paard hapt veel wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pjmpaarden

paard hapt veel wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 22:00

hoi bokkers!,
weet iemand misschien hoe je een paard wat veel hapt dat afleert?
ik zou het graag horen van jullie!
groetjes,
pascalle

Kirrr

Re: paard hapt veel wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:01

Tja moeilijk zo te beantwoorden.

Eerste gevoel zegt, een goede klap verkopen.
Maar dat hangt helemaal van situatie, karakter, reden, ed...

In elk geval heeft hij geen respect voor je, ik zou dus maar wat lesjes grondwerk gaan volgen.
In ieder geval mag je het niet toelaten.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:34

Ik zou hem iedere keer een tik(je) op hun neus geven denk dat het leuke er dan gauw van af is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:36

Hapt?
Wanneer, waarnaar en waarom?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 01:42

Happen doet een paard alleen maar als de verhoudingen niet goed zijn, als hij je niet als baas ziet.

Is heel makkelijk op de lossen, oplossing is grondwerk. En ik zou dan persoonlijk Parelli adviseren.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 03:26

Ik zou zeggen, gebruik eens de zoekfunctie, er zijn hier al heeeeel veel topics over geweest ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 04:30

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 08:57

Je hebt happen en bijten. Wat doet jouw paard? Ik heb er nu nog één die overal in hapt. Bij de andere paarden is dat vanzelf over gegaan. Hij hapt in zijn halster als hij die om krijgt, in mijn mouw, in de deur, etc. Meestal s' morgen als hij naar buiten mag en als hij erg enthousiast wordt. Ik negeer het gewoon of zet hem een stapje terug zodat hij er niet meer bij kan. Het is zijn manier van expressie en het is niet agressief, eerder enthousiast. Daar wil ik geen klap op geven.

pjmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 13:42

Jessix schreef:
Je hebt happen en bijten. Wat doet jouw paard? Ik heb er nu nog één die overal in hapt. Bij de andere paarden is dat vanzelf over gegaan. Hij hapt in zijn halster als hij die om krijgt, in mijn mouw, in de deur, etc. Meestal s' morgen als hij naar buiten mag en als hij erg enthousiast wordt. Ik negeer het gewoon of zet hem een stapje terug zodat hij er niet meer bij kan. Het is zijn manier van expressie en het is niet agressief, eerder enthousiast. Daar wil ik geen klap op geven.

die van mij is ook heel enthousiast hij bijt niet echt alleen happen ga het eens proberen of het minder wordt als ik het negeer :)

pjmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 13:43

Kirrr schreef:
Tja moeilijk zo te beantwoorden.

Eerste gevoel zegt, een goede klap verkopen.
Maar dat hangt helemaal van situatie, karakter, reden, ed...

In elk geval heeft hij geen respect voor je, ik zou dus maar wat lesjes grondwerk gaan volgen.
In ieder geval mag je het niet toelaten.

respect heeft hij wel voor me dus dat is de reden niet

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:45

Happen is direct een tik op zijn neus verkopen, gewoon duidelijk en consequent zijn

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:53

Als een paard mouthy is, veel aandacht geven aan de mond en aan de lippen, deze stevig masseren. Bij voortdurend bijten op het halstertouw, het complete halstertouw in zijn mond proppen, is het ook snel over.

Lottie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:38

Cassidy schreef:
Als een paard mouthy is, veel aandacht geven aan de mond en aan de lippen, deze stevig masseren. Bij voortdurend bijten op het halstertouw, het complete halstertouw in zijn mond proppen, is het ook snel over.

:') sorry ik moest even lachen om dit stukje..
Ik zou gewoon een tikje geven, niet hard maar dat hij weet dat het niet goed is. Zo heb ik dat altijd gedaan, nu happen mijn
pony's gelukkig nooit meer. Succes!

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:36

Mijne hapt de laatste weekjes ineens vooral met lopen aant touw buiten..
Aangezien we al n tijdje in blessuretijd zitten door n beschadiging aan de mediale schenkel..
Voorheen nooit gedaan, maar denk dat t nu ook komt doordat hij zich verveeld en dus "mij gaat vervelen"..
Heb al vanalles geprobeerd, maar meneer blijft happen, en vooral als k dan dingen vraag waar ie (buiten) geen zin in heeft..(stilstaan, pasa, achterwaards, om n paar voorbeelden te noemen)..

Nu las ik net t volgende, wat zeker logisch klinkt en t zeker es ga toepassen..
Baat t niet, schaat t niet..

Wat te doen als het paard bijt of hapt:

Een belangrijke regel is dat je het lichaam niet kunt controleren door het hoofd te sturen maar je kunt wel het hoofd controleren door het lichaam te sturen.

Als een paard hapt of bijt, is hij jou aan het testen. Een paard wil niks lieverdan bescherming bij jou vinden, en als hij bijt of hapt, stelt hij je op de proef. Hij wil als het ware weten of jij ’sterk’ genoeg bent om hem te beschermen. Wantzeg nou zelf, waar zou jij je beter bij voelen: een piloot die 80% van de landingen zijn vliegtuig foutloos neerzet of een piloot die 100% score heeft met correcte landingen?

Als je hem dan straft of ‘corrigeert’ door hem op zijn hoofd te slaan - wat veel mensen doen - gebeuren er twee dingen die je niet wilt:

1. de agressie escaleert (o.a. doordat het paard zijn hoofd omhoog brengt en er adrenaline in zijn hersenen vrijkomt);

2. als het paard zijn hoofd wegdraait, komt zijn lichaam naar je toe waardoor de kans groter wordt dat je geslagen of getrapt wordt.

Ga dus niet het gevecht aan met zijn hoofd c.q. tanden.

Wat je moet doen is de schouder (of borst) wegduwen (of een tik geven op zijn schouder). Daarmee zeg je namelijk: “ga weg van mij met je onbeschofte lichaamstaal.”

En dan gebeuren er twee dingen die we wel willen:

1. het paard realiseert zich dat je grenzen stelt en dat je niet over je laat lopen;

2. hij krijgt respect voor je.

Sannegabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:42

Ik zou bij iedere hap een klein tikje op de neus geven om aan te geven dat dit niet mag. en dit heel consequent blijven uitoefenen dan leert hij het vanzelf af.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:51

Niet uit de hand voeren.
Verder terug zetten op zijn plaats wat Zapata zegt.
Grondwerk kan inderdaad helpen.
Succes!!

GioXxxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:54

Ik zou niet te snel gaan meppen,het kan ook zijn dat hij een irritatie heeft bijv. Je borstelt te ruw op een gevoelige plek ofzo.dus let zelf ook een beetje op wat je doet

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:57

mijn pony beet een paar keer flink in mn been toen ik haar net had, ik werd het zat en de eerste keer zette ik mn tanden alleen in dr neus, daarna hapte ze nog een keer en toen har ik terug gebeten in dr neus... :+ haha het proeft een beetje vies en dzo klinkt het ook :') maar het helpt wel.. sindsdien heeft ze nooit meer gebeten :D

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 10:32

Iig niet gaan terughappen, dan krijg je zoveel haar in je mond ;)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 23:58

Ik ben ook echt fel tegen een paard op zijn hoofd slaan. Je bereikt er niks mee alleen maar kopschuwheid.
Een mep op de borst is vele malen verstandiger imo omdat ze dat bij elkaar ook doen omdat de borst de zwakkere plek is en dus echt het gebied waarop je duidelijk je grenzen kunt aangeven

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 01:25

Rumina schreef:
Iig niet gaan terughappen, dan krijg je zoveel haar in je mond ;)

:')

Het hangt van de manier van happen af, maar als het echt stoort een tik op de neus geven elke keer als je paard het weer doet weer dezelfde tik geven. (geen klap maar een tik anders word ze straks nog kopschuw). Consequent zijn is heel belangrijk!

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 01:33

blensink schreef:
Niet uit de hand voeren.
Verder terug zetten op zijn plaats wat Zapata zegt.
Grondwerk kan inderdaad helpen.
Succes!!

vanwaar niet uit de hand voeren? het lijkt mij dat ts niet aangeeft dat het paard specifiek hapt op voer iod.
een snoepje uit de hand geven moet gewoon kunnen , het paard heeft daarna gewoon niet meer te happen. en dat kun je oplossen door wat zapata ook aangaf.

verder vind ik dat zapata een hele goede reactie geeft :)

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 06:40

Wat te doen met een paard wat graag zakken rolt?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 06:41

Uit de hand voeren zou ik zeker niet doen! Daar gaat een paard alleen maar meer van happen.
Wat ik goed vind werken is het paard een soort stomp geven precies op het moment dat hij hapt. Is wel veel timing voor nodig. Je daagt het paard uit om te happen in je hand of borstel, precies op het moment dat hij hapt doe je je hand heel fel en kort richting de mond zodat het paard zijn mond als het ware stoot. Ondertussen ga je onverstoorbaar door met wat je aan het doen was bv borstelen.
Voordeel van deze tactiek is dat het paard denkt dat ie het zelf deed.

ValeriaBrunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:29

ik ben bezig met een shetlander leren voor de kar, ik denk dat hij nu 4/5/6 jaar oud is. alleen hij is niet echt opgevoed en daardoor nog heel erg bijt gedrag. zo heb jij mij ook laatst gebeten tot ik bloede ik kan hem tikken geven maar daar reageerd ie op. nou is hij zo'n shetlander die doorgaat tot dat hij zijn wil is en dit doet hij bij mij door middel van bijten omdat hij weet dat ik niet opgeef. maar een tik tegen zijn neus werkt niet wat moet ik dan doen. ben nog bezig met het begin dus naast me wandelen longeren en af en toe dat ik erachter loopt.