Jong paard laten wennen aan de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eefjj22

Jong paard laten wennen aan de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 22:57

Het zomerseizoen komt er weer bijna aan en hopelijk staan de paardjes vanaf volgende maand lekker 24/7 op het weiland, maar...

De sloten rond het weiland zijn niet afgeschermd en er zijn al meerdere paarden uit de sloot gevist in voorgaande jaren. Dat wil ik dus echt niet voor mijn paard, heb al een keer mijn pony daar aan verloren (maagwand is gescheurd door de banden van de kraan van de brandweer)

Bij het verweiden van de paarden doet de boer de hekken open, tussen de hekken zit een brug (met open zijkanten) en daar moeten de kuddes overheen naar het andere weiland.
Verder kunnen de paarden ook in het weiland gewoon bij de sloot komen.

Zijn er misschien dingen die ik kan doen om mijn paard te laten wennen (10mnd oud) te laten wennen aan het weiland en op de een of andere manier kan leren om rustig te doen bij het water?
Ik wil niet dat hij in z'n enthousiasme te hard over de brug rent en er af valt.

En hoe doen jullie een paard laten wennen aan het eten van gras om hoefbevangenheid te voorkomen? Nu staat hij overdag in de paddock en 's nachtslot op stal dus hij heeft al sinds eind september geen grasspriet mee gegeten.

Ik hoop dat jullie tips hebben voor me!

Anoniem

Re: Jong paard laten wennen aan de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:15

Heel eerlijk? Als je de wei zo slecht vertrouwd en de wei na al die paarden in de sloot nog steeds niet veilig is? Had ik waarschijnlijk toch wel een andere stal gezocht.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 23:29

Ja, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik wil hem wel in de buurt houden en een hengst van 10 maanden oud krijg je bijna nergens in een groep. Enige optie dan is naar een opfok op minimaal 50 minuten weg en dan moet ik geen file hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 09:27

Is die afstand een heel groot probleem? Hij is nog maar 10 maanden? Bij een goede opfok, waar hij waarschijnlijk het meest aan heeft, is het niet nodig om dagelijks te komen toch?

Ik denk dat menig bokker zijn of haar jong spul verder van huis in de opfok heeft staan.

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 09:40

Bij ons op stal doen ze het volgende met 'nieuwe' paarden. Ze mogen eerst het land op zonder dat de kudde er staat. Dan loopt de eigenaar met zijn paard langs de sloten om te laten zien waar de grens van het land is. Daarna mag hij eerst even alleen los en komen de andere paarden daarna 1 voor 1 het land in, met het dominantste paard als laatst. Nu is het wel zo dat bij ons de sloten niet mega breed of diep zijn. Het gebeurt wel eens dat er een ruin over de sloot springt naar de merries. ( heeft de mijne wel eens gedaan omdat zijn "vrouwtje" daar stond ) Het kost even wat tijd, maar bij ons gaat het op deze manier altijd goed en worden de paarden ook goed opgenomen in de kudde.

En het wennen aan gras gebeurt bij ons ook hoor: vanaf april de eerste week dagelijks een uurtje op het gras, de week erop 3 uur en de week erna 5 uur, net zo lang tot ze 24/7 buiten kunnen op het gras.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 22:27

Judith: menig bokker zal dat misschien wel doen, maar ik wil er snel kunnen zijn als er iets is terwijl anderen dat misschien ook niet zo belangrijk vinden. Dagelijks is ook zeker niet nodig, maar ik wil ook niet eens per week een hele dag moeten uittrekken om 10 minuutjes te wandelen met m'n paard.

Liefbeestje: dankje voor je tips! Ga ook maar eens wat rondjes weiland lopen met hem :)

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:37

Het lijkt me best riskant, ook al weten de paarden dat de sloot er zit.
Net als dat paarden af en toe door een draad vliegen, daarvan weten ze ook dat ie er zit.
Maar idd, het enige wat je kan doen is je paard laten zien dat er sloten zijn, en hopen dat ie er nooit in kukelt.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 00:22

Ja, dat is het ook, maar ik heb het bij meerdere stallen gezien hoor en natuurlijk gaat het bij de meeste paarden goed, maar je zult maar net die ene hebben.
Het lastige is dat het overal wat is, verder is deze stal ideaal namelijk. Lekker dichtbij, mooie voorzieningen, leuke omgeving. Liefste hou ik hem daar zijn hele leven dus ja, wat is wijsheid

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 00:23

Wandelen met jonge hengsten is nooit echt verstandig. Zet hem alsjeblieft in de opfok met andere jonge hengsten, op die manier leert hij alles wat hij moet leren tot hij drie jaar oud is.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 00:40

Daar zijn de meningen nogal over verdeeld ben ik bang en hij staat in de opfok met jonge hengsten dus hij leert genoeg daar. Zullen we nu weer on topic blijven?
Bedoel ik niet banketstaaf hoor, maar daar hoef ik geen discussie over te voeren aangezien iedereen daar anders over denkt en ik volg mijn eigen manier liever.

en mag ik vragen waarom je wandelen met jonge hengsten niet verstandig vindt?

Kannibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:30

Zelf laat ik het paard eerst een paar keer een paar minuutjes grazen aan de hand, daarna steeds een kwartiertje opde wei, dan een half uurtje, en zo langzaam opbouwen. Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn! vooral in het voorjaar en 's ochtends gebeuren dit soort dingen snel.

handig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:41

Meestal moet je een beest even ergens van 'laten geschrikken' , op die manier weet ie dat het 'foute boel is' en komt vervolgens niet meer in de buurt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:48

Ik zou mijn paard daar weghalen, als ik het begrijp zijn er meerdere paarden uit de sloot gevist vorig jaar. Het is dus een onveilige situatie voor je jonge hengst. Ik vind het ook laksigheid van een boer hoor, trekt ie zelf de paarden er uit of verwacht hij dat de brandweer dat telkens doet. Wat als je hengst de aan de verkeerde kant van de sloot belandt en boven op een merrie zit?
Met dit soort dingen moet je even aan de behoeftes en welzijn van je paard denken en die van jezelf even wat aan de kant zetten.

Opfok hoeft niet perse, maar speelkameraadjes zijn erg belangrijk. Ik zelf ben van wat oudere paarden met jong grut. Verder hout ik er met jonkies niet van dat een sloot de enige barriere is. Men kan op zijn minst een stroomdraad spannen met een flinke klap stroom er op. En een watertank op een karretje plaatsen voor de watervoorziening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:48

handig schreef:
Meestal moet je een beest even ergens van 'laten geschrikken' , op die manier weet ie dat het 'foute boel is' en komt vervolgens niet meer in de buurt!

Wij deden dat vroeger met kalfjes, die zetten we plots in de sloot, vonden ze maar niets en deden het dan ook niet weer. Maar goed, een paard van 10 maanden daar gaat dat wat lastiger mee.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:50

Ik zou mijn paard liever een maand niet zien en dat ik zeker weet dat hij veilig is. Dan wanneer ik iedere nacht in mijn bed lig en denk als hij maar niet...want wat als hij er s nachts wel in terecht komt? Durf jij jezelf dan nog in de spiegel aan te kijken? Want jij hebt hem daar neer gezet want jij vond het belangrijk om hem dichtbij te hebben...als je je eigen belang nu eens naar de achtergrond verschuift..is dan de veiligheid van je paard niet belangrijker? :o

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:54

chikohaa schreef:
Wandelen met jonge hengsten is nooit echt verstandig. Zet hem alsjeblieft in de opfok met andere jonge hengsten, op die manier leert hij alles wat hij moet leren tot hij drie jaar oud is.

Die dingen moet je opvoeden dus ja een enkele keer in de week even 10 a 20 minuutjes in de hand de basis bijbrengen is juist goed. Opfok is juist slecht , allemaal koters bij elkaar zonder volwassene om ze op te voeden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:00

Cowgirl schreef:
Opfok is juist slecht , allemaal koters bij elkaar zonder volwassene om ze op te voeden.

Wat een uitspraak :')

Eerlijk waar, als daar al meerdere uit de sloot gevist zijn, zou ik mijn dier daar weghalen. Heel simpel. Je kunt hem niet vertellen dat hij daar voorzichtig moet zijn aan de rand, of dat hij daar extra op moet passen als ze lekker aan het spelen/schijnvechten zijn. Voor een opfok van hengsten vind ik alleen een sloot als "omheining" erg mager, gewoon niet genoeg.

En een uurtje rijden voor een opfok is toch prima? Je gaat er toch niet elke dag heen? Zit het beest ook niet op te wachten. En ach, een paar keer in de week een paar uurtjes kwijt, moet toch kunnen, als je dan weet dat je dier veilig staat? Hij staat daar toch geen 5 jaar lang. En jij kunt dan gewoon rustig slapen. Ik zou het wel weten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:10

Jij hebt dan blijkbaar betere ervaringen dan ik. Ik vind zo'n opfok waardeloos. Er zullen gerust goede zijn maar ik heb alleen maar onopgevoede, a-sociale en luchtzuigende paarden uit de opfok zien komen. En laatst stonden er nog foto's op bokt van een paard die al maanden niet was bekapt en dat zijn niet de eerste foto's.
Gelukkig niet mijn eigen paard, die is netjes thuis opgegroeid in een gemengde kudde, netjes opgevoed en heeft geen stalziektes.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:25

Dan ben ik benieuwd hoeveel van die beesten jij daadwerkelijk uit de opfok hebt zien komen. En hoeveel opfokstallen dat waren. Want dat klinkt niet als een goede opfok eerlijk gezegd. Zeker niet als de dieren helemaal niet in de hand komen, niet naar de hoefsmid gaan etc.

Ieder z'n ding, TS wil het dier nou eenmaal in de opfok en ze heeft gelijk dat die voor hengstjes niet op iedere straathoek zitten. Maar dan moet je zelf concessies doen lijkt me, voor de veiligheid van je dier. En dat beest is 10 maanden, die zit niet te wachten op een baasje dat 5 keer per week komt borstelen of wandelen, lopen kan ie zelf heel goed en is véél leuker met z'n maatjes.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 13:31

Ik begrijp de discussie heel weg goed en ik wil hem heel graag verhuizen, was ook de bedoeling per 1 mei. Helaas is er weer droes op stal, mijn paard is gezond gelukkig maar ik kan nergens naar toe. Dus als ieman iets heeft waar hij in quarantaine kan staal graag. De stal staat er bekend om dat er altijd droes is dus waar ga ik hem dan heen verhuizen? Opfok is prima, maar heb hem ook liever tussen paarden van verschillende leeftijden. je hebt in zuid Holland alleen zo weinig keus voor een jaarling hengst.

Ik snap dat het beest daar niet op zit te wachten, maar hij is ziek geweest dus moet naar buiten. Hij komt in de winter een uurtje in de paddock als hij mazzel heeft. Dan vind ik het wel prettig om hem in de middag ook z'n benen te laten strekken. Dus lopen heeft hij weinig mogelijkheid voor en hij heeft maar 1 maatje.

Snappen jullie het probleem dat het niet zo makkelijk is om hem er uit te trekken en ergens anders te zetten? Ik zou het best willen namelijk!

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:43

Even een stuk afzetten in het land met schrikdraad en een uurtje of 2 per dag erop met een maatje
dat uitbreiden tot hij in een groepje kan.
Investeer desnoods zelf want een hengst die naar een merrie wil gaat dwars door de sloot als het moet.
Die van jou is nog jong en het zal zo'n vaart niet lopen maar ik zou toch voor de zekerheid een draad willen misschien kun je het overleggen.
Als de stalhouder verstandig is werkt hij daaraan mee en als jij het draad betaald dan moet dat geen probleem zijn toch?
Een paard in de sloot moet je toch niet willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:44

Cowgirl schreef:
Jij hebt dan blijkbaar betere ervaringen dan ik. Ik vind zo'n opfok waardeloos. Er zullen gerust goede zijn maar ik heb alleen maar onopgevoede, a-sociale en luchtzuigende paarden uit de opfok zien komen. En laatst stonden er nog foto's op bokt van een paard die al maanden niet was bekapt en dat zijn niet de eerste foto's.
Gelukkig niet mijn eigen paard, die is netjes thuis opgegroeid in een gemengde kudde, netjes opgevoed en heeft geen stalziektes.

Daar gaat het nu toch niet om? Of het dier in opfok moet of niet, dus die discussie is enorm off topic?

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 13:59

Ja, maar dat begon al na de OP. Het is jammer want als het gaat om veulens en bokt, krijg je altijd een discussie. Ik zou het heel fijn vinden als ik hem kon verhuizen en ik niet zo vaak hoef te gaan. En even wandelen is beter dan op stal staan lijkt me. Dat staat hij namelijk 23 uur per dag. Maar met de droes kan ik nergens naar toe en ik ben bang dat die droes nooit meer weggaat. Dus dan moet ik toch iets bedenken om hem zo veilig mogelijk te laten staan daar, of ben ik nou gek?

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 14:01

lady62 schreef:
Even een stuk afzetten in het land met schrikdraad en een uurtje of 2 per dag erop met een maatje
dat uitbreiden tot hij in een groepje kan.
Investeer desnoods zelf want een hengst die naar een merrie wil gaat dwars door de sloot als het moet.
Die van jou is nog jong en het zal zo'n vaart niet lopen maar ik zou toch voor de zekerheid een draad willen misschien kun je het overleggen.
Als de stalhouder verstandig is werkt hij daaraan mee en als jij het draad betaald dan moet dat geen probleem zijn toch?
Een paard in de sloot moet je toch niet willen.

Dat gaat hij niet goed vinden. Hij doet het al jaren zo en dan kom ik even vertellen dat het anders moet, daar gaat hij niet mee akkoord, wie het dan ook betaalt. Als de staleigenaar verstandig had geweest, hadden er nu niet voor de derde keer dit jaar paarden met droes gestaan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:07

Ik vat je verhaal even niet; inje OP is niets terug te vinden van het droes verhaal. Lijkt me een belangrijk puntje. Aangezien je het nu ineens gebruikt als reden dat je niet weg kunt. Terwijl in de OP de reden is dat je geen 50 minuten wilt rijden. En nu staat hij ineens 23 uur op stal, terwijl in de OP staat dat hij overdag in de paddock staat?!? Wat is het nou?