Buitenrit van 12 km, hoe lang duurt dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blond_queen

Buitenrit van 12 km, hoe lang duurt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 00:05

Hallo bokkers, :wave:

Ik had een vraag aan de mensen die vaak buitenrijden met hun paard.
Hoelang duurt een buitenrit van 12 kilometer ongeveer?

Sinds kort heb ik een heel leuke bijrijdpony waar ik graag meer mee zou willen buitenrijden.
Tot nu toe rijd ik alleen over weggetjes in de buurt, maar dat is allemaal asfalt.
Nu heb ik op google maps een route uitgestippeld waarbij ik een rondje kan maken over het dichtsbijzijnde ruiterpad (zandpad).
Die route is 12 km in totaal, het eerste stuk zal dan veel stappen zijn, misschien kleine stukjes draf in de berm en op het zandpad kan ik ook stukken galopperen.

Ik heb wel vaker buitengereden, maar heb geen idee hoeveel kilometer die ritten waren.
En ik wil niet hebben dat ik ineens 3 uur weg ben als ik voor het eerst met mn verzorgpony een wat langere rit ga maken. :oo

Als er bokkers zijn die leuke uitrijmogelijkheden weten in Leidsche Rijn/Haarzuilens, Utrecht hoor ik het ook graag! :)

Annabel
Laatst bijgewerkt door blond_queen op 11-03-13 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariposa11

Re: Buitenrit van 12 km, hoe lang duurt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 00:08

ik rij altijd heel rustig, ik stap voornamelijk en doe over 12 km ongeveer 2 uur.. Beetje afhankelijk van je tempo en het tempo van je pony. Ik rij wel heel rustig maar die van mij heeft best wel een hoog basis tempo. Kijk of je een hoevenkrabber mee kan nemen, kan altijd makkelijk zijn onderweg..

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 00:09

Ik denk eigenlijk wel dat je daar best lang mee bezig bent.
Met de fiets doe je er ongeveer 3 kwartier over denk ik?
En zo snel gaat een paard niet. Ik zou eerst eens kijken hoelang de ritten waren die je gemaakt hebt.
Als je niet meer weet hoe je toen gereden bent, rij gewoon opnieuw en kijk na afloop met behulp van maps hoelang dat was!
Succes :)

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 00:12

Hangt van je tempo af, als je alleen stapt ben je ongeveer 2 uur onderweg, als je wat meer draaft en galoppeert ben je in een uurtje rond.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 00:12

12 kilometer doe ik in ongeveer een uur tot anderhalf uur, maar dat is dan wel het grootste deel draven/galloperen.
Als ik moet gokken dan stapt een paard ongeveer op 4/5 km per uur, draf rond de 13-15 en handgalop rond de 30-40, puur als ik naar mijn eigen paard kijk t.o.v. als iemand op de fiets meegaat.

Als je dus het grootste deel moet stappen dan zit je al zo aan een paar uur.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 00:13

Ligt er heel erg aan hoeveel je kunt draven en galopperen. Je kan 12 km op zich prima in een uur doen, maar dan moet je niet heel veel stappen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 00:14

Aangezien je zelf zegt veel te gaan stappen, zul je op zo'n 1,5 uur, max 2 uur moeten rekenen denk ik zo :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-03-13 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 00:14

Mijn Fjord heeft een (heel) langzaam basistempo en als ik dat met hem zou doen, met voornamelijk stappen en af en toe draven en een klein stukje galop, zou ik wel 2 tot 3 uur onderweg zijn, gok ik zo...

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 00:18

Een mens loop over 10 km gemiddeld 2 uur. Een paard loopt een stuk harder dus als je alleen zou stappen zou je er max 2 uur over doen met 12 km. Ik rij ook vrij rustig met stukjes draf en doe er ongeveer 1 uur en 15 min over. Als je een smartphone hebt is het leuk om bijvoorbeeld runkeeper te downloaden. Dan zie je hoe lang je gereden hebt, de route en de snelheid gemiddeld. Dan kan je het op een klein rondje die je normaal doet is bekijken en uitrekenen!

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 00:19

Jorinda schreef:
Mijn Fjord heeft een (heel) langzaam basistempo en als ik dat met hem zou doen, met voornamelijk stappen en af en toe draven en een klein stukje galop, zou ik wel 2 tot 3 uur onderweg zijn, gok ik zo...

Dan ga je wel langzamer dan dat een gemiddeld mens loopt hoor.

blond_queen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 00:26

Dankjullie voor de snelle reacties!
Het is inderdaad erg veel stappen, het stuk over het ruiterpad is denk ik maar 1/6 (misschien wel minder) van de hele route... :=
Ik heb nu een andere route uitgestippeld die 10 km duurt waarbij ik 5 km over het ruiterpad kan en 5 over het asfalt.
Met die route zal ik dus sneller klaar zijn alleen is die 5 km over het asfalt langs best wel drukke wegen en door een dorp.
Dat vind ik weer iets minder aangezien de pony nog wat gespannen loopt buiten...
Hij loopt trouwens heel erg voorwaarts, vooral in stap en draf, zeker buiten.
Draven en galloperen heb ik nog niet met hem gedaan buiten (iig niet op commando haha), maar dan zal die ook wel lekker hard gaan gok ik zo haha! :+

Maar 1,5 uur met veel stappen is wel te doen toch als eerste langere buitenrit?
Met de rit van 10km kan ik 5 km lang draven en galloperen dus die duurt misschien nog korter dan 1,5 uur.

blond_queen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 00:27

DaphneR93 schreef:
Een mens loop over 10 km gemiddeld 2 uur. Een paard loopt een stuk harder dus als je alleen zou stappen zou je er max 2 uur over doen met 12 km. Ik rij ook vrij rustig met stukjes draf en doe er ongeveer 1 uur en 15 min over. Als je een smartphone hebt is het leuk om bijvoorbeeld runkeeper te downloaden. Dan zie je hoe lang je gereden hebt, de route en de snelheid gemiddeld. Dan kan je het op een klein rondje die je normaal doet is bekijken en uitrekenen!

Dankje voor de tip, die app ga ik downloaden!
Ik zie wel eens dat soort dingen voorbij komen van skiiers of hardlopers op mn facebook maar dat kan dus ook te paard!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 00:38

Een paard stapt gemiddeld tussen de 6 en 8 km per uur.
Over 12 km doe ik rustig aan (stap/draf en een galopje) 1 uur.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 00:40

blond_queen schreef:
DaphneR93 schreef:

Dankje voor de tip, die app ga ik downloaden!
Ik zie wel eens dat soort dingen voorbij komen van skiiers of hardlopers op mn facebook maar dat kan dus ook te paard!

Ja gewoon voor hardlopen kiezen! En het leuke is ook de stukken dat je harder gaat bijvoorbeeld galop dat je ook kan zien hoe hard je toen ging. Niet dat je er wat mee kan maar gewoon leuk om te weten. En dan kan je in de toekomst lekker gaan plannen waar je allemaal heen kan in welke tijd. 1,5 uur is prima te doen hoor!

blond_queen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 00:53

Dat klinken allemaal als tijden die prima te doen zijn voor een eerste "echte" buitenrit.
Het rondje wat ik nu steeds doe is ongeveer 3,5 km.
Dan zijn we een half uurtje weg ongeveer als we alleen maar stappen, dus dat klopt wel.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:44

Mijn fjord loopt gemiddeld 5,7 km per uur in een rustig tempo. een groter paard kan ook in een pas meer meters maken en zal dus sneller gaan.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:46

ik rij met mijn b-pony 12 kilometer in 3 kwartier := ( we zijn gewend aan lange uitritten met veel draf en galop )

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:15

DaphneR93 schreef:
Jorinda schreef:

Dan ga je wel langzamer dan dat een gemiddeld mens loopt hoor.

Als we alleen zijn, gaan we ook langzamer inderdaad. ;) Paard is nog erg onzeker in zijn eentje, dus we staan vaak stil en hij loopt sowieso heel langzaam. Als ik met hem ga wandelen, alleen dus, dan kan ik er regelmatig gewoon naast slenteren in plaats van dat we flink doorwandelen. Daar wordt aan gewerkt hoor, maar ik wilde het toch even als voorbeeld geven voor de TS, als zij ook een paard heeft met een (heel) langzaam basistempo, dan is het banketstaaf als zij rekent op 1½ uur en uiteindelijk dubbel zo lang onderweg is...

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:32

Brainless schreef:
Een paard stapt gemiddeld tussen de 6 en 8 km per uur.
Over 12 km doe ik rustig aan (stap/draf en een galopje) 1 uur.

Denk dat je dat wel wat naar beneden mag bijschroeven.. Er zijn een hoop paarden die met heel wat moeite amper boven de 5 km per uur uit komen.. :=

Over 12km doe ik meestal iets minder dan een uurtje, maar dan draaf en galoppeer ik het grootste deel. Alleen de eerste en laatste 10 minuten stappen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:37

@Sok
Een mens dat gewoon wandelt (dus rustig lopen), loopt 5 km per uur.
Een paard loopt gemiddeld toch wel wat sneller.
Zelfs mijn Fjord (met haar korte pootjes) haalt 6 km per uur, en zij is echt niet een vlotte.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:41

Dan zit je toch echt bovengemiddeld. ;)
Mijn draver stapt rond de 7km/u, maar de Arabier die ik hiervoor reed kwam met moeite over de 4km/u.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:45

Brainless schreef:
@Sok
Een mens dat gewoon wandelt (dus rustig lopen), loopt 5 km per uur.
Een paard loopt gemiddeld toch wel wat sneller.
Zelfs mijn Fjord (met haar korte pootjes) haalt 6 km per uur, en zij is echt niet een vlotte.

Mwah ik ken toch echt heel wat paarden die de 6 per uur in stap echt niet gaan halen hoor. := En dat zijn geen shetlandertjes of welsjes. Maar gewone rijpaarden.
Als ik alleen wandel loop ik iets meer dan 5 km per uur, maar met een paard er bij redt ik dat echt niet. Moet de eerste nog tegen komen die ik in stap niet bij kan houden. :')

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:46

Rondje bos hier in de buurt is een route van 4,5 km en in een rustig tempo was ik daar binnen een half uur doorheen. En dan bleven we onderweg ook nog bij wat kleine sprongetjes die we tegenkwamen hangen.
Ik heb een doodgewone huistuinenkeuken-kwpn'er die niet bepaald vlot stapt, maar in draf wel wat tempo maakt.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 19:50

Ik denk dat als je een rustig tempo aanhoudt, maar wel een aantal stukken draaft en galoppeert, dat je dan 1,5 tot 2 uur kwijt bent, dat zou wel een mooie tijd zijn voor een leuke buitenrit. Dat moet een normaal, gezond paard in principe altijd moeten kunnen doen. Bedenk wel dat als je een vreemd stuk gaat verkennen, het van het type paard afhangt hoe rustig en relaxed hij dan is. Sommige paarden zijn meteen erg onrustig in een stuk bos dat ze niet kennen en dan kan het gebeuren dat het rustige ritje opeens niet zo rustig meer is. Maar dat hangt dus van je paard af.

blond_queen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 21:14

HannahFrouk schreef:
Ik denk dat als je een rustig tempo aanhoudt, maar wel een aantal stukken draaft en galoppeert, dat je dan 1,5 tot 2 uur kwijt bent, dat zou wel een mooie tijd zijn voor een leuke buitenrit. Dat moet een normaal, gezond paard in principe altijd moeten kunnen doen. Bedenk wel dat als je een vreemd stuk gaat verkennen, het van het type paard afhangt hoe rustig en relaxed hij dan is. Sommige paarden zijn meteen erg onrustig in een stuk bos dat ze niet kennen en dan kan het gebeuren dat het rustige ritje opeens niet zo rustig meer is. Maar dat hangt dus van je paard af.

Hij is inderdaad best gespannen buiten, dus hij zal ook wel lekker hard lopen.
Daarom wil ik liever niet meteen al te lang weg.
Maar ik denk dat ik vraag of een vriendin van me mee wil lopen of fietsen, is toch een wat fijner gevoel als ik voor het eerst langer langs drukke wegen en door een dorp moet rijden.