder dan 18)
En ja, dan moest ik alles perfect rijden en afwerken, anders was ik kansloos, maar als ik dus alles voor elkaar had, dan hadden we ook winst.
Heb ook doodleuk daarna een E-pony gekocht (ik was dus niet ontmoedigd), de zwarte in mijn profiel, daar ook nog geen winst mee in de M1,
maar dat is simpel weg omdat we die ook nog niet verdiend hebben. (denk trouwens dat hij misschien nu net paard is)
Van het weekeind te slordig gereden en niet voldoende aangesloten laten lopen, daarvoor had ik het probleem
dat hij compleet stilviel in de proeven.
(Heb wel regelmatig 178 gereden, maar terecht geen winst)

Niet je hoofd laten hangen, gewoon lekker doortrainen!

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:26

Def schreef:
Mijn bijrijdster rijdt met mijn pony tussen de paarden in het Z1.
Ze rijdt altijd bovenin mee en eigenlijk altijd een winstpunt. Als ze geen winstpunt had gereden, waren wij het daar roerend mee eens.
Ik kan van dat filmpje niet veel zien, ik vind het veel te klein :D sorry, misschien kunnen anderen er wat van maken!
Ik kan dus niet veel van je rijden zeggen, maar wat ik je wel mee wil geven is dat er genoeg voorbeelden van pony's tussen de paarden zijn die bovenin meerijden. Dat kan dus niet het probleem zijn.
Er zullen heus juryleden zijn die niet van ponys houden, maar sommige juryleden houden ook niet van bepaalde kwpn afstammingen.
Vaak zie je dat in het M echt naar boven komt of de basis bij een paard er goed in zit. En of de ruiter echt netjes zit en opgericht en op het achterbeen genoeg rijdt. Ik denk dat je het daar meer in moet zoeken.
En natuurlijk heeft een pony vaak niet de mogelijkheid qua bouw om (bijvoorbeeld) een enorme uitgestrekte draf zoals een paard te hebben, maar als jij zorgt dat jij al je oefeningen heel goed voor elkaar hebt en netjes rijdt, krijg jij gewoon je winstpunt.

Hier ga ik inderdaad helemaal in mee! Ik rijd ook sinds kort in het Z1 met mijn pony tussen de paarden. Ze heeft helemaal niets bijzonders; geen spetterende gangen en ook geen bijzondere uitstraling, maar zo lang ik mijn oefeningen correct rijd, krijg ik de punten echt wel. En hierdoor eindig ik ook steeds bovenaan in het rijtje, met m’n saaie knollie :D ;)

Misschien een idee om eens een keer bij iemand anders te lessen? Als er is iemand anders naar kijkt ziet die misschien hele andere dingen waar je weer mee aan de slag kunt :j

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:26

Op de film kan ik weinig zien dus lastig om te zeggen waarom je nu geen wp haalt.
Ik heb ook altijd met mijn (grote) E'er tussen de paarden gereden, vrijwel altijd prijs en winst (zat wel eens een dompertje tussen natuurlijk) ik ben in oktober naar de paarden gegaan en ik reed eigenlijk meteen gewoon winst mee. ook even een dompertje gehad en pakt nu ook weer winst en zelfs prijzen mee. Ik merk wel dat het moeilijker is om winst en prijs te scoren maar het gaat zeker nog (rijd ook M1)

Wat mij vooral opvalt aan wat ik kan zien is dat die meer horizontaal omhoog mag komen en het er wat makkelijk uit zou mogen zien.

Wat ik mij af vraag is of dit thuis ook zo is, ga je thuis ook nog vooruit of blijf je qua training ook een beetje op hetzelfde niveau hangen? Anders als je zo blijft hangen allemaal is het misschien een idee om eens naar een andere instructeur te kijken.
Hierbij wil ik niet zeggen dat die niet goed meer is, maar je komt het vaker tegen dat je op een gegeven moment gewoon vastloopt met een instructeur en dat een nieuwe blik echt veel kan doen!

Gewoon even veel feiten op een rijtje zetten en flink doorzetten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:31

Ga eens (een paar) lessen nemen bij een andere instructrice. Soms is het goed als iemand net een frisse blik meekijkt.

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 20:34

Thuis ga ik zeker wel vooruit, en ik merk ook dat mijn proeven op concours netter gaan, maar de punten gaan dus niet omhoog. Maar ik blijf oefenen en zal proberen om nog eens een beter filmpje te maken en te plaatsen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:41

Dat heeft misschien ook te maken dat jury's bij de basis geen halve punten kunnen geven. Het moet dus eerst echt duidelijk beter gaan, willen ze van een 5 naar een 6 gaan bijvoorbeeld. Dus ik denk dat je de lat nog veel hoger moet leggen, zodat een jury echt een punt omhoog kan gaan.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 08:55

Ik zag laatst dit topic: [RT-P] Oefendressuur per video
Dat is een jurylid die de mogelijkheid geeft een filmpje naar hem op te sturen en die dan punten en commentaar geeft alsof het officieel is. Ik heb een paar goede tips voorbij zien komen. Filmpje en commentaar kunnen ook via pb, dus als je niet wilt kan je het ook helemaal privé houden.
Miaachien een idee om een keer te doen als je een goed filmpje hebt?

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 10:07

Hey, dat ik nog eens een goede tip! Bedankt :)